Ik twijfel of, nadat het model is voorzien van epoxy en glasvezel, ik de romp uitschuim of dat ik daarna de romp met schuim uit de verharde epoxy en glasvezel trek.
Ik het laatste geval is het model zonder schuim en spanten en is alles toch lichter (dit was volgens mij optie 2, Jan!). In dat geval kan ik eventueel alleen enkele spanten terugplaatsen/lijmen.
Hallo Mabo,
Je haalt dingen door elkaar.
Optie 1 is de schuimkern bekleden met glasweefsel en epoxy en na uitharding (weken(!) in een warme omgeving, zodat alles ook wérkelijk uitgehard is) lossen van de schuimkern (die hier waarschijnlijk bij sneuvelt) en een paar spanten voor de stevigheid plaatsen en om de elektronica te kunnen monteren.
Optie 2 is de schuimkern bekleden met glasmat en epoxy (of de snellere versie met verpakkingstape), spiegelglad afwerken en in de loswas zetten, waarna je er een mal van trekt. In die mal lamineer je dan de uiteindelijke romp (waar ook weer een paar spanten komen), gigantisch veel werk voor maar één romp.
Optie 3 is een variatie op 1): je maakt de spanten van 5-6 mm schuimplaat en vult de tussenruimten op met een afwijkende kleur schuimblokken, die je vast ruw op maak snijdt.
Je verlijmt de spanten en de blokken, waarbij je er voor zorgt, dat er géén lijm buiten de spanten komt.
Eenmaal gedroogd (als je witte houtlijm gebruikt, kan dit zomaar een week of twee duren, omdat het opgesloten is tussen het schuim) schuur je de klont schuim weer in vorm , met een grote schuurlat, waarbij je ervoor zorgt dat je ophoudt, zodra de kleur van de spanten zichtbaar wordt.
Je gaat nu voorzichtig verder met een fijne schuurlat tot alle spanten nét zichtbaar zijn, waarna je met contramallen de vorm, tijdens het verder in model brengen, steeds controleert.
Ben je met de vorm tevreden, dan bekleed je de kern met glasweefsel en epoxy: één laag 160 gr/m², die je na uitharding licht schuurt, gevolgd door één laag 48gr/m² (fijnere structuur) met epoxy.
Ben je tevreden dan laat je de boel uitharden, anders licht schuren en nog een laagje 48 gr/m² met epoxy er op.
Eenmaal uitgehard (weken) zaag je de beklede kern van de bouwplank (hiervoor laat je tijdens het tekenen van de spanten natuurlijk ruimte) en modelleert de deklijn.
Het schuim laat je zitten voor de stevigheid; alleen waar je ruimte nodig hebt voor de elektronica haal je schuim weg, waarbij je minstens twee centimeter van de buitenzijde weg blijft, die dikte zorgt voor de vormvastheid.
Het dek kun je van hout (1-2-mm vliegtuig triplex), of ook met glasweefsel en epoxy uitvoeren, maar dat lijkt me lastiger i.v.m. de waterdicht uit te voeren dekopening.
Laat me maar weten als je nog vragen hebt.
Groeten, Jan.