Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Dat klinkt een stuk beter! Beetje winderig (in ieder geval hier) om nu te gaan proefvaren. Gr. Klaas.
 
Je heb nu een schroef er op?
Dat moet toch afdoende zijn lijkt mij.
Het toerental vind ik nog wel hoog.
En daardoor mogelijk de belasting van de haakse overbrenging te hoog.
Maar het resultaat zal bij het varen zichtbaar zijn.

Groetjes Ebro
 
Toerental staat op 100%, dat kan ik nognaar beneden afstellen, maar de proefvaart zal dat uitweizen.
Nu idd te slecht weer om t e gaan, maar er zit beter weer aan te komen, en dan varen maar :)
Grt peter.
 
Vandaag weer een testvaart, die verliep goed op een enkel dingetje na.
De boeg schroef werkt maar heeft weing stuwkracht, op de schroeven draait ie bijna een pirowet :)
Daarna de standen manmanoeuvreren, rustig varen (gaat nog te hard) en sleepstand.
Je ziet op het filmpje een knappe boeggolf lopen.
Daarna trekproef met kg meter er tussen, liepe op naar 8kg, maar bij volgas geven trok hij de beding van dek.
Die kwam met een grote boog terug aan het touw, gelukkig zat ie er nog aan vast.
Wel veel bekijks, en de complimenten waren daar :thumbsup:
Grt peter
 
Je beting naar de haaien?
Mooi vaarbeeld. 8 kilo? Netjes!

Prop? Boegschroef? Hoger toerental of hogere spoed.
Maar hoe sterk zijn echte boegschroeven?

Dat gaat vaak ook gedoseerd. En wanneer worden ze ingezet.
 
Ik laat de boegschroef voor wat het is, doe het wel met mn schroeven.
Maar even wat boutjes en moertjes in de bedding zetten, dan zal die wel blijven zitten :D
Grt peter
 
Nog wat plaatjes :)
IMG-20210811-WA0009.jpg
IMG-20210811-WA0008.jpg
IMG-20210811-WA0014.jpg
IMG-20210811-WA0007.jpg
IMG-20210811-WA0006.jpg

Grt peter.
 
Mooi vaarbeeld hoor Peter. En harder wil ze niet. Ze maakt een grote kuil waar ze niet uit kan komen. De boegschroef heeft varend bijna geen effect en dient meer om de kop naar of van de kant te duwen.
Jammer dat de beting van dek kwam, maar nu weet je gelijk waarom dat bij een echte sleepboot de beting door loopt tot op het vlak. Bij zo'n grote gaat het verhaal niet meer op, maar een sleepboot voor de binnenvaart zou je aan de beting op kunnen tillen. Geen idee of de beting bij jou vast zit aan een niet uitneembaar stuk van het dek en of je een verbinding kunt maken naar een paar spanten. In ieder geval beter resultaat dan bij de eerste proefvaart. En nog een opmerking tot slot. Probeer de telefoon bij het filmen een kwart slag te draaien. Dan hebben we meer dan 2 x zoveel beeld. Wens je veel vaarplezier met deze eyecatcher! Gr. Klaas.
 
Ik maak een fout, het is niet de betting maar de sleephaak die er af kwam.
Die zat op het dek verlijmd, dat werkt dus niet, die ga ik vastbouten.
Wat het filmen betreft, dat zal ik tegen mij vrouw zeggen, dat ze um vlak houd.
Grt peter
 
De boeg schroef werkt maar heeft weinig stuwkracht,
Soms is het leuk, dat de praktijk de theorie bevestigt.
In bericht #1048 geef ik antwoord op stuwend vermogen van de boegschroef.
Bij schroef toerental 1000omw/min: een zijdelingse kracht van 0,46 kg.
Bij 2000omw/min een kracht van 0,92kg en bij 3000omw/min slechts 1,38kg.
Zoals je ontdekt hebt, levert de boegschroef niet voldoende zijwaartse kracht, stuwing.
Voor mij, de boegschroef niet meer gebruiken, of anders een nieuwe inbouwen met een grotere diameter.
Overigens, je hebt al ontdekt, dat bij manouvieren de schroeven efficiënter werken.
Voor zover de boegschroef.
Het schip ziet er mooi uit, de vaarsnelheid is wel boven de schaalsnelheid, te zien aan het golfdal.
Ondanks dat, complimenteer ik je met je volharding om dit schip zo mooi hebt kunnen maken.
Groet. Henk.
 
Nog wat plaatjes :).

Gefeliciteerd Peter . Helemaal eens met Stoompomp Henk. Je heb wel wat moeten doorstaan...maar het resultaat is er. En wat is 1:25 toch een mooie schaal als ze in het water ligt.

Als ik je resultaat zo zie dan begint het mij steeds meer te kriebelen om de restauratie van mijn “oude“ Enterprise toch eens serieus aan te gaan pakken.....
Voor nu....behouden vaart....
 
dikke proficiat , niet alleen met je geslaagde vaartest maar zoals de anderen reeds aanhaalden ook voor geleverde werk.
Nog veel vaarplezier in de toekomst.
 
Back
Top