Bouwverslag stoomsleper Afrika

Je hebt ook secondenlijm in gel variant. Die heeft daar minder last van. Zelfde met veel epoxylijmen.
Ook zou je een beetje kruipolie in het draaipunt laten lopen. Dan de bladen even goed ontvetten en dan lijmen. Dan hecht de lijm niet meer in het scharnierpunt.
 
Je hebt ook secondenlijm in gel variant. Die heeft daar minder last van. Zelfde met veel epoxylijmen.
Ook zou je een beetje kruipolie in het draaipunt laten lopen. Dan de bladen even goed ontvetten en dan lijmen. Dan hecht de lijm niet meer in het scharnierpunt.

Bedankt zal eens een proefstukje maken
 
Zo beplanking zit erop,nu schuren en plamuren
20211111_192131.jpg
 
Ja @Juki, plamuren en schuren is een nadeel van bouwen in hout.
De romp ziet er echt mooi uit met een prachtige zeeg, dus zeker de moeite waard om hier aandacht en tijd aan te besteden.
Ik geef geen commentaar op de motor steun, daar dit deel nog wel op een later tijdstip ter sprake komt.
Veel succes met je project. Groet. Henk
 
Ja @Juki, plamuren en schuren is een nadeel van bouwen in hout.
De romp ziet er echt mooi uit met een prachtige zeeg, dus zeker de moeite waard om hier aandacht en tijd aan te besteden.
Ik geef geen commentaar op de motor steun, daar dit deel nog wel op een later tijdstip ter sprake komt.
Veel succes met je project. Groet. Henk
Ja ,hij moet spiegelglad worden ,maar dat heb ik vroeger wel van mijn oude buurman geleerd,die was meubelmaker,als ik wat geschuurd het, keek hij niet maar voelde gewoon met zijn vingers,en het was zelden goed haha,maar heb er heel veel van geleerd
 
Maar is de steun niet goed ? 2mm plaatstaal ,is heel stevig,hoek op hoek aan elkaar gelast,en met boutjes op de grondplaat
 
Geen idee wat je als koppeling gaat gebruiken Juki. Voor zover ik heb gezien is de Bühlermotor die jij gebruikt op de kopse kanten dicht en worden er geen koelkanalen afgesloten. Raad je aan om een dubbele kruiskoppeling of een cardan te gebruiken. Mocht door omstandigheden de romp een beetje werken wreekt zich dat niet in de aandrijflijn. Als er in de askoker een lipseal of G-ring zit vet die dan een beetje in. Het zal niet de eerste lipseal zijn die warm loopt en verhardt, omdat de lipseal water nodig heeft om te koelen. Kan het zo niet zien, maar jij zult ongetwijfeld weten welke as/kokercombinatie je hebt. Neem aan dat je de as binnen langs kunt verwijderen voor inspectie en onderhoud. Succes met het glad maken van de romp. Gr. Klaas.
 
De steun is perfect, maar de afstand tussen de schroefas niet,
Hier tussen moet de as van de E-motor en de koppeling plaatsen.
Indien je cardankoppelingen gaat plaatsen, ieder ca, 20mm lang?, dan moet de motorsteun naar voren, richting boeg.
Nu heb ik in mijn stoomsleepboot een koppeling gemaakt, die met een as afstand van 2mm vele uitlijn fouten opvangt, zie :
SAM_1534 verkleind.jpg

Door het blauwe siliconen rubber kunnen de assen onderling de hoek- en asafwijking opvangen.
Succes met de voortgang. Groet. Henk.
 
Henk zijn oplossing is ook een goede en heeft weinig lengte nodig. Gr. Klaas.
 
Schreef dat jouw oplossing ook een goede is Henk. Gr. Klaas.
 
Klaas bedankt voor je antwoord,
Soms kan het verkeerd gebruik van een bezittelijk voornaamwoord (zijn, jouw) tot misverstanden leiden.
Henk.
 
Zie er niets verkeerds aan Henk, maar het misverstand is gelukkig opgelost. Gr. Klaas.
 
De steun is perfect, maar de afstand tussen de schroefas niet,
Hier tussen moet de as van de E-motor en de koppeling plaatsen.
Indien je cardankoppelingen gaat plaatsen, ieder ca, 20mm lang?, dan moet de motorsteun naar voren, richting boeg.
Nu heb ik in mijn stoomsleepboot een koppeling gemaakt, die met een as afstand van 2mm vele uitlijn fouten opvangt, zie :
Bekijk bijlage 467122
Door het blauwe siliconen rubber kunnen de assen onderling de hoek- en asafwijking opvangen.
Succes met de voortgang. Groet. Henk.

Dit is ook een proef opstelling ,er zit nog niets vast,maar jij hebt gelijk,het zit te kort op elkaar,ik ga de as inkorten
 
De steun is perfect, maar de afstand tussen de schroefas niet,
Hier tussen moet de as van de E-motor en de koppeling plaatsen.
Indien je cardankoppelingen gaat plaatsen, ieder ca, 20mm lang?, dan moet de motorsteun naar voren, richting boeg.
Nu heb ik in mijn stoomsleepboot een koppeling gemaakt, die met een as afstand van 2mm vele uitlijn fouten opvangt, zie :
Bekijk bijlage 467122
Door het blauwe siliconen rubber kunnen de assen onderling de hoek- en asafwijking opvangen.
Succes met de voortgang. Groet. Henk.

Dat is een hele mooie !!!!!, maar moet alles met een slijptol en boormachine doen
 
Als je geen draaibank hebt, dan de motorsteun naar voren, richting boeg en onder geen beding de schroefas inkorten.
Bij inkorten van de schroefas krijg je achteraf spijt.
Je hebt genoeg ruimte in de buik van het schip.
Succes met de bouw. Henk.
 
Back
Top