HMS Victory Mantua -Panart 1/78 (Henk)

  • Topicstarter Topicstarter Flying Scotsman
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Kleine update :
Begonnen met het eerste deel van de boegspriet alles op maat gemaakt en en op kleur gebracht. Klaar voor de montage.
45180A49-E045-4FD2-A5BC-96DE434B470A.jpeg
5EC6F8BB-4AFB-4B4B-B10F-7E4BBC94F6D6.jpeg
 
Netjes Henk.
Ik heb de indruk dat het zadeltje voor de "jiboom" nogal ver naar achter zit. bij mij komt die nog een paar cm voor het boegbeeld.
Kan je dat nog eens nameten?
Het zadel staat net na het begin van het zwarte deel van de boegspriet.
vic6f.JPG
 
Netjes Henk.
Ik heb de indruk dat het zadeltje voor de "jiboom" nogal ver naar achter zit. bij mij komt die nog een paar cm voor het boegbeeld.
Kan je dat nog eens nameten?
Het zadel staat net na het begin van het zwarte deel van de boegspriet.
Bekijk bijlage 422603
Kan zijn dat je helemaal, gelijk hebt. Zoals ik al eerder aangaf zijn de tekeningen (Engelse 75%bb en in de Nederlandse bb 35% verkleining van de werkelijke maat. Hier eerder in het verslag al een opmerking over geplaatst. Als ik de maat overneem van de tekening vermenigvuldig ik deze x 1,35 dan moet ik toch de juiste maat hebben?.
Maar ik zal het zeker nameten. Dank voor je alerte reactie :thumbsup:
 
Ik veronderstel dat er geen Engelse en Nederlandse tekeningen bijzitten maar 1 set tekeningen en een Engelse en Nederlandse bouwbeschrijving. :)
Je zal al gemerkt hebben dat de Engelse beschrijving uitgebreider is dan de Nederlandse en veel nauwkeuriger. De Nederlandse is haast niet te lezen van de typfouten en scheve vertalingen (toch in de versie van Sergal die ik in 1994 kocht).
Ik zou voor maataanduidingen toch alleen op de Engelse rekenen, en als die zegt dat de plannen op 75% zijn, dan moet je de opgegeven maat delen door 0,75, wat hetzelfde is als vermenigvuldigen met 1,33. Je zou er dus niet zo ver moeten naast zitten. :)
Daarnaast zijn de plannen van Panart waarschijnlijk niet zo nauwkeurig als je wel zou wensen. Daarom is een uitgebreid foto-archief en een gedetailleerd boek (Longridge of McKay) onmisbaar, tenzij je tevreden bent met "een mooi model" zoals Sergal of Panart over hun eigen bouwdoos zegt.

Als je er maar plezier aan beleeft.
 
Ok, duidelijk. Zat er niet ver naast ;). Maar ga het zeker corrigeren, ik zat eerst inderdaad met 1.33 te rekenen, hoe ik dan toch op 1.35 uitgekomen ben is een volkomen raadsel:hammer::stout:..
Maar klopt wat je zegt Panart heeft een bijzonder slechte Nederlandse vertaling en barst van de fouten, ik vaar dan ook op de Engelse handleiding.

heb het zelfs op de tekening staan 1.33

199BEEF6-BF06-4132-BD2D-5A7CCAA7A238.jpeg
 
Vandaag verder gewerkt aan de boegspriet en geschilderd verder 2 ra’s gemaakt voor de boegspriet. Touwwerk voor de ra’s gaat zwart worden kan alleen de dikte niet terug vinden. Ik vermoed dat dit 0,75 of 0,5 moet zijn, weet het echter nog niet zeker.
8AE9B350-16DF-487A-A9E7-78160138E2A5.jpeg
 
Wat istie lang hee.... de boegspriet bedoel ik uiteraard
De "flying jiboom" moet wel nog 3 cm achteruit, het uiteinde komt tegen die vertikale blok waar de "dolphin striker" tegen hangt, EN wat de meesten verkeerd doen (omdat de handleiding van de kit verkeerd is) staat op 45° rechtsboven de "jiboom".
 
Bedoel je hiermee het jaaghout Herby?.
Het jaagpad ken ik :) , maar de Nederlandse benamingen voor de delen van de boegspriet, ben ik niet zeker over.
Het dikste deel dat in de romp steekt is de eigenlijke boegspriet (bowsprit in het Engels)
De eerste verlenging is de jiboom in het Engels, en het verst uitstekende deel is de flying jiboom, en die begint tegen het vertikale blok.
 
Ok. Dank je voor de opmerking en verbetering , ik ga het slopen en opnieuw plaatsen.:hammer:
(ik baal steeds meer van dat mantua pakket.).
 
Het jaagpad ken ik :) , maar de Nederlandse benamingen voor de delen van de boegspriet, ben ik niet zeker over.
Het dikste deel dat in de romp steekt is de eigenlijke boegspriet (bowsprit in het Engels)
De eerste verlenging is de jiboom in het Engels, en het verst uitstekende deel is de flying jiboom, en die begint tegen het vertikale blok.
In het Nederlands is het; boegspriet, kluiverboom en jaaghout. De zeilen zijn hier naar vernoemd (of andersom) op het jaaghout komt de jager, op de kluiverboom komen de kluivers, buitenkluiver, kluiver en binnenkluiver.
 
De "flying jiboom" moet wel nog 3 cm achteruit, het uiteinde komt tegen die vertikale blok waar de "dolphin striker" tegen hangt, EN wat de meesten verkeerd doen (omdat de handleiding van de kit verkeerd is) staat op 45° rechtsboven de "jiboom".
Volgens mij doet Deagostini dit wel goed Herby, daar word het jaaghout (flying jiboom) op de juiste manier tegen de kluiverboom geplaatst, Aan de zijkant oftewel op 45 graden, en met de achterkant tegen het ezelshoofd (verticale blok),
boegspriet_bewerkt-1.jpg
 
Volgens mij doet Deagostini
DeAgostini doet het over het algemeen beter, maar met wat foto's in de hand kan je nog heel wat verfijningen aanbrengen.
En als er 1 schip is waar je niet van kan zeggen dat er niet voldoende informatie te vinden is, dan is het wel de Victory.
Het oog op details is daarbij zowel een zegen als een vloek voor mij. Als ik ergens een model zie, kijk ik na de eerste indruk hoeveel "fouten" ik in 5 minuten kan vinden :)
 
Ok. Dank je voor de opmerking en verbetering , ik ga het slopen en opnieuw plaatsen.:hammer:
(ik baal steeds meer van dat mantua pakket.).
Toch heeft Mantua wel mooie pakketten Henk en niet te vlug balen hoor ;), je doet het hartstikke goed en dat sommige zaken in het pakket niet helemaal overeen komen met de werkelijkheid hoeft niet altijd direct een ramp te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top