Electronische mengselregeling

Goed geluid.. dat het kan... ik heb er nog een niet ontkurkte in doos :)
Uit nieuwsgierigheid ooit gekocht. Om de poorten te vergelijken met standaard FX
Top!
:D dan weet je nu, dat je, ALS je je ook in het peut-avontuur wilt storten, dat je een goeie kandidaat hebt... En maak je geen zorgen over inlopen, dat kan gewoon rechtsstreeks op benzine. NIET rijk, zoals een gloeipluggert, hooguit gewoon de eerste paar uurtjes wat kalmer aan doen. Ik laat mijn motoren tegenwoordig gewoon indraaien met de "zo arm als maar wil" afstelling en veel wisselend gas (lang laag, korte stoten volgas), en dat is nog nooit fout gegaan, 10:1 mengsmering is meer dan vet genoeg daarvoor.
 
Helaas is JustEngines inderdaad zwaar de dupe van de Brexit... Baal ik flink van!
 
Oh, mag wel.... Laat maar even via PM weten hoe en wat qua betaling.
 
Hoe staat het met jouw setje, Jan? Loopt jouw motor al?

Ik heb het klepje afgelopen zaterdag kort kunnen testen voor de deur.
Het mengsel was goed te regelen met het klepje:)
De midrange was erg rijk en door het klepje af te regelen merk je gelijk een groot verschil.
Maar was te kort voor nauwkeurig af te stellen maar dat gaat zeker goed komen.
En dan natuurlijk afwachten of het op methanol blijft werken.
Ik vind het klepje overigens erg mooi van formaat, technisch gezien super om het mengsel hiermee aan te passen en geniaal gevonden om dit in de modelbouw toe te passen:worship:
Overigens ook opgemerkt dat ik zonder uitlaat druk werk.
Op OS FS-90 zit alleen het originele uitlaatpijpje.
Hopelijk snel een mooi dag (en geen andere verplichtingen...) dan kan ik verder afstellen en vliegen.
Vliegen deed de Piper overigens al met vonkjes maar de midrange was echt heel rijk waardoor het meer een on/of switch was.
Volgens mijn mede vliegers geen probleem omdat ik volgens hun alleen vol gas vlieg maar voor de Piper is dat niet de bedoeling:D
Wordt vervolgt!

Jan
 
En maak je geen zorgen over inlopen, dat kan gewoon rechtstreeks op benzine. NIET rijk, zoals een gloeipluggert,

Dat vind ik heel interessant!!
Laatst was iemand een benzine motor aan het in laten lopen op de club met een rijk mengsel.
Naar mijn gevoel is dat juist niet goed.
In het verleden altijd te horen gekregen dat door het rijke mengsel de oliefilm juist oploste waardoor er juist slijtage ontstaat ipv inlopen. Dit kwam dan ter sprake wanneer bijvoorbeeld de hand choke vergeten werd.
Of dit waar is weet ik niet zeker alleen als ik dan naar methanol kijk waarom zou dit dan anders zijn. Daar zal ook de overtollige methanol de oliefilm kunnen aantasteno_O
Terwijl de niet ABC/ABN motoren inderdaad flink rijk werden ingelopen.
Of zit ik er helemaal naast.....

Jan
 
Een methanol motor met ABC loopwerkje zou ik juist niet zo idioot rijk laten inlopen
Doordat hij zo rijk staat komt er geen temperatuur in de motor waardoor hij met de grootste klemming draait wat weer een hele flinke belasting van de drijfstang (bigend) veroorzaakt
In de tijd dat ik 1:8 onroad racete (begin 2000) zette ik de nieuwe motoren een tikkeltje rijker en een paar tywraps om de koelribben om de temperatuur erin te houden…… motortje liep duidelijk soepeler en had een langere levensduur vergeleken met de “old scool” methode
 
Dat vind ik heel interessant!!
Laatst was iemand een benzine motor aan het in laten lopen op de club met een rijk mengsel.
Naar mijn gevoel is dat juist niet goed.
In het verleden altijd te horen gekregen dat door het rijke mengsel de oliefilm juist oploste waardoor er juist slijtage ontstaat ipv inlopen. Dit kwam dan ter sprake wanneer bijvoorbeeld de hand choke vergeten werd.
Of dit waar is weet ik niet zeker alleen als ik dan naar methanol kijk waarom zou dit dan anders zijn. Daar zal ook de overtollige methanol de oliefilm kunnen aantasteno_O
Terwijl de niet ABC/ABN motoren inderdaad flink rijk werden ingelopen.
Of zit ik er helemaal naast.....

Jan
Klopt... dat is ook niet goed. Hoewel benzine lang niet zo'n negatief effect heeft op de smering als Methanol (benzine smeert van zichzelf ook, waardoor bijvoorbeeld een bosmaaier op schone benzine niet onmiddelijk in elkaar loopt, methanol smeert helemaal NIET), verdun je de olie, en door het te rijke mengsel voeg je roet toe. Roet is carbon, carbon is heel erg hard en in feite is roet dus een soort van schuurmiddel.
Het is WEL zo, dat een benzinemotor die nog niet ingelopen is, van zichzelf wel een wat rijker mengsel "vraagt" omdat de afdichting van de bewegende onderdelen nu eenmaal nog niet 100% is. je merkt vanzelf dat hij na verloop van tijd wat te rijk blijkt te staan, waar hij bij de eerste start min of meer goed leek.
Het helpt ook niet, want de timing blijft verder hetzelfde en dat is nu net een van de dingetjes waarvoor je een methanolmotor rijker zou zetten: om die timing wat later te krijgen en daarmee het bigend wat te ontlasten.
ABC motoren moeten "aan de rijke kant" staan, schraal genoeg om wel goed in tweetaktloop te komen, inderdaad om die voering op temperatuur te krijgen, zoals Mugen al zegt, maar dus niet zo vet dat hij gaat viertakten.
Zuigerveer motoren kun je eigenlijk gerust met het "optimale" mengsel in laten lopen, zolang je dan maar het gas dicht houdt, want daar gaat het gewoon om temperaturen en zuigersnelheden. Maar vol gas en lekker vet werkt ook prima, het oliepercentage is namelijk al berekend op een forse verdunning met methanol.

Hardstikke tof dat het klepje voor jou ook werkt. Ik denk (maar dat is maar een educated guess) dat het met glow ontsteking minder goed werkt, of in elk geval, minder voordeel oplevert. Het werkt sowiso, kijk maar naar post 1 van dit draadje.
Ben heel benieuwd naar je vliegervaringen. Dat je geen tankdruk hebt, zal denk ik niet zo'n probleem zijn, jouw motor heeft destijds van zijn constructeurs bewust een vrij kleine carburateur meegekregen, juist vanwege dat hij niet voor tankdruk bedoeld was.
 
een motor moet gewoon werken voor zijn geld..
warm worden.. zeker met inlopen..
alleen wel een tik rijk. warm worden doet ie toch wat vlotter helemaal in het begin.
zodra de toeren en gedrag voorspelbaar is, de lucht in...

anders had ie maar door moeten leren voor showroom model:D

op de grond worden ze in feite alleen maar heter dan de bedoeling is.
tijdens het inloopproces kom je vanzelf een paar keer het moment tegen "shit, die loopt opeens rijk"
of arm.. indicator dat het motortje het naar zijn zin gaat hebben..
 
warm worden.. zeker met inlopen..
alleen wel een tik rijk. warm worden doet ie toch wat vlotter helemaal in het begin.

Bij motoren zijn er een heleboel temperaturen... en ze zijn lang niet allemaal te meten. Als je als voorbeeld een zuigerveer motor neemt: In nieuw toestand ligt die veer nog niet helemaal perfect aan. Die veer is het enige werkelijke wrijvingspunt tussen zuiger en cylinder. Nieuwe oppervlakken, dus "ruwe" oppervlakken=>meer wrijving=>meer warmte. Zuigerveer beweegt met de zuiger op en neer, dus de wrijvingswarmte op de voering wordt over de hele voering verspreid, maar bij de veer is het alleen die paar contactvlakjes die de warmte opnemen. Omdat de veer nog niet goed afdicht, lekt er ook nog eens bloedheet verbrandingsgas langs.

M.a.w: mischien is die voering 100 graden, mischien is die zuiger 150 of 200 graden, maar die veer, die kan lokaal (en dat is dus altijd het punt waar het contact plaats vind, DUS het punt waar het qua functioneren nu precies helemaal om draait) meerdere honderden graden worden.

Wat ik maar wil zeggen: een TE hete motor is nooit goed bij het inlopen, maar het is zeer wel mogelijk om die veer te vernaggelen bij volkomen acceptabele motortemperaturen.
Een manier om een zuigerveer versneld te doen inlopen (werkt echt) is door de motor bij de allereerste koude start, gelijk (binnen de 1e 30 seconden) met een zware prop een paar keer vol gas tot max toerental te jagen en weer terug te laten vallen naar stationair.
Pest is, dat dat nu net de manier is om je ook inlopende Big-End, grandioos te verzieken... Bij een Saito is dat einde drijfstang, andere merken kunnen het vaak wel hebben, maar vinden het niet leuk.

Je moet dus een compromisje zoeken. Een goede manier zou bijvoorbeeld zijn om eerst de drijfstang in te laten lopen, en daarna een nieuwe zuigerveer te plaatsen, dan kun je die methode wel toepassen (heb het een paar keer gedaan na een motor-revisie, werkt echt flitsend, beestachtige afdichting). Maar wie doet dat nou? Nagelnieuwe motor na 2 uur uit elkaar halen om de zuigerveer te vervangen? Niemand, toch?
 
Back
Top