Sub250, een nieuwe vrijheid?

De meest relevante vraag in dit draadje lijkt me: welke spanwijdtes mag je globaal aanhouden, om bij een laag-/midden-/hoog-/dubbeldekker op plm. 240 gram uit te komen?
Materiaalkeus is een belangrijke factor, met 80cm lukt dat wel.
Wat is spanwijdte, ik heb een RC fladdertje in de vorm van superman, maar dan in de baby uitvoering, de romp is 80cm lang met een spanwijdte van 50 cm.
 
De meest relevante vraag in dit draadje lijkt me: welke spanwijdtes mag je globaal aanhouden, om bij een laag-/midden-/hoog-/dubbeldekker op plm. 240 gram uit te komen?


jan.

Daar is niet 1-2-3 een antwoord op te geven denk ik.

Zwever? Schaalmodelletje? Motormodelletje?

Wil je hard? langzaam?

Balsa? Hout? Depron? Schuim? 4 servo's? 3? 2?

In de zweverhoek is zonder motor tot 1 meter spanwijdte echt heel makkelijk iets te verhapstukken en groter ook nog wel.

op de helling had ik deze: 90cm vol-glas/carbon, wingeron....volgens mij net geen 100 gram.

IMAG0795.jpg


Er is zo veel te verzinnen, dat gaat GJ als het goed is een beetje laten zien met zijn balsa voorbeeld, maar het staat of valt bij wat je zelf wilt en kunt.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Helemaal mee eens heeft alles te maken met wat je wil vliegen en daar zal je het beste uit moeten halen.

Belangrijk hierbij zal de luchtweerstand van het model zijn en wat voor power je wil hebben en tuurlijk ook de duur van de vlucht.
Maar wat nog lastiger is het zwaartepunt want klopt dat niet, zal je gewicht moeten toevoegen en dat wil je natuurlijk niet.

Voorbeeld 3D model hieronder, helemaal balsa, spanwijdte iets over de 600mm , sturen is richting, rolroer, hoogte en gasregeling , accu 3S 610 mAh Lipo en vliegduur ongeveer 5 min.
Doet prophangen en wat je maar wil is een lekker scheurijzer.
IMG_9689.JPG


Zwever hieronder mijn Retro Svenson Delphine spanwijdte 1170mm, helemaal balsa, probleem hierbij is alleen de neus is net even te kort.
Maar eigenlijk is de folie op de staart het probleem, want dat is voor het mooie aan de zware kant, waardoor meer gewicht in de neus nodig is.
Met een 2S 300mAh lipo is het gewicht 235gr maar is het zwaartepunt achterlijk.

IMG_9686.JPG


Met een 4 cellen AAA penlite accu 700mAh is het gewicht 270gr maar het zwaartepunt op je voorlopig juiste plek.
Dinsdag avond de eerste handstartjes gegeven en vliegt goed. Nog wel wat testen en kijken waar het zwaartepunt zal eindigen.

IMG_9687.JPG
 
Was het zeker!

Hij vloog ook goed maar ik werd steeds brutaler en ben hem een paar keer uit beeld verloren omdat ik te ver weg en te hoog ging donderjagen. De laatste keer wist ik waar ik hem moest zoeken omdat ik hem achter mij op het asfalt hoorde klappen en 1 van de vleugeltjes geknakt was.

Voor deze had ik zowaar dualrate nodig want het was best een spannend ding om te vliegen.

Met de roluitslagen op 100% rolde hij lekker snel maar was verder bijna onvliegbaar

 
Ik zou het niet weten eerlijk gezegd, ik had hem over genomen van een vliegmaatje die zelden op hellingen vloog.

Het was ook geen ding om een ontspannen rondje rond een veldje te vliegen maar op het duin heb ik er heel wat lol mee gehad.

Maar als je een keer te veel met je ogen knippert is hij uit zicht verdwenen,
meestal kwakte hij dan in het helmgras maar bij de laatste keer zat hij te hoog en waaide hij over de weg heen en was het over.

Dus in de context van dit draadje is hij eigenlijk totaal ongeschikt voor in een parkje of willekeurig veldje en ik heb ook nooit de behoefte gehad om hem te repareren of nog een keer aan te schaffen want het was écht alleen leuk met 4bf op een goede helling en dat is vrij beperkt.
 
  • Like
Reactions: Cnn
de meeste DLG er zitten onder 250gr, en de nieuwe F5K 1 m elektrozwever is ook een goed bod voor high-end moderne zwevers
Dlg mag niet, gaat 120 km/h of nog veel meer tijdens lancering.

Eigenlijk mag bijna niks,want je kunt bijna alles sneller smijten dan 70 km/h.

Dat is immers volgens m.g.h=1/2.m.v^2 ofwel h=1/2.v^2/g bij alles dat hoger gaat dan 1/2.(72/3.6)^2/10= 20 meters vanuit de handlaunch.

Beetje ver gezocht, ik weet het, maar de regels zijn er niet duidelijk over.

Alleen sustained flight? Dan lekker met een raket naar 200 meter met 300 km/h start snelheid.

?!

Leuk idee Peter trouwens, en de negatieve reacties, ach, als het niets is voor de zelfopgedrongen Camaro vlieginstructeur, des te beter. Dit is bij uitstek een klasse om zonder instructeur in het park mee te klooien. Lekker crashen, die schuimpjes en, have fun and just fly!
 
Mijn vrouw klaag ook weleens: "Het lijkt wel of ik tegen een muur praat".....

Leuk topic! Interessante kistjes! Vooral dat rode houtbouw kistje is heel leuk!
 
Ik ga voor houtbouw.
Depron is te simpel, dat hou je vrij makkelijk onder 250 gram maar zijn meestal fladderkistjes.
Ik wil voor rond de 80cm span gaan.
Zonder landinggestel, dus landen op het rompje omdat wielen en een stukje staaldraad best wel zwaar zijn.
Ik ben nu nog met 3 andere dingen bezig maar de vleugelribjes zijn gesneden en een tekening is uitgeprint.
Zoals gezegd, het word in basis een 50% kleinere Puma, volledig balsa.

GJ
 
Ik loop al jaren rond met het idee voor een DLG van een meter, of misschien zelfs 1.20m, zonder richtingsroer, en met een anti-crash systeem.
Kleine modelletjes kunnen goedkoper blijven, en in het park gevlogen worden. Maar is en blijft moeilijker te vliegen. Vandaar die crash bescherming. Om geïnteresseerden in het park gewoon die zender in de hand te kunnen geven en zeggen: probeer het maar.
Voor die anti-crash zat ik te denken aan een opklappend stabilo, zoals in vrije vlucht, getriggerd als je lager dan een paar meter komt.
Iemand een idee hoe dat goedkoop en betrouwbaar te realiseren?
 
Ik loop al jaren rond met het idee voor een DLG van een meter, of misschien zelfs 1.20m, zonder richtingsroer, en met een anti-crash systeem.
Kleine modelletjes kunnen goedkoper blijven, en in het park gevlogen worden. Maar is en blijft moeilijker te vliegen. Vandaar die crash bescherming. Om geïnteresseerden in het park gewoon die zender in de hand te kunnen geven en zeggen: probeer het maar.
Voor die anti-crash zat ik te denken aan een opklappend stabilo, zoals in vrije vlucht, getriggerd als je lager dan een paar meter komt.
Iemand een idee hoe dat goedkoop en betrouwbaar te realiseren?
Denk dat een anti crash systeem het model niet echt lichtgewicht zal maken en als 250gr de max is zal dat niet meevallen
 
Denk dat een anti crash systeem het model niet echt lichtgewicht zal maken en als 250gr de max is zal dat niet meevallen
Ton, een DLG van 100-120cm kan je bouwen met glasvezel, auw vanaf 100g.

Stevig wil zeggen, smijten zo hard je wil, en dan kom je nog makkelijk onder de 200 gram.

50 gram voor een klapstabilo met iets van electronica moet toch kunnen lijkt me.
 
Zeer nauwkeurige hoogtemeter, hopen dat de luchtdruk tijdens de lucht niet teveel veranderd?

Apparaatje dat waarschuwt (en iets activeert) als je te dichtbij komt?

Zoals parkeerhulp in auto's?


jan.
Die parkeerhulp heb ik ook aan zitten denken. Is ultrasoon. Maar geen idee hoe intelligent die zijn. Ik wilde het echt goedkoop houden. Frsky zender van paar tientjes, ontvanger zou een goedkope versie kunnen zijn, vanaf ook een tientje. Maar dan moet je keuzes gaan maken.
Sensor plus actuator in model, is wellicht duur.
Sensor uitlezen en actie via radio is wellicht veel beter en makkelijker, maar dan zit je direct weer aan 35€ voor een ontvanger.

Ideeën blijven welkom.
 
Back
Top