Lekker bezig. En soms zijn die scherpe vragen even nodig om je goed over zaken na te laten denken . De CF buisjes kunnen wel lichter maar zijn erg lastig te vinden.
Vandaag de bodem, als je dit zo kunt en mag noemen, van de romp in elkaar gezet. Wil toch enigszins schaal gaan bouwen. Dit deel weegt 11 gram. Tot nu toe tevreden over de componenten en het gewicht hiervan.
Qua gewicht lijkt het de goede kant op te gaan. Groter dan de eerst gebouwde Demoiselle en toch lichter. Gaat het dan toch lukken? De zwarte buisjes en aluminium koppelingen worden grijs, zoals het origineel, alsmede het houten front gedeelte. Bij het origineel was dit van metaal.oid. Ik ben zeer tevreden over de keuze van bamboe. Zal realistisch werken.
Heel mooi project. Ikzelf heb ook vlieg en bouwervaring met de Demoiselle en met de Bleriot. Dat soort pioneers modellen hebben dezelfde vliegeigenschappen. https://www.modelbouwforum.nl/threads/bleriot-xi-schaalmodelletje-voor-indoor.246375/ Lees mijn draadje maar eens door, ook filmpje op youtube Ik had het kistje ontworpen voor 1S lipo, maar had te weinig vermogen. Op 2S vliegt hij goed maar is iets te snel naar mijn smaak, 115 gram en 9,5 gram/dm2 Ik heb ook de demoiselle van Sig, die heeft een veel grotere koorde van de vleugel en vliegt nog beter, (relatief langzamer) Samen gevat de vliegeigenschappen (van beide kisten): Met originele grote instelhoek vleugel. Veel lift bij lage snelheid en gering vermogen (net als origineel) 100% dus volgas is klimmen 80% gas is kruisen op gelijke hoogte. 60% gas is gecontroleerd dalen. 50% gas is heel snel dalen Motor uit is nieuwe kist bouwen. Hoogteroer is in feite alleen om te trimmen (de originele Demoiselle had geen knuppel met hoogteroer, alleen een trimwiel voor de hoogte) De vleugels werden scheluw getrokken (wingwarping) door kabels aan de schouders van de piloot! Deze kist kan dus echt helemaal niet zweven! (lastig bij vrije vlucht) Ook als je hoogteroer down geeft wil hij niet zweven! Maak je de invalshoek kleiner, zoals bij de Demoiselle uit de film, dan heb je meer vermogen en meer vleugelvlak nodig. En je snelheid gaat ook omhoog. Er is ergens een stuk op internet hoe ze de replica in de film wilde laten vliegen. Er zijn echt behoorlijke aanpassingen gedaan, motor met hoger toerental en kleinere prop, besturing met stuurknuppel etc. Wil jij de kist als vrije vlucht laten vliegen dan zul je ook aanpassingen moeten doen. Mijn eerste proto had een instelbare instelhoek van de vleugel. Ga je vrije vlucht doen dan zou ik eerst boven hoog gras met handstarts de zweef eigenschappen gaan testen (moet je altijd doen met vrije vlucht), en dan pas hoger gaan vliegen. Succes Willem
Ik heb met veel interesse de bouw beschrijving van de Bleriot gelezen. Het doel van de Demoiselle is om zonder rc, dus vrije vlucht, te kunnen laten vliegen. Er komt een CO2 boxer motortje als aandrijving op en die hebben de eigenschap om met een, langzaam, afnemend vermogen uiteindelijk te stoppen. Mogelijk zal dit ervoor zorgdragen dat de glijhoek constant zal blijven. Ik wil kunnen trimmen met het gecombineerde hoogte/ richtingsroer. Als het niet anders kan, dan wijzigen van de instelhoek. Zoals het er nu na uitziet, dan zal de vleugelbelasting tussen de 8 a 9 gram uitkomen.
