Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Oh dat valt me enorm mee qua verschil in gewicht!! Had ik niet verwacht :yes:. Ik vlieg overigens 20 en 30 cc kisten met CA hinges, zonder problemen, gaat nooit los en oersterk. Ja CA zelf is rotspul, maar ik vlieg al 7 jaar met een 20cc dubbeldekker waarbij de rolroeren met CA hinges vastzitten en daar maken ik op vol vermogen snap rolls mee. Dat wegnemen van scharnierpinnen is wel een heel groot voordeel inderdaad! Zelf gebruik ik als ik kan kiezen tegenwoordig het liefst Robart hinges, maar dat is voor wat grotere kisten pas geschikt.

    Ja dat had ik gelezen, maar je hinge gap is wel erg groot. Zeker 2x zo groot als de originele in schaal:

    bobber.png

    En als je dan gaat voor zo schaal mogelijk, zou een effectiever roer met ongeveer dezelfde vorm en afmetingen als het origineel mij meer schaal lijken dan een hele andere vorm en grootte maar waarbij je tenminste wel een schaal hinge gap hebt :rofl:.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ps.: bij kleinere modellen wordt vaak het hele staartvlak zo;n +10% groter gemaakt hoor, da's helemaal niet gek. Maar dan moet je eigenlijk alles in verhouding schalen, dan zie je het niet.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Klopt, dat heb ik niet gedaan en nu moet ik op de blaren zitten.. Ik denk ook niet dat het probleem de grote gaten zijn maar de totale oppervlakte is gewoon te klein en de open romp werkt hier dus ook al niet mee... Gaat helemaal goed komen zeker nu ik (eindelijk) weet wat het probleem is...
     
  4. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Allebei hoor, zowel oppervlakte als kleine hinge gaps maakt het roer effectiever. Als je toch een nieuwe gaat maken (richtingsroer) zou ik kleine uitsparingen voor je scharnieren maken, zodat ie iets dichterbij komt. Het is echt bewezen effectiever, kleine aanpassing, helpt een hoop.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    komt voor mekaar..
     
    Bruno van Hoek en bipeflyer vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Dat vliegt hartstikke mooi man :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vandaag even op de quick and dirty manier een nieuw (groter) roer gemaakt.. Omdat ik er niet teveel werk aan wilde besteden heb ik alleen het stuurvlak aangepast..

    Ik weet het is geen schaal maar ik wil niet teveel aandacht meer in de Bobber steken.. Zonder hele ingrijpende maatregelen ga ik deze Bobber niet onder de 250 gram krijgen... Wellicht komt er dus een Bobber broertje.....

    Hier de foto's van de dag....

    Ik heb de bestaande mal een beetje aangedikt eh voila een groter stuurvlak...

    Zo en nu op naar de vliegwei...
    20210725_131036.jpg 20210725_131043.jpg 20210725_163135.jpg 20210725_163144.jpg 20210725_164253.jpg 20210725_164258.jpg 20210725_164633.jpg

    20210725_164637.jpg
    20210725_182954.jpg
    20210724_182402.jpg
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2021
    Bruno van Hoek, ramses, bipeflyer en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Zojuist nog gaan vliegen, ideaal windstil weer, ik krijg de Bobber steeds beter in mijn vingers. Helaas geen camera bij me.. Geprobeerd de flaps af te stellen, hele flaps is nog steeds een uitdaging maar het gaat steeds beter, beetje up tegen het overtrekken aan door de lucht zwevend, ik schat met zo,n 10km/uur aan me voorbij vliegend precies wat ik wilde.. Nu maar eens bedenken hoe we dit onder de 250 gram gaan krijgen.. Ik zoek dus minstens nog 25gram... Wordt vervolgt..
     
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooie aanpassing! Die hinge gap is ook veel strakker, ik wed dat je met dat grotere stuurvlak en toegenomen effectiviteit meer controle had op je richting. Gaaf om te zien hoe je het design steeds verder verfijnd hebt, jammer dat je de 250 gram niet gehaald hebt, was natuurlijk ook wel een stevige uitdaging met deze schaal. Ik kwam afgelopen week toevallig een site tegen waar ze allemaal balsa kitjes voor onder 250 gram verkopen, origineel Cox modelletjes veelal (Willy Nillies), maar die zijn een stuk kleiner. Hun cub is 76 cm span en veel simpeler. Wellicht zul je dus wat aan je schaal moeten doen, zou niet zo snel weten waar er nog substantieel gewicht af kan in je ontwerp. Blijf je Bobber project(en) met interrese volgen!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Het kan natuurlijk altijd..
    Hieronder de besparingen die ik nog zou kunnen doorvoeren..
    Wielen van piepschuim, 10 gram
    bespannen met Mylar/12 grams tissue 10 gram
    Kleinere motor en prop 10 gram..
    Landingsgestel 3 gram.. (Is sowieso een doorn in mijn oog) maar is te sterk verankert aan mijn romp..


    Echter de vraag is of ik dit allemaal wil. Want het haalt de looks helemaal weg uit de Bobber..

    Dus waarschijnlijk toch gewoon een maatje kleiner maken..

