Motor/rotor voor Zeilbootje

Hallo Jan,

Je reactie is ontmoedigend, maar realistisch vrees ik. Tegelijk wil ik er geen wedstrijden mee zeilen, maar af en toe "dobberen" in de plas.

Mijn plan is uitfrezen tot 30% lichter, minder diepgang zo en mogelijk totaal 4 a 5 cm met dek boven wateroppervlak.
Ander zeil ben ik mee bezig.

Kiel laat ik zitten alhoewel ik niet weet wat het effect wordt met een lichtere romp.
De romp in epoxy is een idee, maar handhaaf minimaal 1 cm romp dikte, dat lijkt mij stevig!?

Ik ben geen professional, maar probeer wat binnen mijn technisch vermogen is. Mocht na het deels uithollen bootje niet goed in water liggen cq. niet stabiel, dan is er niets verloren en sluit ik het dek en plaats de kajuit er weer overheen en zet ik hem voor het raam. Mocht het wel goed liggen dan ga ik mij verdiepen in de RC mogelijkheden.

Groeten, Mabo

PS jij bent wel echt een professional zie ik op je profielpagina en posts, Top!
 
Laatst bewerkt:
Mijn plan is uitfrezen tot 30% lichter, minder diepgang zo en mogelijk totaal 4 a 5 cm met dek boven wateroppervlak. Ander zeil ben ik mee bezig.
Hallo Mabo,

Goed streven, dan kun je zien of die gewichtsvermindering voldoende zal zijn.
Kiel laat ik zitten alhoewel ik niet weet wat het effect wordt met een lichtere romp.
De romp in epoxy is een idee, maar handhaaf minimaal 1 cm romp dikte, dat lijkt mij stevig!?
Met een lichtere romp zal de kiel effectiever zijn, helemaal als je het lood, in plaats van twee strips naast de kiel, er in een rolletje (torpedovorm) onder hangt.
Een romp die in de glasweefsel en epoxy zit hoeft niet dik te zijn, de sterkte komt van het glasweefsel.
Een bouwdoos van balsa heeft vaak maar een paar millimeter rompdikte, want de sterkte en het waterdicht zijn, komt van de epoxy en glasweefsel.
Ik ben geen professional, maar probeer wat binnen mijn technisch vermogen is. Mocht na het deels uithollen bootje niet goed in water liggen cq. niet stabiel, dan is er niets verloren en sluit ik het dek en plaats de kajuit er weer overheen en zet ik hem voor het raam. Mocht het wel goed liggen dan ga ik mij verdiepen in de RC mogelijkheden.
Houdt ons op de hoogte van je vorderingen!
Jij bent wel echt een professional zie ik op je profielpagina en posts, Top!
Het voordeel van het feit dat je al een poosje met de hobby bezig bent...

Groeten, Jan.
 
ik heb heel lang geleden eens een zeilboot gebouwd met de “Bread and butter” methode, gestapelde planken die binnen en buiten uitgezaagd zijn. Was zeker geen realistisch of snel zeilend schip, want de romp was veel te zwaar, maar zeilde wel en ik heb er veel van geleerd.

uitfrezen dus zoveel mogelijk moet kunnen. Maar denk ook goed na waar je eventuele besturings onderdelen kunt plaatsen - roer en roerservo en misschien een zeilschool servo of motortje. Op mijn Corsaro 2 project doe ik dat door het gat in het dek van de kajuit - is wel een uitdaging!

Uiteindelijk leer je van het doen - en met houtbouw is veel nog wel repareerbaar. Success!

freek
 
Mabo,
Voor mezelf sprekend vind ik dit nog steeds een aardig bootje met een mooie familieachtergrond en waarvan ik denk dat er nog steeds best wel iets leuks van te maken is.
De kunst is, en dat is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, om in de buurt van de basis te blijven.
De opmerkingen van Jan (Pompebled) zijn zondermeer allemaal waar en gebaseerd op jarenlange ervaringen.
Ik ken ze en zijn mij niet onbekend, echter ieder zijn eigen visie en vraagt dit scheepje in mijn ogen toch wel een wat andere aanpak en dat is om hem of haar met (relatief) simpele middelen en zonder al te grote ingrepen / verbouwingen weer terug op het water te krijgen.
Het moet denk ik ook een scheepje blijven wat bij de (ver)bouwer, in dit geval jij dus, blijft passen.
De inbouw van een motor zag ik van begin af ook al niet zo zitten, en ben ik daarom ook niet te diep op in gegaan, maar waar een wil is, is een weg en wie ben ik om te zeggen dat je dat niet moet doen.
Waar ik wel in geloof is - om als het lukt het gewicht terug te brengen - op de eerste plaats te proberen er een werkend (soepel scharnierend) roer in te maken.
Als dat lukt, (de kosten zijn het niet) een eenvoudige zender met ontvanger en (voor de bediening van het roertje) een kleine (mini of micro) servo aan te schaffen.
Edit: en natuurlijk een accupack (bijv. 4 penlite's) voor de voeding.
Meer heb je voor deze boot eigenlijk gewoon niet nodig, want geloof me, ook zonder een zeilservo en de benodigde inbouwruimte voor bediening van de zeilen, kan je straks (na wat uitvogelen van een acceptabele zeilstand) nog leuk heen en weer door de sloot of de (park)vijver varen.
En dat laatste is waarvan ik denk dat het bij dit scheepje om gaat :yes:!
Met mijn voorstel is het denk ik eenvoudig om de basiskneepjes te leren en mocht het je zo goed bevallen dat je verder wilt, dan komt de rest (bij een vervolg schip) ook weer wel een keer.

Groet en succes, Bert

Ps. (rc) zeilschepen met een motor zijn er best wel, maar noemen ze dan veelal motorsailers en indien goed gebouwd, varen die zowel leuk op de zeilen als op de motor.
Een voorbeeld is bijv. de Inga IV (zie in mijn onderstaande riedel van gebouwde schepen en waarvan hier op het forum een bouw- of renovatieverslag geschreven is).


 
Laatst bewerkt:
Bert,

Inderdaad, het gaat om de emotie! Het is al fijn als ik de boot met een roer kan sturen. Die motor is inmiddels secundair nu ik begrijp dat er ook een mogelijkheid is de zeilen te bedienen.

Het uithollen via de beperkte kajuitopening is lastig, wel ligt hij nu al een stuk hoger! Ik heb ook als proef met pvc schuim met een malletje drijvers gemaakt die ik als een kleine "kraag" om de kiel kan schuiven. Daarmee komt de boot echt afdoende hoger boven de waterlijn. Ook als boot schuin ligt zie je de drijvers niet en deze kan ik gewoon erop/eraf schuiven. Weet niet of ik dat nodig heb, maar is wel een geruststelling het dat de boot sowieso op hoogte is te krijgen is. De kiel kan ik een torpedogewicht of zo aan klemmen om stabiliteit te vergroten.
Vervolgstappen:
- Verder uithollen en afwerken
- Verdiepen in roer en roes/zeilservo en, zoals Freek hierboven aangeeft, kijken waar ik e.e.a. kan plaatsen
- Met een oog toch nog even kijken naar "motorsailers" zoals dat blijkbaar heet.

Warme groet,
Marbo
 
Kortste klap. De zeilboot die je nu hebt, op of in de kast. En beginnen met iets dat meer zeil-potentie heeft. Sterker nog... ik heb er ene op zolder staan die erg goed zeilt (t/m 5 Bft) en die je gratis mag komen afhalen.
full
 
Hallo.

Ik wil mij vooralsnog eerst focussen op een rc te bedienen roer. Heeft iemand tips voor een roer installatie, roer, motortje, ontvanger, zender? ik zie wel onderdelen op internet maar weet niet hoe samen te stellen.
 
Hallo Mabo,

Om te weten wat je nodig hebt, is het handig om te weten hoeveel ruimte je hebt voor een roerservo, een zeilservo, ontvanger en batterij.
Iets anders is, hoe dicht je bij het originele ontwerp wilt blijven.
Ik heb je foto uit post drie even gejat en er een roerkoning in getekend, die rekening houdt met het origineel:
roerkoning.jpg

Zoals je ziet vormt het achterste deel van de kiel het roerblad en loopt de as die het roer laat draaien (roerkoning) onder een hoek naar boven, de romp in.
Zonder te weten uit welk materiaal de kiel bestaat wordt het dus zagen (roerblad los van de kiel) en lijmen, of solderen.

Om de roerkoning komt, bij wijze van lagering, een messing buisje, dat boven de waterlijn in de romp eindigt, anders krijg je lekkage.
Een simpele uitvoering is een strak passend buisje met een lik vet, een nette oplossing is twee glijlagertjes onder en boven, die een vetkamer vormen zodat het roer soepel draait en toch waterdicht is.
Voor deze optie heb je relatief veel ruimte onderdeks nodig, omdat de hefboom ('helmstok') naar de servo niet alleen van links naar rechts beweegt, maar ook op en neer, door de hoek die de as maakt.

Als je dit te lastig vindt, laat het me weten, dat kom ik met een eenvoudigere, minder dicht bij het origineel blijvende oplossing.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan,

Dank voor je snelle reactie, kundige tips en leerzame informatie. De foto geeft een goede verheldering van wat je bedoeld, dat is erg behulpzaam, dank!

Mijn idee ligt in het onaangetast laten van de kiel en een roer erachter. Je geeft aan dat ruimte nodig is onderdeks. Die ruimte is ca. 6 cm breed, 5 cm hoog en 20 cm lang. Wat de inbouw bemoeilijkt is de beperkte opening van 4 bij 12. Ik weet niet of je hier iets mee kunt, dit zijn wel de maten waarmee ik moet werken.

Groeten, Mabo.
 
89831ABF-1262-4F54-BEF5-E45E66767DBD.jpeg
Ik heb zo’n schuin roer op m’n corsaro 2 gebouwd, maar bij mij komt de roerkoning dan tot bovendeks (in de kuip) zodat ik erbij kan, en de overbrenging naar een servo is best ingewikkeld. Als je door het gat moet van de Kajuit, dan zul je waarschijnlijk het roer verticaal moeten maken, zodat je een gat en ondersteuning voor roerkoker kunt maken en de hevel daarop. Bijvoorbeeld zoals hieronder (zij- en bovenaanzicht). De hevels op de servo en op het roer zijn parallel en even lang. Een kleine servo met 1-2kg.cm is denk ik genoeg. Je hebt dan nog een ontvangen en accu nodig.
 
Dank voor je snelle reactie, kundige tips en leerzame informatie. De foto geeft een goede verheldering van wat je bedoeld, dat is erg behulpzaam, dank!

Mijn idee ligt in het onaangetast laten van de kiel en een roer erachter. Je geeft aan dat ruimte nodig is onderdeks. Die ruimte is ca. 6 cm breed, 5 cm hoog en 20 cm lang. Wat de inbouw bemoeilijkt is de beperkte opening van 4 bij 12. Ik weet niet of je hier iets mee kunt, dit zijn wel de maten waarmee ik moet werken.

Mabo,
Ik snap wat je bedoelt met het onaangetast laten en ga daar in grote lijnen met je mee.
Maar toch .......... ik denk dat Jan gelijk heeft en dat je je besluit daarover zou kunnen heroverwegen.
In mijn visie, maar wie ben ik? wordt een simpel erachter geplaatst roertje straks als een vlag op een modderschuit en dat zou zonde van je model zijn.
Stel dat je toch het huidige (zich voorstellende) roerblad weg weet te zagen (of slijpen) krijg je daar ruimte en vooral mogelijkheden om daar een beter passend, mooier en bruikbaar roer te maken.
Uit je foto's meen ik op te kunnen maken dat je de verf voor het onderwaterschip hebt staan, dus de visuele afwerking komt ook weer helemaal goed.

Dan zit je nog steeds met een beperkte toegang tot het onderdekse :(.
Het huidige dek is een (gesimuleerd?) lattendek.
Je hebt naar ik begrepen heb een Dremelmachine en met deze machine, in combinatie met dunne slijpschijfjes (of eveneens verkrijgbare zaagbladjes), zou je door in de planknaden te slijpen, zagen of misschien gewoon met een scherp Stanleymes een (tijdelijk) grotere en werkbare ruimte in je dek kunnen maken.
Als je dit netjes en precies doe, kan je het later ook weer netjes en met een beetje creativiteit zo goed als onzichtbaar terug plaatsen.

Hoe het er daarna onderdeks met de constructie van roer en servo uit zou kunnen (of moeten?) gaan zien is (voor mij en met simpele korte bewoordingen) even wat lastiger uit te leggen, maar soms zeggen plaatjes meer dan :offtopic: , dus misschien, als je naar het (begin) verslag van mijn gerenoveerde Draak kijkt, (zie onder de linkjes in mijn riedel van gemaakte MBF verslagen) een en ander wel wat duidelijker wordt, waarbij ik gelijk toe moet geven dat ik toen wel wat meer ruimte had dan jij nu.

Hopelijk helpen deze en de opmerkingen van de andere, je weer een stukje verder.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: k-k
Hallo Freek en Bert,

Ik heb e.e.a. bestudeerd en kom tot een koerswijziging: ik laat het bootje voor wat het is!

Het karakter van dit scheepje verdwijnt als ik in de kiel ga zagen. Rondom dremelen/snijden, als het dan toch moet, is een overweging geweest, maar mijn ervaring is dat ik met dergelijke acties meer problemen oproep dan oplos. Dus hij gaat weer netjes dicht, wel nieuwe witte zeilen erop en dan maar weer met een touwtje varen (-:.

Door op dit forum bij jullie te kijken naar wat men zelf bouwt ben ik wel geïnteresseerd geraakt in modelboot bouw. De boten die ik de moeite waard vindt kosten 500 euro of meer en dan komt volgens mij RC er nog bij. Misschien iets om "naartoe te groeien"!

Bedankt voor jullie meedenken en de reacties. Het zijn de mensen zoals jullie die dit forum power en plezier geven.

Warme groet,
Mabo
 
Lijkt me een wijs besluit.

De boten die ik de moeite waard vindt kosten 500 euro of meer en dan komt volgens mij RC er nog bij

Zijn dit dan zeilboten of eerder motorboten? Ik bouw zelf ook nog wel 'ns een bootje en idd er kruipen wel wat euro'tjes in. Maar... er zijn altijd wel mede-modelbouwers die een helpende hand willen toesteken.
 
Hallo Eric,

Zeilboten als Corsaro, Smaragd. Maar zo een de draak die Bert heeft is ook een mooi klassiek schip en dan wordt het allemaal bereikbaar.

Groet,
Mabo
 
Mabo,

Ik denk, alles op een rijtje zettende, dat dit "Ik heb e.e.a. bestudeerd en kom tot een koerswijziging: ik laat het bootje voor wat het is!" een goede beslissing is.
Niet omdat ik denk dat je het misschien niet zou kunnen, maar meer omdat je er voor kiest om bij jezelf en de achtergrond van dit scheepje te blijven :thumbsup:.

In elk geval ook leuk te lezen dat dit met de conversaties eromheen, je interesses gewekt zijn om je verder in de mogelijkheden van (model)scheepsbouw en rc te gaan verdiepen.

