beginner electro toestelletje

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door eclipse86, 26 feb 2020.

  1. DHZ

    DHZ In Memoriam

    Lid geworden:
    26 aug 2012
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Modelvliegclub Stadskanaal & Omstreken
    Vuren kan verassend licht zijn. Met 10mm heb je al voldoende vlees voor 2.5cc - 3.5cc maar met de schaaf de romp geleidelijk dunner maken (tot bijv. 6mm) bij de staart om daar gewicht te besparen.
    De neus versterk ik (voor dit formaat model) met "wangen" die tot de achterlijst van de vleugel uitlopen. 3mm triplex is OK daarvoor maar dan goed tegen olie-absorptie beschermen. Deze wangen geven ook meer oppervlakte voor de vleugelbevestiging. Je zou ook met 15mm dik vuren kunnen beginnen i.p.v. wangen plakken.
     
  2. CL carrier

    CL carrier In Memoriam

    Lid geworden:
    5 jun 2014
    Berichten:
    254
    Dat kan lichter, sterker en makkelijker.
     
  3. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Voor wat het waard is, ik ben helemaal geen rondvlucht kenner, gewoon zoals ik het gedaan heb.
    De romp van m'n Old Faithfull is in 10mm balsa gemaakt (dat was het dikste wat ik had) met triplex van 0.8 of 1 mm (ik weet het niet meer) aan beide kanten tot ergens halverwege de vleugel. Voor de motor 2 balkjes van 10x10 ogeveer volgens plan in vuren of zoiets gebruikt (latje van 10x10 uit doe het zelf zaak). De rompvorm is iets anders dan volgens plan; de cockpit loopt wat verder door naar voor, in de hoop dat het wat steviger is. Evenals de vorm van het kielvlak en hoogteroer is wat aangepast om eenvoudiger te bouwen (geen gedeeld hoogteroer meer, gewoon uit plank snijden).
    Voor het vleugeltje heb ik in een D-box (of hoe noem je dat) opbouw gemaakt.
    Waarom neem je niet simpelweg een balsaplank als romp? Je hebt maar 1 plankje nodig, dat maakt ook de kost niet.
    De motor (2.5cc) staat met een rondelletje wat naar rechts, en in de rechter tip heb ik een 15gr tiplood gelijmd - domweg omdat ik dat bij de bluepants ook gedaan had.
    Bij het vliegen hielp het mij heel veel om het zwaartepunt een stuk verder naar voor te leggen dan aangeduid is op het plan. Dan is hij veel minder gevoelig in het sturen en ging hij niet meer als een flipper door de lucht (bij mij).
    Ik ben heel blij dat Jan Odeyn bij het instellen en vliegen zo goed geholpen heeft, zonder dat en zijn advies was was het me niet zonder brokken gelukt. Op zijn aanraden heb ik het zwtp veel verder naar voor gehaald.

    Old faithfull.jpg
     
    Gea en jef vinden dit leuk.
  4. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    check! ziet er goed uit. motortje is besteld. volgende week eens balsa samenrapen en kijken wat ik nog liggen heb
     
  5. kurt

    kurt

    Lid geworden:
    19 dec 2003
    Berichten:
    1.379
    Locatie:
    Tielt-Winge Belgie
    Ik zou toch ook de mening van een ervaren CL-vlieger vragen. Ik vlieg nl RC, en 1x per jaar ga ik naar de rondvluchtmeeting in Herentals. (En amuseer me daar te pletter!! :koud: )

    O-F2.jpg O-F.jpg
     
    Gea, DHZ en jef vinden dit leuk.
  6. gert-jan1975

    gert-jan1975

    Lid geworden:
    1 mei 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    ureterp
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
  8. gert-jan1975

    gert-jan1975

    Lid geworden:
    1 mei 2021
    Berichten:
    2
    Locatie:
    ureterp
    Top, bedankt
     
  9. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.230
    Locatie:
    Amersfoort
    De ervaring leert dat bij deze constructie de romp bij een crash (onvermijdelijk als je lijnbesturing leert vliegen) vlak achter de vleugel afbreekt. Om dat te voorkomen kun je eenvoudigweg een latje 10x6 vuren vanonder één van de motorbokken door laten lopen tot aan de staart. Je kunt daar je stabilo ook nog aan vastlijmen. Weinig moeite, weinig gewicht maar het scheelt echt veel. Voor nog meer crashbestendigheid kun je één van de triplex neusverdubbelaars laten doorlopen tot pakweg 3cm. achter de vleugel, maar dan wel vanaf het hoogste punt van de vleugel taps naar achteren af laten lopen tot een hoogte van pakweg 2,5 cm. Kost ook weinig gewicht. Andere tip: voor de hoofdliggers van de vleugel vuren gebruiken in plaats van balsa.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina