Electronische mengselregeling

Daar weet ik alles van zonet een os max 46 FX omgebouwd. Nog zonder klepje of geslepen carb. Caberateur is een 40C en het schijnt een heli versie te zijn. Van de week verder testen maar dit was al veel belovend.
Wat ik er van gezien heb, doen heli-Methanol-carburateurs het in ieder geval stukken beter op benzine in een vliegtuig, dan gewone vliegtuig-Methanol-carburateurs op benzine in een vliegtuig. Heeft te maken met dat een heli motor normaliter onbelast optoert, en dus een veel schraler middengebied nodig heeft, en daarmee is het grootste probleem van een "gewone methanol carb op benzine", namelijk het baggervette middengebied, al vrij aardig weggewerkt. Is geen wet van Meden en Perzen, maar wel "ongeveer"...
 
Laatst bewerkt:
Wat ik er van gezien heb, doen heli-Methanol-carburateurs het in ieder geval stukken beter op benzine in een vliegtuig, dan gewone vliegtuig-Methanol-carburateurs op benzine in een vliegtuig. Heeft te maken met dat een heli motor normaliter onbelast optoert, en dus een veel schraler middengebied nodig heeft, en daarmee is het grootste probleem van een "gewone methanol carb op benzine", namelijk het baggervette middengebied, al vrij aardig weggewerkt.
Yep, de curve van het klepje bij de Charter is aardig horizontaal met een inimini kronkeltje.:)
 
Yep, de curve van het klepje bij de Charter is aardig horizontaal met een inimini kronkeltje.:)

A Propos, hoe staat het daarmee? Die draait ook nog steeds naar volle tevredenheid?

Jouw motor was de eerste waarbij ik het opmerkte, naderhand heb ik het nog een of twee keer gezien.
 
Geheel heli motor zei je... Met koelkop en al?
Ik heb destijds voor Hobbyist een ASP .36 helimotor geregeld (die hebben een zuigerveer i.p.v. ABC), en die liep min of meer ook zo. Daar heb ik destijds wel een gewone aero-kop op gezet en dat was qua koeling niet een probleem.
Hobbyist heeft er later een solenoid op gezet en dat schijnt toch nog wel NOG mooier te lopen, maar ook zonder solenoid was dat gewoon goed genoeg om mee te vliegen.
 
Een 46ax is een abc, gaat dat wel goed, of kan ik beter een zuigerveer motor pakken ?
In dat geval prak ik er een oude HB 10cc pdp in
 
Een 46ax is een abc, gaat dat wel goed,
Nou, het is een ABN (nikkel) of, zoals OS het zelf noemt ABL (Advanced Bimetallic Liner). In principe moet dat goed gaan, maar de afdichting is bij hogere temperaturen duidelijk minder goed, dus je levert merkbaar extra vermogen in.
Als je die FX hebt, bestel dan bij justEngines een ASP zuiger/cylinder setje, ze zijn er nu nog. Dat scheelt je bij ombouw naar benzine al gauw 1000 toeren, en je motor gaat "eeuwig" mee.

Als je een echte ABC hebt (dus alu-Brons-Chroom) dat gaat meer dan uitstekend, ik heb er meerdere draaien en ze presteren vlekkeloos, en raken hun afdichting ook niet kwijt.

Maar zuigerveer gaat ook goed... Ik denk alleen dat je met die FX en een ASP setje bijna even veel vermogen hebt als wat je uit die oude HB gaat krijgen. Zal niet alles schelen.
 
Die draait ook nog steeds naar volle tevredenheid?
Jaaa als tie uit de hangaar mag, afgelopen jaar heeft tie niet heel veel gedraaid.
Maar als tie uitgelaten wordt starten het pruttelt zonder horten en stoten, de tank leeg vliegen duurt veel te lang is mij nog niet overkomen.
Met de hand starten is niet mijn dingetje het is me wel eens gelukt, dat dan weer wel.
Elektrische vinger veel makkelijker, en met wat beleid vind het motortje dat niet erg.:)
 
Nou, het is een ABN (nikkel) of, zoals OS het zelf noemt ABL (Advanced Bimetallic Liner). In principe moet dat goed gaan, maar de afdichting is bij hogere temperaturen duidelijk minder goed, dus je levert merkbaar extra vermogen in.
Als je die FX hebt, bestel dan bij justEngines een ASP zuiger/cylinder setje, ze zijn er nu nog. Dat scheelt je bij ombouw naar benzine al gauw 1000 toeren, en je motor gaat "eeuwig" mee.

Als je een echte ABC hebt (dus alu-Brons-Chroom) dat gaat meer dan uitstekend, ik heb er meerdere draaien en ze presteren vlekkeloos, en raken hun afdichting ook niet kwijt.

Maar zuigerveer gaat ook goed... Ik denk alleen dat je met die FX en een ASP setje bijna even veel vermogen hebt als wat je uit die oude HB gaat krijgen. Zal niet alles schelen.
De FX heeft er al een asp setje in zitten, die heeft er nu 1 seizoen op zitten en is nog prima
Lagers ga ik nog wel ff vernieuwen
 
Die van mij start prima met de hand.choken doe ik als volgt. Onsteking uit volgas 5 keer flippen dan gas op een kwart onsteking aan en vrij wel lopen naar een keer of drie. Maar goed had Bert ook al uitgelegd.
 
Goed geluid.. dat het kan... ik heb er nog een niet ontkurkte in doos :-)
Uit nieuwsgierigheid ooit gekocht. Om de poorten te vergelijken met standaard FX
Top!
 
Dat asp setje is dat met zuigerveer.
Nee dat is een ABC setje
0CECCF47-83EE-4413-89C1-8A5A8E16AA6C.jpeg
C55931AA-12A1-4BD3-9A62-71C95F4F36EF.jpeg
 
Met de hand starten is niet mijn dingetje het is me wel eens gelukt, dat dan weer wel.
Elektrische vinger veel makkelijker, en met wat beleid vind het motortje dat niet erg.:)
:D het is geen verplichting dat je je motor met de hand MOET kunnen starten, maar het is wel een goed ding als de motor zich met de hand LAAT starten...
Gewoon lekker die electrische vinger gebruiken als je dat makkelijker vindt... Doe ik ook bij sommige motoren. Bij mij is het starten niet het probleem, maar het primen. Sommige motoren primen supermakkelijk en onkritisch, andere motoren zijn heel grillig en onvoorspelbaar.
 
Back
Top