Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Wat een mooie radar balken! Waar heb je ze besteld? Als ik hobby-lobby 'google' dan krijg ik ze niet te zien.
Overigens ben je mooie dingen aan het bouwen en blijf ik trouw volgen.
Hallo Sjoerd,
Dank jewel , ik probeer mijn best te doen.
Ik zag dat de andere volgers je al geholpen hadden aan het webadres, ja voor die 1,50 ga ik ze niet zelf maken en ze zien er heel goed uit.
Dit was een test aankoop naast de fiede sleepboot, ga zeker meer bij hobby-lobby kopen
 
Nu ik beter kijk zie ik dat de trap 2 etages overbrugt en dan klopt het aantal treden wel. Gr. Klaas.
 
Het was een tijd geleden de laatste update, veel buitenlands werk op diverse projecten hielden mij van het multicat project weg,ook had ik meer materiaal besteld om de power module te kunnen fijn tunen waar ik op wachte.
En was ik ondertussen begonnen met de Meerkoet te bouwen uit een peba kit
20210704_130800.jpeg

Dunnere drukleiding met koppelingen en adapters van M5 naar M3, 4mm naar 3mm OD leiding

20210704_131149.jpeg

De oude 4mm drukleiding.
20210704_131838.jpeg

Nieuwe 3mm leiding scheelt heel wat in de doorvoer.
Kan ook nog naar 2mm , maar ben bang dat dan de pomp te warm word omdat er dan bijna geen doorstroming is.
20210704_142113.jpeg

De oude 4mm voor de hydraulische power module waar nu dus een 3mm drukleiding opzit.
20210704_144920.jpeg

Lek gedicht op de drukleiding naar 1 van de mast cilinders.
20210704_151546.jpeg

Nieuwe BEC voeding , meteen stekker aan gesoldeerd zodat het modulair blijft.
20210517_204438.jpeg

De bijboot Meerkoet, niet helemaal schaal getrouw (romp is te kort) maar wel 1/50 opbouw.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: ozy
Nu van 3mm naar 2mm drukleiding, hopen dat nu de flow voldoende is afgenomen om de kraan natuurgetrouw te laten werken.
Fijnafstellen verder op de servos .
De sleuf in mijn bouwdek is ervoor zodat ik tijdens het testen en ombouwen makkelijk de kraan in en uit het dek kan halen zonder als los tehalen
Image%20(15).jpeg

De nieuwe 2mm drukleiding geïnstalleerd.
Met de oude 3mm op de voorgrond.
Image%20(16).jpeg

De hele setup , kraan en hydraulische power module
Image%20(17).jpeg

De doorvoer sleuf in het bouwdek
 
Laatst bewerkt:
4,3 en 2mm drukleidingen.
Na contact met de fabrikant van de pomp. Besloten om nu met 2mm te gaan testen deze leiding heeft de zelfde binnen diameter i.e. 0.9mm als ptfe leidingen die naar de cilinders gaan
Image%20(19).jpeg
 
Wish bestelde variabele voeding van 3 tot 12 vdc.
En bec voeding van 5 tot 23 vdc naar stabiel 5vdc.
Zelf gemaakt verloop snoertje van de voeding met tulp plug naar de esc en bec voeding voor de rx .

Nu kan ik dus continu testen en afstellen zonder steeds accu's te moeten laden.
20210711_083923.jpeg
 
De eerste echte langere hydraulische test met de HS marine dekkraan.
Geen olie lekkage meer.
Alleen de China wish analoge servos zijn haast niet aftestellen deze worden vervangen door betere digitale, die zijn inmiddels besteld.
Nu dat ik de variable voeding heb kan ik ook kijken wat het verschil is bij andere accu spanningen, de brushless motor wil in iedergeval niet opstarten bij minder dan 7.4v
 
De eerste echte langere hydraulische test met de HS marine dekkraan.
Geen olie lekkage meer.
Alleen de China wish analoge servos zijn haast niet aftestellen deze worden vervangen door betere digitale, die zijn inmiddels besteld.
Nu dat ik de variable voeding heb kan ik ook kijken wat het verschil is bij andere accu spanningen, de brushless motor wil in iedergeval niet opstarten bij minder dan 7.4v

Hallo Roald,
Reageer niet op al jou posten, maar wordt nu toch weer even tijd:). Al met al heb je er een mooie kraan van gemaakt. Had in het begin mijn bedenkingen, zeker omdat je het hydraulisch wilde gaan doen. Wel, het is je op een paar dingetjes na, prima gelukt. Proficiat. Ik had met name mijn bedenkingen qua aansturing van de cilinders, maar de slangen zijn niet echt storend. Ook was ik reuze benieuwd naar je motor met pomp en ventielenblok. Dat blijft volgens mij toch een hot item in de schaal waar in ik bouw. 1:50 geeft in mijn schepen niet zoveel ruimte. De bewegingen zijn in het begin van je filmpje heel mooi, daarna wordt het een kermis attractie. Maar wat je zegt, mogelijk kun je met andere servo's de hydraulische kleppen beter besturen. Ik blijf kijken.
 
Dank voor je reply,
Idee in het begin gaat het goed en dan gan de servos raar doen, hoop dat dat met betere digitale wel goed komt.
Maar het begin is er,.
Ik bouw ook op 1//50 hoor;) alleen is zon AKC410 wel een hele grote kraan.
Welke dingetjes val jij dan over? Misschien dat ik dat nog kan verbeteren.

