Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tug.NL, 2 aug 2019.

  1. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Hallo Sjoerd,
    Dank jewel , ik probeer mijn best te doen.
    Ik zag dat de andere volgers je al geholpen hadden aan het webadres, ja voor die 1,50 ga ik ze niet zelf maken en ze zien er heel goed uit.
    Dit was een test aankoop naast de fiede sleepboot, ga zeker meer bij hobby-lobby kopen
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu ik beter kijk zie ik dat de trap 2 etages overbrugt en dan klopt het aantal treden wel. Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Het was een tijd geleden de laatste update, veel buitenlands werk op diverse projecten hielden mij van het multicat project weg,ook had ik meer materiaal besteld om de power module te kunnen fijn tunen waar ik op wachte.
    En was ik ondertussen begonnen met de Meerkoet te bouwen uit een peba kit
    20210704_130800.jpeg
    Dunnere drukleiding met koppelingen en adapters van M5 naar M3, 4mm naar 3mm OD leiding

    20210704_131149.jpeg
    De oude 4mm drukleiding.
    20210704_131838.jpeg
    Nieuwe 3mm leiding scheelt heel wat in de doorvoer.
    Kan ook nog naar 2mm , maar ben bang dat dan de pomp te warm word omdat er dan bijna geen doorstroming is.
    20210704_142113.jpeg
    De oude 4mm voor de hydraulische power module waar nu dus een 3mm drukleiding opzit.
    20210704_144920.jpeg
    Lek gedicht op de drukleiding naar 1 van de mast cilinders.
    20210704_151546.jpeg
    Nieuwe BEC voeding , meteen stekker aan gesoldeerd zodat het modulair blijft.
    20210517_204438.jpeg
    De bijboot Meerkoet, niet helemaal schaal getrouw (romp is te kort) maar wel 1/50 opbouw.
     
    Laatst bewerkt: 5 jul 2021
    ozy vindt dit leuk.
  4. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Nu van 3mm naar 2mm drukleiding, hopen dat nu de flow voldoende is afgenomen om de kraan natuurgetrouw te laten werken.
    Fijnafstellen verder op de servos .
    De sleuf in mijn bouwdek is ervoor zodat ik tijdens het testen en ombouwen makkelijk de kraan in en uit het dek kan halen zonder als los tehalen Image%20(15).jpeg
    De nieuwe 2mm drukleiding geïnstalleerd.
    Met de oude 3mm op de voorgrond.
    Image%20(16).jpeg
    De hele setup , kraan en hydraulische power module
    Image%20(17).jpeg
    De doorvoer sleuf in het bouwdek
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2021
    vGenLheftruck_Maarten en ozy vinden dit leuk.
  5. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    4,3 en 2mm drukleidingen.
    Na contact met de fabrikant van de pomp. Besloten om nu met 2mm te gaan testen deze leiding heeft de zelfde binnen diameter i.e. 0.9mm als ptfe leidingen die naar de cilinders gaan Image%20(19).jpeg
     
  6. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Wish bestelde variabele voeding van 3 tot 12 vdc.
    En bec voeding van 5 tot 23 vdc naar stabiel 5vdc.
    Zelf gemaakt verloop snoertje van de voeding met tulp plug naar de esc en bec voeding voor de rx .

    Nu kan ik dus continu testen en afstellen zonder steeds accu's te moeten laden. 20210711_083923.jpeg
     
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    De eerste echte langere hydraulische test met de HS marine dekkraan.
    Geen olie lekkage meer.
    Alleen de China wish analoge servos zijn haast niet aftestellen deze worden vervangen door betere digitale, die zijn inmiddels besteld.
    Nu dat ik de variable voeding heb kan ik ook kijken wat het verschil is bij andere accu spanningen, de brushless motor wil in iedergeval niet opstarten bij minder dan 7.4v
     
  8. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hallo Roald,
    Reageer niet op al jou posten, maar wordt nu toch weer even tijd:). Al met al heb je er een mooie kraan van gemaakt. Had in het begin mijn bedenkingen, zeker omdat je het hydraulisch wilde gaan doen. Wel, het is je op een paar dingetjes na, prima gelukt. Proficiat. Ik had met name mijn bedenkingen qua aansturing van de cilinders, maar de slangen zijn niet echt storend. Ook was ik reuze benieuwd naar je motor met pomp en ventielenblok. Dat blijft volgens mij toch een hot item in de schaal waar in ik bouw. 1:50 geeft in mijn schepen niet zoveel ruimte. De bewegingen zijn in het begin van je filmpje heel mooi, daarna wordt het een kermis attractie. Maar wat je zegt, mogelijk kun je met andere servo's de hydraulische kleppen beter besturen. Ik blijf kijken.
     
