Electronische mengselregeling

Hoe regel je dat klepje eigenlijk (jaa ik zal dit topic nog een keer doorspitten), regel je dat klepje met een regelaar ofzo
Ik liep vandaag een paar keer te kloten dat de os 46 niet zo lekker liep en dacht toen aan die omgebouwde naar bziene

ik wil dit oookkkkk :) Ik heb de indruk dat jullie dit solenoid kleppie regelen met opentx, is er al iemand die dit met een andere zender al werkend heeft (liefst Jeti)…… indien ja.. dan ben ik om
Werkt bij mij prima voor een Webra 120 op benzine met een Futaba zender. Geen ingewikkelde instellingen of andere complexe zaken nodig, alleen een gascurve en curve voor het klepje beide achter de gasstick.
 
Dat weet Bertus het beste, maar het is heel simpel. Iedere zender die een vrij kanaal heeft die je met de throttle kunt mixen en waar je, op dat kanaal waar het klepje op komt, een curve (5 of 7 punten) in kunt programmeren. Met die curve bepaal je de frequentie van het klepje en daarmee de hoeveelheid brandstof. Met opentx werkt het heel goed, want daar kun je overal (inputs, mixers, servos) een curve op zetten. Jeti gaat ook prima, want daar kun je op iedere functie (dat is een combi van input, mix en servo) een curve zetten. Ik vlieg nu met jeti en dat werkte dus. Met Futaba, graupner, en spectrum moet het ook vast kunnen. Futaba (sommige zenders) heeft een speciale fuel mix functie die hiervoor gebruikt zou moeten kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
De uitdaging is vooral dat je het technisch in orde krijgt: magneet en opnemer voor de ontsteking, vuiltankje om druk op de tank te kunnen behouden maar vervuiling met oude olie van de brandstof te voorkomen, en temperatuur, ook in de carburateur (isolatiering aanbrengen tussen motor en carb).
 
Vandaag de proef op de som genomen met een saito 300td. Omgebouwd dus naar benzine (standaard carburateur en vonkendoosje van rcxel) en uitgerust met het klepje van Brutus. Hij had in de nieuwe configuratie op de bok al gelopen, na een revisie van lagers en pakkingen etc en schoonmaakbeurtje) en nu dus ingebouwd in een Christen Eagle (+- 1/3.5 schaal van Pilot/Ok model).

Eerst zonder motorkap. Starten viel niet mee. Leidingen waren natuurlijk leeg en aanzuigen/choken duurde wel even voor hij goed geprimed was. Klepje helemaal open en zonder curve (horizontale lijn). Na een tijdje armspieren oefenen kwam er leven in. Verhoogd stationair op laten warmen. Richting volgas de naald wat rijker gezet. Temperatuur (op de cilinders gemeten) kwam rond de 148 graden max. Toerental max was rond de 7100 met een falcon 20x10 wat vergelijkbaar was met een biela 20x10. Stationair rond de 2100. Liep nog wat rijk en maar eens begonnen met het inregelen van de curve voor het klepje; ietsje de toevoer knijpen. Lager stationair en mooiere loop in het midden. Oppakken op zich goed maar hij verslikte zich nog wel af en toe met afslaan tot gevolg. Maar het overslaan van 1 cilinder bij lage toerentallen wat ie eerst deed op methanol met vonken was veel minder tot afwezig. Nog wat armer met de curve van de klep en vertraging van de gasservo verhoogd (0.4s). Zag en klonk goed! De kap erop en hub naar het veld.

Starten viel weer niet zo mee. Het is nog een beetje zoeken naar het primen en de juiste stationair gasstand, maar hij liet wel af en toe wat leven horen. En de aanhouder wint. Weer warm laten worden en volgas klonk goed. Iets de curve van het klepje aangepast in midden en eind, en ook een curve op de gasservo gezet zodat het toerentalverloop wat meer linear de knuppelstand volgt. Gaan met de banaan.

En dat ging puik! Goede vlucht; wel een iets onfortuinlijke landing. Wielen ‘plakten’ aan het veld waardoor ie met een sierlijke duikeling, je kent ze wel, voorover op z’n rug terecht kwam. Altijd schrikken, net nieuwe veel te dure prop, zal je altijd zien; einde oefening. Maar, behalve dat twee spandraden symmetrisch waren geknapt, geen schade. Nog iets rijk in midden en hoog. Tweede vlucht aangepast en dat werd al weer wat beter. Deze keer een landing uit het boekje.

Invloed van het klepje is duidelijk hoorbaar op de motorloop, goed te doen, maar wel met wat geduld en rust afstellen. En de temperatuur: rond de 110 graden! De kap koelt zelfs beter zo lijkt het. Wel voorzien van nauw sluitende baffling. De sensoren eens op een andere plek, achterop de cilinders plaatsen en kijken hoe het er dan uitziet, maar dit is veel belovend! En natuurlijk was de omgevingstemperatuur vrij laag (8 graden). Vermogen heeft niets te lijden gehad. Zelfs meer, toert op tot 7800 in een lichte down line. Rechtomhoog zakt ie niet in. Goede snelheid, dit lijkt de goede prop voor dit model. En nog veel mooier: stationair 1600. Dat was echt niet haalbaar met methanol en vonken. En goed oppakken. Power! En: 1/3e tankje; ik schat in een 150ml voor een vlucht van 7 a 8 minuten. Dat is toch opmerkelijk veel zuiniger dan methanol!

Hij kan nog wat beter getuned worden, met name midden en bovenin. En bij het starten is het even zoeken naar de juiste procedure. Afgaand op de vluchten vandaag; dit gaat heel erg goed! Temperatuur lijkt, met goede baffling, binnen de perken te blijven. Power ohne ende en zuiniger; en veel minder vettigheid (wel bagger en ganzenschijt maar dat heeft hier weinig mee te doen).

Dank aan Bert voor het klepje en de uitleg, zeer leerzaam, en Ruud en Marco voor de technische en mentale ondersteuning en de frikandellen! Was weer leuk!

Wow Christiaan, dat klinkt verdomd goed! Ik was even bang toen ik "motorkap" zag nadat je bij het afstellen 148 graden gezien had, maar sowiso koelt "vliegen" beter dan op de grond, en als de kap gebaffled is, is dat helemaal geen probleem.
Denk er wel om, dat een kap, ook met baffles, op de grond nadelig KAN werken (hoeft niet, maar omdat het duidelijk anders functioneert dan een open motor KAN het), dus blijf vooreerst nog wel even opletten.

Maar voor de rest: super resultaat. Geef het wat tijd, en kijk niet vreemd op als je na verloop van tijd toch nog kleine correcties moet doen. Sowiso vanwege andere weersomstandigheden, maar die weersomstandigheden zijn meestal het beste met de hoofdnaald te corrigeren. Curve uitsluitend bijstellen als midrange nog verbetering behoeft, weersomstandigheden uitsluitend met de hoofdnaald corrigeren.

Super man! en 150 ml voor 6 a 7 minuten, dat klinkt heel gezond: 1,5 liter per uur is ongeveer normaal voor deze cylinderinhoud.

Het starten gaat met zekerheid beter worden als je een passende "prime procedure" gevonden hebt, vanaf dan is het meestal 1 a 2 klappen en hij loopt.
Naar mijn ervaring is een goede prime eigenlijk altijd "X slagen aanzuigen, en dan nog Y slagen vrij ronddraaien om de damp in de cylinder te trekken".

Echt keigaaf om te lezen, dit! En je kunt slechtere mentale ondersteuning hebben dan Ruud :D :D :D

Maarre.... Filmpje of het is niet gebeurd, he? :p :p :p
 
Laatst bewerkt:
Hoe regel je dat klepje eigenlijk (jaa ik zal dit topic nog een keer doorspitten), regel je dat klepje met een regelaar ofzo
Ik liep vandaag een paar keer te kloten dat de os 46 niet zo lekker liep en dacht toen aan die omgebouwde naar bziene

ik wil dit oookkkkk :) Ik heb de indruk dat jullie dit solenoid kleppie regelen met opentx, is er al iemand die dit met een andere zender al werkend heeft (liefst Jeti)…… indien ja.. dan ben ik om

De anderen hebben het al gezegd, het werkt eigenlijk met iedere zender waar je op de gasstick twee ontvanger uitgangen via hun eigen onafhankelijke curve kunt aansturen.
Ik heb het zelfs met een oude Futaba FC-18 voor elkaar gekregen door domweg de helicopterprogrammering te misbruiken (bij een heli heb je throttle en pitch met elk een eigen instelbare curve, dus iedere zender die voor heli's geschikt is, heeft dit).
Vaak werkt het met simpele zenders wat minder "perfect" omdat de curves vaak vrij simpel zijn, maar ik heb het in meerdere Futaba's en Multiplex zenders goed zien werken, en zelfs ook wel met Spektrum, al vind ik persoonlijk de instelmogelijkheden van sommige Spektrum zenders nogal onbenullig.