De volgende stap nu is om de kraan uit messing te gaan maken. En de fijnafstelling goed in teregelen
Hallo Roald,
Reageer niet op al jou posten, maar wordt nu toch weer even tijd:). Al met al heb je er een mooie kraan van gemaakt. Had in het begin mijn bedenkingen, zeker omdat je het hydraulisch wilde gaan doen. Wel, het is je op een paar dingetjes na, prima gelukt. Proficiat. Ik had met name mijn bedenkingen qua aansturing van de cilinders, maar de slangen zijn niet echt storend. Ook was ik reuze benieuwd naar je motor met pomp en ventielenblok. Dat blijft volgens mij toch een hot item in de schaal waar in ik bouw. 1:50 geeft in mijn schepen niet zoveel ruimte. De bewegingen zijn in het begin van je filmpje heel mooi, daarna wordt het een kermis attractie. Maar wat je zegt, mogelijk kun je met andere servo's de hydraulische kleppen beter besturen. Ik blijf kijken.
 
Hey Roald,
Zoals ik eigenlijk aangaf, althans was de bedoeling:), waren de hydrauliekleidingen, de uiteindelijke grootte van het geheel en de werking van de hydrauliek de bedenkingen die ik ( ten onrechte) had. De kleine dingetjes die nog overblijven zijn inderdaad de snelheid waarmee de ventielen bediend worden. Maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik. De volgende uitdaging is wel het uitvoeren in messing. Ik neem aan dat je weet dat messing een keer of 8 zwaarder is dan kunststof? Weet ook niet of je al een drijftest hebt gedaan , maar is wel iets om rekening mee te houden.
 
Hey Roald,
Zoals ik eigenlijk aangaf, althans was de bedoeling:), waren de hydrauliekleidingen, de uiteindelijke grootte van het geheel en de werking van de hydrauliek de bedenkingen die ik ( ten onrechte) had. De kleine dingetjes die nog overblijven zijn inderdaad de snelheid waarmee de ventielen bediend worden. Maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik. De volgende uitdaging is wel het uitvoeren in messing. Ik neem aan dat je weet dat messing een keer of 8 zwaarder is dan kunststof? Weet ook niet of je al een drijftest hebt gedaan , maar is wel iets om rekening mee te houden.
Jan . Dank jewel voor de heldere uitleg.
De multicat mag maximaal 5.2 kg wegen als ik het goed uitgerekend heb.
De 2 of in iedergeval 1 messing kraan moet dus geen probleem zijn. Ikan natuurlijk ook de romp nog 1 cm hoger maken. Dat valt ook niet op mocht ik niet genoeg drijf vermogen hebben
 
Hi Roald,
Deze avond heb in jouw bouwverslag van deze multicat gevonden en ik wil mijn grote waardering voor jouw oog voor detail uitspreken!!
Wat ik tot nu toe hier gezien heb is fantastisch werk en ik ga zeker nog andere bouwverslagen lezen van jou en andere leden.
Zelf werk ik op een Shoalbuster 3013, en ben de Nero en Odin al wel eens vaker in het echt tegen gekomen. Veel succes met je werk en ik zal dit zeker blijven volgen!!
Groet, Robbert
 
Laatst bewerkt:
Hi Roald,
Deze avond heb in jouw bouwverslag van deze multicat gevonden en ik wil mijn grote waardering voor jouw oog voor detail uitspreken!!
Wat ik tot nu toe hier gezien heb is fantastisch werk en ik ga zeker nog andere bouwverslagen lezen van jou en andere leden.
Zelf werk in op een Shoalbuster 3013, en ben de Nero en Odin al wel eens vaker in het echt tegen gekomen. Veel succes met je werk en ik zal dit zeker blijven volgen!!
Groet, Robbert
Dank jewel Robbert ,
het gaat.nog wel even duren voordat deze af is. Moet helaas ook nog gewoon werken. ;)
Mocht je foto's hebben van de odin. Dan kun je die gewoon in het verslag plaatsen.

Ook heb ik nog een bouwverslag van de Meerkoet die ik ook aan het bouwen ben.
 
Hoi Roald,
Heb je kraan bekeken, mooi werk hoor. En die servo's zijn idd slecht af te stellen, maar kosten ook geen drol.
Die van mij worden geheel eclectisch, daar ik de investering voor hydraulisch niet in de knip heb.
Trekt me wel aan zoiets, maar ja tis niet anders. ik heb mijn kranen geheel geprint, schaal 1 op 30.
grt Peter
 
Hoi Roald,
Heb je kraan bekeken, mooi werk hoor. En die servo's zijn idd slecht af te stellen, maar kosten ook geen drol.
Die van mij worden geheel eclectisch, daar ik de investering voor hydraulisch niet in de knip heb.
Trekt me wel aan zoiets, maar ja tis niet anders. ik heb mijn kranen geheel geprint, schaal 1 op 30.
grt Peter
Goedemiddag Peter.
Dank jewel. Ik probeer de kranen zo natuurgetrouw na tebouwen. De 2de word uit messing. Deze pla kraan was een proefmodel
Om tekijken of de maten en het model kloppen

Id elektrische is goedkoper. Ik wou graag een hydraulische kraan bouwen..later kwam het idee om ze dan maar op een multicat te zetten.
Vanwege het kosten plaatje weet ik nog niet of de 2de kraan ook hydraulische word..of statische
Bijboot de Meerkoet.. heeft dan weer andere uitdagingen..
 
Back
Top