Ik had eens 3 imitatie Honda Dax 'motorfietsen' overgenomen. Nieuw, stonden al 1.5 jaar in de showroom. Thuis uiteraard proberen te starten, vlotterbak was 1 bloemkool. Terpentine achtige ruikende benzine, alle 3 de carburateurs toen in een nog klein ultrasoon sieraden ding van de Lidl gelegd en zo schoon gekregen.
Of dit komt door de hoeveelheid vocht in de benzine aan de pomp of omdat het ethanol bevat en hygroscopisch is. En zodoende vocht uit de omgeving opneemt? Zat iig genoeg vocht in. Dingen stonden bij een kennis in een showroom. Maar bleken onverkoopbaar, hadden nog nooit een meter gereden.
@Student
Wij hebben wel veel problemen gehad met Opel Movano bussen. Pompen en injectoren liepen stuk als de bussen in Duitsland getankt hadden. Daar zit er 5 of 10% meuk bij in. Op het laatst gingen er jerrycan's mee richting Berlijn.
ok, nu heb ik dus geen ervaring met dat exacte type

en de auto's in het bedrijf komen heel erg zelden buiten nederland.
grote machines trouwens ook. ze hebben allemaal netjes binnen de grenzen gedronken wat er wettelijk werd aangeboden..
Maar, de 10% is er nu ff.. injectoren gaan wel kapot, maar wel op de gebruikelijke termijnen (we zijn geen leasemaatschappij, de spullen worden gewoon oud als ze goed zijn)
Misschien hebben de duitsers nog wat anders met de benzine/diesel uitgespookt?
Ik weet van een generatie diesel, toen de hogedruk pompen in kwamen..
toen moest je wel eens opletten welke brandstof je pakte, want van de ene ging de common rail kapot.
aan de snelweg was dat geen probleem, auto's zaten al wat eerder met de hogere emissie eis motoren. pompstations gingen vlot over naar de betere kwaliteit
landbouwvoertuigen liepen er een stukje achteraan. en ik denk 5 jaar terug is ook die brandstof overgegaan naar de hogere kwaliteit.
puur omdat toen de motoren ook hogere emissie normen kregen.
maar ja, dat is 5 jaar terug (minimaal), en ik denk dat jouw ervaring recenter is.
je zou dan bijna zeggen dat er iets geks met de pomp was..
Opel is toch redelijk duits van origine.. je zou denken dat een duitse auto gewoon duits vocht kan drinken..