Motor/rotor voor Zeilbootje

Voor het onderwaterschip van een model zeilboot gelden heel andere regels. De meeste schaalmodellen zeilen beroerd of helemaal niet. Daar is al veel over gefilosofeerd in dit forum en daarbuiten. Ik bouw alles tegenwoordig met het onderwaterschip, kiel en roer en zeil drukpunt van een RG65. Drijfpunt in het midden, lateraal aangrijpingspunt in het midden. Dan kan je boven water je fantasie loslaten, zeilt altijd goed, met vierkant tuig, met surfzeiltje, met latijnzeil etc. Micro Magic kan ook natuurlijk. Het onderwaterschip zie je toch niet. Ik geef de voorkeur aan bouwen met houten latjes op spanten die ik later verwijder. Ik heb een figuurzaagmachine, stanleymes, wat beitels, een schaaf, epoxy en schuurpapier. Laatst een mislukte 3D geprinte RG als mal gebruikt. Zal waarschijnlijk eindigen als vikingschip of zo.
 

Bijlagen

  • IMG_0163.jpg
    IMG_0163.jpg
    78,5 KB · Weergaven: 127
Phielp,

Dank voor je post en foto, dit is een heel goed idee met die houten latjes langszij de romp. Inmiddels al e.e.a. besteld, maar dit is een goede alternatieve aanpak.

Dat met bewezen onderwaterschip als basis is ook een idee. Ik denk als het beroerd zeilt dan is dat een optie voor de toekomst.

Groet,
Mabo
 
Mabo, De lange kiel is een obstakel om snel overstag te gaan. Geeft wel koersstabiliteit als vrij varend model, maar reageert langzaam op het roer. En als er dan weinig massa in het schip zit krijg de de kop niet door de wind. Mocht je toch op de tape en epoxy-toer gaan, zorg dan dat je de lange kiel zo inpakt dat de huid eraf kan schuiven. Later, als je weet waar de vinkiel moet komen zaag je voor en achterkant van de epoxy dooskiel en lamineert de einden dicht. Zo ontstaat een soort doos waarin je de vinkiel kunt verankeren. Dan heb je een bovenwaterdeel dat min of meer gelijk is aan je oude scheepje en onderwaterdeel met betere zeileigenschappen. Qua vorm zal de epoxy-romp aardig sterk zijn. Eventuele spanten dienen om de apparatuur aan te bevestigen. Heb er wel erg in dat het bepalen van het lateraal- en zeilpunt wel een dingetje is. Ook het bepalen van aangrijpingspunten voor de schoten vergt enige kennis. Maar daarover is wel iets te vinden in bouwverslagen. Zonder ervaring in RC-zeilen waag ik het niet om daarover uitspraken te doen. Al mijn spanten heb ik met een ouderwetse handfiguurzaag gemaakt. 3,3 mm triplex zaagt best wel gemakkelijk. Belangrijkst is dat de spanten exact op maat zijn en goed worden aangeschuind eer de latten erop gaan. Lijmt beter en minder geknikte latten. Gr. Klaas.

Dank voor je bericht Klaas. Ik zal werken met spanten en schuim, e.e.a. zoals Jan eerder hiervoor omschreef. De originele vinkiel zal in het model vooralseerst niet worden meegenomen, totdat de basisvorm gereed is. Ik zit te denken aan een constructie met een afneembare/wisselbare kiel.

Donderdag kan ik spullen ophalen bij de bouwmarkt en zal pas na de kerst een moment vinden om aan de spanten te beginnen. Het is al met al toch wel een heuse onderneming dit, hoop dat het meezit.

Groet,
Mabo
 
Geen dank hoor Mabo. Neem de tijd voor je spanten en zet ze op een stevige bouwplank, opdat tijdens de bouw alles mooi recht blijft. Succes ermee en we zien het resultaat wel. Gr. Klaas.
 
Ik twijfel of, nadat het model is voorzien van epoxy en glasvezel, ik de romp uitschuim of dat ik daarna de romp met schuim uit de verharde epoxy en glasvezel trek.
Ik het laatste geval is het model zonder schuim en spanten en is alles toch lichter (dit was volgens mij optie 2, Jan!). In dat geval kan ik eventueel alleen enkele spanten terugplaatsen/lijmen.
 
Ik twijfel of, nadat het model is voorzien van epoxy en glasvezel, ik de romp uitschuim of dat ik daarna de romp met schuim uit de verharde epoxy en glasvezel trek.
Ik het laatste geval is het model zonder schuim en spanten en is alles toch lichter (dit was volgens mij optie 2, Jan!). In dat geval kan ik eventueel alleen enkele spanten terugplaatsen/lijmen.
Hallo Mabo,

Je haalt dingen door elkaar.
Optie 1 is de schuimkern bekleden met glasweefsel en epoxy en na uitharding (weken(!) in een warme omgeving, zodat alles ook wérkelijk uitgehard is) lossen van de schuimkern (die hier waarschijnlijk bij sneuvelt) en een paar spanten voor de stevigheid plaatsen en om de elektronica te kunnen monteren.

Optie 2 is de schuimkern bekleden met glasmat en epoxy (of de snellere versie met verpakkingstape), spiegelglad afwerken en in de loswas zetten, waarna je er een mal van trekt. In die mal lamineer je dan de uiteindelijke romp (waar ook weer een paar spanten komen), gigantisch veel werk voor maar één romp.

