Fokker 50 en Fokker 100

Onlangs kwam ik op een veiling 2 modellen tegen die ik niet voorbij kon laten gaan.
Een Fokker 50 en een Fokker 100 beide schaal 1:10 in de demo kleuren van Fokker.

1M5A9689.jpg


1M5A9741.jpg


Zelf werk ik al bijna 25 jaar aan de Fokker 70/100 en in het verleden ook gesleuteld aan de Fokker 50.
Beide modellen staan daarom ook hoog in mijn lijstje om te bouwen en vliegen.

De Fokker 50 heeft een span van 2.9 meter en een romplengte 2.52 meter.
De Fokker 100 heeft een span van 2.8 meter en een romplengte van 3.55 meter.

1M5A9727.jpg


1M5A9738.jpg


IMG_4011.jpg



Eenmaal thuis gekomen de modellen uitgebreid bekeken, ondanks dat ik er nog steeds erg blij mee ben viel het toch een beetje tegen, het lijkt erop dat beide rompen gevlogen hebben in het verleden, maar beide vleugels zijn nog in aanbouw.
Beide vliegtuigen zijn ook niet compleet, op de veiling zijn veel kavels met modelvliegtuigen geveild, waaronder ook diverse dozen met onderdelen, wellicht dat iemand anders onderdelen thuis heeft die van deze kisten zijn, ik mis bijvoorbeeld van de Fokker 50 de flaps, vleugeltips, rompgedeelte boven de vleugel, wiel deuren, motorkappen, nose gear, sliding members van het main gear propellers (Die heb ik zeker in een ander kavel gezien).
Van de Fokker 100 mis ik de ailerons, landing gear en wieldeuren.

IMG_3857.jpg


IMG_3858.jpg


Het is zeker goed mogelijk beide modellen vliegwaardig te maken, maar zou er graag meer schaal details aan toevoegen, bij de Fokker 100 zitten bijvoorbeeld de flaps in take-off stand vast gelijmd/geïntegreerd in de vleugels, ik zou dit graag werkend zien, ook speedbrakes en stabilizer zitten “vast”, geen wieldeuren en liftdumpers, maar het zou allemaal wel te maken zijn. Een deelbare romp zou ook beter zijn voor transport, want 3.55 meter is best lang.

Toevallig kwam ik op het werk nog wat oude krantjes tegen, genaamd “Trimvlak” , dit was destijds de personeelskrant van Fokker, tot mijn verbazing stuitte ik op een verslagje in het kader van 75 jaar luchtvaart in Nederland, hierin staan ook de Fokker 50 en de Fokker 100 schaal 1:10, het moet bijna wel dat ik deze modellen nu thuis heb staan.

IMG_4084.jpg


Dat zou inhouden dat beide modellen in Nederland gemaakt zijn ter gelegenheid van Operatie schaal 1994 (OS-94), omdat beide modellen van glasvezel zijn moeten er ook mallen van gemaakt zijn.

Heeft er iemand enig idee of deze mallen nog bestaan en/of wie ze in bezit heeft?

Een tijdje geleden heb ik ook de mallen van de DC4 gekocht, inclusief mooi uitgetekende constructies, wellicht is dit ook voor de Fokker 50 en Fokker 100 getekend, ook daar ben ik naar op zoek.

Ik zou heel graag beide kisten opnieuw bouwen, met zoveel mogelijk details.

De Fokker 100 wil ik graag vliegen met 2 turbine motoren en de Fokker 50 elektro.

De Fokker 50 heeft wel een mooi schaal landingsgestel, maar helaas niet helemaal compleet.

IMG_3882.jpg


IMG_3889.jpg


Wie kan mij verder helpen?

MVG
Edwin.
 
Hee Edwin,

ik kan je niet verder helpen maar wat een geweldige projecten heb jij je weer op de hals gehaald.
Sterkte en succes :D

Hoop dat je een beetje een verslag bij gaat houden want dat willen we graag volgen.

Grt,
Berto.
 
Je hebt een wel heel erg mooi uitgangspunt om verder mee te gaan.
Maar dat legt gelijk de lat wel erg hoog.

We willen dat zeker graag volgen. :)
 
Een forse uitdaging, maar er gloort veel moois aan horizon . . .

Succes!

(Wat voor profiel zit er op de 50?)


jan.
 
Laatst bewerkt:
Ik vermoed te weten wie de bouwer(s) zijn van deze modellen
Begin jaren negentig waren een aantal fanatieke model bouwers op onze vereniging die zich bezig hielden met dit soort toestellen.
Ook bouwden ze zelf straalmotoren die werden ingezet in de
Fokker 100.
 
Beide kisten heb ik nog zien vliegen. De Fokker F50 vloog ook af en toe mee met de F4C schaal wedstrijden, vloog erg mooi. Volgens mij zaten er toen 10cc Moki's in.
De Fokker F100 waren in eerste instantie volgens mij voorzien van propellers maar ze wilde er zelfbouw turbines in zetten. Dat waren de zelfbouw turbines van het eerste uur, aangepaste FD3/64's van Kurt Schreckling. In die tijd begon ik ook net met mijn eigenbouw turbines, mooie tijd! Ik heb toen nog aardig wat contact gehad met één van de turbine bouwers, Wim van Heteren. Die is helaas inmiddels overleden. Die Schrecklings waren toen nogal temperamentvol...konden ieder minuut de geest geven. (Bijna ook zoals de eerste ME262 Jumo's uit de tweede wereldoorlog) Het hele OS'94 project was trouwens erg mooi maar deze kisten waren wel een beetje mijn favoriet vanwege werk ethiek....

Erg mooi project toen, heel erg gaaf dat jij ze nu terug gevonden heb. Waarschijnlijk hebben de modellen een aardige rondzwerf gedaan, kleine kans daarom dat je er nog wat van terug gaat vinden. (De F50 stond stiekum ook op mn lijstje...)

Heel veel succes met de her opbouw / restauratie.

Groetjes,
Gerald
 
op 33:43 komen ze in beeld tijdens de KLM / WK vliegshow in 94 , was toen een schitterende dag , gelukkig heb ik nogal veel film materiaal bewaard uit die tijd.
In die tijd ook nog bij enkele opbouw meetings geweest met Arie . ( van de S76 heli)
:D Arno
 
Ik weet nog dat deze Fokker 50 gevlogen werd door Martinus Meijerink,
De aandrijving bestond uit twee 10cc Moki's met Merker uitlaten.

Grt John
 
Wim van Heteren was lid van de club waar ik toen vloog, de TRMC op vliegbasis Twente. Heb daar de Fokkers nog zien vliegen met de zelfbouw turbines. Zeer imposant! Er zijn toen ook nog opnames gemaakt voor het tv programma Jules Unlimited. Incl luchtopnames vanuit de sleepkist van de zweefvliegclub, al vliegend naast het model.
 
Een aantal heren hebben het juist.
Een correctie over de bouwer van de turbine motoren, dit was voor een groot deel toe te kennen aan Willem van der Logt.
Zowel Wim van Heeteren als Willem van der Logt waren werkzaam bij Holland Signaal het huidige Thales.
Willem van der Logt verzorgt heel soms nog wat draaiwerk voor mijn hobby.
Pracht kerel.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd met de fokkers 50 en 100
Ik ben een van de medebouwers van deze fokkers er moet ook nog een fokker 70 zijn daar ik deze drie kisten voor ongeveer een jaar geleden heb verkocht ,daar ze al 15 jaar bij mij in de winkel hingen en een modelbouwer uit Almelo ze van mij heeft over genomen, daar deze heer is overleden zijn ze op een veiling terecht gekomen ,de delen die jij mist
Waren er allemaal bij maar helaas is alles uit elkaar gehaald zo ik het nu lees.
De mallen bestaan helaas niet meer .
Mvg Patrick
 
Een tijdje geleden heb ik ook de mallen van de DC4 gekocht, inclusief mooi uitgetekende constructies,

Oh man, dat brengt een hoop herinneringen boven.
Uren tekenen en dan de mallen maken, bouwen en de vliegdag op Deelen. Een traject van vier jaar.
Had van Paul gehoord dat de mallen een nieuw thuis hadden gevonden. :yes:

DC-4 1009.jpg


Blijft een mooie kist..

Bovenstaand filmpje 52:10 tot 54:20
 
Laatst bewerkt:
Hee Edwin,

ik kan je niet verder helpen maar wat een geweldige projecten heb jij je weer op de hals gehaald.
Sterkte en succes :D

Hoop dat je een beetje een verslag bij gaat houden want dat willen we graag volgen.

