Jamara SIAI Marchetti SF-260

Je Marchetti staat niet juist op z’n poten
De hoofdpoten moeten korter zodat het model enigszins achterover leunt.
Hij zal dan heel makkelijk los komen.
Ik heb de Marchetti zo’n 6 jaar gevlogen, weliswaar met een grotere spw.(2.60m) maar dus ook duidelijk veel zwaarder en nog nooit problemen gehad met loskomen ook niet op een knollen weiland
Zie hoe de echte erbij staat!

DAC06F41-8CDC-46DE-BF33-82A6D465F4EE.jpeg
FA3420B8-938E-40AB-997D-8BD3C72B1E0E.jpeg
 
  • Like
Reactions: Cnn
Mijn marchetti (die van een paar post terug) is inmiddels af en heeft heel wat vluchtjes gemaakt. Met sturend neuswiel is opstijgen en taxiën een eitje. Staat inderdaad flink achterover zoals te zien is in de vorige post.

Nu staat ie inmiddels weer op de werkbank in de onderhouds-wachtrij. Laatste 2 vluchten totaal geen power meer. 1e idee een kapotte regelaar, maar naar nu blijkt, was er ook 1 cel van de accu kapot. Accu alleen voor de marchetti in gebruik, dus kapotte cel niet eerder opgevallen.

Als het weer wat opklaart (ben geen wintervlieger) maar eens testen wat nu de oorzaak is.Nieuwe accu is aanwezig. Hopelijk was het dat.

Overigens blijft het wel een wankel, nerveus kistje om te vliegen. Een 1.6 - 1.8 meter versie zou nu zeker mijn voorkeur zijn. Maar ja, toen vloog ik nog zulke grote kisten.
 
Een 1.6 - 1.8 meter versie zou nu zeker mijn voorkeur zijn.

De reden dat ik dit draadje weer naar boven gehaald heb is dat ik daar eigenlijk ook met een schuin oog naar kijk.

Die Jamara (los van wat er verder niet aan deugt, blijkbaar) is aan de kleine kant.

Maar het aanbod van wat grotere modellen (los van een paar AR(T)F's?) is niet groot, lijkt het.

Een paar dingen gevonden, maar of het wat is? . . .

https://www.ebay.com/itm/362353525512

https://www.airagestore.com/plans/rc-planes/giant-scale/siai-marchetti-sf-260.html

https://plans.modelaircraft.org/product/sf-260-siai-marchetti/

Blijft inderdaad wel een prachtig ding om te zien . . .


jan.
 
Laatst bewerkt:
Dag Jan,

De Jamara is best erg klein. Had ik dat eerder geweten, had ik hem extreem licht gebouwd.
Maar een groter exemplaar (wat ik al zei 1.6 -1.8) staat hoog op mijn wensen lijstje. Ik vlieg ook met brandstof tegenwoordig. Dus met een 4takt zou het wel een extreem mooie kist zijn om te hebben.
Even je links bekijken.
 
Ik denk dat die adverteerder op ebay de tekening van airage (illegaal) verkoopt . . .

Maar, hoe groot is die van de AMA?

Kan er geen nadere informatie over vinden . . .


jan.
 
Nee, de tekening wordt (lijkt het) uitgebracht, verkocht door de AMA.

upload_2022-2-9_15-28-11.png

Maar ik kan 'm niet openen . . .

$7 is niet duur . . .


jan.
 
Hmmm, da's dan toch een soort van scratch build. Heb ik wel eens gedaan, maar zoek toch meer een kit of een exemplaar om op te knappen denk ik.
 
Build from scratch is dat je zelf een tekening maakt, en alles zelf doet.

Hier zijn een paar tekeningen beschikbaar.

Ik heb liever een tekening dan een AR(T)F . . .

Als je nog nieuwe ontdekkingen doet hoor ik het graag.

Ik zal de AMA eens mailen.


jan.
 
Shamrock heeft er een van Aviomodelli. Versie met en zonder retracts. Ik het met retracts gebouwd maar is waardeloos. Stond veel te ver voorover. Grasmaaier en kwam bijna n iet los. Andere,zeer lange neuspoot moeten nemen maar dat werd een enorme hefboom die in de landing erg kwetsbaar is.
Dus nog niet veel plezier aan beleeft
 
Gewoon het achterste landingsgestel inkorten, net zoals bij het origineel. Ziet er ook gewoon veel beter uit dan zo'n "reiger" Marchetti (zoals de meeste modellen ervan op de markt)
 
Heb nog even de foto's van mijn Jamara SF260 gezocht, en het origineel
P1050664.jpg

P1050663.jpg

P1050656.jpg

Omdat ik momenteel geen verharde piste ter beschikking heb is er nog geen poging tot opstijgen geweest.
 
dit forum is in dat punt meer user gericht.
als de topicstarter het offtopic vind gaan, dan kunnen we een draadje aanpassen.
zolang de ts het er mee eens is, kan een topic alle kanten op gaan.

Naar mijn idee is het nog niet offtopic, omdat we het over de260 hebben.
alleen niet meer over de 260 van dat merk.
maar er komen wel weer nuttige tips uit, die een andere bouwer misschien weer heel handig vind.

Stel, jullie willen heel diepgaand over de 260 verder gaan, dan zou ik wel ff een nieuw draadje starten.
als de meeste info al gedeeld is, kunnen we het zo laten.
 
Back
Top