Onlangs kwam ik op een veiling 2 modellen tegen die ik niet voorbij kon laten gaan.
Een Fokker 50 en een Fokker 100 beide schaal 1:10 in de demo kleuren van Fokker.
Zelf werk ik al bijna 25 jaar aan de Fokker 70/100 en in het verleden ook gesleuteld aan de Fokker 50.
Beide modellen staan daarom ook hoog in mijn lijstje om te bouwen en vliegen.
De Fokker 50 heeft een span van 2.9 meter en een romplengte 2.52 meter.
De Fokker 100 heeft een span van 2.8 meter en een romplengte van 3.55 meter.
Eenmaal thuis gekomen de modellen uitgebreid bekeken, ondanks dat ik er nog steeds erg blij mee ben viel het toch een beetje tegen, het lijkt erop dat beide rompen gevlogen hebben in het verleden, maar beide vleugels zijn nog in aanbouw.
Beide vliegtuigen zijn ook niet compleet, op de veiling zijn veel kavels met modelvliegtuigen geveild, waaronder ook diverse dozen met onderdelen, wellicht dat iemand anders onderdelen thuis heeft die van deze kisten zijn, ik mis bijvoorbeeld van de Fokker 50 de flaps, vleugeltips, rompgedeelte boven de vleugel, wiel deuren, motorkappen, nose gear, sliding members van het main gear propellers (Die heb ik zeker in een ander kavel gezien).
Van de Fokker 100 mis ik de ailerons, landing gear en wieldeuren.
Het is zeker goed mogelijk beide modellen vliegwaardig te maken, maar zou er graag meer schaal details aan toevoegen, bij de Fokker 100 zitten bijvoorbeeld de flaps in take-off stand vast gelijmd/geïntegreerd in de vleugels, ik zou dit graag werkend zien, ook speedbrakes en stabilizer zitten “vast”, geen wieldeuren en liftdumpers, maar het zou allemaal wel te maken zijn. Een deelbare romp zou ook beter zijn voor transport, want 3.55 meter is best lang.
Toevallig kwam ik op het werk nog wat oude krantjes tegen, genaamd “Trimvlak” , dit was destijds de personeelskrant van Fokker, tot mijn verbazing stuitte ik op een verslagje in het kader van 75 jaar luchtvaart in Nederland, hierin staan ook de Fokker 50 en de Fokker 100 schaal 1:10, het moet bijna wel dat ik deze modellen nu thuis heb staan.
Dat zou inhouden dat beide modellen in Nederland gemaakt zijn ter gelegenheid van Operatie schaal 1994 (OS-94), omdat beide modellen van glasvezel zijn moeten er ook mallen van gemaakt zijn.
Heeft er iemand enig idee of deze mallen nog bestaan en/of wie ze in bezit heeft?
Een tijdje geleden heb ik ook de mallen van de DC4 gekocht, inclusief mooi uitgetekende constructies, wellicht is dit ook voor de Fokker 50 en Fokker 100 getekend, ook daar ben ik naar op zoek.
Ik zou heel graag beide kisten opnieuw bouwen, met zoveel mogelijk details.
De Fokker 100 wil ik graag vliegen met 2 turbine motoren en de Fokker 50 elektro.
De Fokker 50 heeft wel een mooi schaal landingsgestel, maar helaas niet helemaal compleet.
Wie kan mij verder helpen?
MVG
Edwin.
Een Fokker 50 en een Fokker 100 beide schaal 1:10 in de demo kleuren van Fokker.
Zelf werk ik al bijna 25 jaar aan de Fokker 70/100 en in het verleden ook gesleuteld aan de Fokker 50.
Beide modellen staan daarom ook hoog in mijn lijstje om te bouwen en vliegen.
De Fokker 50 heeft een span van 2.9 meter en een romplengte 2.52 meter.
De Fokker 100 heeft een span van 2.8 meter en een romplengte van 3.55 meter.
Eenmaal thuis gekomen de modellen uitgebreid bekeken, ondanks dat ik er nog steeds erg blij mee ben viel het toch een beetje tegen, het lijkt erop dat beide rompen gevlogen hebben in het verleden, maar beide vleugels zijn nog in aanbouw.
Beide vliegtuigen zijn ook niet compleet, op de veiling zijn veel kavels met modelvliegtuigen geveild, waaronder ook diverse dozen met onderdelen, wellicht dat iemand anders onderdelen thuis heeft die van deze kisten zijn, ik mis bijvoorbeeld van de Fokker 50 de flaps, vleugeltips, rompgedeelte boven de vleugel, wiel deuren, motorkappen, nose gear, sliding members van het main gear propellers (Die heb ik zeker in een ander kavel gezien).
Van de Fokker 100 mis ik de ailerons, landing gear en wieldeuren.
Het is zeker goed mogelijk beide modellen vliegwaardig te maken, maar zou er graag meer schaal details aan toevoegen, bij de Fokker 100 zitten bijvoorbeeld de flaps in take-off stand vast gelijmd/geïntegreerd in de vleugels, ik zou dit graag werkend zien, ook speedbrakes en stabilizer zitten “vast”, geen wieldeuren en liftdumpers, maar het zou allemaal wel te maken zijn. Een deelbare romp zou ook beter zijn voor transport, want 3.55 meter is best lang.
Toevallig kwam ik op het werk nog wat oude krantjes tegen, genaamd “Trimvlak” , dit was destijds de personeelskrant van Fokker, tot mijn verbazing stuitte ik op een verslagje in het kader van 75 jaar luchtvaart in Nederland, hierin staan ook de Fokker 50 en de Fokker 100 schaal 1:10, het moet bijna wel dat ik deze modellen nu thuis heb staan.
Dat zou inhouden dat beide modellen in Nederland gemaakt zijn ter gelegenheid van Operatie schaal 1994 (OS-94), omdat beide modellen van glasvezel zijn moeten er ook mallen van gemaakt zijn.
Heeft er iemand enig idee of deze mallen nog bestaan en/of wie ze in bezit heeft?
Een tijdje geleden heb ik ook de mallen van de DC4 gekocht, inclusief mooi uitgetekende constructies, wellicht is dit ook voor de Fokker 50 en Fokker 100 getekend, ook daar ben ik naar op zoek.
Ik zou heel graag beide kisten opnieuw bouwen, met zoveel mogelijk details.
De Fokker 100 wil ik graag vliegen met 2 turbine motoren en de Fokker 50 elektro.
De Fokker 50 heeft wel een mooi schaal landingsgestel, maar helaas niet helemaal compleet.
Wie kan mij verder helpen?
MVG
Edwin.