Ja, en dan de prijzen .............. o_O:oops::(:confused::rolleyes:.
Ook daar zijn weer eindeloze discussies over mogelijk, maar kort samengevat komt het er op neer dat daar binnen de modelbouw zoveel in mogelijk is, dat het eigenlijk wel in ieders portemonnee in te passen zal zijn ;).

Wil je straks zelf een leuk betaalbaar scheepje met goede zeileigenschappen, wat ook zeker door een (echte) beginner te bouwen is, kijk dan bijvoorbeeld eens naar de "Emma" van Gary Webb. www.bearospaceindustries.com/boats2.html
De totaal benodigde rc elektronica is, om je je een kostenidee te geven (afhankelijk van persoonlijke keuzes en nieuw of gebruikt) met zo'n 150 á 200 € een heel eind betaald.
Als dit je in je mogelijk verdere oriëntatie aanspreekt, is er via Google op het internet en dus ook zeker bij YouTube heel veel te vinden.

Op dit moment ben ik zelf de wat grotere en iets moeilijkere tweemast gaffelschoener "Irene" van deze ontwerper aan het bouwen.
Geloof me, het is natuurlijk persoonlijk, maar het zijn schitterende ontwerpen en een genot om aan te werken!

Groet, Bert
 
Op rc-network.de staat te kust en te keur aan r/c zeilboten te koop. 't Is vaak wel eindje rijden in Duitsland, maar dan heb je ook wat... Eerst maar 'ns r/c zeilen voordat je je in een project stort en later blijkt dat r/c zeilen het toch niet helemaal is. En staar je niet blind op de grote merken. Ik ben destijds voor een houtbouw-romp van marktplaats gegaan, zodat ik lekker kon breken en verbouwen. Ook zonder er zuinig op te hoeven zijn. Een beetje lengte en waterverplaatsing is ideaal, want eenmaal op het water wordt zo'n model snel klein.
 
Op zich is dat dezelfde beslissing die ik met de tweemaster van mijn opa gemaakt heb - laten voor wat die is, alleen zeilen en verf vernieuwd. Schip is ook 100+ jaar oud. Toen heb ik Corsaro gekocht en het duurde 12 jaar voor ik daarmee iets deed….
Maar:
Die boot van Opa zit ook alweer 12+ jaar in zijn kist. Ik weet nu dat ik de Verbouw problemen toen boetvaardige kunnen oplossen - maar als Corsaro af is ga ik nog eens kijken of ik die oude boot werkend krijg. Kwa kosten valtbhet mee - voor mij is iedere boot een multi jaar project en dan is het geen dure hobby meer (en heb je ook een paar tweedehands zenders en onderdelen verzameld)
 
Hallo, dank voor de reacties en tips.

Ik zat te kijken naar het verslag van Bert omtrent de bouw van modelboot“Irene”. Na één pagina ben ik opgestaan, kop koffie erbij gepakt en daarna in verwondering en admiratie verder gaan lezen. Inspirerend te zien hoe de bouw tot stand komt, met al die apparatuur, kennis en kundigheid, geduld en gelukkig ook het plezier, lees ik.

En dan wordt een heel mooi stuurrad weer opnieuw gemaakt, omdat o.a. de kleur niet goed is! Wat een passie.

Zelf mijn bootje dichtgemaakt en lak hem af en zet hem neer. Krijgt wel meer dimensie met al wat ik hier heb ervaren.

Bert, de link met tekeningen heb ik bekeken. Het lonkt en is een stap te ver tegelijk. Eerst eens varen met een rc bootje is niet vereist, het is de techniek en creatie die mij pakt. Maar ga mij eerst eens beter inlezen.

Groet,
Mabo
 
Laatst bewerkt:
Vroeger was er St Mini-Sail met erg veel info. De zusterorganisaties in Duitsland en Zwitserland hebben ook websites met veel info.
 
Back
Top