Cessna 188 AgTruck

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 18 jan 2014.

  1. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Ik denk dat ik de connector en het printplaatje een beetje zou opruwen.
    Dan de draadjes door de print steken en aan de connector solderen.
    Connector op het printje lijmen met epoxy/endfest en dat later aan de achterzijde nog eens fixeren met endfest.
    Als laatste kun je het nog afwerken met smeltlijm en evt een krimpkousje.

    Dat de pennetjes wat korter zijn is geen probleem.
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  2. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE

    Wat je schrijft daar geef ik je volledig gelijk in , de kwaliteit moet hetzelfde zijn .
    De fout met de MPX stekkers ! Vastzetten in vleugel en romp dat gaat mis omdat de vleugel verbinding beweegt , 1 kant vast en de andere los .
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  3. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat sowieso, één kant altijd los.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Ja die heb je in 2 Varianten koud smelt bij 90 graden en warm bij 130. Ik heb een pistool op twee standen, 60w en 110w. De gangbare zijn 20w. Leuk voor kraaltjes. Met 60 w kun je doorpersen en kun je grotere hoeveelheden achterelkaar door vloeien. Tevens doordat de hotglue warmer is pakt hij beter op de stekker.


    [20,44€ 17% OFF]50st 11 mm x 200 mm zwarte smeltlijmsticks DIY Craft Model Repair Adhesive verbouwing from meubels en huisverbetering on banggood
    https://banggood.app.link/PVV834zI7cb
     
    Gerald Rutten vindt dit leuk.
  5. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Je vervuilt mijn draadje niet; het is on-topic. Ik vind het erg fijn om deze kennis binnen te halen!!
     
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Hoe komt hij aan die mal?
     
  7. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Bart vragen?
    Ik heb ze laatste keer op Pro Wing gezien, spijt van dat ik ze niet heb gekocht....:(
     
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Nog even hier op terug komen.
    Zoals al geschreven, nooit maar dan ook echt nooit, helemaal nooit S39 gebruiken voor elektronica en/of elektro. Zeer zeker ook niet voor kabels en connectoren. Je hebt er ondertussen nieuwe aan gesoldeerd neem ik aan, maar heb je de kabels ook minimaal 2cm liever 3cm ingekort?
    Waarom hoor ik je denken. Die S39 is de oorzaak van je problemen die zorgt er voor dat het koper gaat oxideren, die groene aanslag. Wanneer er S39 op de kabels komt zal dat door de capillaire werking ook in de kabel trekken tussen de afzonderlijke draadjes van de koperen geleider. Net boven de soldering zal dus S39 zitten. Dit is geen geintje het zit er echt!
    Die S39 zal daar langzaam maar zeker doorgaan met z'n verwoestende werking. De draden zullen na verloop van tijd kort boven de solderingen in de isolatie weggevreten worden. Het gevolg is dat je eerst veel storingen zal krijgen. Servo's die soms wel en soms niet werken en dan in eens niets meer doen.
    Ze zal dus echt een stukje van de kabels af moeten knippen of helemaal nieuwe kabels maken. Dat laatste heeft de voorkeur.
    S39 is alleen voor blik en dergelijke, prima "soldeerwater" maar totaal ongeschikt voor alles wat met elektriciteit heeft te maken!
     
    Cnn, AHoogendijk en kvlasblom vinden dit leuk.
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Hell
    Helemaal gelijk. Nooit gebruiken bij solderen aan elektronica.
    Ook niet nodig.

    Bij het solderen aan koperwaterleiding is het ook niet nodig (mag ook niet meer, zover ik weet), maar het werkt wel erg goed.

    Ik heb nog (al vele jaren) een ander "goedje" in een potje zitten.
    Het etiket is al lang verdwenen, net als het kwastje aan het stokje aan het dopje.
    Als "iets" solderen met S39 niet lukt, biedt dit goedje toch vaak soelaas.
    Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zoutzuur?
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    De originele S39 is zoutzuur waarin zink is opgelost, het is een net niet verzadigde oplossing. Bij de originele S39 zijn er nog een paar toevoegingen die het solderen nog meer moeten vergemakkelijken. De S39 die nu te koop is zou minder agressief zijn, milieu en veiligheidseisen. Desondanks is en blijft het een absolute nee nee nee nee voor elektra!
    S39 etst het te solderen materiaal en een heel klein beetje van het opgeloste zink slaat neer op het metaal. Plus nog een paar (fabrieksgeheime) toevoegingen zorgt dit er voor dat het metaal een heel stuk makkelijker te solderen is.
    Wanneer je iets soldeert met S39 is het zaak dat je naderhand alle resten goed met water en zeep verwijderd. Een oude tandenborstel is daar erg handig bij. De zeep neutraliseert de laatste resten van het zoutzuur en is dus echt nodig. Alleen water zal lang niet altijd voldoende zijn.
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.550
    Locatie:
    Ede
    Dat zou dan het kalium uit de zeep moeten zijn als ik het goed heb (lang geleden mavo scheikunde)
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  14. curley

    curley

    Lid geworden:
    3 okt 2005
    Berichten:
    260
    Locatie:
    Dirksland
    Soda neutraliseert ook heel goed.
     
    serge pot en kvlasblom vinden dit leuk.
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Soda werkt waarschijnlijk zelfs beter maar lang niet iedereen heeft tegenwoordig nog soda in huis! Een scheut afwasmiddel heeft iedereen wel in de keuken staan. ;)
     
  16. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
  17. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Je bedoelt dat je de kabeltjes direct op de pennen en het plaatje soldeert? En het verlengde stukje van het plaatje weggooit?
     
  18. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Bedankt Berto, ik heb ze ontvangen! :yes:
     
  19. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Oude stekkers met wat kabel afgeknipt, PCBtjes op maat gemaakt, vertint en (ZONDER S... -ik durf het niet eens te benoemen) de kabeltjes erop gesoldeerd. Heerlijk hoe dat plaatje de ruimte tussen de pennen beschermt, je hoeft je in die 2e dimensie geen zorgen te maken dat er ergens iets raakt. Even alle functionaliteit gecontroleerd uiteraard. Daarna met het malletje en hot glue netjes afgewerkt.

    En het moment dat je de mal open maakt hè... zóóó satisfying!

    IMG-20210127-WA0016.jpg IMG-20210127-WA0018.jpg IMG-20210127-WA0020.jpg IMG-20210127-WA0022.jpg IMG-20210127-WA0024.jpg IMG-20210127-WA0026.jpg
     
  20. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.738
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Top!
    Waar heb je de malletjes nog gekocht?
     
    kvlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina