Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Mooi werk, stiekem vind ik wel dat het allemaal heeeeeeel erg groot wordt voor 1/50, je zegt ik verstop het in een 20' container, wel die zijn ongeveer 5[] op 12cm ik denk dat dat er nooit inpast. (2 naast elkaar dan?)
De techniek ziet er wel heel erg impressionant uit moet ik zeggen, ben benieuwd of het ook zo goed werkt dan dat het eruit ziet.

Van je tuggerwinch ga ik niet veel zeggen, maar ik zou dat niet doen, je hebt zo'n mooie kraan gemaakt, en ook je bridge is erg goed gelukt, die winch doet afbreuk aan je vorige werk, je hebt de tekeningen, maak die even snel met een N20 motor, kijk anders even hoe ik deze heb gemaakt. zo'n winch maken is 3 uur werk daar kan het toch niet op aan komen.

Ik blijf geïnteresseerd volgen!
 
dank Jan,
ja die tugger winch had ik een tijdje terug besteld om te kijken of het wat was,. het is dus niks. schaal bouw is toch netter.
net wat je zegt de kraan en opbouw zijn mooi op schaal dan moet de rest ook ,mooi op schaal

de oliepomp en ventielblok passen nog net onder het dek, dus de zeecontainer is niet nodig als ik dat al zou doen zou daar alleen de pomp en tank in komen dat past dus wel.

onder deze tugger winch zit ook een N20, ik ga even jouw bouwverslag doorspitten hoe ik dat zo kompact mogelijk kan doen
 
Welke diodes ga je toepassen?
Zelf gebruik ik maar drie soorten universele diodes:
- tot 100mA de 1N1448, 100V, kost enkele centen per stuk.
- tot 1A de 1N4004, 400V of de 1N4007, 1000V. kost enkele tiental centen.
- tot 3A de 1N5407, 400V.
De vermelde spanning is de maximale, doorslagspanning.
Dit zijn diodes voor onze eenvoudige schakelproblemen.
Er bestaan ook duurdere Schottky diodes, maar deze kunnen een hogere schakelsnelheid aan.
Vaak is de specificatie bij een schakelsysteem gebaseerd op de componenten, die de ontwerper toevallig voorhanden had.
Groet, Henk.


dank je wel voor het lijstje Henk,
die ga ik even opslaan altijd handig, ik wou de 4004 gebruiken voor de kraan
 
Eerste hydraulische test is geslaagd. Moet alleen de zender nog leren afstellen zodat de servos wat trager reageren
20201222_163233.jpeg

Haakse koppelingen uit Spanje aangekomen, nu past het dus onder deks
20201222_203416.jpeg

Test setup
20201222_195415.jpeg

Flensjes aan de 0.9mm leidingen gemaakt
20201222_173716.jpeg

Eerste keer olie vullen
 
Mooi werk, dat hydrauliek!
Ben je ondertussen niet bang, dat de kraan meer aandacht gaat krijgen, dan het gehele schip?
Over de leidingen, je spreekt over flensjes, het aanbrengen van een trompet achtige vervorming op de leiding.
Deze bewerking heet felsen.
Het gereedschap "fels" gereedschap, het resultaat op de pijp heet "fels".
Groet, Henk.
 
Mooi werk, dat hydrauliek!
Ben je ondertussen niet bang, dat de kraan meer aandacht gaat krijgen, dan het gehele schip?
Over de leidingen, je spreekt over flensjes, het aanbrengen van een trompet achtige vervorming op de leiding.
Deze bewerking heet felsen.
Het gereedschap "fels" gereedschap, het resultaat op de pijp heet "fels".
Groet, Henk.

Hoi Henk, ik moet je corrigeren. Het heet een flare verbinding.


Een fels verbinding staat hier goed uitgelegd en wordt doorgaans in plaatwerk toegepast

https://www.joostdevree.nl/shtmls/fels.shtml
 
Hoi Henk, ik moet je corrigeren. Het heet een flare verbinding.


Een fels verbinding staat hier goed uitgelegd en wordt doorgaans in plaatwerk toegepast

https://www.joostdevree.nl/shtmls/fels.shtml
Flare is engels...en wou het bij Nederlandse houden...dus dacht aan flens...
Op mijn werk is het altijd een flare (vliegtuigen)
De kranen zijn eigenlijk het hoofddeel van de bouw... iedereen kent de laadkranen op de rc vrachtwagens (dus geen uitdaging) vandaar dus hydraulische kranen op een boot.
Multicat heeft er 2. Dus leuke uitdaging.
Dat het vaart en wat kan slepen is mooi meegenomen.