Ja ik heb ook CO2 motoren Die boxer van jou is echt een juweeltje! Gewicht in de neus is goed, de Demoiselle heeft een super kort neusje dus houd de staart licht! Gastankje voor de voeten van de piloot? Het voordeel is inderdaad dat naarmate de druk lager wordt de prop steeds langzamer gaat draaien. Goed getrimd zou de kist dan dus met volle gasdruk moeten klimmen en met halve gasdruk moeten dalen. Beter is dan dus de CO2 motor voor de test te vullen, in de hand laten draaien en als je ziet dat de prop langzamer gaat een handstart doen, de kist moet dan langzaam landen. Trimmen met de staart gaat maar beperkt. Duw je met de staart de neus naar beneden dan geef je de motor in feite downthrust. En dat wil je niet teveel hebben! Iets downthrust kan wel , maar niet teveel Vrije vlucht modellen hebben heel weinig downthrust, zodat de kist met motor aan klimt en met motor uit zakt. RC vliegers hebben vaak meer downthrust, die willen niet dat bij volgas de kist sterk gaat klimmen. Instelhoek is gewoon erg belangrijk. Toen wij in de jaren 70 met trainers als de Taxi en Snoopy vlogen moest er vaak een extra latje tussen romp en vleugel aan de achterlijst. Dit omdat de motoren toen vaak krachtiger waren als waar de kist voor ontworpen was. (ik ben begonnen met een best wel grote RC kist met een 2,5 cc motor!) Ik heb vaak bij oudere RC modellen de instelhoek moeten verkleinen. Groeten Willem
Dag Willem, Ik zal eerst in hoog gras enkele handstarts maken om te zien of er een redelijke glijvlucht in het model zit. Klopt, de korte neus is een probleempje en zal alles achter de vleugels zo licht mogelijk proberen te houden. Ik heb nu 10 CO2 motoren en inderdaad, de boxer is echt een meesterwerk. Ik kom zelf ook uit de tijd van de Charter,Westerly en andere traag vliegende hoogdekkers. De dikke profielen zorgden ook voor veel lift en bij toename van de vliegsnelheid was down nodig om rechtuit te kunnen blijven vliegen zonder extreem te klimmen.
Ik vraag mij af of het nu beter is, voor verhogen van de vlieg prestaties, om ook de onderzijde van de vleugels te bekleden of er toch van af te zien. Standaard is zonder. Zie bijgevoegde foto van een Demoiselle gebouwd door een Italiaan.
Voor het trimmen van de gecombineerde hoogte/richting roeren, heb ik een onderdeel in elkaar geknutseld die ik heb afgekeken van een SIG Demoiselle. Als het nodig blijkt, dan kan ik er altijd nog servo's in bouwen.
Enkele details toegevoegd en het combi hoogte /richtingsroer als geraamte gebouwd. Van deze combi heb ik een kleine wijziging doorgevoerd om het bespannen hiervan te kunnen vergemakkelijken. Motor en model verhouding zien er vreemd uit. Was bij het origineel ook een beetje. hier onder een afbeelding van een 1:1 Demoiselle
Nu alleen nog bespannen en lakken. De wielen zijn niet van het juiste formaat. Moet hier nog nieuwe voor maken.
Afwijkend van de tekening heb ik de omtrek van het richtingsroer voorzien van in vorm geschuurde balsa strips. Het hoogteroer krijgt dezelfde behandeling. Het , volgens tekening, hoogte en richtingsroer vond ik te fragiel. Huidige gewicht van deze combi is 2 gram.
Eindelijk lukt het mij om gewichtsbesparing, met de bouw van dit model, in de praktijk te brengen. 3 gram voor dit combi roer vind ik binnen de limiet. En dat op een totaal gewicht van tussen de 160-180 gram. De Motor en propeller nemen, met hun 60 gram, een derde van het totale gewicht voor hun rekening.
Even voor mij. Het is een drukke en warrige tijd voor mij af en toe. Heb ik je nou al die reglementen toegezonden?
Gisteren de kleur op de semi metalen delen opgebracht. Ik kwam deze kleur tegen op een model van Franse makelij. Gewaagd en opvallend maar was er gelijk weg van. Van de nieuwe wielen heb Ik de velgen en banden gereed.
Ik heb op de DOW niet eens de tijd genomen je te complimenteren met wat ik in je auto zag staan... Bij deze...