Heel mooi project.
Ikzelf heb ook vlieg en bouwervaring met de Demoiselle en met de Bleriot.
Dat soort pioneers modellen hebben dezelfde vliegeigenschappen.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/bleriot-xi-schaalmodelletje-voor-indoor.246375/
Lees mijn draadje maar eens door, ook filmpje op youtube
Ik had het kistje ontworpen voor 1S lipo, maar had te weinig vermogen.
Op 2S vliegt hij goed maar is iets te snel naar mijn smaak, 115 gram en 9,5 gram/dm2
Ik heb ook de demoiselle van Sig, die heeft een veel grotere koorde van de vleugel en vliegt nog beter, (relatief langzamer)
Samen gevat de vliegeigenschappen (van beide kisten):
Met originele grote instelhoek vleugel.
Veel lift bij lage snelheid en gering vermogen (net als origineel)
100% dus volgas is klimmen
80% gas is kruisen op gelijke hoogte.
60% gas is gecontroleerd dalen.
50% gas is heel snel dalen
Motor uit is nieuwe kist bouwen.
Hoogteroer is in feite alleen om te trimmen (de originele Demoiselle had geen knuppel met hoogteroer, alleen een trimwiel voor de hoogte)
De vleugels werden scheluw getrokken (wingwarping) door kabels aan de schouders van de piloot!
Deze kist kan dus echt helemaal niet zweven! (lastig bij vrije vlucht)
Ook als je hoogteroer down geeft wil hij niet zweven!
Maak je de invalshoek kleiner, zoals bij de Demoiselle uit de film, dan heb je meer vermogen en meer vleugelvlak nodig.
En je snelheid gaat ook omhoog.
Er is ergens een stuk op internet hoe ze de replica in de film wilde laten vliegen.
Er zijn echt behoorlijke aanpassingen gedaan, motor met hoger toerental en kleinere prop, besturing met stuurknuppel etc.
Wil jij de kist als vrije vlucht laten vliegen dan zul je ook aanpassingen moeten doen.
Mijn eerste proto had een instelbare instelhoek van de vleugel.
Ga je vrije vlucht doen dan zou ik eerst boven hoog gras met handstarts de zweef eigenschappen gaan testen (moet je altijd doen met vrije vlucht), en dan pas hoger gaan vliegen.
Succes Willem