Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

De kogel is door de kerk, er is een beslissing gevallen, ik ga een...........

Sub 250 - Stick and Tissue - Zlin Savage Bobber

Screenshot_20210613-221949_Samsung Internet.jpg


bouwen.
Zaterdag de stoute schoenen aan getrokken en zelf een bouwtekening gemaakt in autocad vanaf een plaatje van internet. Onderstaand als voorbeeld gebruikt om zelf een Bobber te maken.

Standard.jpg


en zo moet ie worden..
229722_big.jpg


Uiteraard ga ik het vleugelprofiel van mijn Piper Cub gebruiken, (hoef ik de malletjes al niet te maken. Bij eenzelfde koorde kom ik uit op een spanwijdte van 108cm. De Piper telt 130cm. Dus iets kleiner wat alleen maar gunstig is voor het gewicht.. Ik ga hem dus zo licht mogelijk bouwen maar hij moet zowieso onder de 250 gram blijven. Verder moet hij ailerons en flaps krijgen of als ik het niet haal met het gewicht flapperons.




Kom ik erachter dat ik op mijn snijplotter tekeningen kan uitprinten. Dus gauw bij de Ikea een rol tekenpapier gehaald en dit is het resultaat

20210614_225843.jpg


Ik ga de tekeningen nog netjes maken en dan online zetten.. Kan wel nog een paar daagjes duren.

Edit: De tekening staat online:
https://aerofred.com/details.php?image_id=103628

Hier nog even mijn Piper Cub voor diegene die hem nog niet kennen. Helaas 400 gram.....

 

Bijlagen

  • 20210614_203340.jpg
    20210614_203340.jpg
    205,3 KB · Weergaven: 295
  • Screenshot_20210613-221454_Pinterest.jpg
    Screenshot_20210613-221454_Pinterest.jpg
    115,8 KB · Weergaven: 301
  • Screenshot_20210613-221854_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20210613-221854_Samsung Internet.jpg
    180,2 KB · Weergaven: 286
  • 20210614_234013.jpg
    20210614_234013.jpg
    185,6 KB · Weergaven: 313
Laatst bewerkt:
Uiteraard ga ik het vleugelprofiel van mijn Piper Cub gebruiken, (hoef ik de malletjes al niet te maken.
Als je een snijplotter hebt, kun je die malletjes ook van dun karton daarmee snijden (0,8 - 1 mm), dat doe ik voor depron kistjes op mijn Silhouette Cameo3.

Leuk project trouwens! Waar ga je het buizenframe van maken?
 
Wel een beetje vreemd profiel voor een vleugel met ailerons en flaps. Ik ben niet zo sterk in aerodynamica, maar ik meen te weten dat zo'n hol profiel goed is voor het op één snelheid vliegen, dus misschien niet helemaal wat je met de Bobber in gedachten hebt? Waarom niet bijvoorbeeld het beproefde Clark Y profiel? Bouwt ook makkelijker met een platte onderkant.
 
Hoi, ik heb je een link naar een PDF plan gestuurd. Deze heeft een NACA4412 profiel. Misschien kun je er wat mee.

Groeten, Eddy
 
Hoi, ik heb je een link naar een PDF plan gestuurd. Deze heeft een NACA4412 profiel. Misschien kun je er wat mee.

Groeten, Eddy

Welk plan is dat, zou je dat wellicht ook hier kunnen delen? NACA4412 is volgens mij toch het originele profiel van de Savage Bobber? Komt overigens erg dicht bij de Clark Y in de buurt, alleen wat meer cambered. Maar dat zal op de sub-250 schaal niet veel doen vermoed ik (te klein verschil?).
 
Als je een snijplotter hebt, kun je die malletjes ook van dun karton daarmee snijden (0,8 - 1 mm), dat doe ik voor depron kistjes op mijn Silhouette Cameo3.

