Vic Smeed Tomboy

Precies, met meer motorvermogen kun je de horizontale snelheid verhogen met wat meer motordomping, zonder de zweefeigenschappen te veranderen. Bij een RB model zou je met meer snelheid iets meer DOWN trimmen om te voorkomen dat het model met te veel vermogen stijgt, en dan in de zweefvlucht weer wat meer UP trimmen, maar we hebben het hier over Vrije Vlucht, desnoods met alleen richting, toch?
Blijft over, dat als je een klassiek model wilt vliegen als een RB model (zeg maar Taxi, ook al tamelijk klassiek) dan moet je of een model kiezen wat ook al in de jaren '60 radio werd gevlogen (in de Vic Smeed serie bijvoorbeeld de Band Boy of de Popsie) met alleen richting, of een VV model modificeren met a. minder V stelling. b. minder instelhoek. c. vastgelijmd stabilo. d. hoogte- en richtingsroer en drossel. e. verstevigde vleugelliggers. f. zwaardere motor. Maar dan heb je een Taxi, toch? Zij het zonder neuspoot?
 
Laatst bewerkt:
Henk, je punt is duidelijk.

1 Een Tomboy moet vliegen als een Tomboy, liefst vrije vlucht zoals hij door Vic bedoeld is.

2 Een beetje zijn vrije wil beïnvloeden met wat richtingsroer uitslag m.b.v. single channel besturing om de mogelijkheden van vliegstek keuze wat te vergroten, moet kunnen.

3 Hoogteroer toevoegen is eigenlijk al over het randje....:confused:

Ik word wel steeds benieuwder naar de percentages bij al die Tomboys die mee gaan doen aan de Tomboy contest tijdens de Mayfly in welke categorie ze vallen;

1 , 2 , 3 of zelfs 4, nl met motor regeling....:oops:
 
Zo de Tomboy schiet aardig op, bezoek aan Henk gaf me vleugels. ;=)
Het wachten is op de motor MP JET .040, moet met een maand of twee leverbaar zijn. Ben erg benieuwd hoe dat allemaal zal gaan.
Nog nooit een vliegtuig met lopende motor zonder vorm van besturing de lucht in gegooid.dat gaat een hele nieuwe ervaring worden.
 

Bijlagen

  • IMG_4181.JPG
    IMG_4181.JPG
    217,3 KB · Weergaven: 244
  • IMG_4180.JPG
    IMG_4180.JPG
    246,9 KB · Weergaven: 231
  • IMG_4181.JPG
    IMG_4181.JPG
    217,3 KB · Weergaven: 245
  • IMG_4180.JPG
    IMG_4180.JPG
    246,9 KB · Weergaven: 227
Ed, gaat er wel een thermiek rem op komen? ik zie haakjes op het stabilo....
Ik heb een zelfde MP-Jet .040 besteld bij icare icarus vlakbij Montreal.... vliegt nu de Atlantic over.....
 
Ja zeker komt er een thermiekrem op, dat is me al van meerdere kanten dringend geadviseerd.
Ah spannend voor je motor, kan ook niet wachten op de mijne arriveert, waar gaat die van jou op?
 
Mijn MP Jet gaat lopen op dieselpeut van Dieselracer van het MB forum.. hij heeft er maar een stuk of 300 of zo....(dieselmotortjes) ik geloof gewoon 1/3 wonderolie 1/3 ether en 1/3 petroleum (of zoiets, ik ben ook een diesel newbie...)
 
Het heeft even geduurd, maar de files van de Tomboy zijn opgestuurd naar Sebastiaan om er een kit van te maken. De kit is veelzijdig, vrije vlucht of VRA of 3 kanalen, wielen of drijvers, diesel of brushless voor alle versies zitten de onderdelen in het pakket. Wat ik nog zoek is een proefkonijn om het prototype te bouwen, iemand die snel bouwt en wat fotootjes wil plaatsen. Zelf zit ik tot januari tot over mijn oren in het werk vanwege de toegenomen vraag door Corona, dus voor die van mij af is gaat wel even duren. Wie voelt zich geroepen, ik heb van Henk begrepen dat de proto kit wel heel goedkoop weg mag!

Bijgaand alvast de tekening
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
he Arthur, right side thrust voor ff, en left voor rc??
hoe rijm ik die?
nu heb ik wel een nieuwe MP Jet .040 in huis en omdat ik een linkshandig type ben, zet ik er misschien wel een linksdraaiende prop op, handig voor het aanslaan, en dan is sidethrust naar links wel handig....

en v-stelling is origineel ff?

Mooie tekening hoor, vintage met een contemporary touch!
 
he Arthur, right side thrust voor ff, en left voor rc??
hoe rijm ik die?
nu heb ik wel een nieuwe MP Jet .040 in huis en omdat ik een linkshandig type ben, zet ik er misschien wel een linksdraaiende prop op, handig voor het aanslaan, en dan is sidethrust naar links wel handig....

en v-stelling is origineel ff?

Mooie tekening hoor, vintage met een contemporary touch!

De thrust had ik per ongeluk omgedraaid. De thrust, de "verkeerde" kant op is een VV truc om juist bochtjes te draaien, zie de uitleg hierboven in het draadje. De V-stelling is origineel, het is meer een corrigeerbaar VV vliegtuig dan een vol RC vliegtuig, ook als je 3 kanalen gebruikt.
 
enne, alle F's, oftewel de spanten, welke spanten zijn echt spanten? (of raamspanten)Bij de originele is het overgrote gedeelte opgebouwd met "sticks".
 
enne, alle F's, oftewel de spanten, welke spanten zijn echt spanten? (of raamspanten)Bij de originele is het overgrote gedeelte opgebouwd met "sticks".

Alle spanten zijn echte spanten geworden. Ik heb Liteply met hele grote uitsparingen gebruikt, zodat het er bekleed uit ziet als sticks en je ze bij de bouw toch niet plat knijpt.
 
Met een romp opgebouwd uit sticks bouw je gewoonlijk twee zijkanten. De stokjes in het staart gedeelte zorgen voor dat de zijkant in vorm blijft. Vooral de onder en bovenste gording. Dan de voorzijde het rechte deel met spantjes/stokjes samenbouwen. Staart samen brengen en stokjes op maat boven en onder erin zetten. Zo heb je steeds maar een vlak met buigingen.

Hoe doe je dat met de spantjes?????
 
Back
Top