Blue Angel 60 bouw

Discussie in 'F3A' gestart door GJVO, 13 mrt 2021.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt als een bus Arnoud. Mijn Fultspoot heeft Inch maat, nabij 3,5 mm en dat is als knikkende knietjes op de veer.
    Gold als .60 pootje. En lag al 10 jaar te gisten in de la.
    Stopper in de veer gepropt. Zien of dat gaat. Anders bouw ik een nieuwe via het zelfde systeem.

    Servobeschermer als CNN voorstelde... tref je vergelijkbaar in modelauto's. Deze met brandstofslang, kan ook met veren.
    Lijkt te werken op het droge... Iets op voorspanning. Hopelijk van het weekend te testen...
    De warmte lijkt niet te komen. Zwaar tochtig blijft het ook.
    De spindel van de servo is me al iets bewegelijk, bijkans al gestuikt. Geen poetsende tanden... zien of het houdt.
    https://servodatabase.com/servo/graupner/des-657

    Anders een zwaardere MG er in... vooral een sterker kastje...

    5BDDAF69-2C8E-4AD2-8C8D-1539BE4971CC.jpg


    Fults poot en de piloot die niet mee mocht...

    IMG_0545.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Er zijn veel mooiere servosavers.
    De methode die jij nu gebruikt word vrijwel hetzelfde zo gebruikt bij brandstofauto om gas en rem te bedienen.
    Een servosaver op stuur werkt anders, dat kan ook niet zo werken zoals jij hebt want de besturing bij een modelauto maakt ook gebruik van het Ackerman principe.
    Daarom moet dat vanaf 2 punten aangestuurd worden.
    Met zo'n ding.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen

    Die savers had ik Bas ook gestuurd. Xray heeft hele goede. Maar Bas heeft een dubbele horn/hevel nodig ivm richtingsroer.

    Wat Bas heeft met de dubbele silicone slang word op de gas/remservo gebruikt. Het is de aanslag die wat meer geeft. Alleen dan vaak enkel.

    Op crawlers, monstertrucks, rock racers etc. Met een solid axle aan de voorzijde en de servo op de as word qel degelijk Bas zijn setup gebruikt. Alleen dan met veren

    Screenshot_20210505-182406_Chrome.jpg Screenshot_20210505-182352_Google.jpg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb in alle jaren dat ik vlieg, nog nooit (echt nog NOOIT) een servo kapot gehad van klappen op de neuspoot...
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik ook niet. Ook niet in de jaren dat ik bouw...
    Dit is een Graupne carbonite 22 grs, 5 klikogram-servo.
    Ik heb die ook nooit op een voorpoot gehad. Wel in andere functie, en zijn het keurige volhouders.

    Wel bekend met robuuste onsloopbare MPX Profi Digi MG NiHm-accuslopers...
    De kasten van deze zijn nogal sterk.
    Gaan 15 jaar bewezen door zonder geleuter.

    Het klopt. Met 1 servo stuur ik ook de voorpoot aan.
    Er is niet altijd ruimte voor een extra.
    En dan is bijkans zo een extra DES niet robuust genoeg en kan er een 50 grams servo bij in.
    Ik wou het onder de 4 kilo houden.

    Ik heb die varianten met CNN ook doorgenomen. Maar moet maar net passen,
    zo riant in ARF ruimte is er niet, en andere eis... gisteren klaar,
    en eigenbouw is altijd leuker op zondag!

    Overbrengende exentriekjes met hevels & co kan ook, maar wordt een omslachtige constructie.
    En geeft nog weer meer speling.

    Gelazer begon bij een veer spiraal in de stuurkabel. Was eerst een U bocht met extra krul.
    Mooi veren maar kon ook open klappen als een veer van een kiepschakelaar.
    Sloeg wiel door dwars. Dat vond servo niet fijn. Even doorgeschoten in tactiek.

    Dat is weer terug naar U bocht. En dikker draad. 2 mm.
    De U bocht doet iets slims. De draairadius van de hevel opvangen,
    als een hevel dicht op een motorschot staat. Heb je toch een slanke doorvoer door een
    motorschot,
    en hoeft een kabel minder stijl om hoogte verschil over zekere afstand te overbruggen.

    ARF is bij grote verbouwing niet altijd zo gewillig als je zou willen.
    De TowerHobbies Kaos is hierin een draak XXL.
    Een RC1 met vleugelbuis en deelbare vleugel vreet kostbare ruimte, en maakt ook onnodig zwaar.

    Mijn stuurkabel bestaat naar voren, net als gaskabel, uit draad-soldeerhuls-bowden-soldeerhuls-staalddraad principe.
    Dat is lichter dan 1 draad en heeft functionele absorptie van trilling en klap.
    Het kan flexen bij overbelasting.

    De servosaver is methode ‘keep it simple keep it stupid’. De metalen verlenging kan sliden door het oogje op de hevel. De stelmoeren de begrenzers, buffers.

    Daarnaast stond de poot nog eens naar voren door een stopper in de veer,
    als een zwenkwieltje tegen de rolrichting.
    Niet zo erg als een Harley Chopper, maar toch. Het geeft een andere stuurgeometrie,
    en die wordt belastender voor de servo. Als de poot slepend stuurt,
    heb je geen of minder last op klappendoorgifte op je servo. het pookt stukken minder.

    De voorpoot is met geweld en een vloek weer iets slepend gemaakt.

    De grap is dat het simpele ingreepje gewoon gaat werken.
    Met handkracht forceren geeft correct resultaat, a.s. zondag de test in de praktijk...


    Brandstofslang kan splitten. Dus om bewust in de gaten te houden.
    Veren is optie 2. Maar geeft bedenkingen op knakpulsen?
    Wellicht stoort dat 2.4 niet, daarom eerst deze oplossing.


    Tot zovers dit relaas...
     
    Laatst bewerkt: 5 mei 2021
    Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Je hebt gelijk met het Ackerman principe. De versie met een ingebouwde servo saver in de hevel word vaak gebruikt bij 1/10 auto's. Of bij andere auto's waar weinig ruimte is

    Screenshot_20210429-214442_Google.jpg Screenshot_20210429-212811_Google.jpg IMG-20200213-WA0025.jpeg






    Meestal gebruikten grotere auto's gebruiken dit:



    Screenshot_20210429-212811_Google.jpg Screenshot_20210429-214442_Google.jpg



    Ja ik hoop dat het nu opgelost is MicropropSport. Anders kost dat weer een vlieg middag hèhè. Het was zo een mooie dag om te vliegen
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Je weet het! Zondag!
    Niet vergeten hoe te stapelen!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik denk dat mij dat wel moet lukken. Anders maar even een lidmaatschap bij jullie nemen. Vlieg er met veel plezier:)
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Hoe gaat het met de blue angel GJ ??
     
  10. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Onbekend
    Dit soort modellen is best een aardig werkje als je de kist netjes en nauwkeurig wilt bouwen, valt bijna altijd tegen. Voordeel is dat dit een kit is, je hoeft zelf niets te maken, hooguit een kleine aanpassing.
    Dit soort modellen bouw ik zelf van scratch (geen kit) in 1 winter. (Nu is mijn tijd wel beperkt, iedere dag 1-2 uur (en ook niet altijd) meer wordt het niet)
    Hanno Prettner bouwde 2 WK Curare's in 6 weken. Dat was wel iedere dag bouwen samen met zijn vader. (En hij had er al heel wat gebouwd)

    Grt,

    Arnoud.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Als je een toestel netjes wilt bouwen dan kost dat idd tijd, het begon in een raket tempo maar dat lijkt nu wat afgezakt..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.466
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    Ik zit ook al regelmatig te kijken of er een update is..
    GJ is normaal altijd zo snel zegt hij met bouwen :hammer::beer::beer::beer:
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Haastige spoed is altijd ......... :D.
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.100
    Locatie:
    Thuis
    Misschien heeft hij de avionik eerst klaar gemaakt...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De trommels roffelen
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, hallo..

    Ik heb de laatste tijd regelmatig mindere dagen.
    Plus dat het ook mooi weer gaat worden voor de cabrio, dus daar ben ik ook mee bezig (radio en navigatie inbouwen).
    En dan ook nog het huis, eergisteren weer een deur geschuurd en geschilderd.
    Maar dat doe ik buiten, in de tuin voor het huis.
    Nadeel is dat er dan mensen voorbij lopen die dan een praatje maken.
    Afijn... 4 uur verder is de deur geschilderd.
    En ik moet nog behoorlijk wat schilderen...
    Dus modelbouw is niet echt de eerste prioriteit nu.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zo mag ik van mijn vrouw het tuinhuis, de veranda en de schuur gaan verven :D. Een echte verver komt het woonhuis doen.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kijk, en dan wil je gaan schuren en dan gebeurt dit:

     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Past wel bij zo een knus straatje. Maar zo een midzomer winterstop moedigt de bouwmijverheid wel aan? Goede hagel doet balsa schaven!
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik bouw in de winter nooit echt.
    Nooit gedaan, ik vloog eigenlijk gewoon altijd door.
    Ik bouw pas als ik iets nodig heb om te vliegen.
    En hier kan ik lekker buiten bouwen, geen rotzooi in huis.
    Maar vandaag ook weer, zeiken van de regen, dus dan ben ik maar even met de nieuwe zender gaan spelen, en wat gaan koken.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina