Damen multicat 3013, 1/50 scratch build

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Tug.NL, 2 aug 2019.

  1. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Mooi werk, stiekem vind ik wel dat het allemaal heeeeeeel erg groot wordt voor 1/50, je zegt ik verstop het in een 20' container, wel die zijn ongeveer 5[] op 12cm ik denk dat dat er nooit inpast. (2 naast elkaar dan?)
    De techniek ziet er wel heel erg impressionant uit moet ik zeggen, ben benieuwd of het ook zo goed werkt dan dat het eruit ziet.

    Van je tuggerwinch ga ik niet veel zeggen, maar ik zou dat niet doen, je hebt zo'n mooie kraan gemaakt, en ook je bridge is erg goed gelukt, die winch doet afbreuk aan je vorige werk, je hebt de tekeningen, maak die even snel met een N20 motor, kijk anders even hoe ik deze heb gemaakt. zo'n winch maken is 3 uur werk daar kan het toch niet op aan komen.

    Ik blijf geïnteresseerd volgen!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  2. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    dank Jan,
    ja die tugger winch had ik een tijdje terug besteld om te kijken of het wat was,. het is dus niks. schaal bouw is toch netter.
    net wat je zegt de kraan en opbouw zijn mooi op schaal dan moet de rest ook ,mooi op schaal

    de oliepomp en ventielblok passen nog net onder het dek, dus de zeecontainer is niet nodig als ik dat al zou doen zou daar alleen de pomp en tank in komen dat past dus wel.

    onder deze tugger winch zit ook een N20, ik ga even jouw bouwverslag doorspitten hoe ik dat zo kompact mogelijk kan doen
     
  3. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer

    dank je wel voor het lijstje Henk,
    die ga ik even opslaan altijd handig, ik wou de 4004 gebruiken voor de kraan
     
  4. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Eerste hydraulische test is geslaagd. Moet alleen de zender nog leren afstellen zodat de servos wat trager reageren
    20201222_163233.jpeg
    Haakse koppelingen uit Spanje aangekomen, nu past het dus onder deks
    20201222_203416.jpeg
    Test setup
    20201222_195415.jpeg
    Flensjes aan de 0.9mm leidingen gemaakt
    20201222_173716.jpeg
    Eerste keer olie vullen
     
    kaapstander, Zeiler en k-k vinden dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooi werk, dat hydrauliek!
    Ben je ondertussen niet bang, dat de kraan meer aandacht gaat krijgen, dan het gehele schip?
    Over de leidingen, je spreekt over flensjes, het aanbrengen van een trompet achtige vervorming op de leiding.
    Deze bewerking heet felsen.
    Het gereedschap "fels" gereedschap, het resultaat op de pijp heet "fels".
    Groet, Henk.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Henk, ik moet je corrigeren. Het heet een flare verbinding.



    Een fels verbinding staat hier goed uitgelegd en wordt doorgaans in plaatwerk toegepast

    https://www.joostdevree.nl/shtmls/fels.shtml
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  7. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Flare is engels...en wou het bij Nederlandse houden...dus dacht aan flens...
    Op mijn werk is het altijd een flare (vliegtuigen)
    De kranen zijn eigenlijk het hoofddeel van de bouw... iedereen kent de laadkranen op de rc vrachtwagens (dus geen uitdaging) vandaar dus hydraulische kranen op een boot.
    Multicat heeft er 2. Dus leuke uitdaging.
    Dat het vaart en wat kan slepen is mooi meegenomen.

    Doel van dit project is
    1. Hydraulische kranen (minstens 1).
    2. Dynamische positie behouden
    3.bootje met de kinderen erin kunnen slepen.
    4. Odin. Schaal getrouw in 1 op 50

    In deze volgorde

     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Tug.NL vindt dit leuk.
  9. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Wat een vakwerk, zo'n blok, servo's, pomp en alles op zo'n klein formaat!

    Roept bij mij wel even de vraag op waarom zo'n combi van servo's en druksysteem voor twee simpele uitzettertjes? Ik had de indruk dat je hydrauliek wilde vanwegen de vloeiende beweging van de pistons maar als ik het goed begrijp moet je nu met de servo instellingen dat vloeiende er alsnog in krijgen.

    Of komen er her en der op de boot allerlei toepassingen voor dit hydraulische systeem? Want dan kan ik me een centrale technische unit met overal slangetjes naartoe voorstellen.

    ik zou bijna denken aan een hydraulische aandrijving, zoals lanbouwmachines: motor draait optimaal toerental om druk te leveren en allerlei motoren, zuigers, klepjes en dingetjes sturen allerlei toepassingen aan rondom het apparaat. Voor positie houden moet je toch ook steeds een of het andere motortje eventjes aan of uit zetten. Perfect voor hydro-electrische aandrijving toch?
     
  10. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Ziet er best mooi uit, ik vind dat de rams nog iets te snel gaan, misschien dat je dat kan oplossen door de kanalen op 20 a 40% te zetten misschien zelfs minder of gewoon de pomp trager laten draaien maar dan heb e het gevaar dat als e meerdere dingen te samen doet e debiet te klein wordt.