Doel van dit project is
1. Hydraulische kranen (minstens 1).
2. Dynamische positie behouden
3.bootje met de kinderen erin kunnen slepen.
4. Odin. Schaal getrouw in 1 op 50

In deze volgorde

[emoji4]
 
Wat een vakwerk, zo'n blok, servo's, pomp en alles op zo'n klein formaat!

Roept bij mij wel even de vraag op waarom zo'n combi van servo's en druksysteem voor twee simpele uitzettertjes? Ik had de indruk dat je hydrauliek wilde vanwegen de vloeiende beweging van de pistons maar als ik het goed begrijp moet je nu met de servo instellingen dat vloeiende er alsnog in krijgen.

Of komen er her en der op de boot allerlei toepassingen voor dit hydraulische systeem? Want dan kan ik me een centrale technische unit met overal slangetjes naartoe voorstellen.

ik zou bijna denken aan een hydraulische aandrijving, zoals lanbouwmachines: motor draait optimaal toerental om druk te leveren en allerlei motoren, zuigers, klepjes en dingetjes sturen allerlei toepassingen aan rondom het apparaat. Voor positie houden moet je toch ook steeds een of het andere motortje eventjes aan of uit zetten. Perfect voor hydro-electrische aandrijving toch?
 
Ziet er best mooi uit, ik vind dat de rams nog iets te snel gaan, misschien dat je dat kan oplossen door de kanalen op 20 a 40% te zetten misschien zelfs minder of gewoon de pomp trager laten draaien maar dan heb e het gevaar dat als e meerdere dingen te samen doet e debiet te klein wordt.

Ik zou even kijken hoe je de snelheid naar beneden krijgt en dan pas verder gaan dan heb je dat probleem al opgelost, uit ervaring weet ik als een kraan te snel beweegt het vroeg of laat toch gebeurt met brokken tot gevolg... wat je altijd eens kan proberen wanneer je even de pomp aanzet is beginnen met het kanaal op 10% dan 5% en... als je een taranis hebt kan je gewoon een GV hier zetten en deze op een extra pot zetten, dan kan je het op minder dan 5sec allemaal ingesteld hebben. Lang leven de taranis, ik snap niet waarom mensen nog iets anders kopen?

Stilaan wordt het wel kompleet moet ik zeggen en het is zeker niet mis! mochten die cilinders nu nog 1 a 2 mm dunner zijn en die koppelingen niet zo dik denk ik dat alle 1/50 scale's daar veel plezier zouden van hebben, al is en blijft het wel prijzig natuurlijk. Coole kraan man echt!!!!!!
 
Wat een vakwerk, zo'n blok, servo's, pomp en alles op zo'n klein formaat!

Roept bij mij wel even de vraag op waarom zo'n combi van servo's en druksysteem voor twee simpele uitzettertjes? Ik had de indruk dat je hydrauliek wilde vanwegen de vloeiende beweging van de pistons maar als ik het goed begrijp moet je nu met de servo instellingen dat vloeiende er alsnog in krijgen.

Of komen er her en der op de boot allerlei toepassingen voor dit hydraulische systeem? Want dan kan ik me een centrale technische unit met overal slangetjes naartoe voorstellen.

ik zou bijna denken aan een hydraulische aandrijving, zoals lanbouwmachines: motor draait optimaal toerental om druk te leveren en allerlei motoren, zuigers, klepjes en dingetjes sturen allerlei toepassingen aan rondom het apparaat. Voor positie houden moet je toch ook steeds een of het andere motortje eventjes aan of uit zetten. Perfect voor hydro-electrische aandrijving toch?

dank je wel Frank.
inderdaad er zitten alleen al 6 cilinders op 1 kraan, dit was alleen een proefopstelling met 2 cilinders paralel
en er komen al 2 kranen op dek, dat zijn dus al 12 cilinders. vandaar dus ook deze powerpack module.
ik ben nog opzoek naar kleine hydraulische motoren maar die heb ik nog niet gevonden
de servos kun je langzamer laten opengaan door de zender in testellen dan gaat het ook een stuk vloeiender, ook als de cilinders straks ingbouwd zijjn in de kraan en er wat gewicht op leunt gaat het ook al soepeler

mvg Roald
 
Ziet er best mooi uit, ik vind dat de rams nog iets te snel gaan, misschien dat je dat kan oplossen door de kanalen op 20 a 40% te zetten misschien zelfs minder of gewoon de pomp trager laten draaien maar dan heb e het gevaar dat als e meerdere dingen te samen doet e debiet te klein wordt.

Ik zou even kijken hoe je de snelheid naar beneden krijgt en dan pas verder gaan dan heb je dat probleem al opgelost, uit ervaring weet ik als een kraan te snel beweegt het vroeg of laat toch gebeurt met brokken tot gevolg... wat je altijd eens kan proberen wanneer je even de pomp aanzet is beginnen met het kanaal op 10% dan 5% en... als je een taranis hebt kan je gewoon een GV hier zetten en deze op een extra pot zetten, dan kan je het op minder dan 5sec allemaal ingesteld hebben. Lang leven de taranis, ik snap niet waarom mensen nog iets anders kopen?

Stilaan wordt het wel kompleet moet ik zeggen en het is zeker niet mis! mochten die cilinders nu nog 1 a 2 mm dunner zijn en die koppelingen niet zo dik denk ik dat alle 1/50 scale's daar veel plezier zouden van hebben, al is en blijft het wel prijzig natuurlijk. Coole kraan man echt!!!!!!
dank je wel Jan,
voor een 40tons kraan zijn de cilinders op schaal voor de giek en mast alleen de 2 boven op de giek voor het uitschuiven zijn nu veel te groot.
ik denk niet dat de koppelingen nog kleiner kunnen, het is nu M3, met 0.9mm leidingen
die zender ken ik (nog) niet ik heb nu een carson 14ch maar daar kan ik ook de servos op afstellen dr,eva-r , eva-l en exp.
ik ga jouw tip met 20 tot 40% proberen

mvg
Roald
 
Je zou indien nodig ook een omloop op het pompje kunnen maken. Of een omloop per cilinder. Dan kan je elke cilinder apart precies afstellen. Afsluitertje kan je zelf makenverzinnen ? Of misschien te koop bij alie ?
 
Nu Om de snelheid te veranderen moet je enkel het debiet verkleinen he, de druk en dus ook de kracht blijft altijd even groot het duurt gewoon langer.

Hoe je dit nu makkelijk kan maken, is een klein blokje nemen van 6 op 6 zo'n 50 lng, boor daar gaten in van 2mm en haaks daarop gaten met M3, duw de leidingen door de 2mm en zet in de M3 regelschroefjes, speel wat met de kraan en schroef de regelschroeven vaster tot je de gewenste snelheid hebt, dit kan op 1 leiding, omdat uitgaande of ingaande uiteindelijk dan dezelfde smooring hebben.

Dat is 5 minuten werk en je hebt de perfecte regeling, uitgaande dat de leidingen min of meer samendrukbaar zijn maar zo ziet het er wel uit.

Het blijft wel een fantastische kraan op 1:50!
 
Pas je een omloop toe, dan gaat een deel naar de cylinder en een deel naar het voorraadtankje. Wat naar het tankje gaat kan je met een afsluitertje (zelfbouw ?) regelen. Druk en flow zal lager worden. Je kan ipv een naaldafsluitertje ook het leidinkje met een afgerond schroefje pletten zoals jafa aangaf. Heb je genoeg koppelingetjes dan een naaldafsluitertje fabriceren blokje van jafa gebruiken en draad in tappen. Messing schroefje, een puntje aan/af vijlen of afdraaien. Wel teflontape om de schroefjes anders lekt het olie.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan
Dat zou inderdaad kunnen.
Ben nu aan het experimenteren met de servo settings.
Minder ver open betekent ook minder flow dus langzamer.
Druk wil ik wel hoog houden anders kan ikstraks niks met de kraan tillen.
Pomp loopt ook maar op 7.4 lipo
Ik heb het debiet al geknepen van 5mm tussen de pomp en het ventiel blok
Naar 3 mm tussen het ventielblok en het manifold.
En dan naar 0.9 naar de cilinders

Nu Om de snelheid te veranderen moet je enkel het debiet verkleinen he, de druk en dus ook de kracht blijft altijd even groot het duurt gewoon langer.

Hoe je dit nu makkelijk kan maken, is een klein blokje nemen van 6 op 6 zo'n 50 lng, boor daar gaten in van 2mm en haaks daarop gaten met M3, duw de leidingen door de 2mm en zet in de M3 regelschroefjes, speel wat met de kraan en schroef de regelschroeven vaster tot je de gewenste snelheid hebt, dit kan op 1 leiding, omdat uitgaande of ingaande uiteindelijk dan dezelfde smooring hebben.

Dat is 5 minuten werk en je hebt de perfecte regeling, uitgaande dat de leidingen min of meer samendrukbaar zijn maar zo ziet het er wel uit.

Het blijft wel een fantastische kraan op 1:50!
 
Back
Top