  9. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank voor je reply,
    Idee in het begin gaat het goed en dan gan de servos raar doen, hoop dat dat met betere digitale wel goed komt.
    Maar het begin is er,.
    Ik bouw ook op 1//50 hoor;) alleen is zon AKC410 wel een hele grote kraan.
    Welke dingetjes val jij dan over? Misschien dat ik dat nog kan verbeteren.

    De volgende stap nu is om de kraan uit messing te gaan maken. En de fijnafstelling goed in teregelen
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  10. Macrabbit

    Macrabbit Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    2.353
    Locatie:
    Julianadorp
    Hey Roald,
    Zoals ik eigenlijk aangaf, althans was de bedoeling:), waren de hydrauliekleidingen, de uiteindelijke grootte van het geheel en de werking van de hydrauliek de bedenkingen die ik ( ten onrechte) had. De kleine dingetjes die nog overblijven zijn inderdaad de snelheid waarmee de ventielen bediend worden. Maar daar wordt aan gewerkt begrijp ik. De volgende uitdaging is wel het uitvoeren in messing. Ik neem aan dat je weet dat messing een keer of 8 zwaarder is dan kunststof? Weet ook niet of je al een drijftest hebt gedaan , maar is wel iets om rekening mee te houden.
     
    vGenLheftruck_Maarten en Tug.NL vinden dit leuk.
  11. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
    Zeker als je 2 van diezelfde kranen aan dezelfde kant wilt plaatsen.
     
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Id ze.staan dan ook niet aan de zelfde kant . De voorste kraan staat aan bakboord en de achterste meer midscheeps.
    Onbalans is met wat belast wel op te lossen.
     
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Jan . Dank jewel voor de heldere uitleg.
    De multicat mag maximaal 5.2 kg wegen als ik het goed uitgerekend heb.
    De 2 of in iedergeval 1 messing kraan moet dus geen probleem zijn. Ikan natuurlijk ook de romp nog 1 cm hoger maken. Dat valt ook niet op mocht ik niet genoeg drijf vermogen hebben
     
  14. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    583
    Locatie:
    Den Bosch
    Sorry, dat heb ik dan verkeerd gezien op de foto
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Hallo Maarten.
    Geen probleem waardeer het zeer dat er meegedacht word. Dat helpt mij ook weer.
    Google eens op multicat 3013. Of in het begin van mijn deze thread. Genoeg mooie foto's van de dek layout
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  16. robbi7770

    robbi7770

    Lid geworden:
    1 aug 2011
    Berichten:
    21
    Locatie:
    Rotterdam
    Hi Roald,
    Deze avond heb in jouw bouwverslag van deze multicat gevonden en ik wil mijn grote waardering voor jouw oog voor detail uitspreken!!
    Wat ik tot nu toe hier gezien heb is fantastisch werk en ik ga zeker nog andere bouwverslagen lezen van jou en andere leden.
    Zelf werk ik op een Shoalbuster 3013, en ben de Nero en Odin al wel eens vaker in het echt tegen gekomen. Veel succes met je werk en ik zal dit zeker blijven volgen!!
    Groet, Robbert
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
    Tug.NL vindt dit leuk.
  17. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Dank jewel Robbert ,
    het gaat.nog wel even duren voordat deze af is. Moet helaas ook nog gewoon werken. ;)
    Mocht je foto's hebben van de odin. Dan kun je die gewoon in het verslag plaatsen.

    Ook heb ik nog een bouwverslag van de Meerkoet die ik ook aan het bouwen ben.
     
    robbi7770 vindt dit leuk.
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Na een lange stilte..
    3D printer toegevoegd .eerste test printjes zijn al gemaakt.. fundatie voor de Meerkoet vlet[​IMG][​IMG]
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  19. Peter58

    Peter58 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.789
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    Hoi Roald,
    Heb je kraan bekeken, mooi werk hoor. En die servo's zijn idd slecht af te stellen, maar kosten ook geen drol.
    Die van mij worden geheel eclectisch, daar ik de investering voor hydraulisch niet in de knip heb.
    Trekt me wel aan zoiets, maar ja tis niet anders. ik heb mijn kranen geheel geprint, schaal 1 op 30.
    grt Peter
     
    vGenLheftruck_Maarten en Tug.NL vinden dit leuk.
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Goedemiddag Peter.
    Dank jewel. Ik probeer de kranen zo natuurgetrouw na tebouwen. De 2de word uit messing. Deze pla kraan was een proefmodel
    Om tekijken of de maten en het model kloppen

    Id elektrische is goedkoper. Ik wou graag een hydraulische kraan bouwen..later kwam het idee om ze dan maar op een multicat te zetten.
    Vanwege het kosten plaatje weet ik nog niet of de 2de kraan ook hydraulische word..of statische
    Bijboot de Meerkoet.. heeft dan weer andere uitdagingen..
     

Deel Deze Pagina