Bij een ware schaal zeilboot bij weinig wind kun je de fok de andere kant optrekken (loefzijde) om zo het overstag gaan wat af te dwingen. Pas op het moment dat de boeg volledig tegen de wind in wijst.
Vroeger veel catamaran gezeild met zwaardloze rompen. Hier is de complete romp het zwaard, wat soepel sturen bij weinig wind tot een grote uitdaging maakte. Zodoende ontkwam je niet aan deze optie onder 3 bfrt. Zonder fok was achteruit zeilen de enige andere optie. Dat deed je door op de giek te drukken met de boeg in de wind.
Snelheid is de sleutel! Ik vermoed aan het onderwaterschip van dit bootje te zien dat deze niet heel wendbaar is.
Uitdokteren bij hoeveel roeruitslag dit scheepje nog snelheid behoud bij het tegen de wind invaren. Oefening baart kunst! Kort draaien is dus niet altijd de beste keuze.
Vroeger veel catamaran gezeild met zwaardloze rompen. Hier is de complete romp het zwaard, wat soepel sturen bij weinig wind tot een grote uitdaging maakte. Zodoende ontkwam je niet aan deze optie onder 3 bfrt. Zonder fok was achteruit zeilen de enige andere optie. Dat deed je door op de giek te drukken met de boeg in de wind.
Snelheid is de sleutel! Ik vermoed aan het onderwaterschip van dit bootje te zien dat deze niet heel wendbaar is.
Uitdokteren bij hoeveel roeruitslag dit scheepje nog snelheid behoud bij het tegen de wind invaren. Oefening baart kunst! Kort draaien is dus niet altijd de beste keuze.