Ogar, monster in de lucht...of...

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Peter À, 28 apr 2020.

  1. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    En daar gaat het uiteindelijk om @brutus. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeuren en waar het om gaat is dat je zonder te veel na te denken de remkleppen gebruikt en de kist gecontroleerd laat dalen in de landing, de rest is een kwestie van ervaring op doen hoe en wanneer de remkleppen te gebruiken.

    Dit kan je inderdaad niet met elkaar vergelijken want niet elke kist reageert hetzelfde als de remkleppen worden gebruikt. Zo daalde mijn DG100 van Robbe heel vriendelijk als ik de remkleppen gebruikte en ik zou die best wel op een schuif durven te zetten. Mijn Mini Nimbus daarin tegen daalt echt als een baksteen als ik vol kleppen geef en dan wil je echt geen schuif voor gebruiken omdat je ze veel preciezer moet gebruiken.

    Anders dan met een motorzwever, met een standaard zwever zal je de hoogte die je verliest tijdens de landing niet meer terug kunnen winnen of als je te hoog uitkomt een doorstart kunnen maken. Daarom zijn ze vaak kritischer als het gaat om een goede werking van de remkleppen.
     
  2. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    Correctie, @brutus vliegt hem als een motorzwever. :)
     
  3. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hans heb je het nu remkleppen (welfkleppen) of spoilers?

    Ik melde trouwens toch bij de vergelijking van het hoogteroer ,heel kort door de bocht.;)
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2020
  4. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    Eigenlijk zowel over de remkleppen als verstoorders, welfkleppen of flaps laat ik voor het gemak even buitenbeschouwing.

    Ik las het en ik begreep jouw uitleg @Bertus en dat jij het gebruik van de remkleppen vergelijkt als een hoogteroer maar remkleppen en verstoorders hebben toch een andere aerodynamische uitwerking op een zwever en dat is het plaatselijk verstoren van de lift van de vleugel.

    Alleen kan @brutus nu de volle uitslag niet halen (60 graden i.p.v. de 90 graden), en zou dat wel het geval zijn dan zouden deze verstoorders voor de Ogar veel effectiever zijn dan nu het geval is. De glijhoek zal dan aanzienlijk minder worden en wat je eigenlijk wilt is dat de daalhoek ook verandert zonder dat de vliegsnelheid te veel toeneemt, dan is de zwever en de landing in balans.
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2020
  5. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik ben best wel benieuwd naar de vliegeigenschappen van de Ogar als er gewicht bespaart kan worden, ik denk zelf dat dit weleens heel positief kan gaan uitpakken.
     
  6. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.485
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan zijn we er toch? Ik ben met A bezig, jij met B, maar je beweert wel dat als ik het niet doe zoals jij, dat dat problemen op gaat leveren. Dat vind ik een boude uitspraak, want je vermeldt er NIET bij WAT er dan precies voor problemen optreden.
    Je zegt dat je broer het "fout deed", maar wat ging er fout dan?

    En dan plaats je een filmpje "ten bewijs", maar dat filmpje is van een mandragende zwever (dus geen motor), en die is met 100% zekerheid uitgerust met een daalsnelheids-indicator, airspeed indicator, en VEUL grotere en effectievere remkleppen. Iets wat ik allemaal niet heb.
    Wat ik wel heb, zijn remkleppen waar het verschil tussen half en vol niet op het oog zichtbaar is (en als je iets niet kunt zien, KUN je er niet mee sturen), en ik heb een motor. En met name dat tussen haakjes geplaatste is cruciaal: Wat je niet met het oog kunt waarnemen, kun je ook met geen mogelijkheid bewust sturen
    Dat bedoel ik dus... Er valt met die klepjes die er op mijn Ogar zitten, domweg niet met enige precisie te werken. Zelfs al zouden ze te groot zijn, dan nog is het effectiever om die kleppen domweg volledig uit te laten staan en een tikkie gas bij te geven, dan met die kleppen te gaan rommelen.

    Dit is echt niet om af te branden, en ik ben de laatste om weg te lopen van een leuke discussie, maar het moet wel ergens over gaan.
    Op dit moment is het alsof Valentino Rossi een Goldwing-bezitter probeert te overtuigen van het nut van kneesliders (of andersom: dat een Goldwing rijder Valentino er van probeert te overtuigen dat hij in de problemen komt als zijn racemotor niet ook een achteruit versnelling heeft voor het parkeren in de pittbox). Dat werkt niet, en dan hebben discussies de neiging uit de hand te lopen. Dat wil ik niet, en ik will OOK NIET Bertus zijn kennis en kunde afdoen als onzin, want dat is ook niet het geval.
    Maar ik wil wel graag appels met appels vergelijken, en niet met peren of sinasappels.
     
  7. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.485
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben de laatste om daar echt een gedegen uitspraak over te doen, maar dat weerhoudt me er niet van om dat toch te doen.
    Hij vliegt nu (met 5,5 kilo, en qua vleugel-afwerking in minder dan perfecte staat) gewoon goed... als motorzwevert! Met minder gewicht, zal dat alleen maar beter worden (betere klim, lagere landingssnelheid). Maar zoals de mijne er bij staat, zie ik weinig mogelijkheden om te Sonja-Bakkeren. Mischien 200 gram, met een heel erg veel werk vergende verbouwing.

    Als zwever zeggen zij die het weten, dat het gebruikte profiel pas effectief gaat worden bij hogere vleugelbelastingen, de kenners zeggen dat het ding dan minstens 6,5 kilo zou moeten wegen. En hoe zich dat dan precies merkbaar maakt, weet ik niet
    Dat kan als betere glijhoek zijn, maar als de daalsnelheid hetzelfde blijft, schiet ik er in ieder geval niks mee op, want ik ben niet geïnteresseerd in de afstand die ik afleg, alleen in de tijd die ik boven kan blijven. En vanaf 200 meter hoogte, met 1 m/s naar beneden duurt dan in beide gevallen even lang.
    Maar dat weet ik dus niet, want ik weet niet wat de heren zweefvliegers onder "prestatie" verstaan, afstand, snelheid of daalsnelheid.
    Een geheel nieuwe vleugel, zoals in het andere Ogar-draadje, zal ongetwijfeld heel andere resultaten laten zien.

    Ik heb hem ook nog niet als pure zwever geprobeerd, daarvoor ken ik de kist domweg niet goed genoeg, en moet ik sowiso mijn eigen hersens hercalibreren: met een Chartertje met motoruitval (of een Saphir, of Big Lift, of wat dan ook) weet ik wel ongeveer hoe ik terug moet komen op het veld, maar met dit ding moet ik dat weer volledig opnieuw leren inschatten, en pas als ik daar wat vertrouwen in heb, zet ik die motor wel een keer uit op 150 meter, maar eerder niet.
     
  8. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik kan het misschien niet zien maar de referentie van mijn knuppel geeft aan hoever ik de remkleppen heb geopend. Ook mijn visuele waarneming o.a. hoe de daling vordert is voor mij een belangrijke indicatie of alles verloopt zoals het hoort. :)

    Maar Ik denk dat wij deze discussie over remkleppen/verstoorders in een ander topic moeten gaan voeren anders zijn we zo 10 pagina's verder.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.436
    Locatie:
    Gouda
    Ik hou ervan om alle zaken die ik tijdens het normale vliegen, en daar hoort ook de landing bij, alles op de knuppels te hebben.
    Daarom op ieder knuppel een 3 standen schakelaar.
    Sticks-Royal.jpg
    Links voor 3 vliegfasen, rechts motor voor hotliners.
    Voor zwevers en hotliners heb ik de flaps op de gasknuppel en eventuele motor op de 3 standen stick schakelaar.
    Voor motormodellen is gas gewoon gas.

    Dit is hoe ik het doe, maar ik ken velen die met andere opties heel goed overweg kunnen.
     
  10. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    @brutus, ik kan jouw uitleg heel goed begrijpen en ik zie daar ook niks verkeerd in, ga gewoon lekker vliegen zodat je de Ogar onder de knie krijgt en weet wat hij presteert en geniet er van.

    @Bertus en anderen hebben ook hun punten uit een gezet en die ik ook kan volgen, ook de meeste die meelezen zullen zo hun mening hebben over wat er beter kan of zoals het zou moeten werken.
    Elke (motor)zwever heeft zo zijn eigen eigenschappen en daar binnen moet men het beste eruit halen, de Ogar zal nooit zo vliegen als een DG100 of ASK-13 maar wat maakt dat nou uit, als jij er maar plezier aan beleeft dan is het doel toch bereikt. Alles wat kan vliegen blijf ik interessant vinden ongeacht wat hij presteert en de Ogar is er zo eentje. :)
     
    Jonkje en Peter À vinden dit leuk.
  11. Peter À

    Peter À

    Lid geworden:
    10 aug 2016
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Amersfoort
    Rene, nu al bedankt voor je inzet, aan je andere toestellen te zien ben je een echte houtworm ....als je iets nodig hebt voor die buikpijn.?:thumbsup:
     
    Huibert vindt dit leuk.
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    IJsselstein
    De vervangings ribben zijn in blok gemaakt en al op hun plek in de vleugel gezet.
    Volgende stap is het plaatsen van de webbing dan is het weer tijd om wat te schuren en dan gaat de bovenste beplanking erop.
    Op dat punt ga ik eerst de andere vleugel, welke nagenoeg heel is, opensnijden om te kijken wat voor een hevel er aan die kant gebruikt is voor het omlenken naar het rolroer. In de gebroken helft zat namelijk een haakse Servo hevel terwijl de tekening een hevel van ongeveer 70 graden aangeeft, handig als dit in beide vleugel delen hetzelfde zou zijn :koud:
     
    brutus, ISOLA2 en Hans V vinden dit leuk.
  13. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    731
    Locatie:
    Amsterdam
    Heel netjes.
     
