Blue Angel 60 bouw

Klopt als een bus Arnoud. Mijn Fultspoot heeft Inch maat, nabij 3,5 mm en dat is als knikkende knietjes op de veer.
Gold als .60 pootje. En lag al 10 jaar te gisten in de la.
Stopper in de veer gepropt. Zien of dat gaat. Anders bouw ik een nieuwe via het zelfde systeem.

Servobeschermer als CNN voorstelde... tref je vergelijkbaar in modelauto's. Deze met brandstofslang, kan ook met veren.
Lijkt te werken op het droge... Iets op voorspanning. Hopelijk van het weekend te testen...
De warmte lijkt niet te komen. Zwaar tochtig blijft het ook.
De spindel van de servo is me al iets bewegelijk, bijkans al gestuikt. Geen poetsende tanden... zien of het houdt.
https://servodatabase.com/servo/graupner/des-657

Anders een zwaardere MG er in... vooral een sterker kastje...

5BDDAF69-2C8E-4AD2-8C8D-1539BE4971CC.jpg


Fults poot en de piloot die niet mee mocht...

IMG_0545.jpg

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel mooiere servosavers.
De methode die jij nu gebruikt word vrijwel hetzelfde zo gebruikt bij brandstofauto om gas en rem te bedienen.
Een servosaver op stuur werkt anders, dat kan ook niet zo werken zoals jij hebt want de besturing bij een modelauto maakt ook gebruik van het Ackerman principe.
Daarom moet dat vanaf 2 punten aangestuurd worden.
Met zo'n ding.

411277.jpg
 
Er zijn veel mooiere servosavers.
De methode die jij nu gebruikt word vrijwel hetzelfde zo gebruikt bij brandstofauto om gas en rem te bedienen.
Een servosaver op stuur werkt anders, dat kan ook niet zo werken zoals jij hebt want de besturing bij een modelauto maakt ook gebruik van het Ackerman principe.
Daarom moet dat vanaf 2 punten aangestuurd worden.
Met zo'n ding.

411277.jpg


Die savers had ik Bas ook gestuurd. Xray heeft hele goede. Maar Bas heeft een dubbele horn/hevel nodig ivm richtingsroer.

Wat Bas heeft met de dubbele silicone slang word op de gas/remservo gebruikt. Het is de aanslag die wat meer geeft. Alleen dan vaak enkel.

Op crawlers, monstertrucks, rock racers etc. Met een solid axle aan de voorzijde en de servo op de as word qel degelijk Bas zijn setup gebruikt. Alleen dan met veren

Screenshot_20210505-182406_Chrome.jpg
Screenshot_20210505-182352_Google.jpg
 
Servobeschermer als CNN voorstelde... tref je vergelijkbaar in modelauto's. Deze met brandstofslang, kan ook met veren.
Lijkt te werken op het droge... Iets op voorspanning. Hopelijk van het weekend te testen...
Ik heb in alle jaren dat ik vlieg, nog nooit (echt nog NOOIT) een servo kapot gehad van klappen op de neuspoot...
 
Ik ook niet. Ook niet in de jaren dat ik bouw...
Dit is een Graupne carbonite 22 grs, 5 klikogram-servo.
Ik heb die ook nooit op een voorpoot gehad. Wel in andere functie, en zijn het keurige volhouders.

Wel bekend met robuuste onsloopbare MPX Profi Digi MG NiHm-accuslopers...
De kasten van deze zijn nogal sterk.
Gaan 15 jaar bewezen door zonder geleuter.

Het klopt. Met 1 servo stuur ik ook de voorpoot aan.
Er is niet altijd ruimte voor een extra.
En dan is bijkans zo een extra DES niet robuust genoeg en kan er een 50 grams servo bij in.
Ik wou het onder de 4 kilo houden.

Ik heb die varianten met CNN ook doorgenomen. Maar moet maar net passen,
zo riant in ARF ruimte is er niet, en andere eis... gisteren klaar,
en eigenbouw is altijd leuker op zondag!

Overbrengende exentriekjes met hevels & co kan ook, maar wordt een omslachtige constructie.
En geeft nog weer meer speling.

Gelazer begon bij een veer spiraal in de stuurkabel. Was eerst een U bocht met extra krul.
Mooi veren maar kon ook open klappen als een veer van een kiepschakelaar.
Sloeg wiel door dwars. Dat vond servo niet fijn. Even doorgeschoten in tactiek.

Dat is weer terug naar U bocht. En dikker draad. 2 mm.
De U bocht doet iets slims. De draairadius van de hevel opvangen,
als een hevel dicht op een motorschot staat. Heb je toch een slanke doorvoer door een
motorschot,
en hoeft een kabel minder stijl om hoogte verschil over zekere afstand te overbruggen.

ARF is bij grote verbouwing niet altijd zo gewillig als je zou willen.
De TowerHobbies Kaos is hierin een draak XXL.
Een RC1 met vleugelbuis en deelbare vleugel vreet kostbare ruimte, en maakt ook onnodig zwaar.

Mijn stuurkabel bestaat naar voren, net als gaskabel, uit draad-soldeerhuls-bowden-soldeerhuls-staalddraad principe.
Dat is lichter dan 1 draad en heeft functionele absorptie van trilling en klap.
Het kan flexen bij overbelasting.

De servosaver is methode ‘keep it simple keep it stupid’. De metalen verlenging kan sliden door het oogje op de hevel. De stelmoeren de begrenzers, buffers.

Daarnaast stond de poot nog eens naar voren door een stopper in de veer,
als een zwenkwieltje tegen de rolrichting.
Niet zo erg als een Harley Chopper, maar toch. Het geeft een andere stuurgeometrie,
en die wordt belastender voor de servo. Als de poot slepend stuurt,
heb je geen of minder last op klappendoorgifte op je servo. het pookt stukken minder.

De voorpoot is met geweld en een vloek weer iets slepend gemaakt.

De grap is dat het simpele ingreepje gewoon gaat werken.
Met handkracht forceren geeft correct resultaat, a.s. zondag de test in de praktijk...


Brandstofslang kan splitten. Dus om bewust in de gaten te houden.
Veren is optie 2. Maar geeft bedenkingen op knakpulsen?
Wellicht stoort dat 2.4 niet, daarom eerst deze oplossing.


Tot zovers dit relaas...
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel mooiere servosavers.
De methode die jij nu gebruikt word vrijwel hetzelfde zo gebruikt bij brandstofauto om gas en rem te bedienen.
Een servosaver op stuur werkt anders, dat kan ook niet zo werken zoals jij hebt want de besturing bij een modelauto maakt ook gebruik van het Ackerman principe.
Daarom moet dat vanaf 2 punten aangestuurd worden.
Met zo'n ding.

411277.jpg

Je hebt gelijk met het Ackerman principe. De versie met een ingebouwde servo saver in de hevel word vaak gebruikt bij 1/10 auto's. Of bij andere auto's waar weinig ruimte is

Screenshot_20210429-214442_Google.jpg
Screenshot_20210429-212811_Google.jpg
IMG-20200213-WA0025.jpeg







Meestal gebruikten grotere auto's gebruiken dit:



Screenshot_20210429-212811_Google.jpg
Screenshot_20210429-214442_Google.jpg




Ja ik hoop dat het nu opgelost is MicropropSport. Anders kost dat weer een vlieg middag hèhè. Het was zo een mooie dag om te vliegen
 
Hoe gaat het met de blue angel GJ ??

Dit soort modellen is best een aardig werkje als je de kist netjes en nauwkeurig wilt bouwen, valt bijna altijd tegen. Voordeel is dat dit een kit is, je hoeft zelf niets te maken, hooguit een kleine aanpassing.
Dit soort modellen bouw ik zelf van scratch (geen kit) in 1 winter. (Nu is mijn tijd wel beperkt, iedere dag 1-2 uur (en ook niet altijd) meer wordt het niet)
Hanno Prettner bouwde 2 WK Curare's in 6 weken. Dat was wel iedere dag bouwen samen met zijn vader. (En hij had er al heel wat gebouwd)

Grt,

Arnoud.
 
Ja, hallo..

Ik heb de laatste tijd regelmatig mindere dagen.
Plus dat het ook mooi weer gaat worden voor de cabrio, dus daar ben ik ook mee bezig (radio en navigatie inbouwen).
En dan ook nog het huis, eergisteren weer een deur geschuurd en geschilderd.
Maar dat doe ik buiten, in de tuin voor het huis.
Nadeel is dat er dan mensen voorbij lopen die dan een praatje maken.
Afijn... 4 uur verder is de deur geschilderd.
En ik moet nog behoorlijk wat schilderen...
Dus modelbouw is niet echt de eerste prioriteit nu.

GJ
 
Ja, hallo..

Ik heb de laatste tijd regelmatig mindere dagen.
Plus dat het ook mooi weer gaat worden voor de cabrio, dus daar ben ik ook mee bezig (radio en navigatie inbouwen).
En dan ook nog het huis, eergisteren weer een deur geschuurd en geschilderd.
Maar dat doe ik buiten, in de tuin voor het huis.
Nadeel is dat er dan mensen voorbij lopen die dan een praatje maken.
Afijn... 4 uur verder is de deur geschilderd.
En ik moet nog behoorlijk wat schilderen...
Dus modelbouw is niet echt de eerste prioriteit nu.

GJ

Zo mag ik van mijn vrouw het tuinhuis, de veranda en de schuur gaan verven :D. Een echte verver komt het woonhuis doen.
 
Past wel bij zo een knus straatje. Maar zo een midzomer winterstop moedigt de bouwmijverheid wel aan? Goede hagel doet balsa schaven!
 
Nee, ik bouw in de winter nooit echt.
Nooit gedaan, ik vloog eigenlijk gewoon altijd door.
Ik bouw pas als ik iets nodig heb om te vliegen.
En hier kan ik lekker buiten bouwen, geen rotzooi in huis.
Maar vandaag ook weer, zeiken van de regen, dus dan ben ik maar even met de nieuwe zender gaan spelen, en wat gaan koken.

GJ
 
Back
Top