Verder is het een kwestie van een beetje gevoel voor je motor, en eigenlijk blijkt altijd wel dat als je het met de curves niet helemaal lekker krijgt, dat je dan met de sproeiers nog steeds je curves zodanig kan "wegdrukken" (als een sproeier open gaat, moet de curve verder dicht en vice versa, dus je kunt de vorm van de curve wat beinvloeden door de sproeiers wat anders te zetten) dat het alsnog heel goed werkt.

Het enige wat min of meer een must is, is een lichte vertraging op het gas, en als je zender die functie niet heeft, kun je voor heel weinig geld bij hans Meijdam een vertragings-unitje voor je servo kopen.
Dat heb ik in mijn Chartertje (die kist die met de FC-18 vliegt), en dat werkt ook vlekkeloos. Maar jij hebt Jeti, en Jeti kan meestal net zoveel als OpenTX.
 
Het is me duidelijk geworden na de uitleg en het topic nog eens vlug doorgelezen hebben.
Ik was in de veronderstelling dat het een pompje was, maar het is een manier om gecontroleerd de brandstof doorstroming te beinvloeden (beetje het idee van een kaboutertje die een kogelkraan regelt)
Vandaar dat je dus met tankdruk en een vuiltankje werkt
 
Werkt bij mij prima voor een Webra 120 op benzine met een Futaba zender. Geen ingewikkelde instellingen of andere complexe zaken nodig, alleen een gascurve en curve voor het klepje beide achter de gasstick.
Had verder niet zo heel veel meer gehoord van jouw ervaringen, Roy, maar super dat het bij jou ook goed werkt! Wordt ik blij van!
 
Het is me duidelijk geworden na de uitleg en het topic nog eens vlug doorgelezen hebben.
Ik was in de veronderstelling dat het een pompje was, maar het is een manier om gecontroleerd de brandstof doorstroming te beinvloeden (beetje het idee van een kaboutertje die een kogelkraan regelt)
Vandaar dat je dus met tankdruk en een vuiltankje werkt
Geheel correct! Het is, heel erg in de kern gezien, niks anders dan een "extra sproeiernaald" die de brandstofstroom zoals de originele naalden die toelaten, nog eens verder afknijpt, maar dan in strikte relatie tot de gasklepstand.
En in wezen zet je de beide "mechanische" naalden een beetje te rijk zodat je met dat "extra afknijpen" van het klepje precies goed uitkomt. Alleen, je kunt dus voor iedere afzonderlijke gasklepstand dat afknijpen heel erg precies afregelen, waardoor de onvolkomenheden van de carburateur er helemaal uit gehaald worden.
Het resultaat is een motor die bij ieder toerental de ECHT juiste verhouding tussen lucht en brandstof toegediend krijgt... En dat merk je HEEL ERG goed in zowel het loopgedrag, als ook in de troep uit de uitlaat en carterontluchting.

De tankdruk dient om de laatste stukjes, die je niet (of in ieder geval niet eenvoudig) electronisch kunt oplossen, toch zo goed mogelijk weg te werken. Als voorbeeld de toerentallen die Christiaan noemt: op de grond 7100, in de lucht tot wel 7800, dat betekent toch dat er bijna 10% extra brandstof in moet. De carburateur zuigt weliswaar wel harder bij dat hogere toerental, maar dat gaat helaas nooit precies in verhouding. Het klepje weet niet hoeveel toeren je draait, maar door dat hogere toerental loopt WEL de tankdruk verder op, en krijgt die motor TOCH die extra brandstof...
 
Laatst bewerkt:
De uitdaging is vooral dat je het technisch in orde krijgt: magneet en opnemer voor de ontsteking, vuiltankje om druk op de tank te kunnen behouden maar vervuiling met oude olie van de brandstof te voorkomen, en temperatuur, ook in de carburateur (isolatiering aanbrengen tussen motor en carb).
Klopt, en bij de ene motor is dit meer werk dan bij de andere.
De gemiddelde kleine tweetakt hoeft meestal nagenoeg niks aan te gebeuren: benzinebestendige O-ring om de hoofdnaald, en de aanleg van ontsteking. Vuiltankje en brandstofslangen, en klaar ben je. Kun je in een middagje doen.
 
Voor methanol maakt het niet zo heel veel uit: Die carburateurs zijn al gauw "goed genoeg".
Als je het probeert, gewoon gelijk voor peut gaan....
Ik weet helemaal niet hoe goed dat klepje over methanol kan, maar zoals gezegd, met methanol heb je het eigenlijk helemaal niet nodig.