  14. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.485
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is ook een beetje "net wat je gewend bent"... Ik vlieg ook een FW190 met flaps, en daar "speel" je absoluut niet mee tijdens de landing, dat laat je echt wel uit je hoofd. Daar regel je verder alles met het gas. Kleppen gaan half uit in de start, ingetrokken na take off, en volledig uit in de landing.
    En daarnaast is het wel prettig ook, dat bij ieder model in elk geval de fucties allemaal hetzelfde zitten.

    Gewoon voor het idee: ik zie dat jij een pultzender hebt, en daarvan heb ik al helemaal in het begin gezegd:
    Ik heb zoals ik al eerder zei, voor de Ogar een handzender (in mode 1), waarbij de flaps/kleppen/watdanook op een schuif onder de rechter wijsvinger zitten. het bedienen van die schuif zit het sturen met rol, en het eventuele gasgeven, totaal niet in de weg, en vice versa ook niet. Met die zelfde wijsvinger kan ik bij twee schakelaars waarmee ik telemetrie-audio oproep, of (afhankelijk van het model) retracts of sleepkoppeling bedien. Links heb ik naast hoogte en richting, alleen een ontstekingsschakelaar zitten, en die gebruik je zelden tijdens het vliegen.

    Ik gebruik GEEN flightmodes, ik stuur gewoon alles met de hand uit.
     
    Rick NL en serge pot vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.485
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vind dat maar knap... Ik denk dat het me hooguit zou lukken de boel weer half en half vliegbaar te krijgen, maar zo mooi en netjes als jij dat doet... petje af.
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    5.832
    Locatie:
    daar waar ik vlieg
    Flight Modus vind ik ook grote onzin. En inderdaad op motor kisten is remkleppen uit, remkleppen uit. En geen gelul. Ik vlieg ook mode 1 handzender. Anders wil ik wel eens een keer naar het noorden afzakken met wat vliegspul.
     
  17. Rick NL

    Rick NL The First Aviators

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    3.436
    Locatie:
    Gouda
    Ik gebruik ook alleen de flight modes in wedstrijd kisten waarbij de verschillende flapstanden en eventuele stuur gevoeligheden voor bv het invliegen vóór de echte speedtaak een andere mode heeft dan de speedtaak of het thermieken tijdens het lopen (bv in de bergen) naar de landingsplaats.
     
  18. Bertus

    Bertus Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    11.420
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    De grob 109 en trouwens mijn ash 26 van 6 meter ook overtrok heel lelijk als je de verstoorders 100% open had en de kist ging afvangen.
    Wij trokken de verstoorders rustig in en gingen meer up geven.
    Maar zoals andere het zeggen is wel waar, iedereen doet het op zijn eigen manier en alle kisten (lees: waarschijnlijk profielen) reageren anders
    Ik heb voor mijn zweef interesse altijd met snellere motorkisten gevlogen, toen ik me meer ging richten op zweven heb ik pas echt vliegen geleerd.
    In het begin vonden we het ook eng om gas niet meer op de knuppel te hebben, later wilde we niet anders meer.
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.485
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kan ik me helemaal voorstellen. Ik zeg daar ook helemaal niks negatiefs over.
    Maar heeft weinig met recreatief rondpruttelen te maken...

    Rossi en de Goldwing-rijder :D :D :D
     
  20. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.485
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vind ik ook altijd een heel beladen uitspraak.
    Ik ben geen top-piloot, maar ik ben ook weer geen groentje. Ik heb "pas echt vliegen geleerd" met zowel heli's, speedkisten, gewone motorvliegtuigen, een F3A kist, en nu leer ik "pas echt" vliegen met een motorzwever.

    Ik denk dat "pas écht geleerd" gewoon vervangen moet worden voor "min of meer overnieuw geleerd". Het een is anders als het andere. Niet "beter" of "slechter".
    En ook dit ga ik gerust enigszins onder de knie krijgen. Ik zal nooit een topper worden, maar dat heb ik ook niet voor ogen.
     

Deel Deze Pagina