Test: Methanolmotor op benzine

Och... dit is niet eens vanwege de zuigermotor beleving, maar gewoon omdat het (voor een brandstof ducted fan) heel erg klein is. Heb ik altijd leuk gevonden. Heb een brandstof 450 heli gehad, heb lol gehad met zo'n 1:16 brandstof buggy, pokkebootje was leuk, en miniatuur brandstof DF, is gewoon leuk.

Overigens gingen die Byron jets niet zo heel erg hard hoor... tenminste niet naarhuidige maatstaven. Ging hard genoeg, daar niet van, maar je vloog er geen snelheidsrecords mee.
 
Och... dit is niet eens vanwege de zuigermotor beleving, maar gewoon omdat het (voor een brandstof ducted fan) heel erg klein is. Heb ik altijd leuk gevonden. Heb een brandstof 450 heli gehad, heb lol gehad met zo'n 1:16 brandstof buggy, pokkebootje was leuk, en miniatuur brandstof DF, is gewoon leuk.

Overigens gingen die Byron jets niet zo heel erg hard hoor... tenminste niet naarhuidige maatstaven. Ging hard genoeg, daar niet van, maar je vloog er geen snelheidsrecords mee.
Klopt ze waren bedoeld voor 10 cc ducted fans
 
Heb een erg mooie saito fa60t kunnen bemachtigen per toeval. Deze wordt omgebouwd op benzine. De voor bereidingen zijn al getroffen om de motor zo origineel mogelijk te houden. Heb daarom een alu ring gemaakt voor de sensor houder en een ring voor om de prop meenemer die met een stel schroef op zijn plek wordt gehouden. Het is nu wachten op de onderdelen voor de ombouw.
ce99771017fac3bfe3c3ae5b15d97c8a.jpg

b819d0b7040c4a4a807135a1e5d7d427.jpg

81952c4d6b5f4557ba6879a965712a98.jpg

7cc623fdf4bf4207e68eb0f0b84c4af8.jpg
 
Rob,
Heb al diverse benzine motoren gekocht die niet of slecht met de hand wilden starten.
9 van de 10 keer was de oorzaak hiervan een ondicht voorste lager.
Eigenlijk altijd veroorzaakt door te weinig / niet efficiënte koeling.
Je oplossing voor de opnemer zier er mooi uit, echter gezien bovenstaande zou ik de opnemer gewoon met een tie-ripje vastzetten.

Groet Hans
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf 2 omgebouwde motoren een os 46fx met asp zuiger en cilinder en een saito fa 120 flat twin. Beide motoren hebben een lager revisie gehad en zijn zeer goed met hand te starten als je de juiste prime manier per motor weet. Op mijn os heb de sensor met tie rap vast werkt goed en bij mijn saito een alu beugel waar de op vast zot geschroefd. Dat werkt ook super gaat al dik 25 draai uren mee op beide toestellen. Heb juist voor een losse montage ring of plaatje ge kozen bij is omdat daar steun vinnen lopen voor het voorste lager. Vind het zonde om die er af te schuren als ik de beschikking heb over goed gereed om iets pas te maken over een bestaand/origineel onderdeel.
 
Rob
Ik vind dit een mooie oplossing.
Voor wat betreft de koeling zie ik persoonlijk geen beletsel,
naar mijn mening is deze aluminium aanpassing te zien als een heatzink
zoals bijvoorbeeld de manier waarop een computer gekoeld wordt.
Deze Saito motoren blijven toch mooi lopende stukjes techniek.

Grt John
 
Heb al diverse benzine motoren gekocht die niet of slecht met de hand wilden starten.
9 van de 10 keer was de oorzaak hiervan een ondicht voorste lager.
Waren dat "ombouwsels"? Of "origineel voor benzine ontworpen" motoren?

Want origineel ontworpen motoren hebben vaak maar EEN lager tussen carter en buitenlucht, en omgebouwde gloeipluggers vrijwel altijd twee.
Ik heb het met mijn ombouwsels in ieder geval nog niet meegemaakt dat lagerlekkage startproblemen veroorzaakte.
Heb daarom een alu ring gemaakt voor de sensor houder en een ring voor om de prop meenemer die met een stel schroef op zijn plek wordt gehouden
Ik moet zeggen, dat dit om een of andere reden er stukken eleganter uit ziet dan de smalle maar dikke ringen die ik vaak bij andere ombouwsels zie. Om een of andere reden (die ik ook niet goed begrijp) tast het de uiterlijke vorm van de motor niet echt aan.
Mooi gedaan Rob, ben superbenieuwd hoe dit snoesje loopt.
 
Dit waren inderdaad bijna allemaal origineel voor benzine ontworpen motoren.

Zeg ook niet “dat” het fout gaat maar waarschuw om voorzichtig te zijn, te zorgen voor voldoende efficiënte koeling, motortje word op benzine ipv methanol toch aardig wat warmer.
Het zou zonde zijn A: motor naar de knoppen te helpen. B: van het werk wat je eraan hebt gehad.

Nee, ik zie het niet als een heatsink, dan moet de ring verlijmd worden.

Groet Hans
 
Nog even in geheugen gegraven.
ZDZ50NG ook dubbele lagers voorop, stond te koop, zat een prop meenemer op waar je net als bij een oude buitenboordmotor een starttouw omheen kunt wikkelen.
Volgens verkoper niet meer aan de praat te krijgen.
Voor een habbekrats meegenomen. Tijdens vakantie Tsjechië op de bonnefooi naar de fabrikant.
Rondleiding gehad, lagers gekocht, 2 klappen lopen.
Hans
 
Nog even in geheugen gegraven.
ZDZ50NG ook dubbele lagers voorop, stond te koop, zat een prop meenemer op waar je net als bij een oude buitenboordmotor een starttouw omheen kunt wikkelen.
Volgens verkoper niet meer aan de praat te krijgen.
Voor een habbekrats meegenomen. Tijdens vakantie Tsjechië op de bonnefooi naar de fabrikant.
Rondleiding gehad, lagers gekocht, 2 klappen lopen.
Hans
Mijn zdz90 rvj na 3 choke slagen wenn pruttel. Daarna 2 slagen 1 pruttel. Na de tweede slag na die pruttel loopt hij. Warme 'motor welke 5 minuten stilstaat, loopt in 1 slag.
 
Wat ik aan wil geven is dat een benzine motor (welke voor deze brandstof ontwikkeld is) met 2 lagers voorop ook de lagers kapot krijgt als die niet goed gekoeld worden.
Hopelijk overkomt Rob dit niet.
 
Wat ik aan wil geven is dat een benzine motor (welke voor deze brandstof ontwikkeld is) met 2 lagers voorop ook de lagers kapot krijgt als die niet goed gekoeld worden.
Nou... ik denk toch echt eerlijk niet dat dat aan de koeling ligt. Ik zou de constructie daarvoor beter moeten kennen, maar ik heb nog nooit van gekoelde kogellagers gehoord. Een kogellager moet toch echt gauw boven de 140 graden komen om kapot te gaan, en we hebben afgelopen zomer eens wat gemeten aan de Zenoah 26 van mijn maat, dat ding werd zelfs aan de cylinderkop nauwelijks 60 graden.

Die Rotorstar Apache, waar voor mij het hele "gloeipluggert op benzine" allemaal mee begon, draait in een heli (dus weinig tot geen koeling rond het lager) en daar zag ik piektemperaturen van ongeveer 80 graden gemeten tussen de twee lagers in. Is nog met zijn eerste set lagers bezig...
 
Motor zat op een diablotin XL, deze heeft lange en brede motorkap.
Neus voor een boxermotor (grote toestroom waar geen motor zit), uitlaat potje in de motorkap, kleine uitstroom opening. En dan ermee prophangen.
1 + 1 = 2.
Ik heb er voor weinig een goede motor aan.
Groet Hans
 
Vanavond de motor laten lopen na een open hard operatie [emoji23]. Kreeg hem niet gestart na de prat de benzine kwa weer uit de carb sputteren toen ging er de. Lampje branden. De motor heb ik twee de hans gekocht ( geschiedenis niet bekend wat er met de motor is gebeurd). De motor op de werk band en een kijken wat er mis is. En ja hoor de zuiger komt om hoog en de inlaat klep haar open in de op gaande slag. De nokken gedemonstreerd en weer op de juiste tijd tijd gezet. Alles weer ge monteerde. De benzine in de tank starter op de spinner dop en daar kwamen de eerste geluiden. Na wat draaien aan de naalden liep die redelijk goed. Hier het resultaat. Zo te zien moet de motor nog helemaal inlopen want na de 2 run was de piek toeren 6500 rpm.

 
Ik zag het filmpje al eerder voorbijkomen, en inderdaad, dat loopt ontzettend lief...

@Rob, er moeten op het krukas tandwiel en het grote nokkenas tandwiel merkjes staan, en in tegenstelling tot veel andere merken, moeten er bij deze motor ook merkjes op het carter staan. Op de foto van deze link Saito FA-60T (sceptreflight.com) kan ik het niet goed zien, maar ik neem aan dat ze op jouw exemplaar gewoon goed te zien zijn.
Mischien dat je er nog iets meer vermogen uit krijgt als de boel net een tandje verkeerd zou blijken te staan.

Het is geen krachtpatser, maar dat waren de viertakten uit die tijd nooit. Op 10% Nitro ongeveer 0,6 pk tops, en dus op benzine bij hetzelfde toerental theoretisch ongeveer 0,48 pk. Volgens diezelfde test mag de motor max 10K op de grond lopen, maar ik raad toch wel aan om dat niet boven de 8500 te laten komen, want voor zover ik uit de test kan destilleren piekt het vermogen bij 9400~9600 ergens. 8500 op de grond zal je redelijk in de buurt van piekvermogen brengen in de lucht.
Wat ik ook al via WhatsApp zei, Master Airscrew 12 x 6 lijkt de ideale maat, en daarmee is deze motor vrij gelijkwaardig met de ASP FS52.

M.a.w: het had een supermotor voor de Ogar geweest :D :D :D
 
Back
Top