Het is nogal een eindje rijden, maar anders: als jij het voorwerk doet (brandstof tank aanpassen en craptrap installeren) en je zou met een vliegtuig langskomen, ga je een paar uur later met een luchtwaardige benzinekist weer naar huis.
 
Laatst bewerkt:
Voor methanol maakt het niet zo heel veel uit: Die carburateurs zijn al gauw "goed genoeg".
Als je het probeert, gewoon gelijk voor peut gaan....
Ik weet helemaal niet hoe goed dat klepje over methanol kan, maar zoals gezegd, met methanol heb je het eigenlijk helemaal niet nodig.

Het is nogal een eindje rijden, maar anders: als jij het voorwerk doet (brandstof tank aanpassen en craptrap installeren) en je zou met een vliegtuig langskomen, ga je een paar uur later met een luchtwaardige benzinekist weer naar huis.
Paar uurtjes rijden vind ik niet erg, zit even in dubio welke ik ga doen…
  • Blue angel met 10cc 2t
  • MKato super chipmunk 20cc 4t
  • Goldberg super chipmunk 15cc4t
  • redbull calmato ragbak 7,5cc 2t
  • Redbull Tiger ragbak 7,5cc 2t
 
Ik zou eerst een van de ragbakken doen... gewoon om een beetje te kijken hoe het is. Beetje ervaring op doen met de andere manier van tunen
Die chipmunks zie ik wel zitten, die Blue Angel is vermoedelijk erg slank en krap van binnen.

Als je er aan begint (je hebt nog 6 weken om het op je gemakje uit te zoeken), dan: brandstoftank, half zo groot als wat er nu in zit, geeft ongeveer de zelfde vliegtijd.
Originele tank aanhouden, heb je dubbele vliegtijd (kun je 3 a 4 vluchtjes doen op een tankje).
Ik raad DuBro tankjes aan, zijn mooi compact en ERG goed te "verbouwen", het zij met de originele (los te bestellen) benzinebestendige tankplug, hetzij met het Stihl clunkje (mijn voorkeur)
Craptrap, moet je echt zelf even bekijken hoe je dat aan wilt pakken, daar zijn meerdere opties voor.

Als het een motor met remote hoofdnaald is, moet je even kijken of die "los" van de motor moet komen i.v.m. warmte.
Verder zou het allemaal niet zo'n probleem mogen zijn.

ALS je motor nieuwe lagers nodig heeft, dan is dit ook een goed moment om die te vervangen. Hoef je daarna nooit weer.
 
Ik heb 3 verschillende 7,5 cc motortjes, asp, een fx en een ax met losse remote naald en die heb ik pas voorzien van nieuwe lagers…. Dat gaat hem dan worden
Als ik goed opgelet heb dan zal hij eerste goed ontvet moeten worden… ik zal hem dan maar ff laten weken in een badje aceton.

die craptank, daar is een piepklein tankje toch al voldoende voor (zoveel komt er toch niet uit)
 
Laatst bewerkt:
Indien nodig, heb ik nog een ASP zuiger/cylinderset voor een FX46 voor je liggen (heb er twee op voorraad).
Ontvetten is niet nodig, goed schoonmaken wel. Dus na de Aceton wel gelijk even weer terug in olieen, anders krijg je roest.

Craptank, beetje lastig te zeggen, is afhankelijk van hoe je het gaat doen: als je hem zo aanlegt dat hij makkelijk te legen is, is een 10 ml injectiespuitje al meer dan genoeg, maar als je er minder goed bij kan, zou ik bijvoorbeeld een 60 ml brandstoftankje nemen.
 
Vandaag de proef op de som genomen met een saito 300td. Omgebouwd dus naar benzine (standaard carburateur en vonkendoosje van rcxel) en uitgerust met het klepje van Brutus. Hij had in de nieuwe configuratie op de bok al gelopen, na een revisie van lagers en pakkingen etc en schoonmaakbeurtje) en nu dus ingebouwd in een Christen Eagle (+- 1/3.5 schaal van Pilot/Ok model).