Grt,
Berto.

Natuurlijk, als ik er mee aan de gang ga kun je het hier lezen

Je hebt een wel heel erg mooi uitgangspunt om verder mee te gaan.
Maar dat legt gelijk de lat wel erg hoog.

We willen dat zeker graag volgen. :)

Komt goed


Zou kunnen dat het de F50 1:10 is

Een forse uitdaging, maar er gloort veel moois aan horizon . . .

Succes!

(Wat voor profiel zit er op de 50?)


jan.

Ik zou het echt niet weten, origineel is
Root : is to specification NACA 64/4-421 MOD
Tip : is to specification NACA 64/2-415 MOD

Beide kisten heb ik nog zien vliegen. De Fokker F50 vloog ook af en toe mee met de F4C schaal wedstrijden, vloog erg mooi. Volgens mij zaten er toen 10cc Moki's in.
De Fokker F100 waren in eerste instantie volgens mij voorzien van propellers maar ze wilde er zelfbouw turbines in zetten. Dat waren de zelfbouw turbines van het eerste uur, aangepaste FD3/64's van Kurt Schreckling. In die tijd begon ik ook net met mijn eigenbouw turbines, mooie tijd! Ik heb toen nog aardig wat contact gehad met één van de turbine bouwers, Wim van Heteren. Die is helaas inmiddels overleden. Die Schrecklings waren toen nogal temperamentvol...konden ieder minuut de geest geven. (Bijna ook zoals de eerste ME262 Jumo's uit de tweede wereldoorlog) Het hele OS'94 project was trouwens erg mooi maar deze kisten waren wel een beetje mijn favoriet vanwege werk ethiek....

Erg mooi project toen, heel erg gaaf dat jij ze nu terug gevonden heb. Waarschijnlijk hebben de modellen een aardige rondzwerf gedaan, kleine kans daarom dat je er nog wat van terug gaat vinden. (De F50 stond stiekum ook op mn lijstje...)

Heel veel succes met de her opbouw / restauratie.

Groetjes,
Gerald
We gaan er wat van maken, thx

op 33:43 komen ze in beeld tijdens de KLM / WK vliegshow in 94 , was toen een schitterende dag , gelukkig heb ik nogal veel film materiaal bewaard uit die tijd.
In die tijd ook nog bij enkele opbouw meetings geweest met Arie . ( van de S76 heli)
:D Arno

Erg mooie film, geeft een leuke indruk van die tijd.

Gefeliciteerd met de fokkers 50 en 100
Ik ben een van de medebouwers van deze fokkers er moet ook nog een fokker 70 zijn daar ik deze drie kisten voor ongeveer een jaar geleden heb verkocht ,daar ze al 15 jaar bij mij in de winkel hingen en een modelbouwer uit Almelo ze van mij heeft over genomen, daar deze heer is overleden zijn ze op een veiling terecht gekomen ,de delen die jij mist
Waren er allemaal bij maar helaas is alles uit elkaar gehaald zo ik het nu lees.
De mallen bestaan helaas niet meer .
Mvg Patrick

Bedankt Patrick, jammer dat de mallen niet meer bestaan, de Fokker 70 stond ook op de veiling, maar er waren meer kapers op de kust. Als je nog ergens tekeningen of info hebt van de modellen dan ben ik daar zeker in geïnteresseerd.
Ik heb via de veiling getracht andere kopers te benaderen, maar zij willen daar helaas niet aan mee werken.

Op de motoren van de Fokker 100 staat Fokker 70

Oh man, dat brengt een hoop herinneringen boven.
Uren tekenen en dan de mallen maken, bouwen en de vliegdag op Deelen. Een traject van vier jaar.
Had van Paul gehoord dat de mallen een nieuw thuis hadden gevonden. :yes:

Bekijk bijlage 472178

Blijft een mooie kist..

Bovenstaand filmpje 52:10 tot 54:20

Ha ha, toevallig, klopt inderdaad, tijdje terug de malllen van de DC4 van Paul over genomen, prachtige tekeningen zaten erbij.

Verder iedereen bedankt voor de info tot nu toe.

MVG Edwin.
 
Back
Top