Cessna 188 AgTruck

Geweldige kist.
Nu nog een piloot, dan zal hij nog beter vliegen .:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Ton

Bedankt!! Klopt, want hij was neuslastig. Uiteraard is alles, schaalgetrouw nagemaakt zoals op het prototype.

IMG_20200812_161055.jpg
IMG_20200813_193615.jpg
IMG-20200809-WA0007.jpg
IMG-20200812-WA0007.jpg

IMG_20200812_154118.jpg

9fc3216b-033f-4b10-948e-07fcf588e799.jpg
 
Heeft iemand kennis van dit verschijnsel? Ik durf met mijn vleugelstekkers zo niet te gaan vliegen. Alles doet het wel, maar het leek mij niet verantwoord toen het mij de vorige keer op het veld opviel.
Wat is deze groene aanslag? Kan het kwaad? Hoe verwijder ik het zonder de verbinding tussen de stekkers aan te tasten? (De stofjes negeren ;-) )

IMG_20210115_174223.jpg
IMG_20210115_174341.jpg


Ik heb een kwastje met alcohol gebruikt omdat ik dacht, die stofjes zien er ook niet uit op de foto...

Nu heb ik dit (er is dus verbetering):

IMG_20210115_175627.jpg
IMG_20210115_175633.jpg
IMG_20210115_175647.jpg
IMG_20210115_175725.jpg
IMG_20210115_175735.jpg
IMG_20210115_175743.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20210115_174522.jpg
    IMG_20210115_174522.jpg
    127,1 KB · Weergaven: 128
:thumbsup:

Strip voor de aardigheid eens de kabels die je aan de stekkers hebt gesoldeerd, kijk eens hoe die er uit zien.
En kijk ook bij andere modellen van je hoe die zijn, als je die ook met S39 hebt gesoldeerd...
 
Schoonmaken met alcohol zou het probleem op moeten lossen.
Inderdaad, s39 nooit gebruiken bij elektronica. Het zuur in de s39 tast de contacten aan.

Persoonlijk gebruik ik zelf alleen maar originele servo stekkers. Nog nooit problemen mee gehad in 35 jaar. Soms heb je meerdere stekkers om bijvoorbeeld de vleugelservo's te verbinden, dan maar een kleurtje geven, kun je je ook niet vergissen.

Ik zie bij iedereen die andere stekkers gebruikt bijna altijd problemen, soms resulteerd het zelfs in een crash.
Andere stekkers zijn vaak voor grote vermogens gemaakt en niet voor de kleine stroompjes en spanning waar de servo's mee werken. De overgangsweerstand is dan te groot.
Als je op de grond de servo's laat bewegen gaat het nog wel goed. Tijdens de vlucht is er echter meer kracht nodig van de servo's en neemt de stroom dus toe, de overgangsweerstand van de stekker blokkeerd dit en de servo's reageren niet meer.

Let er goed op, zonde als je hierdoor een model verliest.

Grt,

Arnoud.
 
Vervangen doe ik sowieso wel, niet echt een leuk klusje maar ja. Het is te belangrijk. Toen ik op het veld alles uitgepakt had en het zag, heb ik er ook voor gekozen om de risico om te vliegen niet te nemen.
Maar de stekkertype is toch wel ok? Of is er een betere optie? (Nu ik ze er toch af ga knippen...)
 
Arnoud , herlees je tekst eens ? Een grotere stekker heeft juist een kleinere overgangs weerstand , groter contact oppervlak = kleinere weerstand., dikkere draad = kleinere weerstand.
 
Die pennetjes zitten zo dicht op elkaar dat het solderen lastig is. De vorige keer heb ik er messing buisjes opgezet en de draadeindes daarin gedaan, daarna alledrie de onderdelen (pen in de stekker, buisje, en snoertje) tegelijk op elkaar gesoldeerd. Weet iemand iets dat nog beter is? Ik heb nu het krimpkousje eraf gehaald. Je kunt door de epoxy heen zien hoe ik het gedaan had.

IMG_20210115_201817.jpg
 
Heb je een goede bout ? 25/30 W met een fijne punt , dan gaat dat toch vanzelf.
Stekker vastzetten in een klem en met de binnenste contacten beginnen
 
Back
Top