    Alleen al alle aanpassingen en lijm die ik heb aangebracht aan de romp zijn ondertussen al zo,n 8 gram..

    Ik ben er dus nog niet helemaal uit..
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Kan je de gewichten van de onderdelen eens geven, voor zover je ze hebt?

    Ontvanger, kabels en batterij zouden ook nog kandidaten kunnen zijn misschien afhankelijk van wat je erin hebt zitten.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    motor 20 gram
    prop 9050 12 gram
    esc 6,8 gram
    ontvanger 6 kanaals 7 gram
    batterij 2s 600mah 32 gram
    wielen 18 gram
    landingsgestel 10 gram
    servo,s 2x3,7 gram
    servo,s 2x 2.5 gram
    scharnieren 3 gram
    struts 10 gram

    vleugel compleet met struts en servo,s 98 gram.
    romp compleet zonder accu 176 gram
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik heb hier een 2s lipo van 300mah , gewicht 17 gram, zit daar geen winst in?
     
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ja uiteraard, ik ga morgen bellen voor 200mah accu,s.
    prop en wielen zijn in de maak, ziet er niet maar we gaan voor het gewicht.. 15 gram winst..
    20210726_210958.jpg
     
  16. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoe zit je nu met het zwaartepunt? Heb je veel speling of moet alles zo ver mogelijk naar voren?
    Trouwens welke motor (formaat, kv) zit er nu op?

    Hier kun je op besparen:
    Ik vrees dat de covering eraf halen niet zo'n succes wordt (weet niet hoe veel lijmresten achterblijven) maar bedekken met 2-4 micron Mylar levert waarschijnlijk best wat winst op, dat spul weegt echt niks.
    Esc, kan makkelijk naar 3-4g met een quadcopter esc en een kleine BEC. Welk esc zit er nu op?

    Je kan de ontvanger vervangen door een van de nieuwe 6 kanaals AEORC ontvangers, die wegen ongeveer een gram of twee (of minder), je zal dan wel nieuwe connectors moeten gebruiken of je moet de servos direct solderen.
    Je kan besparen op de prop als je iemand vindt die gestoord genoeg is om een lichte carbon prop voor je te maken. (Misschien is er ergens nog wel een te vinden in Duitsland ofzo) anders moet je een kleinere motor met hogere kV+kleinere prop gebruiken.

    Ik weet niet of je een overschot hebt aan Servo torque, maar ik heb zelfs op 1.2m modellen 1.7g en 1.9g servos gebruikt. De 1.25m kist was ook nog een stuk sneller dan deze bobber. (3s foam pylon racer, woog maar 230g met 3s 550mah)

    Die wielen kunnen veel lichter! Je maakt je eigen wielen en dat is een goed idee. Gebruik zo'n passer achtige circel snijder of zet je onderdeel op een boor/draaibank en schuur ze rond. Daarna kun je details erin schuren door het schuurpapier met verschillende hoeken vast te houden. (Eigenlijk gewoon draaibank werk) spuit ze daarna zwart en ze zien er prima uit!

    Als je ruimte hebt met je zwaartepunt kun je gerust naar een kleinere accu. Afhankelijk van hoe veel stroom je model nu trekt zou je makkelijk naar een 300mah of 250mah kunnen. De 80c 2s 300mah accu van GAONENG ofwel GNB is een beest.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2021
    Cnn vindt dit leuk.
  17. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Door de zware motor en prop kan ligt de accu op het zwaartepunt, dus daarmee kan ik alle kanten uit..

    ik gebruik nu een motor van 20 gram Screenshot_20210726-214505_AliExpress.jpg

    Die heb ik gekozen omdat hij een 5090 prop trekt..

    ik heb ook nog een 1306 liggen uit dezelfde serie maar ik vrees dat die net te licht is.. Wielen en prop ben ik al mee bezig..

    p.s. op jouw advies gebruik ik nu alleen nog maar xt30 stekkers, wat een verbetering t.o.v. die rooie krengen..
     
  18. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik had eerst 1.5 grams linear servo s in de vleugels maar dat was geen succes.. Als ik tegen de flap blies kreeg de servo het al niet meer getrokken..
     
  19. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam
    De 1.5g servos zijn alleen wel echt veel minder krachtig dan 1.7g of 1.9g servos.

    De 2.0g HobbyKing servos zijn trouwens gek genoeg een stuk minder krachtig en betrouwbaar dan de 1.7g servos...

    Anders kun je overal 2.5g servos gebruiken, maar het klinkt alsof je daar niet heel veel meer kan winnen.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  20. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    66
    Locatie:
    Amsterdam

    Kijk dat is nog eens goed nieuws, weer iemand over naar de xt30! Veel makkelijker en veel lagere weerstand, goed werk!

    Hoe veel gas heb je nu nodig om rond te vliegen? Gebruik je alle stuwkracht die de motor kan leveren of kun je met minder af?

    Ik ga eens kijken of ik nog een goede kleine quadcopter motor kan vinden die zo'n grote prop kan hebben
     
    bipeflyer en Cnn vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina