Voortzetting bouw Smit Enterprice!

Het vermogen is uit te rekenen.
De spoed van de schroef in meter.
Het aantal omwentelingen per seconde, geeft de lengte van de verplaatste waterkolom.
Nu vermenigvuldigen met het oppervlak van de schroef, 1/4πD^2., en je weet hoeveel water er is verplaatst in liters = kg = 10N.
Vermenigvuldigen met de schoefefficientie, b.v 50% en dan weet je het gevraagde motor vermogen.
Vermogen W = Nm/sec.
Soms is de uitkomst lager dan verwacht.
Groet. Henk.

Aanvulling, dit is een aanpassing om de spoed van de schroef van een model op model snelheid te berekenen.
 
Geen punt, kun je de spoed van de schroef opgeven, of anders de hoek waaronder de top van het blad staat?
Dan kan ik morgen op de PC uitrekenen.
Toerental is niet van belang, volgt uit de berekende grafiek.
Laat van je horen. Groet. Henk.
 
Tja waarom? Ik vond het wel mooi staan, en ook om de as te blokkeren aan de andere kant.
Nodig is het niet idd.
Grt peter.
 
Henk@
De schroeven staan in een spoed va 43°, de tip verdraait ongeveer 1mm.
Ben benieuwd wat er uit je berekening komt, daarvoor alvast dank.
Grt peter.
 
Zoals beloofd de berekening van het theoretisch benodigd vermogen van de motor van de boegschroef.
In de gele velden kan je de gegevens van de schroef en het toerental naar believen invullen.
Onder in het sheet wordt het benodigde motor vermogen aangegeven.
Verder is er ook nog een licht groen veld.
Hierin wordt de kracht weergegeven, die het uitstromende water geeft aan stuurkracht, dwarskracht.
Ik heb ingevuld een toerental van 1000, daar ik verwacht dat bij een toerental hoger dan 3000 de schroef zal "hees" slaan, geen opbrengst meer.
Daar er geen excel sheet verstuurd kan worden, heb ik enkele berekeningen in .pdf bijgevoegd.
Je kan al zien, dat bij 1000 t/min de zijdelingse kracht al redelijk is.
Het is geen straalbuis van een speedboot.
Indien je de berekening wilt ontvangen, stuur dan een PB met je mailadres.
Groet. Henk.
 

Bijlagen

Dank je wel henk, ik ga het eerst met die 1250 rpm proberen. ( zal wel ff duren, want ik heb nog andere dingen te doen)
Ik kan er dan altijd een snellere in bouwen.
Moet ik wel van te voren ff kijken of as diktes en bevestigings punten goed uitkomen.
Heb een la vol met borstel motoren liggen, allemaal uit printers :)
Grt peter.
 
Het is wel zaak goede tandwielen te vinden. En vooral ook te letten op de speling.
De aansluiting bij een haakse overbrenging moet zeer goed afgesteld blijven op de axiale spelingen.
Wellicht zul je de rondsels moeten verlijmen met Loctite?
Smering is lastig, zolang er water bij komt. RVS? Wordt de tandkast goed afgesloten?

Vind de benadering van de stuwkracht van Henk wel mooi. Geeft een indicatie bij het ongewisse van de materie.
Motorrendement krijg je bij direct drives nooit hoger dan 50%... de rest van de energie wordt omgezet in warmte.
Bij een stevige motor die het benodigde RPM moet halen, draait de motor vrijwel onbelast.
Maak je je daar eigenlijk niet meer druk om. Gelukkig wordt niets heet. Stroom komt per kilo accu in overdaad...
Zeker interesse in het sheet Henk! Top!

Gr Bas
 
Op het moment niet echt veel tijd voor de boegschroef.
In ben in gevecht met mn zender, hij wil niet doen wat ik wil.
Grt peter
 
Geen geweld gebruiken hoor Peter! Ook hier lukt(e) het niet altijd gelijk. En dan heb ik nog maar heel simpele dingen uit de vorige eeuw. Succes ermee! Gr. Klaas.
 
Ik zou die boegschroef op vol vermogen zetten met schakelaar.
aan/uit... en zo dus via 'bursts' bedienen, zodat ie een stuw-tik uitdeeld?
Net zoiets als pompend remmen.
 
Vind de benadering van de stuwkracht van Henk wel mooi. Geeft een indicatie bij het ongewisse van de materie. Motorrendement krijg je bij direct drives nooit hoger dan 50%... de rest van de energie wordt omgezet in warmte. Bij een stevige motor die het benodigde RPM moet halen zei:
Om de motor in zijn werkgebied te krijgen. Altijd dus een vertraging toepassen. Motortoerental / schroeftoerental.

Groetjes Ebro

Het van der Bussche recept.
 
Deels ;)
Van Der Bussche ging uit van een omrekening van de echte schroef naar schaalschroef... en naar een benadering, en zette vooral ook
motoren op koppel... in casu die vederlichte 'Monoperms' met maar 8 Watt max... het vermogen van het echte schip naar schaal,
weerstanden mee rekenend. Ik heb dat recept ook getest en kwam voortreffelijk uit, met telemetrie destijds perfect kunnen staven.
Henk heeft het gezocht in wat een schroef give or take zou kunnen gaan vragen aan vermogen de
hand van de verzette hoeveelheid water. Bij benadering. Want de aandrijving vraag vermogen en oplopend toerental... lum sum gesteld...

En altijd leuk om te testen hoe het in werkelijkheid uitpakt :-) Heel benieuwd.

Enige jaren terug stonden er rekensheets op het internet, USA voor schattingen voor 1:1 jachten. Snelheid en vermogen dat het
zou kosten. Je kon er ook een Halfgleider in zetten van 60 ton... Ik had een goed voorbeeld.
Verder de Enterprise. En die date in te zetten in Lex's sheets en van Van Der Busche calculaties...
 
Ik heb de boegschroef gezien als een pomp, water verplaatsen.
Daarom heb ik de vereenvoudigde formule voor pomp berekening toegepast.
De Dockyard V is berekend volgens de formules uit het Handboek Varende Scheepsmodellen van André Veenstra.
De stoommachine is vervolgens berekend voor het benodigd vermogen en de ketel is uitgerekend om de gevraagde stoom hoeveelheid voor de machine te leveren.
Eveneens de schroef qua grootte en spoed.
Groet. Henk.
 
Hummm het zit wat tegen, mijn spantang 4mm was niet mee gestuurd door de verkoper. Had ik wel op gegeven, maar kreeg 2x 5/6 ipv 4:mad:
En die heb ik nodig voor mn boegschroef aandrijfstang af te draaien :(
Hij stuurd um op, wachten maar weer.
Ik heb nu kuststof tandwielen via conrad binnen, hopelijk werkt dat wel.
Grt peter
 
Toch maar doorzetten zonder spantang, ik wil varen.
Dus knutselen maar, goed meten en kijken.
20210806_131955.jpg

Het begint weer iets te lijken .
20210806_140013.jpg

Grt peter.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top