Single Channel enkel rudder A1 zwevers

Ben natuurlijk wel benieuwd wat het gaat worden en hoop op veel foto's.

Man man, wat een keuze.
Gelukkig wordt deze al aardig ingedikt doordat je toch wat RC spulletjes in het neusje moet kunnen proppen.
Ontwerpjes van Radoslav Cizek die lijken goed geschikt.
Dat beperkt de keuze mogelijkheid nog meer, tot drie, Pluto, Sup of toch de La Mouette.

Frans
 
Ja Frans lastig he ben wel heel benieuwd wat de keuze wordt en niet vergeten wat plaatjes hier te posten.

Denk dat ik ga kijken voor een model met een jedelsky vleugeltje, moet dat toch echt effe een keer proberen.
 
Gelijk nog een vraagje voor de kenners van A1 modellen.
Is een looplijn te vervangen voor een Bunjee of E-Lier want dat is toch weer een andere start manier dan lopen.
 
:goal

upload_2021-12-21_22-28-29.png
 
Gelijk nog een vraagje voor de kenners van A1 modellen.
Is een looplijn te vervangen voor een Bunjee of E-Lier want dat is toch weer een andere start manier dan lopen.
Ik maakte vroeger wel gebruik van een bungee. Ik vloog toen een graupner Junior. De tekening die daarvan op outerzone staat is ook van mijn exemplaar https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=10865
Met een elastiek is het ontkoppelen wat minder voorspelbaar omdat je niet even kort down/up kan geven, en als er spanning op de lijn blijft staan door wat tegenwind kan het dus wel even duren voor je los bent.. Bij een elektro lier kun je in elk geval de lijnspanning er af halen, dus dat zal makkelijker gaan
 
Volgens mij gaat een bungee start veel sneller. Ik denk dat bij veel van deze modellen dan de vleugel wel iets versterkt moet worden, vooral in het midden.
Op filmpjes zie ik ze ook starten met een keerrol, dat wil ik ook wel gaan proberen, dan hoef je naar half zo hard te rennen maar heb je wel meer invloed op de startsnelheid.

Freiflugtraining April 2015 - YouTube
 
Laatst bewerkt:
Voor de eventuele geïnteresseerden , ik heb nog een A1 kitje te koop , verzendingskosten vanuit België ; 10 €

Vraagprijs ; 40 €
DSCN8543.JPG


Groeten Jef
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat een bungee start veel sneller. Ik denk dat bij veel van deze modellen dan de vleugel wel iets versterkt moet worden, vooral in het midden.
Op filmpjes zie ik ze ook starten met een keerrol, dat wil ik ook wel gaan proberen, dan hoef je naar half zo hard te rennen maar heb je wel meer invloed op de startsnelheid.

Freiflugtraining April 2015 - YouTube
Leuke video vind dat echt prachtig om zo te zien , mag iets hoger en dan met een servo wat terugsturen is toch maximaal fun.
 
Het nadeel van lopen is dat het op een bepaalde leeftijd het niet meer te doen is:(
@Ton van Munsteren : De Aeglet is/was trouwens een heel goed kistje: goede keuze!

UIt de onvolprezen Zaic 1964/1965
Bekijk bijlage 471997 Bekijk bijlage 471998 Bekijk bijlage 471999
Goed om te weten dat de Aiglet het goed zou moeten kunnen doen, tis tenslotte niet alleen het model die bepaald of het wil lukken.
Ben wel benieuwd waarom een Aiglet het goed zal doen maar een ander model weer niet, waar moet je nu eigenlijk op letten?.
Ja en dan modellen van de grootmeester Zaic ziet er allemaal uit als leuk spu.
Zou ook leuk zijn als thema bijv het ene jaar Zaic modellen ander jaar Vic Smeed of noem maar op Keil Kraft de lijst lijst zou eindeloos leuk kunnen zijn.
 
Ben wel benieuwd waarom een Aiglet het goed zal doen maar een ander model weer niet, waar moet je nu eigenlijk op letten?.
Tja, dan vraag je om een hele lezing over waarom , hoe en wat.

Maar ik probeer het kort:

Eerst is het schimmige ‘’eigenschappen’’ en ‘’prestaties’’ verhaal.

Dit valt uiteen in stabiliteit om alle assen en hoe dit zich manifesteerd.

BV: bij een verstoring lang ‘’napompen’’ of in zijn natuurlijke bocht vallen en met weinig hoogteverlies verder.

Het is goeddeels een kwestie van samenwerkende proporties: grotere /kleinere V-stelling en dat in samenwerking met het kielvlakoppervlak.

Vleugel/stabilo en ‘’pooklengte’’verhouding.

Levert dit ook nog eens een prettige stabiele kist op aan de lijn.

Het profiel; in het geval van de Aiglet: pakken de liggertjes zo uit dat ze een slecht profiel opleveren, of juist een positieve turbulentiebijdrage leveren. Het laatste lijkt hier het geval.

Heeft het profiel een redelijk bereik waarin de Cl/Cd kromme lineair loopt en vlieg je daar in het ‘’goede’’ deel, ligt het zwaartepunt optimaal.

De V-stelling (vrij steile tippen) geeft in dit geval een goede thermiek-gevoeligheid en een kleine eigen draaicirkel.

Al deze punten lijken bij de Aiglet op hun plaats te vallen.

De Aiglet presteerd niet uitzonderlijk op daalsnelheid, maar je moet je niet te veel voorstellen van de ‘’verbeteringen’die daar nog mogelijk zijn.

De Aiglet presteert wel erg goed op stabiliteit en themiek-gevoeligheid en dat was in de toenmalige wedstrijdpraktijk doorslaggevender.

Prestaties: daalsnelheid, zie boven, glijhoek speelt in vrije vlucht geen rol.
Blijft : de eisen die je normaliter aan een vrije vlucht model stelt vallen niet samen met die van een RC model.
Is dat erg: nee natuurlijk niet, maar zal wel een andere vliegervaring opleveren.
 
Peter bedankt voor de opsomming ben heel benieuwd of ik dat ook ga herkennen in het vliegen.
En ja het zijn uiteindelijk allemaal verhoudingen die goed moeten samenvallen , om een goed vliegend model te krijgen.
De kleine eigen draaicirkel had ik niet verwacht, eerder grote cirkels vanwege de vlakke vleugel en kleine tipdelen.
 
Back
Top