De Eenhoorn van Hachette

Mag ik een tip geven?
Dat mag altijd Herman ;)
dit was reeds bij mij bekend, en ik had het zo ook gedaan, echter het probleem waren de spanten, deze stonden met een forse ronding tegen de kiel, terwijl de latten van deze eerste laag vlak tegen de kiel moesten komen.
Vandaar mijn opmerking over de on- orthodoxe manier:cool:
Maar gewoon mee blijven kijken en aanwijzingen geven hoor, daar leren we dan allemaal nog van…

Wel buiten schuren Koos, anders krijg je problemen:stout: met je admiraal :D
Bedankt voor de tip Henk :thumbsup::thumbsup: dus deze jongen stond vanmorgen lekker in het ochtend zonnetje onder het luifeltje te schuren….:p:D

Herby, Dat is een goede manier om de lengte van de eerste gangen naast de kiel te bepalen. Maar waar je zaathout zegt bedoel je waarschijnlijk zandstrook.
Dat had ik al begrepen Jan, enne het zij hem vergeven hoor……:):)
 
Even ter verduidelijking….

Hier zie je de voorste spanten met de sterk oplopende puntjes tegen de kiel deze hadden beter iets vlakker kunnen eindigen:
18B1551C-AAF0-4BBF-B0C4-2F3FF98E3D3D.jpeg


Maar ook dat gaat helemaal goed komen…
Gr Koos
 
Die puntjes zorgen wel voor de typische rompvorm aan de boeg, die je eerder bij Franse schepen ziet dan bij Engelse, en vermits Hergé een Franstalige Belg was is dit schip waarschijnlijk eerder door de Franse scheepsbouw beïnvloedt.
Je hebt de verjonging van de zandstrook ( !! :) ) dus waarschijnlijk een ietsje te recht afgesneden, in plaats van de licht ronde vorm die ik al vermeldde.

Dat is nu precies de reden dat ik zo graag werk met een dubbele rompbeplanking: de eerste laag laat toe vast te stellen waar de knelpunten liggen, en die kan je met de 2 laag proberen beter uit te voeren.
 
Toegegeven, ik kijk niet elke dag op het forum, maar dit was wel weer een verrassing. ik ben ook groot fan van de kuifje-reeks en ben goed bekend met dit schip. Dat hier een model van was uitgebracht was mij niet bekend, dus des te leuker dat die hier gemaakt wordt!
Jacques, je gaat als een speer en het ziet er erg goed uit :)
Geen plekje meer vooraan, maak ik kijk mee vanaf de achterste rij!
 
Geen plekje meer vooraan, maak ik kijk mee vanaf de achterste rij!
Welkom hier Ronald, en ik zie dat iedereen wat ingeschoven is zodat je toch nog vooraan kunt zitten :thumbsup::thumbsup:

Vandaag de hele romp geschuurd, geschuurd en geschuurd, deze is nu mooi glad echter richting voor was het dikte verschil (iets meer dan 0,5 mm) niet weg te schuren dus daar met wat laminaatvuller het verschil maar weg- geplamuurd:(:(:
DE6E13C5-1D2C-42E4-B3AF-F8F4264C6141.jpeg


1E9B3013-EB2B-4A27-A238-961C7A281B1F.jpeg


Nadat de plamuur droog was alles weer glad geschuurd, en werd de standaard “verbouwd” zodat de romp erin past:
9569F2A7-0C65-436A-94F4-C51CD4253B4A.jpeg


Tussen de tweede en derde laag van de triplex zat een grotere naad dus die werd ook nog ff dicht geplamuurd:
6EF2C066-51CA-415A-8EFF-27AF5953B4F9.jpeg


51DB7BC3-443B-43E0-8F3E-2314B5A7E09C.jpeg


Nu even wachten tot deze droog is waarna de laatste schuurbeurt gedaan kan worden en we weer verder kunnen met de voorsteven en de twee kieldelen voor tegen de onderzijde van de “valse” kiel, maar……
Yep tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend de resterende dekken even opgezocht om te kijken in hoeverre mijn hout voorraad toereikend is:
Bekijk bijlage 456456

