Bouwverslag Fokker V.23 - Nr. 1 (1918) - Schaal 1:3

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door bipeflyer, 13 nov 2017.

  1. Detlef Sewing

    Detlef Sewing

    Lid geworden:
    26 jan 2018
    Berichten:
    383
    Locatie:
    32257 Bünde Nord Rhein Westfalen
    Absolut saubere Arbeit Robert,,tolle Ausführungen:koud:
     
    ramses en bipeflyer vinden dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Vielen Dank, Detlef, schön zu hören, dass es Ihnen gefällt! :D

    Het is alweer even stil in het draadje, maar heb zeker niet stilgezeten! Al ging het bouwen met die tropische temperaturen niet heel vlot...
    Ik ben inmiddels begonnen met het stabilo. Om ervoor te zorgen dat het stabilo mooi vlak wordt, lijm ik eerst de voor- en achterlijsten terwijl ik hem vlak op de bouwtafel klem:

    [​IMG]

    En zo stap voor stap rond:

    [​IMG]

    Daarna volgen de ribben en de rest kan zonder begeleiding van de bouwtafel, dan houdt ie z'n vorm wel.

    Maar eerst terug naar de motor, ik wil hem graag in gaan laten lopen, zodat ik het motorschot-ontwerp af kan ronden en ik verder kan met de bouw van de romp. Daarnaast ben ik natuurlijk ook erg benieuwd naar hoe de motor loopt en klinkt met de zelfbouw uitlaat!

    Laatste puntje was nog de overgang van de voorste uitlaatbocht naar de demper. Ben uiteindelijk voor de door ROTO meegeleverde silicone verbinding gegaan, maar heb de tie wraps vervangen door spring clips, dat geeft een betere aansluiting en is veel mooier en bovendien makkelijker los te halen en weer vast te zetten:

    [​IMG]

    En de prop geboord en gemonteerd! Genieten dit uitzicht, kan niet wachten hem aan te slingeren...:

    [​IMG]

    Maar voor het zover is eerst alles opgebouwd op de testbok. Tank en gasservo zitten op de juiste hoogte t.o.v. de romp, alleen wordt het allemaal een stuk krapper als dit alles straks in de romp moet:

    [​IMG]

    En ook van het lijstje afgevinkt, een vulstation. Dit wordt mijn eerste brandstofkist en dus moet ik alle randapparatuur ook nog regelen. Meteen maar even goed aangepakt en een rugzakje op een stevige jerrycan gebouwd met elektrische pomp en omkeerschakeling zodat ik twee kanten op kan pompen:

    [​IMG]

    Helemaal klaar voor het inlopen dus! Hopelijk kan ik binnenkort een filmpje delen van een tevreden knorrende viertakt... :kwijl:
     
    ramses, serge pot, femmo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Serieus...zelfs je testbok ziet er professioneel netjes uit!
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niet om te zeuren, maar zijn die pompjes wel benzine bestendig? Ik ken dat type alleen als ruitenwisservloeistofpompjes en voor gloeiplugbrandstof...
     
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Femmo! :D

    Dat is toch geen zeuren? Ik krijg graag feedback op m'n werk en wil graag dat het pompje veilig zijn werk gaat doen, niet gaat lekken en de brandstof schoon houdt. Ik heb het pompje bij Hobby-In gehaald en Dennis heeft mij speciaal deze aanbevolen omdat deze geschikt zou zijn voor benzine. Het stond niet met zoveel woorden op de verpakking, maar als ik hem Google (die van mij is van Simprop maar Kavan heeft exact dezelfde) dan zie ik overal bij staan dat hij geschikt is voor alle typen brandstof. Er staat alleen een waarschuwing in de handleiding dat bij gebruik met benzine je vonken moet vermijden.. o_O
     
    Laatst bewerkt: 18 aug 2020
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Wat een heerlijke avond! Vandaag, onder begeleiding van ervaren benzinevliegers van de club, voor de eerste keer de ROTO gestart (en sowieso de eerste keer voor mij een benzinemotor). Na alles getankt en ingesteld te hebben op de zender (juiste travel van de throttle, choke erop en eraf (door gas geven) en de SparkSwitch toegewezen te hebben aan een switch) de benzine de motor in gezogen (vingers op carb en ronddraaien), vervolgens 1x slaan met choke, mooie plop, choke af, 1x slaan en hij draaide! En sloeg niet meer af, bleef heerlijk door pruttelen! :yes:

    Na een poosje stationair draaien pakte hij al lekker op bij hoger toerental. In het filmpje hieronder niet helemaal stationair maar paar klikjes gas. Wat een prachtig resultaat! Niets lekte, de uitlaat klonk prachtig en alles doet wat het moet doen. Decibelmeting was wel wat hoog, maar absoluut niet betrouwbaar onder de overkapping van de garage in een hoek van garage en huis, dus ik houd goede hoop (zeker als er zich wat meer koolafzetting in de uitlaat vormt).

     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2020
    aurectar, Helikapoter, tjarko en 5 anderen vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    [​IMG]
     
    bipeflyer vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Straks als alles onder de kap zit. Dan is het inlaat geluid ook gedempt. Dat scheelt al gauw 3db.
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks Serge, dat had ik me niet gerealiseerd. Ik stond nu overigens onder een overkapping, op de stoep met de uitlaat richting een stenen muur, en heb het geluid gemeten op 3 meter afstand ervan, maar dat was in de hoek van huis en garage.. dus een hele hoop projectie, versterkt enorm. Toen liep ie met 25% gas al flink boven de 80 dB, maar volgens mij zegt dat nog helemaal niets. We gaan het zien!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  10. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Weer een stapje verder met het stabilo. Eerst heb ik de omlijsting gemaakt (voor 1/8" hoog en achter 1/2") en vervolgens de dwarsligger. Daarna alle ribben op maat gemaakt in de lengte, dan de uitsparing zodat de kruisende ribben in elkaar vallen:

    [​IMG]

    En vervolgens de rib schuin aflopend gezaagd en vastgelijmd met het stabilo op de tafel geklemd, om ervoor te zorgen dat alles mooi vlak blijft:

    [​IMG]

    Al deze latjes en ribben komen uit balsa plankjes. Eerst met de balsasnijder op de juiste hoogte gesneden, dat gaat vlot. Vooral de schuine uitsparing vragen vervolgens wat tijd, maar is leuk werk en geeft een mooi strak en stevig resultaat in tegenstelling tot voorgesneden ribben, en zo is het toch nog een beetje scratch building. De uitsparingen voor de laatste rib zijn af, nu alleen de rib nog schuin afzagen, dat doe ik als laatste stap met de figuurzaagmachine (en een lang schuurblok voor de afwerking):

    [​IMG]

    En zo is de bovenzijde af qua ribben! Vooral ook blij met hoe mooi vlak hij is gelukt:

    [​IMG]

    Paar plaatjes nog van wat leuke details:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En voor de schaalreferentie.. zou ook zomaar een vliegende vleugel kunnen worden als je het zo ziet:

    [​IMG]
     
    serge pot, ramses en ISOLA2 vinden dit leuk.
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Strak werk Robert :thumbsup:
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Doe het eens in een weiland . Dan op 7 meter afstand in 4 windrichtingen. Dat gemiddelde is je exacte meting.
     
  13. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel Ralf!

    Ga ik doen Serge! Dat is uiteindelijk ook de officiële geluidsmeting op de club, maar kan het op deze manier al eens uitproberen natuurlijk. In de kist (inlaat gedempt en met nog wat demping/isolatie) en op deze manier gemeten ga ik het hopelijk halen.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Tijd voor een onvrijwillige bouwpauze. En slecht nieuws.. afgelopen woensdag door een eigen stommiteit met mijn hand in de propeller van de ROTO gekomen. Schade is niet gering, maar enorm geluk gehad, naar het zich laat aanzien vrijwel geen vitale functies geraakt / verloren. Alleen duimzenuw is even spannend, met name voor zenderbesturing. Herstel zal nog enige tijd in beslag nemen. Ben nog bezig met de film terug afspelen en mezelf afvragen hoe het kon gebeuren en waarom ik wat gedaan heb. Jullie weten hoe nauwgezet en precies ik kan zijn, maar om e.o.a. reden moment van onoplettendheid en domme beslissing. Vastberaden terug verder te gaan met bouwen en vliegen zodra / als het weer kan.
     
  15. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Oei, beterschap in ieder geval!
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    o_O:( Sterkte man
     
  17. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Den Haag
    Sterkte met het herstel!

    Het is wellicht leerzaam voor ons om je relaas hier te delen? Zijn wij er ons ook weer bewust van. (Hoeven geen foto's bij.)
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.089
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Heel veel sterkte met het herstel Robert!
    .
     
  19. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dankjewel heren!

    Liever deel ik nog even niet in detail wat er is gebeurd, maar een combinatie van haast, vermoeidheid, enthousiasme en gebrek aan concentratie hebben een rol gespeeld. Daardoor heb ik niet alle veiligheidsprocedures in acht genomen. Erg dom, ik snap nog steeds niet hoe ik erbij kwam. Maar laat ik zeggen, zet je motor altijd goed vast, draag een stevige leren handschoen, en stap na het starten weg van je vliegtuig. Foto's deel ik inderdaad beter niet :eek:. Erg veel geluk dat er geen pezen, spieren, of (grote) zenuwen geraakt zijn, eigenlijk bijna een wonder. Heb de propeller precies tussen mijn wijs- en middelvinger doorgekregen (in de lengte) en vol in de handpalm gekregen, alle kootjes nog, maar wel flink schade aan wijsvinger en verder tientallen hechtingen. Zal zeker een maand zoet zijn met herstel, maar zodra ik weer balsa kan zagen en lijmen ga ik verder met bouwen. Vliegen zal wat langer duren, voor de veiligheid en zekerheid, wellicht begin volgend seizoen, maar de simulator gaat snel aan!
     
  20. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    217
    Locatie:
    Schagen
    Heel veel sterkte en voorspoed met het herstel, dank voor het delen!
     

Deel Deze Pagina