Optie 3 is een variatie op 1): je maakt de spanten van 5-6 mm schuimplaat en vult de tussenruimten op met een afwijkende kleur schuimblokken, die je vast ruw op maak snijdt.
Je verlijmt de spanten en de blokken, waarbij je er voor zorgt, dat er géén lijm buiten de spanten komt.

Eenmaal gedroogd (als je witte houtlijm gebruikt, kan dit zomaar een week of twee duren, omdat het opgesloten is tussen het schuim) schuur je de klont schuim weer in vorm , met een grote schuurlat, waarbij je ervoor zorgt dat je ophoudt, zodra de kleur van de spanten zichtbaar wordt.

Je gaat nu voorzichtig verder met een fijne schuurlat tot alle spanten nét zichtbaar zijn, waarna je met contramallen de vorm, tijdens het verder in model brengen, steeds controleert.

Ben je met de vorm tevreden, dan bekleed je de kern met glasweefsel en epoxy: één laag 160 gr/m², die je na uitharding licht schuurt, gevolgd door één laag 48gr/m² (fijnere structuur) met epoxy.

Ben je tevreden dan laat je de boel uitharden, anders licht schuren en nog een laagje 48 gr/m² met epoxy er op.

Eenmaal uitgehard (weken) zaag je de beklede kern van de bouwplank (hiervoor laat je tijdens het tekenen van de spanten natuurlijk ruimte) en modelleert de deklijn.

Het schuim laat je zitten voor de stevigheid; alleen waar je ruimte nodig hebt voor de elektronica haal je schuim weg, waarbij je minstens twee centimeter van de buitenzijde weg blijft, die dikte zorgt voor de vormvastheid.

Het dek kun je van hout (1-2-mm vliegtuig triplex), of ook met glasweefsel en epoxy uitvoeren, maar dat lijkt me lastiger i.v.m. de waterdicht uit te voeren dekopening.

Laat me maar weten als je nog vragen hebt.

Groeten, Jan.
 
  • Like
Reactions: Cnn
Hallo Jan,

Dank voor je uitleg. Ik lees het morgen nog even rustig door om het goed te doorgronden wat je schrijft. Ik neem aan dat je bedoeld met schuimkern de buitenkant van de romp, toch?

Groeten, Mabo
 
Ja, de buitenkant van de romp wordt gevormd door de schuimkern.
Als je daar nog een 'huid' van glasweefsel en epoxy omheen legt, moet je eigenlijk die dikte aftrekken van de maten van de spanten.

Echter, als je de 3e optie kiest, is die laag dusdanig dun, dat het te verwaarlozen is.

Groeten, Jan.
 
Hallo Jan, dank voor je snelle reactie. Dan begrijp ik het! Inderdaad zat ik ook te denken dat je bij optie 1 de dikte moet aftrekken van de te maken spanten.

Top, dank.

Groeten, Mabo
 
Hallo,

Iemand een tip waarmee je q-board (soort hardfoam) kunt opvullen? Ik moet het werkstuk ophogen hier en daar, alvorens te schuren, vandaar.

Groet, Mabo.
PS Fijne kerstdagen
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan,

20211225_111015.jpg
IMG_20211225_121321.jpg
Dit is de basis waarmee ik ga werken. Niet netjes nog, veel op te vullen en schuren om de vorm goed te krijgen.

Na de kerst kijken naar goed hechtend/schurend opvulmiddel.

Groet. Mabo
 
Een bekende RC wedstrijdzeiler, Brad Gibson, gebruikt dik papier/ dun karton als spant waartussen het schuim komt.
Er staat een filmpje op Youtube
 
Laatst bewerkt:
Hallo Wim,
Als dat dikke papier sterk genoeg is en de spanten ermee kan uitknippen dan scheelt dat veel tijd!
Groet, Mabo
 
Mabo
Heb geprobeerd het linkje te vinden, maar dat lukte net niet.
Is wel heel bekend, dus iemand?

Brad legt uit hoe je een mal maakt, waarvan je een positieve romp kan halen.
Lijkt me zelfde proces als jij uitvoert voor de boot.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Mabo,
Leuk dit draadje, ik herkende direct het zeilbootje uit mijn jeugd. Het zal inderdaad rond de 55 jaar geleden zijn dat ik hetzelfde bootje voor m'n verjaardag gekregen heb. Toen ook aan een touwtje in de sloot laten varen en verder op groter water vanuit een (vergrote?) BM. Het bootje heeft nog heel lang op zolder gelegen. Weggegooid nadat het klem gezeten heeft waarbij de kiel de romp opengebroken heeft. Goed besluit om het bootje in de originele staat te bewaren en een nieuwe te maken. Succes.
Groet,
Ronald
 
Hallo Ronald,

Dank voor je bericht. Leuk en opmerkelijk dat jij hetzelfde bootje en ervaring hebt gehad. En dus ook gevaren met een touwtje, leuk zeg!

Mijn bootje stond onder een klok met zwaar gewicht aan een kabel wat afknapte en op het bootje viel. Toen is de romp beschadigd en twijfelde wat ermee te doen. De nostalgie won het.

Warme groet, Mabo
 
Hallo Mabo,

Ik kreeg al een onbehaaglijk gevoel toen ik je vorige foto zag; geen kielbalk om de spanten in verband te zetten en bij de foto's met het schuim er tussen, viel ik even stil.

Dit lijkt nergens op; de spanten verspringen ten opzichte van elkaar, er is geen strakende lijn van te maken.

Bekijk de video van Brad Gibson aandachtig, want dit komt niet goed.

Groeten, Jan.
 
Back
Top