De perikelen van WdeW;

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gedane zaken nemen geen keer. Lering eruit trekken en op de toekomst gericht maar weer!

Als je steeds terug blijft kijken, komt het nare gevoel ook weer terug!

Denk toch dat je een de vaalangst hebt.


Bij ons hebben we geen brevetten systeem. Mensen beoordelingen of je zelfstandig kan vliegen. Dat is een langduriger proces. Dat geeft een betrouwbaar beeld van iemand z'n kunsten. Dit neemt de stress van een examen weg.....
"Stiekem" examen afnemen is voor jou beter denk ik......
 
Bij ons was ook de noodlanding verplicht... het kan nog veel strenger... dus op een moment de motor uit
en het toestel keurig binnen brengen... zoiets kan al bij een start gebeuren...
Dan moet je direct juist beslissen om de kist te behouden.
Elke handeling is gericht op de kist heel te houden. (en veiligheid)

Vele gevorderden doen direct na de start al een rol... en vliegen ondersteboven verder...
Dus de onvoorziene draai... had je kunnen uitvoeren binnen de figuren van het brevet... met de cub zeker? ook als men het vraagt.
Je had ook kunnen zeggen... ik vind het nu niet veilig... ik vlieg... ik bepaal!
Want er was immers geen uitwijk nodig... En dat geeft geen strafpunt!?
Controle over het model is het doel.
En vlieg je fractie later de figuur wanneer dat kan.

Pak de WOT... want volgende week kan je pardoes geslaagd zijn!
Al het schuim plak je voorlopig achter het behang. En na je brevet vlieg je nog even flink
door met de WOT tot er ook in de knietjes geen spanning meer zit, anders dan een te strakke sok.

Kijk naar je planning.Gewoon doortimmeren!
In de accu's de spanning... en de rest de ontspanning.
Strak trachten te vliegen en kritisch op jezelf zijn... hoogte houden waar nodig.
Kist goed recht leggen. Gewoon poep strak je baanjes doen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, jij bepaalt, dat is het mooie aan een veiligheidsbrevet.
Als je in de tolvlucht geen 3 maar 2 tollen doet en daarmee je model redt dan zal je het daarna nog een keer mogen proberen.
Het is geen F3A-C wedstrijd, dat je alle figuren op een bepaalde volgorde moet vliegen binnen een bepaald gebied.
Als jij niet tevreden bent met je vlakke acht dan zeg je, dit was niet goed, ik doe hem overnieuw, dat mag allemaal.
Een procedureturn kan niet direct na de stijgvlucht.
De start is namelijk opstijgen en recht wegvliegen met een mooie stijgende lijn.
De procedureturn moet je minimaal 5 seconden rechtdoor vliegen tot ie voor je is (daarom moet je ook ruim en rustig vliegen) en dan 90 graden en 270 graden de andere kant opvliegen.
Dus je doet figuur voor figuur, volgorde is ook niet bepaald.
Als je ze allemaal maar gedaan hebt.
Het is wel logisch dat je de noodlanding net voor je eigenlijke landing doet omdat je dan al vrij laag zit.
Je helper (meestal je instructeur) roept de figuren af maar mag geen aanwijzingen geven, dus niet, tikkie naar links of zo.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Je collega adviseerde de procedure-turn onmiddellijk na de stijgvlucht te doen. Dat is verboden door de knvvl!
Of dat verboden is door de KNVvL weet ik niet. Wat ik wel weet is dat die figuur dan ver buiten het veld gebeurt en dus eigenlijk helemaal niet goed beoordeeld kan worden. Dus waarom zou je dáár een "beoordeelde procedure turn" doen?

Waar dan weer helemaal niks mis mee is, is dat je die procedure turn (onbeoordeeld) tussen iedere figuur door vliegt: het is nu eenmaal de bedoeling dat je de figuren ongeveer op dezelfde lijn vliegt, midden voor de vlieger en de examinators, en zo'n procedure turn is juist een uitstekende manier om continue op die lijn heen en weer te vliegen.

Als je snapt wat ik bedoel...

Dus start plus stijgvlucht=> (onbeoordeelde) procedure turn om langs dezelfde lijn weer terug te komen voor een figuur. Na die figuur=>procedure turn om weer op dezelfde lijn te komen voor de volgende figuur. etc etc etc.

Één van die figuren die je midden voor de examinators vliegt is dus die procedure turn, maar eigenlijk vlieg je dat ding dus een keer of acht van start tot landing.

Zo heb ik destijds tenminste mijn eigen brevet-examen gevlogen. Dus ik snap niet zo heel erg goed wat er nu allemaal fout gaat.
Ik zelf vlieg met een leerling eindeloos vierkantjes, want die figuren zijn het probleem niet. Het allergrootste probleem wat ik zie (maar dat is dus mijn persoonlijke mening/ervaring) bij brevet-examens, is dat de kandidaat tussen de figuren door totaal niet weet wat hij aan het doen is. De focus is zo geheel gericht op "oh jee, ik moet die figuren goed vliegen", dat er niks over blijft voor het in de juiste uitgangspositie brengen van het vliegtuig.

Om een parallel te trekken met het heli examen (wat verder overigens totaal NIET vergelijkbaar is), is er ÉÉN heel belangrijke overeenkomst:
Bij het heli examen bestaan de meeste figuren uit een combinatie van rechte lijnen die met de juiste snelheid, hoogte en richting gevlogen worden, en van elkaar gescheiden door 2 seconden hover. Vrijwel iedereen gaat nat op het focussen op die rechte lijnen, terwijl de truuk juist zit in die halve seconde waarin je de heli van stilhangend naar "bewegend" brengt. Doe je DAT goed, dan hoef je die hele rechte lijn lang, verder niks te doen dan "overal afblijven zolang het goed gaat", want "ongeveer" is meestal ruim goed genoeg. Maar verknal je die eerste aanzet, dan is het nagenoeg onmogelijk om nog wat moois van zo'n rechte lijn te maken, is de volgende lijn vaak ook al verknald omdat je niet op het juiste punt uit komt en is een vierkant opeens een driehoek, en een cirkel opeens een ei.
Bij het vleugelbrevet precies zo: zit je in de verkeerde uitgangspositie, dan kun je doen wat je wilt, maar die figuur gaat nooit meer echt goed lukken.
Maar zit je op de juiste lijn, de juiste hoogte en de juiste snelheid, dan hoef je die figuur alleen nog maar "ongeveer goed" te vliegen.

Vandaar, hoe strontsaai het ook kan zijn: vlieg die vierkantjes, vlieg die rechte lijnen, vlieg die procedure turns, en focus je op de juiste hoogte richting en afstand. Dat gedeelte moet er rotsvast in zitten, en dan is dat brevet verder een eitje, want die figuren, die zijn echt zo moeilijk niet: een dubbele looping is niet meer dan vol up geven en op de juiste momenten het gas vol open of helemaal dicht te zetten. Een liggende acht is niks meer dan twee bochten van 270 graden, een procedure turn is niks meer dan een bocht van 90 graden gevolgd door een bocht van 270 graden, en een tolvlucht is voor de meeste kisten niet meer dan "gas dicht, alles in de hoek, drie slagen tellen en alles weer loslaten".

Maar voor iedere figuur geldt onveranderlijk: zet hem op de verkeerde hoogte en plaats in, en het lijkt nergens meer op.
 
Elke handeling is gericht op de kist heel te houden. (en veiligheid)
Voor mij persoonlijk ligt de prio bij veiligheid voor anderen, en de kist pas op de tweede plaats.
Ik vind het mooi als iemand zijn kist heel aan de grond weet te zetten, maar ik heb liever dat bij een "oepsje" zoals een motor-uitval de kist ergens neerkomt waar het geen kwaad kan, dan dat de piloot probeert het ding tussen eventueel publiek netjes uit te flaren en op zijn wieltjes te zetten...

Maar dat is puur mijn eigen, persoonlijke mening. Om die reden ben ik ook niet geïnteresseerd in de afloop van een autorotatie bij heli's, maar uitsluitend in wáár die afloop plaats vind. Liever brokken op een plek waar niemand staat, dan een geslaagde AR op een meter van een omstander, of god verhoede, bovenop die omstander.

Dat je brokken weet te vermijden is bijzaak. Dat je niemand verwondt is veel maar dan ook echt VEEL belangrijker.
 
Bij ons was ook de noodlanding verplicht... het kan nog veel strenger... dus op een moment de motor uit
en het toestel keurig binnen brengen... zoiets kan al bij een start gebeuren...

Pak de WOT... want volgende week kan je pardoes geslaagd zijn!
Al het schuim plak je voorlopig achter het behang. En na je brevet vlieg je nog even flink
door met de WOT tot er ook in de knietjes geen spanning meer zit, anders dan een te strakke sok.

Noodlandingen zoals jij omschrijft zijn mijn specialiteit. Afgelopen maandag heb ik nog een echte gemaakt.

Onder normale omstandigheden vlieg ik zo het brevet. Ik heb wekenlang niet anders gedaan. Dat kunnen velen beamen.
 
Gedane zaken nemen geen keer. Lering eruit trekken en op de toekomst gericht maar weer!

Als je steeds terug blijft kijken, komt het nare gevoel ook weer terug!

Denk toch dat je een de vaalangst hebt.

Bij ons hebben we geen brevetten systeem. Mensen beoordelingen of je zelfstandig kan vliegen. Dat is een langduriger proces. Dat geeft een betrouwbaar beeld van iemand z'n kunsten. Dit neemt de stress van een examen weg.....
"Stiekem" examen afnemen is voor jou beter denk ik......

