Dat ze daar klassieke modelvliegers mee benadelen zal hun een worst zijn. De laatste keer dat ik keek hadden er 64 mensen online reageert. Dat weegt natuurlijk niet op tegen het financiële belang. Het verhaal hier ter discussie brengen ook niet. Ze zullen het niet lezen noch er wat mee doen.
@brutus klopt zo geld geil zijn ze wel. Volgend jaar onopvallende politie auto's met ingebouwde camera's, kunnen ze mobiel(e) traject controles uitvoeren.
Alleen moet het financieel wel wat opleveren. Als er tientallen drones rondcirkelen op bepaalde plekken zullen ze dat doen. Ik vermoedt niet als je ergens op een rustige locatie bent. Moordzaken worden coldcase zaken, dus de angst dat een heel team bij alle weilanden gaat staan heb ik niet.
JEZUS! Laat nu eerst eens die volkomen diebiel kinderachtige houding "waaahhh het gaat alleen maar om geld" varen! Ten eerste schiet je er helemaal niets mee op, en ten tweede is het gewoon domweg onwaar.
ALS het al om geld gaat, dan gaat het om de kosten van, bijvoorbeeld, een burgervliegveld wat een paar uur lang alle operaties moet staken omdat er een drone in de buurt van een landingsbaan gesignaleerd is. Dat is al her en der gebeurd.
En nee, ze gaan ECHT niet alleen maar optreden als er tientallen drones ergens vliegen, ga er maar gerust van uit dat iedere natuurbeschermer, vogeltjeskijker of milieufreak onmiddelijk met zijn smartfoon klaar staat om jou er bij te lappen, of jou te filmen of wat dan ook. Want vergis je niet, dat soort geitenwollensokkenridders is een aartsvijand. Ik praat uit ervaring. Die laten je jarenlang met rust als ze je niks kunnen maken, maar ZODRA ze een manier weten om je er bij te lappen, dan doen ze dat. Dergelijke "natuurverenigingen" hebben (alweer, ik praat helaas uit ervaring) altijd wel een paar juristen onder hun leden die maar al te graag als vrijwillger helemaal kostenloos uitpuzzelen HOE ze je het beste er bij kunnen lappen.
Nogmaals, zelf weten, maar je doet jezelf zowel als de hobby geen plezier
Mijn mening is dat men (KNVvL) eerder de scheiding tussen drone en modelvliegtuig of heli had moeten maken.
Dan was er in ieder geval 1 punt duidelijk, drones vliegen meestal autonoom en modelvliegtuigen worden op zicht bestuurd, een enorm verschil dat makkelijk aan te tonen is.
Ik word er nu toch wel tamelijk moe van... NEE, dat lukt NIET... voor IEDERE definitie die wij dachten te kunnen vinden om het verschil tussen een drone en een modelvliegtuig of heli te kunnen vastleggen, bleek er een overlappend iets te zijn waardoor ongewenst bepaalde types uitgesloten worden.
En het autonoom versus handbestuurd is NIET aan te tonen zolang de piloot die autonoomstand niet inschakelt. Oom agent weet niet welk knopje op de zender daarvoor dient, en mag dat ook niet doen (want hij is op dat moment stante pede verantwoordelijk voor ongelukken of schade).
Hang je het op vleugels, dan blijken er ook drones met vleugels te zijn. Hang je het op rotors, dan blijken er ook schaal heli's met meer rotors te zijn. Hang je het op autonoom, dan blijken er opeens gewone plug&play foamie modelvliegtuigen te zijn met een auto-return to base functie.
Hang je het op FPV, tsja, je kunt ook een FPV setje in een Charter verstoppen, zodanig dat het voor oom agent niet zichtbaar is.
Geloof me nou vrij, we hebben het jarenlang geprobeerd, en het is niet juridisch sluitend te krijgen.
Sorry dat ik er wat chagrijnig over doe, maar alsjeblieft, ALS DAT ZOU KUNNEN, HADDEN WE DAT 6 JAAR GELEDEN AL GEDAAN!!!!