Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Meen mij te herinneren dat onze Hollandse schaatsers dit ook ooit op hun pakken hebben geplakt voor net wat minder luchtweerstand.
Ik ben benieuwd naar het resultaat!
 
Ondertussen niet stil gezeten, eerst een nieuw landingsgestel gemaakt 0.8mm verenstaal maar dat was te zwak, daarna uit 1mm i.p.v. de 1.5mm die ik nu heb, dit levert een gewichtsbesparing van zo,n 10 gram. Ondertussen zijn ook de 250mah accu,s binnen. Dit bespaart ook weer zo,n 15 gram.. Ook nog grotere roervlakken op het stabilo gemaakt.. Resultaat van dit alles 269 gram.. Nu wil ik nog een lichtere motor en carbon prop zoals Bas aangaf dat levert ook nog een 10 gram op, dan gaat het echt richting de 250 gram..


Vanavond nog even gaan vliegen en zo vliegt ie nu..

De Duitsers zeggen: Mühsam ernährt sich das Eichhörnchen..

een paar foto's:
20210801_200157 (1).jpg
20210801_110636 (1).jpg
20210801_110633 (1).jpg
20210801_105437 (1).jpg
20210801_104638 (1).jpg

en nog een paar video's :

 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar het is nog een beetje onvoorspelbaar, af en toe slipt ie en dan kom ik er maar met moeite uit.. Maar ja dat houdt het wel spannend....
 
Er is een grens aan traag vliegen, ook met een licht toestel, maar ik denk dat je cg. nog altijd te ver naar voor ligt ?
 
  • Like
Reactions: Cnn
.
Vliegt heel mooi traag, prachtig! :thumbsup:

.
Vraag qua setup & streefgewicht lege kist:

motor 20 gram
prop 9050 12 gram
esc 6,8 gram
ontvanger 6 kanaals 7 gram
batterij 2s 600mah 32 gram
servo,s 2x3,7 gram
servo,s 2x 2.5 gram


Ik zie 4 servo`s in het lijstje, maar je gebruikt er toch 6?

Voor de totale rc setup moet ik dus rekenen op ca. 100 gram?
Voor een vergelijkbare kist qua gewicht en afmeting en vergelijkbare vliegeigenschappen.
Dus is het streefgewicht van de Storch leeg maximaal 150 gram.

Of vergeet ik iets?


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Nee sorry, moet inderdaad 4x2.5 zijn...

ondertussen vlieg ik met een 250mah accu, die wegen 19 gram (met xt30stekker) en je kunt misschien naar een 15 grams motor (350 gram stuwkracht) en carbonprop 2.5 a 3 gram (overweeg ik ook nog)


Dan zit je dus op min. 80 gram electronica, er komt ook nog gewicht bij van de extra lange kabels naar je rolroeren en landingskleppen..

Succes..
 
Mijn hele probleem zou opgelost zijn met 12 grams tissue maar dat gaat hem niet worden op het knollenveld waarop ik vlieg..
 
Mijn hele probleem zou opgelost zijn met 12 grams tissue maar dat gaat hem niet worden op het knollenveld waarop ik vlieg..

Op zich is 12 grams tissue icm spanlak best 'sterk' (relatief).
Een takje oid steekt er bij pech wellicht eenvoudig doorheen, maar het is dan ook weer erg eenvoudig te repareren.
Voordeel van de Bobber is dat het een hoogdekker is en dat de romp voor een groot deel een open constructie is.
Er zit geen tissue bekleding vlak bij de grond, nadeel is dat je alles opnieuw zou moeten bekleden.

Groeten, Ramses
.
 
De XT-30 is zwaarder dan een JST, 1.74 vs 0.87 gram voor de kale stekkers zonder kabel.
Maar de XT30 is in alle opzichten stukken beter. Vooral overgangsweerstand en levensduur.
 
  • Like
Reactions: Cnn
De XT-30 is zwaarder dan een JST, 1.74 vs 0.87 gram voor de kale stekkers zonder kabel.
Maar de XT30 is in alle opzichten stukken beter. Vooral overgangsweerstand en levensduur.
Is toch weer een gram minder. Enfin, ik gebruik eigenlijk altijd JST voor mijn kleine modellen en bevalt me prima. Voor grotere modellen en mijn helikopters gebruik is XT60. En ja voor mijn helikopters heel goede connectoren, beter dan die rode aftandse dingen waar ik de naam nog geeneens meer weet(wil ik dat weten?). Voor mijn kleine modellen is JST prima voor mij.
 
xt30 zijn niet lichter nee.. Maaaaarrrrr, ik heb bij die verdomde rode stekkers al 2 keer de stekker verkeerd om erin gekregen, kortsluiting en 2 keer accu naar de kl"te was het gevolg, ook al 2 keer onder het vliegen ineens geen stroom meer, ook door verdomde rode connectors waarvan ook ik de naam niet ga noemen. Dan is het voor mij die gram extra dubbel en dik waard van XT 30..
 
xt30 zijn niet lichter nee.. Maaaaarrrrr, ik heb bij die verdomde rode stekkers al 2 keer de stekker verkeerd om erin gekregen, kortsluiting en 2 keer accu naar de kl"te was het gevolg, ook al 2 keer onder het vliegen ineens geen stroom meer, ook door verdomde rode connectors waarvan ook ik de naam niet ga noemen. Dan is het voor mij die gram extra dubbel en dik waard van XT 30..
Ik weet niet wat voor zooi je te pakken had. Mij is dat nog nooit gebeurd, heel vreemd. :eek::confused:
 
Die connectors zijn gewoon flut..


Vanavond uitgevoerd wat Helixer laatst schreef.. Onder de voorkant van de vleugel 2 moertjes gelegd zodat de instelhoek groter wordt. Ik zit nu weer op het niveau zoals het ook op tekening staat en ik moet zeggen ik ben niet ontevreden.. De piper heeft een nog grotere instelhoek, wellicht ga ik dat ook nog proberen..


20210802_210025.jpg
20210802_210023.jpg



Voor mijn gevoel vliegt ie nog steeds langzamer en ook steeds meer gecontroleerd, het zal ook wel aan mijn vliegkunsten liggen..

Dus maar weer de videos van de dag....

 
Het lijkt wel of je lipo helemaal bol staat.............
Ja klopt goed gezien, dat is een slachtoffer van de stekkertjes verkeerd om erin stoppen :confused:o_O:eek:.

Ondanks dat ik een markering erop gemaakt heb.. (1 zijde zwart gemaakt met vilstift op beide stekkers).
Schijnbaar wil ik altijd te snel zijn met dat soort dingen. Dus zoals gezegd dat is het me de gram meer van de xt30 stekkers dubbel en dik waard..
 
Back
Top