Wederopbouw van de JS1 1:3.

Lekker 2 daagjes het huis alleen. En dus weer door...
....
De winglets hebben een eerste behandeling achter de rug. Ik schuur ze nat met enkele grammen epoxy. Korrel 400 en wat tixo dat ik na het schuren simpelweg los op gooi en nog wat mee inwrijf. Dan dicht je de printsporen snel. Het is een klusje van enkele minuten en zal een paar keer herhaald worden.

suG3nQ.jpg

Begrijp ik goed, @Berrie dat je met nat 'epoxy' bedoelt.
Hoe veel haal je er dan weer vanaf na het inwrijven?
Krijg je dan alle pinholes weg?

Wanneer je de winglets zwart wilt laten zoals door anderen gesuggereerd wordt, moet je ze goed temperen.
Bij voldoende lang temperen bij 80°C, is een dag in de volle zon geen probleem.
Je kunt mijn temperbox van 135 x 35 x 30 daarvoor wel gebruiken. Deze is qua tijd en temperatuur instelbaar tot 80°C en 16 uur.

Die Kst 125mg is diegene die bij mij in de Sunny Bird zit en die vindt ik ronduit slecht! Je hebt zelf gezien wat een speling er in de uitgaande as zit

Die Kst 125mg is diegene die bij mij in de Sunny Bird zit en die vindt ik ronduit slecht! Je hebt zelf gezien wat een speling er in de uitgaande as zit
Oh? Dat had ik niet verwacht gegeven mijn ervaring met andere kst servos. Dank voor de waarschuwing. Is dat een bekend probleem van die serie?

@Huibert: ik kan me de speling niet herinneren.. & @Lyckele : ik zal het voor de zekerheid bij de X10 houden want lang nadat de prijs is betaald wordt de kwaliteit herinnerd...

@Rick NL : bedankt voor je aanbod.

Vanmorgen haalde ik de tippanelen uit mijn geïmproviseerde temperbox. Ze hebben een uur of 8 op 42-44°C liggen garen. Dit zijn de eerste vleugeldelen waarbij ik dat doe. Je kunt goed merken met bewerken dat de epoxy verder is doorgehard. Daarbij zie ik nu in de spiegeling, als je goed kijkt, aan de bovenzijde de ligger zitten. Precies zoals gebeurd als ik een gebagde vleugel een jaartje gebruikt heb. (hete auto, warme zonnige zomerdag... etc.) Ook merkte ik dat de blaasjes die tussen het glas en het carbon op enkele tientallen plekken zitten zijn gaan werken. Die zal ik op de bovenzijde van de vleugel open moeten halen en plamuren/schuren. (Deze manier van bouwen blijft ' poor mans compostie building' .) Geen drama. Beter zo dan dat ik er na het coaten achter kom.

De middenpanelen zal ik ook op dezelfde manier gaan temperen als dat ik bij de tippanelen gisteren heb gedaan.

Warmer durf ik niet te temperen, want wat doet het schuim bij hogere temperaturen? Zet het uit? Vervormd het?

Bovenzijde vleugel zal in RAL9003 gespoten worden. Onderzijde blijft zichtcarbon. De winglets worden ook helemaal wit.

Inmiddels zijn ook de neuslijsten van de tippanelen in vorm geschuurd. Als het eenmaal in je vingers zit gaat dat best snel.

De achterlijst laat zich met een vers aangeschaft apparaatje goed op maat snijden:

(maak je geen zorgen over het verwijderde veiligheidskapje. Het apparaatje heeft weinig vermogen en draait ook niet erg hard. Vermogen en toerental is prettig en maakt beheerst snijden mogelijk.)

4tTIir.jpg

Ook de eerste meetsessie ten behoeve van het samenstellen heeft plaats gevonden. Midden en tippaneel zijn met de achterlijsten tegen elkaar geplaatst. Ik voel dan ook welke vleugelheft de dominante V-stelling heeft. Daar stel ik dan de bouwhelling straks op af als de verbinder in de tippanelen gelijmd zal worden.

Door het midden dat ontstaat is de kevlar lijn weer gespannen.

VPNBUV.jpg

Een klein blokhaakje past er ergens wel tussen.

GE0fgc.jpg

Door het blokhaakje van achterlijst naar achterlijst te schuiven zie je waar er verschil zit.

guQi5U.jpg

Door de panelen een mm of 6 uit elkaar te schuiven kon er iets in de dwarsrichting verschoven worden. Bij de vleugeldeling die verplaatste heb ik het verschil gemeten en vast gesteld dat tpv de neuslijst van de rechtervleugel links en rechts 0.35mm af moest. Uiteindelijk bleef er bij het blokhaakje een verschil van 1mm over. Dat laat ik maar zo.

@Rick NL : nu de winglets weer schuren.

Begrijp ik goed, @Berrie dat je met nat 'epoxy' bedoelt.

Ja, inderdaad.

