SAM Simplex 60""

I tried this a couple off years ago together with My flying buddy Roy Brown. At that time there was no interest in a SAM meeting. We also could not find and get in contact with the SAM responseble person in The Netherlands. The last few years there are more eople building and flying SAm aircraft now and maybe it now is time for a meeting......
 
I tried this a couple off years ago together with My flying buddy Roy Brown. At that time there was no interest in a SAM meeting. We also could not find and get in contact with the SAM responseble person in The Netherlands. The last few years there are more eople building and flying SAm aircraft now and maybe it now is time for a meeting......

thanks for the info, I hoppe that soon will be a SAM meeting and Dutch SAM in the Netherlands!
mvg, Panos.
 
Beste mensen,
Paar weken geleden met de Simplex iets gehad wat menig modelvlieger misschien wel een keer heeft mee gemaakt in z´n loopbaan!:frustie:
Met een collega op de start plaats, jij of ik eerst, jij eerst ik ontvanger even uit gezet...…………… ga toch maar...……..motor een slinger, vliegen maar...………….maar niks geen besturing!:weetnie:
Ontvanger niet meer aangezet, klimt uit, een paarbochten en dan naar de grond....:mad:
Simplex disaster.jpg

Motor was nog goed en de rest...…….
Dit wordt het volgende winterprojectje!
Want het is een heel fijn ding om mee te vliegen.
Nu check ik of alles goed werkt vlak voor het vliegen:thumbsup:

Op de achtergrond de Cumulus met de OS46AL Davis Diesel Conversion
 
Laatst bewerkt:
He wat jammer inderdaad. Ze heeft dus zo'n 4 jaren dienst mogen doen? Hopelijk toch vele uren vlieg plezier?

Zelf zou ik et tof vinden als je nog een keer kunt uitleggen hoe je op Japans spanpapier kunt printen?ik vond de beschrijving wat cryptisch om eerlijk te zijn...

Gr Q
 
Beste Q,
Eerst sorry voor mijn late reactie!:(
Zoals ik het doe:
- Op de computer iets leuks maken met tekst en plaatjes
- Uitprinten op normaal(beetje stevig) wit print papier
- Op de plaatjes op het papier die je op je tissue wilt hebben plakje met cellotape(plakband) de tissue (geen plakband plakken waar geprint moet worden!)
- Dat zelfde stuk papier met erop de stukken tissue met plakband geplakt op dezelfde(!) manier in de papierlade van de printer leggen....en weer opnieuw(!) het zelfde plaatje uitprinten.
- Hiermee wordt het zelfde plaatje nu op de tissue geprint ;)
- De tissue van het print papier afhalen en voilà.
- De inktjet printer inkt loopt niet uit met de spanlak, mooi toch
- Dan als laatste het stukje tissue op het vliegtuig plakken met wat spanlak, of eerst insmeren of het plaatje erop houden en dan spanlakken, maakt niet uit.
- Afhankelijk van je ondergrond beetje met grid 800 opschuren en opnieuw spanlakken totdat er weinig verschil meer is tussen het tissue van het plaatje en de tissue van het vliegtuig Het zal erop neerkomen op het gelijk aantal lagen spanlak
Hieronder wat plaatjes
Tissue op print paier geplakt.JPG
Tissue opgeplakt met plakband en opnieuw door de printer gehaald;)

Tissue op romp met spanlak geplakt.JPG

De tissue op de romp geplakt met twee laagjes spanlak

SAM logo op tissue geprint.JPG

Het SAM logo`tje ook maar zo gedaan, maar is wel een beetje flets als het erop zit....dus...….:offtopic:

SAM logo op papier.jpg

Hier heb ik het originele papier print plaatje opgeplakt...……..dus dat gaat ook goed..:thumbsup:
Dus gewoon print papier met spanlak opgeplakt

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is Q, gewoon proberen
Succes
Kees
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen,
Afgelopen dagen druk bezig geweest.
De staartvlakken waren er nog wel, maar niet zo mooi meer, met wat ingevallen stukken ribben onder druk van het strakke tissue, etc. Dus besloten om de verticale en horizontale vlakken opnieuw te doen.
Oud en nieuw.jpg


Zelfde aansturen weer.jpg

Zelfde aansturen weer voor het hoogte roer, geen heveltje aan de buiten kant
Wees eerlijk, als het eenmaal goed staat....hoe vaak kom je er dan nog aan ;)

Zover klaar 01-2019.jpg

Zover klaar bespannen weer met tissue
:thumbsup:
 
Goede morgen Kees,


Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Dit maakt het proces veel duidelijker voor me. Super bedankt en perfect op tijd nog, want binnenkort wel ik m'n zwever gaan bekleden!

Het resultaat van jou print actie is echt grandioos, ik hoop dat et mij ook gaat lukken ;-)

Nog even een detail: lijkt op de foto dat je nog een gat in het papier hebt geknipt, maar uit je beschrijving maak ik op dat je het origineel a4 blaadje terug de printer in doet met de tissue erop geplakt.

Ik ga et van et weekend proberen (met een laser printer overigens?!).

Je simplex wordt ook weer erg mooi trouwens!

Groet en bedankt,


Q
 
....met een laser printer overigens?!....

Papier met plakband afdrukken in een laserjet is niet zonder risico lijkt mij... De rollen in de laserprinter worden heet, de kans bestaat dan dat (normaal) plakband gaat smelten. In het ergste geval blijft het plakken aan de rol (en is je printer waardeloos geworden).

Misschien is een optie dan het tissue erop lijmen, in plaats van plakband?

Ik ben benieuwd!

:beer:






.
 
Bij een kleine (peanut scale) vrij vlucht Rearwin Speedster heb ik hetzelfde principe toegepast om de registratienummers op het tissue met een inkjetprinter te printen , werkt prima.

19.JPG


21.JPG


Groeten Jef
 
Q, met een laserprinter heb ik geen ervaring dus weet ik ook niet of dat gaat uitlopen met spanlak, etc.
Jef, leuk model en in die schaal kun je idd per hele frame sectie de tissue op papier zetten zodat je geen overgang zal zien als je losse sticker stukken gebruikt.:worship:
Als het wat groter wordt zal dat moeilijk meer gaan.:frustie:
Inmiddels de Simplex rev 1 in de verf gezet, vorig origineel had ik aangekleed met rode tissue en dan nu met (gewone verf van de bouwmarkt) verf uit een spuitbusje

Simplex rev 2 in de verf.jpg

Het enige wat achteraan nog origineel is, is het onder-kantje met dat stukje rood, dat is nog rode tissue;)
Wel altijd opletten dat het spanlakken gebeurt is zodat de tissue goed dicht is, anders zal je dat blijven zien en achteraf nog spanlak er overheen is geen goed idee:(
Op de Miss Fortune X (SAM LMR Speed 400 contest) heb ik toen gekleurde spanlak gebruikt.

Nieuwe staart 02-2019.jpg


Hier de staart verder met een kleurtje, "Signaal rood", wel mat om het niet al te veel af te laten steken met de tissue en ook niet te "nieuw" :thumbsup:
Na het schilderen pas de staart erop gelijmd omdat ik dat gelijk met de besturing in het vliegtuig moest doen (weet je nog dat ik er anders niet meer bij kan!), :weetnie:

Simplex rev 2 klaar 02-2019.jpg

Sorry voor de wazige foto
De vleugel heb ik niet geschilderd, anders dan de eerste.
Misschien dat het later nog komt.
De 2,5cc Letmo er weer in, klaar :)
Ondanks dat het weer hetzelfde is opgebouwd is het zwaartepunt +/- 4mm naar achteren verschoven, ga ik toch zo ff proberen.
Nu nog een beetje weer :offtopic:
Gr
Kees
 
Ik zie nu ook dat m'n plaatjes uit het bouwen van het origineel niet meer zichtbaar zijn na de omzetting toen van MBF naar andere provider:weetnie:
Anders hadden jullie de verschillen nog kunnen zien
Jammer....