Leuk project trouwens! Waar ga je het buizenframe van maken?
Allereerst het buizenframe ga ik maken van Balsa 4x4mm voor de langsliggers en de 3x3 voor de minder constructieve delen (strust e.d.). Ik ga dit (bewust) niet rond schuren e.d. het hoeft geen schaalmodel te worden, als de overall looks al gelijkend is ben ik al blij. Ik wil er niet teveel tijd insteken, het wordt een werkpaard (rolroer trainer voor mij)..

Bedankt voor de tip met de mallen, maar ik doe dit old school, zie hier een voorbeeld van mijn Pich
20210405_190510.jpg
20210405_190524.jpg
20210405_195215.jpg
20210405_195225.jpg
ler Swallow 2.
 
Wel een beetje vreemd profiel voor een vleugel met ailerons en flaps. Ik ben niet zo sterk in aerodynamica, maar ik meen te weten dat zo'n hol profiel goed is voor het op één snelheid vliegen, dus misschien niet helemaal wat je met de Bobber in gedachten hebt? Waarom niet bijvoorbeeld het beproefde Clark Y profiel? Bouwt ook makkelijker met een platte onderkant.


Ik wil zo langzaam mogelijk (kunnen) vliegen met mijn Bobber en dit is daar een erg geschikt profiel voor (is gebleken in mijn Piper Cub, zie mijn youtube kanaal sub250).. Het profiel is een door mij afgeleid profiel voor de vrije vlucht van Britse oorsprong. Zoek maar eens de Pink Elephant op; een A2 model.. De flaps gaan hier zeer zeker nog eens in meehelpen om nog langzamer te kunnen vliegen.. Dus het profiel is bewust door mij gekozen en daar ga ik ook niet vanaf wijken.. en het moeilijk bouwen valt best wel mee hoor, maar dat laat ik tzt. hier nog wel zien.

20210614_234016.jpg
 
Dankjewel Eddy, leuk om te hebben! Misschien ooit nog eens een wat grotere versie bouwen (ze verkopen er trouwens zelf ook een in 1:2,5 en die is echt schaal gebouwd :worship:)
 
Bedankt Eddy voor de link. Ik heb ondertussen zitten kijken maar kan er niet zoveel mee. Alleen de zadeltas vind ik leuk en ga ik waarschijnlijk toepassen als het gewicht het toelaat. Deze kreet zal wel nog vaak voorbij komen. Wat mij opvalt aan alle tekeningen die ik gevonden heb is dat ze allemaal een kruis missen in het voorlaatste vak, terwijl het wel in het echte vliegtuig zit. Uit dit kruis wordt dus een hoop sterkte gehaald, zowel in het echt als in het model. Ik heb hem dus ook mee genomen in mijn ontwerp..

echte
229722_big.jpg




Eddy,s link.
Screenshot_20210615-164409_PDF Reader.jpg




mijn ontwerp:
16237688176176061429855114139640.jpg
 
Ik zit erover na te denken om dat frame van carbon te gaan maken en de rest met depron. Tenminste als ik het ga maken. En als ik het ga maken wordt het een winterproject.:)
 
Laatst bewerkt:
carbon en sub 250 gram gaan niet samen. Carbon is veel zwaarder als balsa. De gedachte en het uitzicht is verrukkelijk maar helaas de praktijk is anders..
 
een koolstof buis 3 mm met een wanddikte van 0.5mm weegt 6 gram per meter, een balsa ligger 4x4mm weegt nog geen 2gram.. Voor het rompje heb je zo.n 4m nodig, dat scheelt je dus 16 gram zonder het extra gewicht van de lijmverbindingen. Hoe ga je dan de knooppunten verlijmen??

Screenshot_20210615-173703_Chrome.jpg
 
Ik zal dan carbon staafjes(niet hol, dus geen buizen) gebruiken van 1,5 of 2mm dikte. Verder heb ik eens gezien dat je kleine malletjes kan maken van metaal en als je daar nou de carbon staafjes inlegt en afvult met een lijmpistool, je weet wel met die plastik patronen. Eenmaal uit de mal heb je volgens mij een stevige hoekverbinding. Hoe zich dat verhoudt met balsa qua gewicht...........................tja dat weet ik niet. Maar het is wel heel sterk volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal dan carbon staafjes(niet hol, dus geen buizen) gebruiken van 1,5 of 2mm dikte. Verder heb ik eens gezien dat je kleine malletjes kan maken van metaal en als je daar nou de carbon staafjes inlegt en afvult met een lijmpistool, je weet wel met die plastik patronen. Eenmaal uit de mal heb je volgens mij een stevige hoekverbinding. Hoe zich dat verhoudt met balsa qua gewicht...........................tja dat weet ik niet. Maar het is wel heel sterk volgens mij.
Buis is bij het zelfde gewicht sterker als massief, dus met 2 mm massief zal je niet veel winst maken , wel minder sterk.
 
Heerlijk het gaat meteen los... Gelukkig heb ik stick en tissue in de omschrijving gezet, dus ik ga hem gewoon nagenoeg geheel uit balsa bouwen.. Op zich zou ik 5x5 kunnen nemen en dat rond schaven/schuren, moet ik nog maar eens een nachtje over slapen...


Mijn uitgangspunten zijn om zo licht mogelijk te bouwen, stabilo maak ik 4mm dik, voor indoor zou je ook nog 3mm kunnen toepassen mat spandraden naar romp en kielvlak. De vleugel zal 2 liggers 2x5 balsa krijgen, en ja misschien neem ik wel carbon voor de struts. T.ov. van het origineel heb ik de neus langer gemaakt (minder lood nodig in de vorm van accu,s om het zwaartepunt goed te krijgen) ik zal op de tekening de originele neus aangeven. Verder heb ik het landingsgestel iets naar voren getrokken (ca. 5mm) om neuslandingen te voorkomen. De vleugel wordt uit 1 stuk dit is het lichtste en waarschijnlijk vast gezet met elastieken of met kunststof boutjes.. Het landingsgestel wordt uit 1.5mm staal gebogen onder de romp doorlopend en gesoldeerd.
2 elastieken gaan dienst doen als vering.. De motor gaat tussen de 15 en 20 gram eegen waarbij 20gram de voorkeur heeft want daar kan ik een 1047 prop mee ronddraaien.. Servo,s 2.5 gram of lichter..
 
Gisteren begonnen met het maken van de mallen voor het stabilo en kielvlak. Dit uit 5mm triplex gezaagd. Ook de mal voor de tipronding gezaagd. Ik heb hiervoor een lintzaag, maar dat kan natuurlijk ook met een decoupeerzaag.. Ter vergelijk heb ik de mallen van mijn reeds gebouwde Piper cub ernaast gelegd, het is toch net allemaal anders.

20210614_203340.jpg


Daarna met een latjes snijder 4mm latjes gesneden 4 stuks 1.5mm dik voor het kielvlak en 3 stuks 2mm dik voor het kielvlak, dit omdat ik geen licht 1,5mm meer had.. Dit laat ik dan eerst 3 kwartier weken in een water ammoniak oplossing

20210615_185240.jpg


en daarna span ik het om de mallen..

20210615_195058.jpg
20210615_203030.jpg
20210615_203257.jpg


Dit laat ik nu een nachtje drogen en morgen doe ik dit met houtlijm verlijmen en weer opspannen om de mal... Dit laat ik dan ook weer een nachtje drogen...

Dit is meteen het moeilijkste aan de hele staart, het wachten tot het droog is.

n.b. met een touwtje meet ik de omtrek van de mallen op 90 en 50 cm, zo weet ik altijd hoelang de stripjes moeten worden en kom ik niet voor verrassingen te staan..
 

Bijlagen

  • 20210615_185235.jpg
    20210615_185235.jpg
    196,4 KB · Weergaven: 256
Back
Top