Hoe veel haal je er dan weer vanaf na het inwrijven?
Ik haal niets weg, maar smeer het zo goed mogelijk uit.

Krijg je dan alle pinholes weg?
Ja, je smeert de pinholes goed dicht. Is het niet met de eerste sessie, dan lukt het bij de tweede keer wel. Het beetje schuursel dat je met nat epoxy schuren creëert helpt daarbij. Eventueel kan je nog wat tixo of microballoons nadien toevoegen en mee in het rond smeren. Het is wat kliederen, maar ik pas het best vaak toe.

Linker winglet is geschuurd. (met water, korrel 400.) en rechts moet nog geschuurd worden.

Ik laat het hierbij. De volgende stap zal spuitplamuur zijn.

yZwnBT.jpg

De tipvleugeltjes worden op dezelfde manier uitgelijnd als de verbinding tussen middenpaneel en tippaneel.

F8zkCr.jpg

Spanwijdte verschil van 2mm tussen linker en rechterdeel is opgelost door het tipvleugeltje in te korten daar waar de winglet moet komen.

De winglet is middels blokhaken, loodaccu's, draadjes en linialen 'gericht' met de geprinte tekening als footprint eronder. Het moet maar.

Echt lekker komt e.a. niet uit, maar alles is wel goed genoeg te krijgen.

72XBZV.jpg

Vandaag ook bedacht waar ik een spuitplek zou kunnen creëren in huis. D'r is een holistische oplossing bedacht. :koud: Maar daar moet vrouwlief ook gelukkig van worden. Dat vergt wat overleg.

Laatst bewerkt:
Erg mooi allemaal en bewonderingswaardig hoe gedegen je alles aanpakt :worship:

Succes met jouw holistische oplossing! :thumbsup:

De tipvleugeltjes worden op dezelfde manier uitgelijnd als de verbinding tussen middenpaneel en tippaneel.

F8zkCr.jpg

Spanwijdte verschil van 2mm tussen linker en rechterdeel is opgelost door het tipvleugeltje in te korten daar waar de winglet moet komen.

De winglet is middels blokhaken, loodaccu's, draadjes en linialen 'gericht' met de geprinte tekening als footprint eronder. Het moet maar.

Echt lekker komt e.a. niet uit, maar alles is wel goed genoeg te krijgen.

72XBZV.jpg

Vandaag ook bedacht waar ik een spuitplek zou kunnen creëren in huis. D'r is een holistische oplossing bedacht. :koud: Maar daar moet vrouwlief ook gelukkig van worden. Dat vergt wat overleg.

Dat is nog een uitdaging bovenop dit al prachtige project....

De reparaties aan de romp zijn gedaan! Vanmorgen heb ik de romp z'n eerste totale schuurbeurt gegeven. De Assilex schuurlapjes bevallen zeer goed! Ik heb nu 'korrel' 400 gebruikt.

2uJS65.jpg

Verder afwerken zal met spuitplamuur zijn. Maar dat vindt pas plaats nadat het spant waar de vleugelpen en de veer van het landingswiel op aangrijpen ingeharst zit. Ook de bovenzijde van het kielvlak wil ik zo maken dat het stabilo met het bij het nieuwe profiel passende instelhoekverschil gelijk goed komt te zitten. Dat wordt weer meten en XFRL5 er naast houden. (En zo zachtjes aan komen we in de fase dat 'oude' onderdelen weer terug gebouwd gaan worden!)

Momenteel worden de torsie pennen tussen middenpanelen (rond 6mm) en tippanelen geharst. En de torsie pennen (rond 4mm) tussen tippanelen en tipvleugeltje. Eerst hars ik de ene kant. Uitgelijnd met de vleugelpennen. Als die is uitgehard dan hars ik deze in de andere kant. Met 1mm ruimte tussen de ribben. Met de figuurzaag gaat dan het buisje doormidden. De eigenlijke torsie pen is dan het stukje rond carbon.

kphkb7.jpg

Het plan voor de spuitplek is ook goedgekeurd. Het wordt een kleine verbouwing van het resterende stukje garage.

Mijn ervaring met spuitplamuur is niet zo goed.
Bij een wat hardere landing sprongen de barsten er in.
Er zullen wellicht betere soorten zijn als ik destijds gebruikte maar ik zou eerst zeker wilen weten of het echt werkt.

Ik heb er weinig ervaring met spuitplamuur ik deelde alleen mijn ervaring.
Ik bedoelde eigenlijk meer om te zeggen let wel op wat je gebruik.

Mijn locatie was in een partytent hehe.

Als je met een spuitpistool aan de gang gaat prima, maar overweeg ook even een spuitbus. Het spul dekt monsterlijk goed (je bent echt ZO klaar) en je hebt met schuren veel lagen nodig. Kon wel eens makkelijker en niet (veel) duurder eindigen met spuitbussen.

Ik heb de mijne ook van non-paints, kan je de link sturen als ik terug ben van vakantie. Kan de link 1-2-3 niet vinden.

Back