Wederopbouw van de JS1 1:3.

Wow... ik had een tijdje niet meer hier gekeken maar wat is het mooi geworden!
Ik vind dat carbon wel wat hebben, misschien dat ik hem zelf niet eens zou spuiten, hoewel dat zwart wel heet word in de zon.
Complimenten!!

GJ
 
dat scheelt veel tijd! tip: verplaats de onderdelen en niet de laser, als die eenmaal goed staat. (ik leer hier van en neem ideeen mee voor eigen "lab")

mensen uit de bouw weten dit natuurlijk allang maar ik bedenk dit nu net; je kan de laser als een virtuele vloer gebruiken, en meten tussen onderdelen en het laser "vlak".
ook dat afdekken wat ik beschreef eerder, kan ook perfect met zo'n lijn laser.
(bouwmotivatie stijgt)
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het aanbod. Ik onthou hem!

Ik ben van plan te gaan werken met lijntjes, rolmaat, schietloodje en met water gevulde doorzichtige slang. (Communicerende vaten)

Maar eerst 'even' 3 wandjes tegelen in de keuken boven het aanrecht.

u3fOMO.jpg
 
cool! goede. tip voor slang met water; klein drupje afwasmiddel in een redelijke hoeveelheid water. heb zelf eens iets uitgezet met slang en water, en deed dat destijds niet met dat miniem soppige water, dan blijft de waterspiegel een beetje hangen. hysterese achtig

nog iets dat ik daarna pas uitdacht; een soort bakje met relatief veel inhoud (half colaflesje oid) waarmee ik de hoogte afstel.waar de slangen aan zitten onderaan in de dop (met t stukje en slang klem tussen flesje en communicerende (slang-) vaten voor het meten)

mss weet je deze dingen al, is ook goed :) als je het niet wist helpt het. virtuele tools in toolbox
 
Laatst bewerkt:
Zou aftekenen op de muur, dmv schaduw, geen idee zijn.
Zaklantaarn op de romp, schijnen op de muur, aftekenen, links en rechts vergelijken...
Lijkt mijnde goedkoopste en makkelijkste manier.

GJ
 
Zou aftekenen op de muur, dmv schaduw, geen idee zijn.
Zaklantaarn op de romp, schijnen op de muur, aftekenen, links en rechts vergelijken...
Lijkt mijnde goedkoopste en makkelijkste manier.

GJ

Als je in een sporthal of gymzaal woont gaat dat zeker een goed idee zijn.
Om 7mtr te beschijnen met een zaklamp heb je een flinke vlakke muur nodig
 
Ik weet het, ik heb de js1 ook in mijn huiskamer gehad.
En het paste net aan.
En hij staat op de foto ook kompleet opgebouwd, dus moet het ook bij Berrie passen.

GJ
 
Lekker 2 daagjes het huis alleen. En dus weer door...

Onder deze berg elektrische dekens en isolatie middels tuinmeubel kussens liggen 4 neuslijsten uit te harden. Inmiddels is het er goed 40°C.

HH9FUL.jpg


De winglets hebben een eerste behandeling achter de rug. Ik schuur ze nat met enkele grammen epoxy. Korrel 400 en wat tixo dat ik na het schuren simpelweg los op gooi en nog wat mee inwrijf. Dan dicht je de printsporen snel. Het is een klusje van enkele minuten en zal een paar keer herhaald worden.

suG3nQ.jpg


Heel binnen kort zullen de eerste vleugelverbindingen definitief gemaakt worden. Eerst maar eens de te dikke hulzen voor de torsie pennen afgeslankt. Inspannen in de boortol en bewerken met het Perma Grit blok. Goud ding is dat.

5pruLQ.jpg


Rondom de vleugel aansluiting aan de romp en de rand van de cockpit zitten nog scheuren. Die heb ik glooiend open geschuurd met een klein flappenschijfje op de dremel. Rondom de reparatieplek de romp afgeplakt. Dan met stukjes 50grams glas alle plekken weer versterkt.

5REz9o.jpg


UeIpOv.jpg


Nu mag dat uitharden. Straks een schuurlat er langs halen en opvullen met microballoons.

Nu alles uit ligt te harden zal ik eens servos gaan kiezen.
 
Gedurende de 4 jaar van gebruik hebben de Hitec servo's prima hun werk gedaan. Ben altijd erg blij geweest met het lage stroomverbuik. De servo's zijn altijd snel genoeg gebleken. De Powerbox geeft een vaste spanning van 5.9V. Centreerproblemen heb ik niet gehad. Last van speling ook niet. Al was er speling heeft het me tijdens het vliegen nooit dwars gezeten.

Als ik het mij goed herinner heb ik ooit 1 spoiler servo vervangen. Die bleek de geest te hebben gegeven doordat de spoiler zelf aan liep. Tja, dan trek je alles kapot. Kijkend naar het advies van Schambeck inzake servokeuze voor hun spoilers moeten er zwaardere dan tot nu toegebruikte servo's geïnstalleerd worden.

Zie bijlage voor de stand nu, na de eerste serieuze analyse ronde. Als ik naar HV servo's ga moet alles vervangen worden. Dan zit ik zo op het 3 voudige bedrag. Zie daar de functionele meerwaarde ook nu niet van in.

De grote flaps van de middenpanelen zal ik gekruist aansturen. Dat staat vast.

Twee zaken heb ik nog niet besloten:

1) Aileron mid en aileron tip: mogelijk RDS. Morgen eens naar kijken als de tippanelen onder het deken vandaan zijn.

2) Aileron mid heeft nu een 16mm dikke servo in het lijstje staan. Mogelijk verander ik die nog naar een 10mm servo want deze aileron is qua oppervlakte niet groter dan de tip aileron en de ruimte om 16mm in te bouwen is er nauwelijks.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@Lyckele adviseerde mij de KST X10 ook al. (ik had er nog niet naar gekeken. Sorry Lyckele..) En Hein bedankt voor het aanbrengen.

Voor de KST X10 zijn ook servohrahmen en IDS systemen te koop. Dat verlost mij van een hoop andere keuzes en geklungel. Het is een hele mooie oplossing voor de ailerons.

@Hein.z : Ik weet niet echt waarom de servo's voor de spoilers zo sterk moeten zijn. Ik vermoed dat dit vooral is om de spoilers zeker in de lock te trekken.
 
Laatst bewerkt:
Mocht de keuze op de KST X10 vallen moet je niet vergeten dat je naar HV zal moeten gaan. Tenzij je aan +_ 60 Ncm genoeg hebt....?

67615989-C322-4EFF-8DFE-48D80B532B5A.jpeg
 
Back
Top