Ik heb hier m.n. vanmiddag mijn zegje gedaan. Eigenlijk moet dat niet via een forum. De kans op misverstanden is dan erg groot.
Zoiets had in een persoonlijk gesprek gemoeten. Gelukkig zijn we allemaal geen kleine kinderen.

Jullie systeem klinkt goed. De afgelopen weken heeft iedereen kunnen zien wat B. en ik wel (en niet kunnen). Degene die ons al jaren begeleidt weet dat ook precies.

Faalangst heb ik niet. Ik ben zelf al 40 jaar examinator en zou dat meteen herkennen.

Ik kijk niet meer terug op het examen.

Goed bericht overigens!

p..s. bij vaalangst ben je toch bang dat je kaal wordt?
 
Als het dan uitkomt, zou ik dan lekker gaan vliegen.
Ik en mezelf verplicht je dan wel de WOT te nemen. Als je zelfstandig mag vliegen als er clubgenoten zijn zou ik dat doen. Zet een Serengeti zonnebril op je snuf om UV en het schelle weg te filteren. Petje op om de zon te schermen.

Serieus aanpakken en focus. Nu doorpakken, want je bent er bijna.

Ik weet nog van een clubgenoot... de beroemde Ronald K. tweede kist wordt een Mustang van 2,5 meter... zelfbouw... (was vast een Ziroli....)
De trainer is om te leren.
Heeft woord gehouden.
Hij vloog de kist snaarstrak... op alle fronten... Het echte vliegwerk...
 
Wil, ik lees elke dag met veel belangstelling en plezier jouw belevenissen. :yes:
Dus vooral zo doorgaan.

Als ik het allemaal zo lees kun je best wel een redelijk partijtje sturen, maar komt het er niet altijd uit als je de regie niet zelf in handen hebt.
Jij vliegt, dus jij bepaald.
Het publiek zal altijd een mening/oordeel hebben, het enige wat telt is wat je er zelf van vindt.

Vrijwel zonder uitzondering zijn zowel de kandidaten als examinatoren amateurs, wat niets zegt over iemands kwaliteiten.
Enkel; we doen het voor ons plezier.
 
  • Like
Reactions: jve
Als ik het allemaal zo lees kun je best wel een redelijk partijtje sturen, maar komt het er niet altijd uit als je de regie niet zelf in handen hebt.
Jij vliegt, dus jij bepaald.

Dat valt wel mee.
Als ik zeg, doe eens dit, doe eens dat dan gebeurt dat ook.
Nieuwe dingen doe ik eerst voor en dan praat ik hem er doorheen, gaat 9 van de 10 keer goed.
Zo heb ik hem al behoorlijk wat aangeleerd en ook afgeleerd.
Soms weet ie wat ie niet goed doet maar vaak ook niet, omdat het denk ik niet uitgelegd wordt waarom bepaalde figuren zijn en zoals al eerder gezegd, de basis ontbreekt, samen met technisch inzicht (lees aerodynamica en bouw van een vliegtuig).

Ik heb Wil nu een boekje opgestuurd waarin de figuren staan en ook handig voor de club, kunnen ze vorderingen bijhouden.
Bij de ACK bespraken we elke leerling met elkaar en was de hele lesploeg en examinatoren goed op elkaar ingespeeld.
Daar kon het dus niet zo zijn dat er bepaalde figuren niet begrepen werden of dat examinatoren iets anders verwachten dan de leraren aangeleerd hadden.
Alleen waren we wel allemaal vrij streng, de kans je brevet binnen een paar maanden te halen was klein, we moesten toch wel echt zeker weten dat je de boel heel kon houden en ook alles veilig deed.
Dat zorgde er ook voor dat je genoeg ervaring had om veilig een tweede kist te vliegen.
Meestal was 1 model genoeg om je brevet en deels het volgende seizoen te vliegen, crashen deden ze niet vaak.

Als ik dan zie wat Wil en B. er doorheen draaien dan is dat een dure leerschool en helemaal niet nodig.

Lesgeven is ook een kunst, sommigen kunnen dat en anderen weer niet.
Toen Gerben, Ruud Kroes en ik les gaven bij de ACK was dat kwa niveau van vliegen best wel een club waar je trots op kon zijn.
Toen we daar weggingen waren de instructeurs mensen die zelf net hun brevet hadden.
Dan stelt een brevet in mijn ogen helemaal niets meer voor.
Als iedere instructeur nou eens het boek bij de KNVvL besteld over lesgeven, beoordelen en veiligheid dan kan het niveau landelijk misschien een beetje gelijker worden.

http://webshop.knvvl.nl/webshop/contents/nl/p58_Syllabus_voor_modelvlieginstructeurs.html

GJ
 
Je hebt helemaal gelijk....faalangst.......

Vaalangst heeft met kleding te maken denk ik

Wrong place, wrong time.....

Ondertussen geloof ik ook dat je het kunt!

Voor wat mijn mening waard is......
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top