Vic Smeed Tomboy

Discussie in 'Bouwverslagen' gestart door H. de Vries, 7 jul 2020.

  1. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Precies, met meer motorvermogen kun je de horizontale snelheid verhogen met wat meer motordomping, zonder de zweefeigenschappen te veranderen. Bij een RB model zou je met meer snelheid iets meer DOWN trimmen om te voorkomen dat het model met te veel vermogen stijgt, en dan in de zweefvlucht weer wat meer UP trimmen, maar we hebben het hier over Vrije Vlucht, desnoods met alleen richting, toch?
    Blijft over, dat als je een klassiek model wilt vliegen als een RB model (zeg maar Taxi, ook al tamelijk klassiek) dan moet je of een model kiezen wat ook al in de jaren '60 radio werd gevlogen (in de Vic Smeed serie bijvoorbeeld de Band Boy of de Popsie) met alleen richting, of een VV model modificeren met a. minder V stelling. b. minder instelhoek. c. vastgelijmd stabilo. d. hoogte- en richtingsroer en drossel. e. verstevigde vleugelliggers. f. zwaardere motor. Maar dan heb je een Taxi, toch? Zij het zonder neuspoot?
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2020
  2. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Henk, je punt is duidelijk.

    1 Een Tomboy moet vliegen als een Tomboy, liefst vrije vlucht zoals hij door Vic bedoeld is.

    2 Een beetje zijn vrije wil beïnvloeden met wat richtingsroer uitslag m.b.v. single channel besturing om de mogelijkheden van vliegstek keuze wat te vergroten, moet kunnen.

    3 Hoogteroer toevoegen is eigenlijk al over het randje....:confused:

    Ik word wel steeds benieuwder naar de percentages bij al die Tomboys die mee gaan doen aan de Tomboy contest tijdens de Mayfly in welke categorie ze vallen;

    1 , 2 , 3 of zelfs 4, nl met motor regeling....:oops:
     
  3. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.215
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik ook, maar ik heb mijn vermoedens....4!
     
    H. de Vries en eric_laermans vinden dit leuk.
  4. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Zo de Tomboy schiet aardig op, bezoek aan Henk gaf me vleugels. ;=)
    Het wachten is op de motor MP JET .040, moet met een maand of twee leverbaar zijn. Ben erg benieuwd hoe dat allemaal zal gaan.
    Nog nooit een vliegtuig met lopende motor zonder vorm van besturing de lucht in gegooid.dat gaat een hele nieuwe ervaring worden.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    H. de Vries, pappawinnie, RTrider en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Ed, gaat er wel een thermiek rem op komen? ik zie haakjes op het stabilo....
    Ik heb een zelfde MP-Jet .040 besteld bij icare icarus vlakbij Montreal.... vliegt nu de Atlantic over.....
     
  6. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja zeker komt er een thermiekrem op, dat is me al van meerdere kanten dringend geadviseerd.
    Ah spannend voor je motor, kan ook niet wachten op de mijne arriveert, waar gaat die van jou op?
     
  7. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Mijn MP Jet gaat lopen op dieselpeut van Dieselracer van het MB forum.. hij heeft er maar een stuk of 300 of zo....(dieselmotortjes) ik geloof gewoon 1/3 wonderolie 1/3 ether en 1/3 petroleum (of zoiets, ik ben ook een diesel newbie...)
     
  8. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    Ohh , misschien bedoelde je ; op welk kissie..... ik dacht een Tomboy
     
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Daar loopt hij prima op .


    Groeten Jef
     
    pappawinnie vindt dit leuk.
  10. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja prachtig hoor!
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat is wel heel hard. :eek: ;)
    Luister maar eens naar de motor van Henk's model in de video.
    Dan heb je een idee van de gebruikte afstelling.

    Of naar deze:
     
    Ed_V en pappawinnie vinden dit leuk.
  12. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Het heeft even geduurd, maar de files van de Tomboy zijn opgestuurd naar Sebastiaan om er een kit van te maken. De kit is veelzijdig, vrije vlucht of VRA of 3 kanalen, wielen of drijvers, diesel of brushless voor alle versies zitten de onderdelen in het pakket. Wat ik nog zoek is een proefkonijn om het prototype te bouwen, iemand die snel bouwt en wat fotootjes wil plaatsen. Zelf zit ik tot januari tot over mijn oren in het werk vanwege de toegenomen vraag door Corona, dus voor die van mij af is gaat wel even duren. Wie voelt zich geroepen, ik heb van Henk begrepen dat de proto kit wel heel goedkoop weg mag!

    Bijgaand alvast de tekening
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 17 nov 2020
  13. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.287
    Locatie:
    Dordrecht
    Ziet er weer netjes uit Arthur
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  14. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Klinkt aanlokkelijk.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Anders offer ik me graag op (maar Frans was eerder). Lijkt me leuk om te bouwen. In mijn geval zou ik voor elektro-versie gaan.
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  16. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    he Arthur, right side thrust voor ff, en left voor rc??
    hoe rijm ik die?
    nu heb ik wel een nieuwe MP Jet .040 in huis en omdat ik een linkshandig type ben, zet ik er misschien wel een linksdraaiende prop op, handig voor het aanslaan, en dan is sidethrust naar links wel handig....

    en v-stelling is origineel ff?

    Mooie tekening hoor, vintage met een contemporary touch!
     
    ArthurP vindt dit leuk.
  17. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    De thrust had ik per ongeluk omgedraaid. De thrust, de "verkeerde" kant op is een VV truc om juist bochtjes te draaien, zie de uitleg hierboven in het draadje. De V-stelling is origineel, het is meer een corrigeerbaar VV vliegtuig dan een vol RC vliegtuig, ook als je 3 kanalen gebruikt.
     
    pappawinnie vindt dit leuk.
  18. pappawinnie

    pappawinnie PH-SAM

    Lid geworden:
    22 aug 2014
    Berichten:
    87
    Locatie:
    Akersloot
    enne, alle F's, oftewel de spanten, welke spanten zijn echt spanten? (of raamspanten)Bij de originele is het overgrote gedeelte opgebouwd met "sticks".
     
  19. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Rotterdam
    Alle spanten zijn echte spanten geworden. Ik heb Liteply met hele grote uitsparingen gebruikt, zodat het er bekleed uit ziet als sticks en je ze bij de bouw toch niet plat knijpt.
     
  20. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.814
    Locatie:
    Vlaardingen
    Met een romp opgebouwd uit sticks bouw je gewoonlijk twee zijkanten. De stokjes in het staart gedeelte zorgen voor dat de zijkant in vorm blijft. Vooral de onder en bovenste gording. Dan de voorzijde het rechte deel met spantjes/stokjes samenbouwen. Staart samen brengen en stokjes op maat boven en onder erin zetten. Zo heb je steeds maar een vlak met buigingen.

    Hoe doe je dat met de spantjes?????
     

Deel Deze Pagina