Cessna 188 AgTruck

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door kvlasblom, 18 jan 2014.

  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Standaard heeft een grotere stekker helaas niet een kleinere overgangsweerstand dan een kleine stekker dat is een misverstand.
    De kwaliteit van de stekker is het belangrijkste.
    Aan een servo stekker zit een geknepen goudconnector, de stekkers passen exact in elkaar als je tenminste merkstekkers koopt, dat is niet zomaar, de stekkers zijn precies berekend op de spanning en stroom van de servo's. Met deze verbinding heb je dus een kleine overgangsweerstand.

    De meeste modelvliegers kopen een grote stekker voor een klein bedrag via internet en denken dan dat die stekker beter is als de servostekker, het tegendeel is helaas waar. Speling en minder contactdruk zorgen juist voor meer overgangsweerstand.

    Zet maar eens een goede ohmmeter over de contacten en beweeg de stekker voorzichtig, je zult schrikken wat het resultaat is.

    Grt,

    Arnoud.
     
    kvlasblom en Christiaan Vis vinden dit leuk.
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.673
    Locatie:
    Onbekend
    Dubbel post.
     
  3. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Misschien deze printjes gebruiken om mpx stekkers te monteren.

    [​IMG]
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  5. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    921
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zijn ook te koop in Nederland. Remotejets.com
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  6. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb ze daar vanochtend besteld
     
  7. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Mochten er nog meer geïnteresseerden zijn voor de MPX printplaatjes, ik heb er nog een stuk of 100 liggen. 1 euro ps, 10 voor 8 Euro
     
    AHoogendijk en kvlasblom vinden dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.498
    Locatie:
    groningen
    Wat is nu eigenlijk de grap van deze dingen?

    [​IMG]

    In plaats van de draadjes aan de pennetjes van de stekker te solderen, maak je er een soort tweetrapsraket van?

    Pennetjes aan printplaat solderen, draadjes aan printplaat solderen?

    Dat gaat beter?


    jan.
     
  9. kvlasblom

    kvlasblom

    Lid geworden:
    9 jan 2007
    Berichten:
    1.820
    Locatie:
    Heesch
    Ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik vermoed dat het voornamelijk makkelijker gaat doordat de plaat de twee rijen pinnetjes van elkaar scheidt. Dan heb je een platte plaat waarop je soldeert in plaats van een hele kleine ruimte om in te werken tussen de pinnetjes.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  10. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    1.021
    Locatie:
    hellevoetsluis/ EMCR Rozenburg
    Ik slijp ze altijd door en gooi het voorste rijtje pads weg. Worden ze wat handzamer van
     
  11. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Het voordeel van deze printjes is dat je wat meer ruimte hebt om de draden te solderen. Je kunt met deze stekkers maximaal 4 servos verbinden, maar daarvoor moet je de vier plus draden aan 1 enkele pin solderen. Hetzelfde voor de min draden. Ik vind dat altijd knap lastig.

    Verder zitten deze stekkers vrij strak in elkaar. Elke keer met het uit elkaar trekken van de stekkers trek je aan de draden want veel houvast heb je niet aan de stekker. Als je nu de draden niet perfect even lang hebt, komt dus alle kracht op 1 draad en 1 pin.

    Door gebruik te maken van zo'n printplaatje heb je een beter handvat om de stekker los te nemen en je zet kracht op alle 6 pinnen tegelijk.
     
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Ik heb geen problemen met de kabels direct aan dde stekker solderen wat ik daarna doe is met hotglue de kabels af isoleren en een handvat maken. Werkt monster voor mij.
    En je solderingen liggen niet open en de hotglue hecht zich zeer sterk aan de stekker.
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Eén van de vier + & - draden 10mm langer strippen en deze wikkelen om de andere drie.
    Vervolgens deze alvast vertinnen om ze daarna aan het pennetje te solderen.

    Daarna gebruik ik ook de hotglue.
    De ene keer modeleer ik het met natte vingers een andere keer doe ik er nog een krimpkousje omheen.
    Tijdens het krimpen wordt de lijm weer zacht en wordt het mooi in model gebracht.
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Dat "hotglue" is gewoon die kunstof smelt patronen?

    [​IMG]
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ha ha, lachuh hoe simpel dat kan zijn! :)

    Ik nog nooit van deze connecties hoeven te maken bij mijn schaalmodellen omdat de noodzaak er niet voor was. Bij mn Streak zal dat wel moeten, goeie informatie hier, mooi toch zo'n forum! :koud: Heb nog een zak van die groene mpx connectors, kan er binnenkort mee aan de slag.

    Sorry dat ik je draadje vervuil Kim, heeft iemand misschien ervaring met het volgende? Ik wil proberen met epoxy plaat een voetje te maken met 2 schroefjes. Dan wil ik gaatjes boren waar de soldeer pinnen doorsteken en dan aan de andere kan de draden solderen. Enkel aan één kant, de andere blijft los. Iemand?
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  17. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Gisteren heb ik voor het eerst in m'n leven zo'n stekker (hacker) gesoldeerd.
    Afgesmeerd met ms-polymeerkit. Op bouwvakkerswijze ambachtelijk gefabriceerd.....nattevingerwerk.....hecht ook goed!
    Mn accupolen van de veldaccu heb ik ook daarmee geïsoleerd veiligheid voor alles.... Image%20(2).jpeg
    Niet mijn vingerafdrukken kopiëren hè! Image%20(3).jpeg
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Dit is ook een mooie oplossing (geleend uit het bouwverslag van Bart zijn Goose)[​IMG]

    [​IMG]
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  19. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Ik denk dat ik je vraag niet helemaal begrijp, maar zou je hier iets mee kunnen?
    Zijn standaard printjes met een steek van 2,54 mm, wat overeenkomt met de meest voorkomende connectors (zoals onze servostekkers).

    upload_2021-1-17_15-11-47.png
     
    kvlasblom vindt dit leuk.
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Om de doorvoer gaten netjes te maken heb ik 1,5mm epoxyplaat klepjes gemaakt die met 2 kleine schroefjes vast komen te zitten. Hierin wilde ik 6 gaatjes maken waar de mpx connector pinnen door passen en dan kabels aan binnenzijde solderen, evt daarna nog met hotglue. Maar de pinnetjes worden wel korter zo. Ik zal sowieso binnenkort een test stukje proberen maar ik vroeg me af of iemand daar ervaring mee had.
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    kvlasblom vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina