Republic F84F Thunderstreak 1/6

Je kan op de foto's moeilijk zien of er een mesje vertand is.
Als beide mesjes glad zijn zoals een 'gewone' schaar kan je wel glasmat en koolstof knippen.
Als je Kevlar makkelijk wil knippen heb je het mesje met de zaagtandjes wel nodig.

Groetjes
 
De Kevlar truuc is om een schaar even langs een hele grove slijpsteen of schuurschijf te halen. Dan kun met een 1 euro schaar ook Kevlar knippen. Uit de phil barnes video over vacuum baggen...
 
Hele goede tips allemaal, ik zal er op letten Johan, als ik zo'n schaar koop. Ik geloof inderdaad wel dat dat kartelen het truukje doet.
Maar de tip van Tjarko ga ik ook zeker eens proberen, bedankt!

Voorlopig heb ik het in ieder geval niet meer nodig, de brandstoftanks zijn eigenlijk zo'n beetje het enige waar ik kevlar voor gebruik. En die zijn nu klaar bij deze kist en ik ben niet van plan productie of iets dergelijks te doen, ook komt er voorlopig geen nieuwe kist, aan deze streak heb ik mijn handen wel effe vol aan! :)

Tanks prepareren om te lijmen, de turbine onder duct is klaar dus nu kan ik de exacte hoogte van de tanks bepalen.

Zo kan je trouwens ook mooi zien hoe de binnenhandel zit, zo zie je het bijna nooit, effe fotootje schieten!
540.jpg


En de hele handel met Hysol in elkaar gelijmd. Later nog een lek test doen en precies meten hoeveel de inhoud nu daadwerkelijk is. Het zou als het goed is ongeveer 1500cl per tank moeten zijn.
540.jpg


Ook de jetpijp zn exacte locatie gegeven en gaatjes geboord;
540.jpg


En hier de onderduct van koolstof op maat en passend gemaakt, nu zit de turbine veilig gescheiden van de brandstof tank er onder;
540.jpg
 
Verder met het brandstof systeem. Heb gisteravond de kevlar tanks op lekkage gecontroleerd en gelijk de uiteindelijke inhoud vastgesteld. Dat waren respectievelijk 1460 en 1450 cl. Ietsiepietsie minder dan verwacht maar met 2910 cl nog dik tevreden. Er komt namelijk ook een taxi tank in de romp, bovenop de voorste tank. Deze is nog eens 500cl en heeft 2 voordelen. De twee parallel tanks zullen nooit 100% gelijk vol zijn tijdens tanken. Normaal doe ik dan één van de leidingen dicht knijpen met een tang maar met deze taxi tank hoeft dat niet, nét zolang doorspoelen totdat ze allebei vol zijn. Daarnaast heb je zo ook nog eens een overloop tank zodat er nooit wat naast komt.

Dat deze tank vóór het zwaartepunt ligt geeft niet, deze zal zo goed als leeg zijn tijdens het opstijgen.

Spantjes maken om de voorste tank even hoog als de achterste tank te krijgen om sifonen te voorkomen;
540.jpg


Paar "tover stafjes" om de boel vast te klemmen. (6mm koolstof staafjes en witte abs buisjes er over om weg schuiven te voorkomen)
540.jpg


Het "motor management" panel waar de 2 brandstof kleppen op zitten alsook de brandstofpomp, kraan en de Fadec controller;
540.jpg


En zo zit het dan voorlopig, samen met het 500cl taxi tankje. Nu nog wat elektrische kabels voor het startsysteem solderen en dan is het hier af.
540.jpg
 
Tnx! :) Ik heb er ook lekker de ruimte voor om het een beetje te organiseren, dat helpt!

Motor installatie nu compleet, binnenkort een eerste test run in de romp doen. Eerst de motor nog effe nakijken, heeft al ruim 4 jaar niet meer gelopen en voor de zekerheid kijken of alles goed zit en niets verstopt. Ik had hem 4 jaar geleden gereviseerd en voorzien van kero-autostart maar bij de eerste start had ik meteen een flinke hot-start. Daarna verhuisd en geen aandacht meer voor gehad dus dat moeten we nog oppakken.

Maar eerst nog een paar kleine body werk items, wat schaal koel gaten in de romp en nog een extra latch voor de neuskap.

Ik denk dat de eerste vlucht over een maandje of zo gedaan kan worden...
 
Hele goede tips allemaal, ik zal er op letten Johan, als ik zo'n schaar koop. Ik geloof inderdaad wel dat dat kartelen het truukje doet.
Maar de tip van Tjarko ga ik ook zeker eens proberen, bedankt!

Voorlopig heb ik het in ieder geval niet meer nodig, de brandstoftanks zijn eigenlijk zo'n beetje het enige waar ik kevlar voor gebruik. En die zijn nu klaar bij deze kist en ik ben niet van plan productie of iets dergelijks te doen, ook komt er voorlopig geen nieuwe kist, aan deze streak heb ik mijn handen wel effe vol aan! :)

Tanks prepareren om te lijmen, de turbine onder duct is klaar dus nu kan ik de exacte hoogte van de tanks bepalen.

Zo kan je trouwens ook mooi zien hoe de binnenhandel zit, zo zie je het bijna nooit, effe fotootje schieten!
540.jpg


En de hele handel met Hysol in elkaar gelijmd. Later nog een lek test doen en precies meten hoeveel de inhoud nu daadwerkelijk is. Het zou als het goed is ongeveer 1500cl per tank moeten zijn.
540.jpg


Ook de jetpijp zn exacte locatie gegeven en gaatjes geboord;
540.jpg


En hier de onderduct van koolstof op maat en passend gemaakt, nu zit de turbine veilig gescheiden van de brandstof tank er onder;
540.jpg


Gaaf zo zelf een tank maken !! Ik ga misschien denken of in voor de Vampire ook zelf een kan fabrieken.
Kan dat ook gewoon van Glas Fiber met epoxy ?? Of ga ik dan iets fout doen??
 
Laatst bewerkt:
De neusklep heb ik met magneetjes vast zitten...maar ik zat er geregeld aan te twijfelen, zat me toch niet lekker. Bij een prop kist zit dat meer dan vast genoeg, hier heb ik te maken met interne drukken. Als de kist bijvoorbeeld naar beneden aanduikt met gas dicht. Dan is er relatief weinig afvoer van inlaat lucht maar de ram-air zoals ze dat met een mooi woord noemen drukt wél door. Ik heb zo wieldeuren open zien gaan als gevolg van overdruk in de romp. Tóch bang om mn luikje zo te verliezen dus een extra latch bedacht. Schaal dus nog steeds geen pinnekke zichtbaar natuurlijk, ik ga gebruik maken van de schaal latch om de canopy van slot af te halen.

540.jpg


Effe wat tekenen en daarna gemaakt van triplex, epoxy plaat en 1,5mm staaldraad.
540.jpg


En zó zit het dan;
540.jpg


Aan de voorkant steekt het stukje 1,5mm staaldraad in het luik, dat kan nu nergens meer heen! :)
540.jpg


Van binnen;
540.jpg


Romp nu bijna vlieg klaar, nog effe een paar kleine koelgaten maken. Deze voornamelijk als ik de straalmotor uitzet en er geen flow meer door de romp is. De hete straling zou dan boven de turbine kunnen opbouwen, laat daar nu nét toevallig in het echt een paar lucht happertjes zitten...

540.jpg


..en ook klaar, daar kunnen warme gassen mooi wegstromen;
540.jpg


Van de week nog een paar puntjes op de i, daarna de turbine nog nakijken en daarna....
 
Dank allemaal, ik doe ook maar mn best...en die juryleden laten je idd graag met beide benen op de grond staan!:)

Letterlijk de laatste puntjes op de i aan het doen. Heb een lijstje gemaakt met laatste dingen te doen voor maiden en die komt al aardig op een einde.

Moest nog een vleugel bevestiging maken, dat zijn M6 bouten met kunstof greep geworden. Deze blijven permanent in de romp, kan je ze ook niet kwijt raken. In de vleugel wortel M6 getapped.
540.jpg


De motor afgelopen week uit elkaar gehad voor inspectie, alles goed. Op de testbank en moest nogal wat aan de kerostart settings veranderen. Ik ben overgegaan op nieuwe brandstof klepjes en die hadden een heel andere afstelling, vandaar de hotstart de vorige keer. Dat is nu opgelost en hij doet het weer prima, klaar voor inbouw;
540.jpg


Ook het neus compartiment afgerond, alles zit er nu in. Lipo's zitten simpel vast met klittenband, koolstof buisje van 4mm erover als back-up. Dat buisje zit weer eenvoudig vast met een o-ring als elastiek, vast gemaakt aan een epoxy plaatje op de servo schroefjes. De voorste Lipo zit klem tegen de kap.
540.jpg


Vandaag het tank systeem paar keer vol en leeg getankt, kijken of alles klopt en niets lekt. De achterste tank liep iedere keer iets sneller vol en leeg. Heb de slangen van de voorste tank iets korter gemaakt = minder weerstand en nu lopen ze precies gelijk leeg. Binnenkort de eerste motor run in de kist!
 
Back
Top