Eerst zonder motorkap. Starten viel niet mee. Leidingen waren natuurlijk leeg en aanzuigen/choken duurde wel even voor hij goed geprimed was. Klepje helemaal open en zonder curve (horizontale lijn). Na een tijdje armspieren oefenen kwam er leven in. Verhoogd stationair op laten warmen. Richting volgas de naald wat rijker gezet. Temperatuur (op de cilinders gemeten) kwam rond de 148 graden max. Toerental max was rond de 7100 met een falcon 20x10 wat vergelijkbaar was met een biela 20x10. Stationair rond de 2100. Liep nog wat rijk en maar eens begonnen met het inregelen van de curve voor het klepje; ietsje de toevoer knijpen. Lager stationair en mooiere loop in het midden. Oppakken op zich goed maar hij verslikte zich nog wel af en toe met afslaan tot gevolg. Maar het overslaan van 1 cilinder bij lage toerentallen wat ie eerst deed op methanol met vonken was veel minder tot afwezig. Nog wat armer met de curve van de klep en vertraging van de gasservo verhoogd (0.4s). Zag en klonk goed! De kap erop en hub naar het veld.

Starten viel weer niet zo mee. Het is nog een beetje zoeken naar het primen en de juiste stationair gasstand, maar hij liet wel af en toe wat leven horen. En de aanhouder wint. Weer warm laten worden en volgas klonk goed. Iets de curve van het klepje aangepast in midden en eind, en ook een curve op de gasservo gezet zodat het toerentalverloop wat meer linear de knuppelstand volgt. Gaan met de banaan.

En dat ging puik! Goede vlucht; wel een iets onfortuinlijke landing. Wielen ‘plakten’ aan het veld waardoor ie met een sierlijke duikeling, je kent ze wel, voorover op z’n rug terecht kwam. Altijd schrikken, net nieuwe veel te dure prop, zal je altijd zien; einde oefening. Maar, behalve dat twee spandraden symmetrisch waren geknapt, geen schade. Nog iets rijk in midden en hoog. Tweede vlucht aangepast en dat werd al weer wat beter. Deze keer een landing uit het boekje.

Invloed van het klepje is duidelijk hoorbaar op de motorloop, goed te doen, maar wel met wat geduld en rust afstellen. En de temperatuur: rond de 110 graden! De kap koelt zelfs beter zo lijkt het. Wel voorzien van nauw sluitende baffling. De sensoren eens op een andere plek, achterop de cilinders plaatsen en kijken hoe het er dan uitziet, maar dit is veel belovend! En natuurlijk was de omgevingstemperatuur vrij laag (8 graden). Vermogen heeft niets te lijden gehad. Zelfs meer, toert op tot 7800 in een lichte down line. Rechtomhoog zakt ie niet in. Goede snelheid, dit lijkt de goede prop voor dit model. En nog veel mooier: stationair 1600. Dat was echt niet haalbaar met methanol en vonken. En goed oppakken. Power! En: 1/3e tankje; ik schat in een 150ml voor een vlucht van 7 a 8 minuten. Dat is toch opmerkelijk veel zuiniger dan methanol!

Hij kan nog wat beter getuned worden, met name midden en bovenin. En bij het starten is het even zoeken naar de juiste procedure. Afgaand op de vluchten vandaag; dit gaat heel erg goed! Temperatuur lijkt, met goede baffling, binnen de perken te blijven. Power ohne ende en zuiniger; en veel minder vettigheid (wel bagger en ganzenschijt maar dat heeft hier weinig mee te doen).

Dank aan Bert voor het klepje en de uitleg, zeer leerzaam, en Ruud en Marco voor de technische en mentale ondersteuning en de frikandellen! Was weer leuk!

Was geweldig Christiaan. En zoals Bert aangaf in de app vanavond daar krijg je toch wel een hard plassertje van toch. We gaan er mee door.
 
Klopt, en bij de ene motor is dit meer werk dan bij de andere.
De gemiddelde kleine tweetakt hoeft meestal nagenoeg niks aan te gebeuren: benzinebestendige O-ring om de hoofdnaald, en de aanleg van ontsteking. Vuiltankje en brandstofslangen, en klaar ben je. Kun je in een middagje doen.


Daar weet ik alles van zonet een os max 46 FX omgebouwd. Nog zonder klepje of geslepen carb. Caberateur is een 40C en het schijnt een heli versie te zijn. Van de week verder testen maar dit was al veel belovend.
 
Klopt, en bij de ene motor is dit meer werk dan bij de andere.
De gemiddelde kleine tweetakt hoeft meestal nagenoeg niks aan te gebeuren: benzinebestendige O-ring om de hoofdnaald, en de aanleg van ontsteking. Vuiltankje en brandstofslangen, en klaar ben je. Kun je in een middagje doen.
Neem je daarvoor een afwijkende maat of gewoon de standaard maat van 2,5 x 1,75 ….. en dan in FKM (viton)
 
Back
Top