Of ik moet de plaatjes weer allemaal opnieuw uploaden:frustie:

Het volgende antieke project wordt waarschijnlijk een oer Hollands model, een zweefvliegtuig
De "Jeep" van L.Beenker uit Arnhem van 1947
Omdat post-war modellen weer balsa gaan gebruiken, ipv bv bamboe (maar nog wel veel 1mm triplex)
http://www.jwroest.nl/other/jeep_beenker_1947.jpg

Ohoh..help :(
De website van Jan-Willem Roest gaat off-line in juli 2019!!
http://www.jwroest.nl/index.html

…Interests/hangar/museum/
Wat een verlies zal dat worden, vooral het archief van de oude Hollandsche modellen
Heb ik uren op doorgebracht :koud:

Hoe kunnen wij dat gaan zekerstellen?
 
Beste mensen,

Afgelopen weekend was het perfect voorjaarsdagje voor de eerste vlucht van de Simplex revisie 1.
Eerst weer een range check en een hand start zonder motorloop......als vanouds.:thumbsup:
Maar toen......motortje startte moeilijk en realiseerde ik me dat de brandstofbus bijna leeg was en lang(4 maanden) had gestaan zodat het beetje ether wat er nog inzat waarschijnlijk met de eerste opening poefff naar buiten niet meer bij de brandstof zat! Gelukkig had ik nog los een busje ether van Tendo's bij! ;)
Hier twee plaatjes van afgelopen weekend
Simplex rev 1 klaar voor maiden.jpg

Wat is ie mooi weer en zal er menig vluchtje mee gaan maken :)

Mooi he.jpg


Goed mensen,
Dit was het laatste denk ik van dit draadje en weer een ervaring rijker :koud:
Op zoek naar een volgend project (voor 1950)en dan oer Hollands:rofl:

Groetjes,
Kees :bye:
 
  • Like
Reactions: jef
Mooi verslag . Ik begin aan een Kerswap van Caramba models , wel op electro . Bij ons in de club niets anders toegelaten en ik denk ook met papier te bespannen .
 
E-Simplex

Na vele jaren alleen maar toestellen te hebben gebouwd uit epoxy, glasmat, koolstof en abachi nu overgestapt naar de ouderwetse manier van bouwen.
Om weer een beetje ervaring op te doen met toestellen uit hout en als voorbereiding op het bouwen van de Impuls ben ik aan een E-Simplex begonnen.

Hij krijgt de motor die ook voor de Impuls bedoeld is maar dan op 2S met een 12x5 of 12x6 propeller.
De neus wordt afneembaar door middel van 4 inbusboutjes.
De accu komt geheel naar voren tot onder de motor.
Verder krijgt hij een hoogteroer aan een kant van het stabilo en het richting-roer aangestuurd door middel van 2 kleine servo's en kevlar-snoer.
Het streefgewicht is ongeveer 1150 gram.
 

Bijlagen

  • E-Simplex romp zijkant.jpg
    E-Simplex romp zijkant.jpg
    127,5 KB · Weergaven: 295
  • E-Simplex.jpg
    E-Simplex.jpg
    157,5 KB · Weergaven: 248
  • E-Simplex-2.jpg
    E-Simplex-2.jpg
    221,3 KB · Weergaven: 250
Harry, leuk succes
Mijn ff gewogen, 1048 gram ex brandstof ;)
Afgelopen weekend met Tomoy en volgend weer met de Simp.
Enkel hoogte roer zie je vaker in SAM
Klaar 5 september voor DOW in Zwolle?
Gr
Kees
 
Laatst bewerkt:
Back
Top