Zo, onder het motto, er kan altijd nog een project bij op de grote stapel ben ik dus van plan een kolengestookte locomotief voor spoor 1 te gaan bouwen.
Om er niet al te veel tijd aan kwijt te zijn wil ik zoveel mogelijk kant en klaar componenten gebruiken, dus geen scratch build maar meer het assemberen van een locomotief.
Ik was 2 jaar geleden al van plan om mijn Riverdale Lady Anne om te bouwen van gassstook naar kolenstook.
Kolenstook is natuurlijk veel mooier dan gasstook en welke (oudere) jongen stookt er nu niet graag een echt vuurtje!
Daarvoor wilde ik dan een kolenketel van de firma Riverdale gebruiken.
Meerdere stoomvrienden hebben goede ervaringen met deze ombouw.
De Lady Anne een Engelse smalspoor locomotief in de schaal 16mm to the foot dus circa 1/19.
Zij kan rijden spoor 0 (32mm) en is dan een loc voor 2 voet spoor, of rijden op spoor 1 (45 mm)
en dat komt dan weer ongeveer overeen met 3 voet of meterspoor (in de UK zijn bij het smalspoor heel veel spoorbreedtes in gebruik!)
Dit is de Riverdale Amy.
Het verschil is vooral zichtbaar aan de achterwand, de kolenbunker van de Lady Anne is vervangen door een wand met een opening om de vuurdeur te kunnen bereiken.
De Lady Anne is een fijne lok, de langst in produktie zijnde lok van Roundhouse, en vermoedelijk de meest geproduceerde 16mm live steam locomotief.
De werking is probleemloos en perfect voor beginners.
Vul haar met gas olie en water, steek het vuur aan en na 5 minuten opwarmen kun je ongeveer 20 minuten rijden.
Daarna moet de lok afkoelen om alles weer bij te vullen
Als het goed is is het gas op voordat de ketel leeg is, maar droogkoken van de ketel is geen probleem (ja echt ik heb mijn Lady Anne gekocht van een idioot die de ketel 15 minuten heeft laten droogkoken!!!)
Riverdale heeft dus een kolengestookte ketel voor de Lady Anne volgens het zelfde principe:
Vullen met kolen, olie en water -aansteken is wat meer werk dan gas maar redelijk simpel - en je kunt dan 20 minuten rijden zonder kolen of water bij te vullen.
Als we zeggen dat de Lady Anne een soort Volkswagen Golf onder de spoor 1 locs is dan is de Amy zeker de Golf GTI in deze klasse!
Maar ik heb nog meer plannen, ik wil geen Amy bouwen, maar een Willie, mijn eigen ombouw!
Meer hierover in de volgende post!
Groeten Willem
Om er niet al te veel tijd aan kwijt te zijn wil ik zoveel mogelijk kant en klaar componenten gebruiken, dus geen scratch build maar meer het assemberen van een locomotief.
Ik was 2 jaar geleden al van plan om mijn Riverdale Lady Anne om te bouwen van gassstook naar kolenstook.
Kolenstook is natuurlijk veel mooier dan gasstook en welke (oudere) jongen stookt er nu niet graag een echt vuurtje!
Daarvoor wilde ik dan een kolenketel van de firma Riverdale gebruiken.
Meerdere stoomvrienden hebben goede ervaringen met deze ombouw.
De Lady Anne een Engelse smalspoor locomotief in de schaal 16mm to the foot dus circa 1/19.
Zij kan rijden spoor 0 (32mm) en is dan een loc voor 2 voet spoor, of rijden op spoor 1 (45 mm)
en dat komt dan weer ongeveer overeen met 3 voet of meterspoor (in de UK zijn bij het smalspoor heel veel spoorbreedtes in gebruik!)
Dit is de Riverdale Amy.
Het verschil is vooral zichtbaar aan de achterwand, de kolenbunker van de Lady Anne is vervangen door een wand met een opening om de vuurdeur te kunnen bereiken.
De Lady Anne is een fijne lok, de langst in produktie zijnde lok van Roundhouse, en vermoedelijk de meest geproduceerde 16mm live steam locomotief.
De werking is probleemloos en perfect voor beginners.
Vul haar met gas olie en water, steek het vuur aan en na 5 minuten opwarmen kun je ongeveer 20 minuten rijden.
Daarna moet de lok afkoelen om alles weer bij te vullen
Als het goed is is het gas op voordat de ketel leeg is, maar droogkoken van de ketel is geen probleem (ja echt ik heb mijn Lady Anne gekocht van een idioot die de ketel 15 minuten heeft laten droogkoken!!!)
Riverdale heeft dus een kolengestookte ketel voor de Lady Anne volgens het zelfde principe:
Vullen met kolen, olie en water -aansteken is wat meer werk dan gas maar redelijk simpel - en je kunt dan 20 minuten rijden zonder kolen of water bij te vullen.
Als we zeggen dat de Lady Anne een soort Volkswagen Golf onder de spoor 1 locs is dan is de Amy zeker de Golf GTI in deze klasse!
Maar ik heb nog meer plannen, ik wil geen Amy bouwen, maar een Willie, mijn eigen ombouw!
Meer hierover in de volgende post!
Groeten Willem
Laatst bewerkt: