Wederopbouw van de JS1 1:3.

Prachtig project, ja... Maar soms wenste ik dat ik gewoon de JS3 van Ceflix gekocht had en nu met andere dingen bezig was..

Het zal inderdaad niet door het vacuüm zijn gebeurt. Wel door de kreukel in combinatie met het gewicht. Ik ben wel een beetje boos op mijzelf. Ik heb naar die kreukels zitten kijken, vermoedde dat het een probleem werd. Wist diep van binnen hoe mogelijk op te lossen, maar door een vermeent gevoel van fatalistische tijdsdruk kwam ik niet tot handelen. Idioot.

Het zal inderdaad voor het vliegen niet uitmaken. En uiteindelijk is een vliegwaardig toestel het einddoel. En het carbon laat ik gewoon in het zicht.

De voorbereidingen voor het baggen van de bovenkant zijn in gang.
 
Laatst bewerkt:
:friends:Berrie ik weet dat jij zeer hoge eisen stelt aan je zelf, maar ik vindt het resultaat tot nu toe nog steeds erg goed. Die paar kreukels gaat ie niks minder om vliegen. Sterker nog het zit aan de onderzijde, je ziet ze straks niet eens meer. Als die grijns straks maar na de eerste vlucht een perfect gevoel geeft, zeg ik dat je doel gehaald is.
 
Linker middenpaneel is gebagged. De bovenzijde is zo goed als je maar kunt krijgen met deze bouwmethode. Het is nu eenmaal geen mallenbouw. De ligger zie ik niet met het blote oog terug. Je moet zoeken met spiegeling van rechte voorwerpen op het vleugel oppervlakte. Da's heel fijn. Wel kun je enkele overgangen tussen de paneelblokken zien. Je ziet het vooral omdat het zo glimt. Met je vingers voel je bijna niks.

Ik heb deze keer een andere vacuümzak gebruikt. Van een meer soepel soort plastic. Dat gaf voldoende ruimte om vrijwel alle kreukels er uit te trekken. Wat overbleef zat 'm in de breather. Daar kan ik zomaar niet bij komen om dat gladder te trekken.

qE9QKY.jpg


Je kunt de overgang van het verlengde stuk carbon mooi zien zitten. De gebruikte wax lijkt meer glans op te leveren dan de oude stink PA 'trenmittel'.

Met 1879 gram schoon uit de zak een machtig stuk vleugeldeel. ( Het weegt een fractie meer als een gram per millimeter lengte. (=totaal nutteloze informatie.))

Op naar het tweede middenpaneel. Die zou ik graag voor 30 mei klaar hebben. Exact een jaar nadat de JS1 vleugel brak.

(Oww, en de foto collage aan de muur? Die is nog niet af. Kom klemmetjes te kort..)
 
Laatst bewerkt:
Het is inderdaad echt 100% functioneel.

Ik vergat nog één ding uit te leggen.

Je hebt gezien dat de hars op de bovenzijde van de kern kruipt als je de onderkant bagged. Het is te verwachten dat epoxy naar de onderkant kruipt als je de bovenzijde bagged. Dat zou met het zichtcarbon echt jammer zijn. Heb daarom de carbon onderzijde voorzien van keukenfolie en dat héél goed langs de randen getaped met kantoortape. Werkte gelukkig goed.

Inmiddels zit de 4e van de 10 'bag' sessies in de zak.

Ik meld me na de 10e sessie weer.
 
Laatst bewerkt:
Vanwege het mooie weer van de afgelopen weken en vakantie vrouwlief kon ik mij er niet toe zetten de voorbereidingen te treffen om de tippanelen te baggen.

In plaats daarvan een kleiner klusje doorgezet.

De neuslijst van de middenpanelen heb ik open geschuurd met het Perma Grit schuurblok en de randen afgeplakt.

[edit] Er moet natuurlijk wel wat schuim uit de eerste paar millimeter van de neuslijst verwijdert worden. Eerst ga ik daar met een bol tandarts freesje doorheen. Daarmee breng ik het op diepte. Ik denk dat zo'n 4-5mm weggehaald word. De rest frunnik ik er met een scherpe kleine schroevendraaier uit. Met scherp pincet en schuurpapier werk ik het inwendig af.

oCfuUn.jpg


Vervolgens het paneel met de neus naar boven op de werkbank neer gezet. Met plastic op de werkbank geplakt voor het paneel. Daar kan ik dan de rovings op instoppen.

povuTcuaj


Er was ruimte in de neus voor 11-12 stuks 24K rovings. Ik kan met een gerust hart een buitenlanding in de heide maken....
bMkU0t.jpg


Wat rest is een therapeutische schuurklus. Afwisselend met Perma Grit blok danwel nat met korrel 400 op een aluminium T stukje geplakt schuurpapier de neuslijst in vorm schuren.

vd4358.jpg


Met (alweer) dank aan Dirk voor het frezen van een neusmal. :friends:

En dan ga ik het grootste deel van deze dag besteden aan de voorbereidingen voor de laatste 4 bagging sessies. Want het is alweer geen echt lekker modelzweefvliegweer.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag is de 10e keer een vleugeldeel onder vacuüm in de zak gegaan. Daarmee is het baggen klaar.

De tippanelen hebben een knik. Daar heb ik een helling voor. Deze heb ik met de schuifmaat exact op hoogte uitgemeten zodat, hopelijk, er geen tordering ingebouwd is. De helling staat weer op de zeer vlakke bouwbox:

uIqNLz.jpg


De mylar die ik gebruik voor de tippanelen is uit het stuk mylar gesneden waarmee ik de middenpanelen heb gebagged. De mylar gebruik ik 2 zijdig. Aan één stukkie van 270mm x 1850mm heb je dus genoeg voor een 7mtr zwever.

De knik in het tippaneel is klein genoeg om net zonder insnijding van de mylar de onderzijde te baggen.

Het profiel aan de bovenzijde is boller dan de onderzijde (joh... echt??;)) waardoor de mylar het niet kan volgen zonder snede. Van de neus tot de ligger komt er dus een sneetje.

feUUr4.jpg


Na het baggen zit er alleen een strookje hars dat op z'n breedst 1,2mm is.

7jiJvQ.jpg


Voordat de bovenzijde gebagged kon worden heb ik eerst een 1mm gaatje geboord op de scharnierlijn tpv de aileron overgang. Die is niet recht namelijk. Je kunt na het baggen niet meer zien waar de webbing zit. Dus zou het gokken worden waar de scharnierlijn zou lopen. Gissen is missen. Een gaatje markeert de kruising. Bij de eindribben zie ik wel de webbing. Dus weet je waar de scharnierlijn komt.

lhacpc.jpg


Feest vanmiddag!

Één vleugelhelft kon in elkaar gestoken worden.

2LSmIw.jpg


YQOoN1.jpg


Het schuren aan de neuslijsten van de middenpanelen gaat ondertussen rustig door. Een noodzakelijke langdradige klus. Maar ja, zweefvliegen en aanverwante zaken zijn niet altijd spannend.. soms moet je gewoon stug volhouden..

 
Laatst bewerkt:
En weer regent het....

Het zaakje past in elkaar!:banana:

Muey23.jpg


Hiermee is een belangrijke bouwfase afgesloten.

Met de zomervakantie in het zicht en nog wat af te maken kluswerk aan de keuken verschuift dit project een paar rangen in prioriteit.

De Grunau BABY heeft onderhoud nodig. Eén spoiler doet het niet meer en moet hoogstwaarschijnlijk vervangen worden.

Het komende werk aan de JS1:
- neuslijsten en achterlijsten middenpanelen 100% maken.
- aanvorming middenpanelen + torsiepennen met de romp maken.
- neuslijsten en achterlijsten tippanelen.
- bevestiging tippanelen + torsie pennen
- neuslijsten en achterlijsten tipvleugeltjes
- bevestiging + torsie pennen tipvleugeltjes aan tippanelen.
- winglets bevestigen.

En over dat laatste....

@DirkSchipper heeft een afstudeeropdracht gemaakt van de winglets, maar ik heb nog werkelijk geen flauw idee hoe ik die, 3,5mtr uit het hart van de romp, nauwkeurig met de juiste invalshoek geplaatst krijg...
 
En weer regent het....

Het zaakje past in elkaar!:banana:

Muey23.jpg


Hiermee is een belangrijke bouwfase afgesloten.

Met de zomervakantie in het zicht en nog wat af te maken kluswerk aan de keuken verschuift dit project een paar rangen in prioriteit.

De Grunau BABY heeft onderhoud nodig. Eén spoiler doet het niet meer en moet hoogstwaarschijnlijk vervangen worden.

Het komende werk aan de JS1:
- neuslijsten en achterlijsten middenpanelen 100% maken.
- aanvorming middenpanelen + torsiepennen met de romp maken.
- neuslijsten en achterlijsten tippanelen.
- bevestiging tippanelen + torsie pennen
- neuslijsten en achterlijsten tipvleugeltjes
- bevestiging + torsie pennen tipvleugeltjes aan tippanelen.
- winglets bevestigen.

En over dat laatste....

@DirkSchipper heeft een afstudeeropdracht gemaakt van de winglets, maar ik heb nog werkelijk geen flauw idee hoe ik die, 3,5mtr uit het hart van de romp, nauwkeurig met de juiste invalshoek geplaatst krijg...
Waterpas laser en wat kunst en vliegwerk met bevelboxen.
 
allemachtig, wat een kanon van een vliegtuig in de woonkamer!
Gaaf werk Berrie. Kijk er naar uit om hem te zien vliegen (of op te slepen ...)
 
gaaf! als een tip kan helpen; heel vaak nameten. dit kan met verschillende methoden. stellen, nameten. nog een keer meten. links rechts vergelijken.
het is beter als ze onderling gelijk zijn, dan dat de ene iets meer dan de andere, met de ondergrond klopt.
vooral de hoeveelheid keren nameten, is verfijnend, niet zozeer dat het snel en precies in 1x moet. veel punten vergelijken.
wat ik zelf heel vaak doe (als ik bouw) is onderdelen elkaar laten afdekken terwijl men er midden overheen kijkt. als het recht is, gebeurt afdekken symmetrisch.
een stabilo is op een fractie van een mm recht te krijgen e.d. . zo heb je iig geen last dat je een evt. vervorming van de ondergrond, precies in bouwt.
het meeste zal je ook wel weten of uitfigulieren, maar ik heb zelf ook e.e.a. ingezien, na, dat het al eens mis ging (of iig minder goed dan had gekund).
 
Back
Top