    Ik zou even kijken hoe je de snelheid naar beneden krijgt en dan pas verder gaan dan heb je dat probleem al opgelost, uit ervaring weet ik als een kraan te snel beweegt het vroeg of laat toch gebeurt met brokken tot gevolg... wat je altijd eens kan proberen wanneer je even de pomp aanzet is beginnen met het kanaal op 10% dan 5% en... als je een taranis hebt kan je gewoon een GV hier zetten en deze op een extra pot zetten, dan kan je het op minder dan 5sec allemaal ingesteld hebben. Lang leven de taranis, ik snap niet waarom mensen nog iets anders kopen?

    Stilaan wordt het wel kompleet moet ik zeggen en het is zeker niet mis! mochten die cilinders nu nog 1 a 2 mm dunner zijn en die koppelingen niet zo dik denk ik dat alle 1/50 scale's daar veel plezier zouden van hebben, al is en blijft het wel prijzig natuurlijk. Coole kraan man echt!!!!!!
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Tug.NL vindt dit leuk.
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    dank je wel Frank.
    inderdaad er zitten alleen al 6 cilinders op 1 kraan, dit was alleen een proefopstelling met 2 cilinders paralel
    en er komen al 2 kranen op dek, dat zijn dus al 12 cilinders. vandaar dus ook deze powerpack module.
    ik ben nog opzoek naar kleine hydraulische motoren maar die heb ik nog niet gevonden
    de servos kun je langzamer laten opengaan door de zender in testellen dan gaat het ook een stuk vloeiender, ook als de cilinders straks ingbouwd zijjn in de kraan en er wat gewicht op leunt gaat het ook al soepeler

    mvg Roald
     
  13. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    dank je wel Jan,
    voor een 40tons kraan zijn de cilinders op schaal voor de giek en mast alleen de 2 boven op de giek voor het uitschuiven zijn nu veel te groot.
    ik denk niet dat de koppelingen nog kleiner kunnen, het is nu M3, met 0.9mm leidingen
    die zender ken ik (nog) niet ik heb nu een carson 14ch maar daar kan ik ook de servos op afstellen dr,eva-r , eva-l en exp.
    ik ga jouw tip met 20 tot 40% proberen

    mvg
    Roald
     
  14. G123

    G123

    Lid geworden:
    24 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zuidholland
    Je zou indien nodig ook een omloop op het pompje kunnen maken. Of een omloop per cilinder. Dan kan je elke cilinder apart precies afstellen. Afsluitertje kan je zelf makenverzinnen ? Of misschien te koop bij alie ?
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  15. G123

    G123

    Lid geworden:
    24 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zuidholland
    Maar zoals je zelf al aangaf, eerst onder mechanise belasting testen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  16. JaFa

    JaFa

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    951
    Locatie:
    Leuven (Belgie)
    Nu Om de snelheid te veranderen moet je enkel het debiet verkleinen he, de druk en dus ook de kracht blijft altijd even groot het duurt gewoon langer.

    Hoe je dit nu makkelijk kan maken, is een klein blokje nemen van 6 op 6 zo'n 50 lng, boor daar gaten in van 2mm en haaks daarop gaten met M3, duw de leidingen door de 2mm en zet in de M3 regelschroefjes, speel wat met de kraan en schroef de regelschroeven vaster tot je de gewenste snelheid hebt, dit kan op 1 leiding, omdat uitgaande of ingaande uiteindelijk dan dezelfde smooring hebben.

    Dat is 5 minuten werk en je hebt de perfecte regeling, uitgaande dat de leidingen min of meer samendrukbaar zijn maar zo ziet het er wel uit.

    Het blijft wel een fantastische kraan op 1:50!
     
    kaapstander en Tug.NL vinden dit leuk.
  17. G123

    G123

    Lid geworden:
    24 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zuidholland
    Pas je een omloop toe, dan gaat een deel naar de cylinder en een deel naar het voorraadtankje. Wat naar het tankje gaat kan je met een afsluitertje (zelfbouw ?) regelen. Druk en flow zal lager worden. Je kan ipv een naaldafsluitertje ook het leidinkje met een afgerond schroefje pletten zoals jafa aangaf. Heb je genoeg koppelingetjes dan een naaldafsluitertje fabriceren blokje van jafa gebruiken en draad in tappen. Messing schroefje, een puntje aan/af vijlen of afdraaien. Wel teflontape om de schroefjes anders lekt het olie.
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2021
    Tug.NL vindt dit leuk.
  18. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Hallo Jan
    Dat zou inderdaad kunnen.
    Ben nu aan het experimenteren met de servo settings.
    Minder ver open betekent ook minder flow dus langzamer.
    Druk wil ik wel hoog houden anders kan ikstraks niks met de kraan tillen.
    Pomp loopt ook maar op 7.4 lipo
    Ik heb het debiet al geknepen van 5mm tussen de pomp en het ventiel blok
    Naar 3 mm tussen het ventielblok en het manifold.
    En dan naar 0.9 naar de cilinders

     
  19. G123

    G123

    Lid geworden:
    24 mei 2020
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Zuidholland
    Gebruik een manometer, dan zie je wat de druk doet. Kan je ook de geleverde kracht uitrekenen.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  20. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Pomp is afgesteld op 18 bar . Ik wil alleen het volume afregelen.
    Druk heb ik nodig om te kunnen tillen
     

Deel Deze Pagina