Bouwverslag stoomsleper Afrika

Juki, Maak die kolenfeeder dan zo dat die gelijk de sintels mee afvoert. Ik ken twee modelstoomboten met geautomatiseerde MK. Bij beide schepen (geen kolenstokers) was het een hele puzzel om alles in de machinekamer te krijgen. Daar waren al uitdagingen genoeg. Maar laat je niet remmen door mijn opmerkingen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Ik doe dat niet ,heb niet eens een stoommachine, was het maar waar
 
Bovendien als een stoomsleepboot al of niet met een stoommachine of elektromotor op het water ligt en er komt rook uit de schoorsteen dan maakt niemand zich daar druk om.
een stoommachine is leuk, en duur.
ik heb een model van de Christiaan Brunings, en hier komt rook uit de schoorsteen deze wordt gemaakt door lampolie te verbranden en via een ventilator de schoorsteen in te blazen.

IMG-20210420-WA0001.jpg


groet Piet
 
Bovendien als een stoomsleepboot al of niet met een stoommachine of elektromotor op het water ligt en er komt rook uit de schoorsteen dan maakt niemand zich daar druk om.
een stoommachine is leuk, en duur.
ik heb een model van de Christiaan Brunings, en hier komt rook uit de schoorsteen deze wordt gemaakt door lampolie te verbranden en via een ventilator de schoorsteen in te blazen.

Bekijk bijlage 465061

groet Piet
Vind het wel geweldig met die rook
Is dat die boot die je gerestaureerd hebt ? Dacht dat ik daar een topic over zag staan
 
Ja de spanten, die pur ik vol, snij en schuur hem in de vorm als het hard is. Keukenfolie er overheen en met epoxi en glasdoek bekleden. Droog, dan trek je de mal er zo uit, en je hebt meer ruimte in de boot.
Grt peter.
 
Ja de spanten, die pur ik vol, snij en schuur hem in de vorm als het hard is. Keukenfolie er overheen en met epoxi en glasdoek bekleden. Droog, dan trek je de mal er zo uit, en je hebt meer ruimte in de boot.
Grt peter.
Ja dat is ook een manier,had iknog nooit van gehoord ,heb wel veel met epoxi gewerkt,eerst een buitenmal en dan de contramal,maar de eerste mal is veel werk ,alles moet spiegelglad zijn
 
Als je het pur netjes afwerkt (desnoods met plamuur) is het epoxy ook mooi glad.
grt Peter

Jazeker, maar nog nooit op dat idee gekomen ,goeie tip voor de volgende keer, heb nog keperdoek en epoxi genoeg,ben ondertussen ook mijn echte boot aan het restaureren
 
Juki, de Christiaan Brunings is gebouwd uit een bouwdoos met de nodige aanpassingen naar het orgineel welke in Amsterdam ligt.
heb daar best wel veel foto's kunnen maken.
en lattenbouw is niet zo moeilijk als je maar de tijd neemt om de latten te weken en in natte toestand om de spanten vastzet en laten drogen, en als ze droog zijn blijven ze mooi in die vorm zitten.
groet Piet
 
Juki, de Christiaan Brunings is gebouwd uit een bouwdoos met de nodige aanpassingen naar het orgineel welke in Amsterdam ligt.
heb daar best wel veel foto's kunnen maken.
en lattenbouw is niet zo moeilijk als je maar de tijd neemt om de latten te weken en in natte toestand om de spanten vastzet en laten drogen, en als ze droog zijn blijven ze mooi in die vorm zitten.
groet Piet

Ja doe ik ook,maar vind het %$%$%%werk,eentonig
 
Iemand een tip hoe ik die luikjes aan die kleine scharniertjes vast krijg ?
Secondelijm werkt niet,door de capillaire werking zitten de scharniertjes zo vast
20211111_123855.jpg
 
Back
Top