De minimum vlieghoogte voor man dragende vliegtuigen boven Nederland is op de meeste plaatsen 500 voet (150 meter) boven het hoogste punt in een cirkel met een straal van 500 voet om het vliegtuig of zoveel hoger als nodig is om nog een veilige landingsplaats te bereiken als er iets aan de hand is. Boven bebouwde gebieden, simpel gezegd boven de bebouwde kom, is dat 1000 voet (300m) boven het hoogste punt .... enz.
Er zijn plekken waar andere hoogtes gelden en waar je alleen op grotere hoogte of zelfs helemaal niet overheen mag vliegen. Die gebieden zijn op de luchtvaart kaarten te vinden. Als er voor een speciale gelegenheid (meestal tijdelijk) andere regels gelden wordt dat via zogenaamde NOTAM 's bekent gemaakt.
Er wordt hier behoorlijk op de KNVvL gehakt alsof zij de oorzaak zijn van de problemen en alsof zij niets doen. Dat klopt echt niet! Binnen de afdeling modelvliegen zijn het allemaal vrijwilligers die hun stinkende best doen om alles goed te regelen. Het is de overheid die met de regels aan komt en ze neerlegt. De zaak ging een soort van: "dit gaan we doen en volgens deze regels moet het voortaan gaan". Heel veel modelvliegers en dus ook de mensen bij de KNVvL sloeg de schrik om het hart toen ze die "voorstellen" lazen, ze maakten modelvliegen nog net niet onmogelijk maar het scheelde niet veel. Een aantal mensen heeft zich sterk gemaakt om die regels van tafel te krijgen maar is daar slechts ten dele in geslaagd.
De oorzaak van die strikte regels moet vooral gezocht worden in het "drone" vliegen wat met behulp van de moderne apparatuur steeds makkelijker is geworden. Bijna iedereen kan nu iets in elkaar flansen wat kilometers ver kan vliegen en weer netjes bij je thuis in de achtertuin land. Meestal zijn dat multicopters maar ook vleugelvliegtuigen werden en worden daar voor gebruikt. Dat hier heel veel problemen en gevaren aan kleven is wel duidelijk maar er zijn nog steeds mensen die daar anders over denken. Die mensen vinden dat ze in hun rechten worden geschonden als ze niet vrij mogen rondvliegen. Die mensen gaan dus nog steeds met hun drone (multicopter of vleugelvliegtuigje) vliegen om mooie beelden boven de wolken te maken of om foto's te maken tijdens een militaire oefening op de heide. Er zijn zelfs figuren, ik meen in Dubai, geweest die boven de aanvliegroute van een vliegveld gingen hangen om een landend vliegtuig te kunnen filmen/fotograferen.
Let wel ik heb het hier niet over de "ouderwetse" wildvliegers want de overgrote meerderheid van die mensen vliegen net zo veilig als de mensen bij een vliegclub. Soms zelfs veiliger omdat ze beter moeten opletten omdat ze op een plek vliegen waar andere mensen zo maar het veld op kunnen lopen.
Met de nieuwe regels wil de overheid (overheden) de mogelijkheden hebben om mensen die niet volgens die regels (willen) werken aan te kunnen pakken. Zo is het onderscheid tussen "drones" en de "klassieke modelvliegerij" in die regels verdwenen, of zo goed als verdwenen. Daar kan de KNVvL niets aan doen en geloof me dat hebben ze wel degelijk geprobeerd. Als "de overheid" niet wil doe je er verder niets aan en kan je alleen proberen de schade zo veel mogelijk te beperken en dat is wat er nu geprobeerd wordt. Het probleem is dat hier alleen compromissen uit voor zullen komen en dat je daar nooit iedereen mee tevreden kan stellen.
Dan het probleem dat de KNVvL of de Limburgse organisatie voor alle modelvliegers op moeten komen en niet alleen voor haar eigen leden. Dat zou ze best willen maar wettelijk gezien kan dat niet. Het is allemaal muggenzifterij op de vierkante bladzijde maar de KNVvL of de Limburgse organisatie vertegenwoordigen alleen hun leden. Als de KNVvL of de Limburgse organisatie zegt dat ze voor alle modelvliegers staan als ze bij de overheid aankloppen wordt er simpelweg gezegd dat dit volgens de ledenlijsten niet zo is. Je moet dus bij de overheid zijn met je klachten en niet bij de KNVvL of de Limburgse organisatie.
De internet consultatie is iets wat de overheid heeft opgezet en die is niet erg goed in het in gewoon leesbaar Nederlands schrijven van dit soort dingen. Het is een brij van artikeltjes en verwijzingen waar je na 10 minuten de weg in kwijt bent. Denk je uiteindelijk de zaak voor jezelf op een rijtje te hebben blijkt er toch weer een extra artikeltje te zijn of een uitzondering op de uitzonderingen. Ik heb het een beetje opgegeven.