Niet dus, met de resterende 24 latjes kan ik de dekken niet geheel beplanken.
Nu zijn er twee mogelijkheden of thuis zien wat we nog hebben en dit eventueel bijkleuren, of op naar een shop in Eindhoven of Antwerpen……
Dus we zullen daar nog ff over gaan nadenken

Fijne zondag nog,
Gr Koos
Ik had bij m'n eenhoorn hetzelfde probleem qua latjes. Oplossing: ff langs de Sligro en een doos houten roerstaafjes gehaald. Kost 2x bijna niets en voor dekbeplanking perfect. Althans vind ik. Kleuren doe ik met een oplossing van schuurspons in azijn. Bij de Eenhoorn zo gedaan en doe ik nu bij de Black Pearl ook weer.
 
Man, wat wordt dat fraai ! Ik schuif wel een stukkie op, maar ik blijf op de eerste rij zitten hoor !
Dank je voor het compliment Cyril :thumbsup::thumbsup:

Ik had bij m'n eenhoorn hetzelfde probleem qua latjes
Bij mij lag het aan het sloopwerk en niet aan enig tekort in het pakket;)

Dit begint er goed op te lijken Koos, kapitein Haddock zal trots op je zijn :D:D
Dank je Peter:thumbsup::thumbsup:

Mooie strakke romp
Dank je Tim :thumbsup::thumbsup:

En uiteraard alle anderen weer bedankt voor de likes….

Maar we gaan weer verder, de laminaat vuller is droog dus die werd geschuurd waarna de gehele romp met wat fijner schuurpapier nog eens na geschuurd werd.
Vervolgens de sparing voor de voorsteven uitgevijld waarna deze hierin gelijmd werd:
58BBF103-4138-4A50-8A64-10A33BD22B8C.jpeg


Aansluitend de twee kieldelen onder tegen de “valse” kiel verlijmd:
EAF88F14-625B-46C4-A9C8-FA5928DC83EE.jpeg


6C719CC4-2E89-4109-9054-D28AFFD7B6F1.jpeg

Het uitstekende gedeelte, de kiel- hak, komt straks gelijk met de achtersteven…….

Nu kon de tweede laag beplanking beginnen, deze bestaat uit linden latjes van 1x5 mm.
De eerste werd bovenin gelijmd:
7621C1AB-C6E7-41C9-A43D-6E079B8A23F7.jpeg


41233EE1-D4EF-44A5-970C-245FA45D8A65.jpeg


En hetzelfde aan stuurboord:
AB5FE664-657A-4F58-81BD-AC57FAF67CE4.jpeg


Tot slot voor vandaag werd ook nog de tweede lat aan beide zijden tegen de romp gelijmd:
ECC92A33-90F6-43DC-9680-E4D5121B0959.jpeg


En zo staat deze weer in het droogdok dus tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos
 
Ze wordt mooi Koos, ieder keer als ik een keer met de ogen knipper zijn we al weer een (heel) stuk verder. Volgens mij vaar jij volgende week met haar naar Hillegom :rofl::)
 
Dit is een super-productiewe droogdok daardie!
Dank je Heinrich :thumbsup::thumbsup:

Ze wordt mooi Koos, ieder keer als ik een keer met de ogen knipper zijn we al weer een (heel) stuk verder. Volgens mij vaar jij volgende week met haar naar Hillegom :rofl::)
Hillegom zit er deze keer jammer genoeg niet in Henk, dat valt gelijk met het einde van de September maand op de camping dus dan hebben we ander werk te doen :oops::oops:

Dat plamuur is toch een uitkomst he.
Maar je bent op de goeie weg!
Soms kun je er niet buiten Sjors, net als nu, de triplex is 1 mm dik en de latten voor de eerste laag zijn bijna 2 mm dik dus iets te veel om te schuren…;);)

Netjes hoor Koos :offtopic::)
Bedankt weer Peter :thumbsup::thumbsup:

Ondanks het aanhoudende goede weer vandaag toch weer wat vooruitgang geboekt, de derde en vierde gang op beide zijden aangebracht en de vijfde aan bakboord.

In deze gangen moesten de geschuts- poorten verwerkt worden, dus in de derde gang werden de bovenkanten uitgesneden:
D603F6AB-01BB-4864-B487-B5028996D8FB.jpeg


88A83B4A-C15B-416A-885F-11DCE513AA87.jpeg


De vierde gang bestond uit korte stukjes tussen de poorten in:
98365F74-A577-4675-9F1E-821F00769688.jpeg

Ay, ik zie nu dat het laatste korte stukkie nog enige verbetering behoeft......

5AEC0BBB-5C57-4734-B9DE-CA6AB6E91E42.jpeg


B12691F2-AB78-4929-9A72-ACF436DC4C78.jpeg


En in de vijfde gang (aan bakboord) werden de onderzijden van de poorten uitgesneden:
8813B0F2-EF9B-4DBC-ABAF-46E6D12F8CCF.jpeg


39A87067-E907-4C8B-B417-C51A1959F3E2.jpeg


Als de lijm droog is en de pins en klemmen verwijderd zijn moet ik ze met een scherp mesje nog “even” nalopen, maar dat is weer iets voor de volgende keer….
Tot dan,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Tussen de bedrijven door werd er toch nog wat gebouwd op de buitenwerf.
Eerst werd de vijfde gang aan stuurboord aangebracht met de laatste inkepingen voor de geschutspoorten:
4E56AF7C-E5F0-4A4E-A2F8-24B247172D32.jpeg


Aansluitend de uitstekende beplanking aan de voor- en achterzijde afgekort en in model geschuurd:
A81E4B6D-CB10-416B-971C-3AE9D144268F.jpeg


314B14A9-7358-41BE-A29F-221AD27059DE.jpeg


De volgende gangen moesten weer gebogen worden aan de boeg, deze keer besloot ik daarvoor de bijgeleverde mal te gebruiken.
Deze werd wat aangepast zodat er aan twee kanten tegelijk latten in geplaatst konden worden:
D9F45905-9F93-4158-9A47-C34B3EFF27A1.jpeg


A2733FF6-4B78-4B77-9B46-E1E123362189.jpeg

Passen er mooi op….

51652C63-8802-4D83-B2B7-F7B5F625FBEB.jpeg


4191F2FD-245D-445E-8830-D9EACA6C8442.jpeg


En zo werden er een aantal gangen geplaatst:
3451ECA0-593B-44DB-AD05-CDBD759E9759.jpeg


EBEAA9DC-1DEA-4E10-A127-D59F2D52CBF6.jpeg

Zitten mooi gelijk aan de boeg en tegen de voorsteven……

Uiteindelijk zijn we weer drie gangen verder en staat het totaal nu op acht aan beide zijden:
86AF3E09-13DC-497F-BCB7-CF44F3DC9D38.jpeg

Die staat weer te drogen…..

Tot de volgende up-date,
Gr Koos
 
Dank je Peter, voorlopig ben ik ook zeer content ermee.. ;);)

Maar goed, vanochtend was het lang bewolkt dus wat doe je dan, juist we prullen dan maar weer een beetje ;)

Dus verder met de beplanking, de tweede rij geschutspoorten moesten nu “omplankt” worden, dus eerst maar weer de korte stukjes:
D7FCA69B-4360-4659-B8B1-C21C9D75DE37.jpeg


DAB4CB1E-0EC9-4D43-B82A-79E39B387E5C.jpeg


Dan de gang onder de poorten met aan de boeg weer de rondingen en verjongingen, dus de latjes maar uit de mal gehaald:
9897442C-7C96-401F-90D4-69156CB7C760.jpeg


DD7CF64A-D2B1-478D-A758-0AB105332077.jpeg


En uiteindelijk zitten er nu 12 gangen op aan beide zijden, dus zo staat deze erbij in het droogdok:
4827EEC7-BE27-450E-9083-DB1FF49A643A.jpeg


BA246623-DFFA-49D6-A9C3-F1C613544DB2.jpeg

De poorten moeten in beide rijen nog bijgesneden worden, maar dat komt nog……..

Aan de achterzijde zitten we weer op het kantelpunt, dus is het niet verkeerd dat deze dan maar wat langer ligt te drogen…….

Dat drogen kan zonder meer tot zondag want morgen gaan we eerst maar weer een stukkie fietsen, ditmaal bij onze zuiderburen en dan “door de bomen”….:D:D

Dus tot de volgende keer maar weer,
Gr Koos
 
Laatst bewerkt:
Back
Top