VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Erg mooi pieter , vakwerk


Hallo Bertus,

Bedankt voor je compliment.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg
 
Dat ziet er goed uit Pieter.
Het wordt wel een groot project, straks moet je de werkplaats nog verbouwen en je werkbank verlengen om het geheel gemonteerd te kunnen beproeven.;)
Wat wordt de totale lengte van de combinatie met de trekker ervoor.
Succes met de verdere bouw

Groet Leo.:bye:


Hallo Leo,

Bedankt voor het compliment.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg


Tja, mijn werkplaats is veel te klein, of toch niet, gewoon te veel rotzooi.
De werkbank is inderdaad te (veel) kort.
Eigenlijk wel lang genoeg, maar door de tafel kolomboormachine, die veel ruimte in beslag neemt is de werkbank te kort.
Ik test altijd mijn voertuigen uit in onze serre, hier kan ik mooi testen en rijden, ook bij slecht weer, of bij mooi weer in de tuin.

Het De Goldhofer dieplader is inderdaad een groot project, qua bouwen, maar ook wat de Goldhofer dieplader betreft, is deze ook lang en breed.
De hele combinatie is 210 cm lang en 21,4 cm breed : Bestaande uit de Volvo FH 16 met de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
Het smalbed kan maximaal 40 cm uitgeschoven worden, dan is de combinatie 250 cm lang.
Het wordt een speciale combinatie, die je niet zo gauw zal zien in de modelbouwwereld.

De Goldhofer wordt nagebouwd in de schaal 1:14 naar de Goldhofer Smalbed dieplader 5 bij 3 volgens de Goldhofer bouwtekening, die ik van Goldhofer Memmingen heb gekregen, met een aantal wijzigingen, die ik ga toepassen, c.q. toegepast heb.
De Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 wordt in schaal 1:14 gebouwd naar de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3, van mijn schoonzoon, waar ik regelmatig mee rij als invalchauffeur.
Goldhofer bouwt geen standaard diepladers, deze worden altijd gebouwd naar de wensen van de cliënt, wat ook in geval is bij de Goldhofer dieplader van mijn schoonzoon, vandaar de wijzigingen.
Hierdoor heel veel meten aan de Goldhofer dieplader en heel veel (detail) foto's gemaakt.

De 1:1 Goldhofer smalbed dieplader met de 4 assige Volvo FH 16 700 pk Zwaar transportrekker is 29, 40 meter lang.
Het smalbed is 8.40 meter lang, dit is een speciale lange uitvoering.
Het smalbed kan ook nog 5,60 meter uitschuiven. de totale lengte is dan : 35.00 meter.
Normaal/meestal is een smalbed 7.00 meter lang.
Het smalbed van de Goldhofer dieplader van mijn schoonzoon, is uitwisselbaar met een breedbed en een ketelbed,
Bij deze combinatie een een permanente vergunning bij aanwezig, om met zo'n lange combinatie te mogen rijden in Deutschland.

P.S.
Mijn Goldhofer smalbed 5 bij 3 dieplader is 4 mm langer dan de Goldhofer Smalbed 5 bij 3 dieplader. (1:1)
Dit is verwaarloosbaar, vind ik zelf.

Ik ga later ook nog een breedbed maken, maar ik maak geen ketelbed.
Maar is eerst maar eens de Goldhofer smalbed dieplader afbouwen, dit gaat zeker nog anderhalf a twee jaar duren.
 
Ik vraag me wel af of ik nog wel uitgebreide bouwverslagen moet plaatsen van de Goldhofer dieplader.
Of moet ik alleen maar bouwverslagen moet plaatsen als een bepaald onderdeel. c.q. gedeelte van de dieplader gereed is en men maar moet aannemen dat ik het zelf gebouwd heb.

Hoi Pieter,
Wat mij betreft heeft de uitgebreide versie de absolute voorkeur.
Al heb ik niet jouw kennis en gereedschap is het zeer leerzaam en inspirerend.
 
Pieter, je stelt dit soort vragen al eerder en zoekt naar bevestiging maar je moet het voor jezelf toch willen?

Er zijn zoals bovengenoemd mensen die alles uitpluizen, lezen en volgen en je van feedback en tips voorzien en er zijn mensen die er af en toe eens in kijken, plaatjes scrollen en kwijlen (dat doe ik). De hele technische verhandelingen begrijp ik niet en kan ik zelf niet zo veel mee. Maar dat maakt toch niet uit?

Ik persoonlijk maak mijn verslagen en films voor mijzelf en zoals ik ze zelf leuk en informatief vind. Dat ik dan positieve feedback krijg is mooi en dat motiveert.
Soms besteed ik er meer tijd aan en ik denk ook wel eens van het volgende model maak ik een keer geen verslag. Maar dat vraag ik dan aan mijzelf en niet het publiek.

Gewoon doen wat je zelf leuk vind en tijd en aandacht aan wilt besteden. Je moet het voor jezelf doen en willen en niet voor anderen...... Maar dat is mijn mening.
 
Eens met @trialrolf , je doet het als het goed is omdat je het zelf leuk vind.
Het forum kent veel regels, hoe je een bouwverslag plaatst mag je echter zelf weten.

Er zijn mensen die mee discussiëren, die alleen mee lezen en helaas, azijndrinkers heb je ook.
Laatst op werk is de grootste galbak met pensioen gegaan, kreeg op zijn afscheid een lekkere fles whiskey( echt een goede ook) en die zette die weg met de opmerking “Het is mijn merk niet”.

Tja dat soort mensen ga je het nooit naar de zin maken en dat moet je ook niet willen. Als jij daarvan bevestiging zoekt ga je die nooit krijgen.

Wat mij betreft maakt het helemaal niet uit hoe jij je bouwverslagen plaatst, dat bepaal je zelf. Of iemand het wil lezen is ook een keuze, er wordt niks gedwongen.

Dus ga vooral verder zoals jij dat wil, die keuzevrijheid heb je gewoon.
 
Pieter, je stelt dit soort vragen al eerder en zoekt naar bevestiging maar je moet het voor jezelf toch willen?

Er zijn zoals bovengenoemd mensen die alles uitpluizen, lezen en volgen en je van feedback en tips voorzien en er zijn mensen die er af en toe eens in kijken, plaatjes scrollen en kwijlen (dat doe ik). De hele technische verhandelingen begrijp ik niet en kan ik zelf niet zo veel mee. Maar dat maakt toch niet uit?

Ik persoonlijk maak mijn verslagen en films voor mijzelf en zoals ik ze zelf leuk en informatief vind. Dat ik dan positieve feedback krijg is mooi en dat motiveert.
Soms besteed ik er meer tijd aan en ik denk ook wel eens van het volgende model maak ik een keer geen verslag. Maar dat vraag ik dan aan mijzelf en niet het publiek.

Gewoon doen wat je zelf leuk vind en tijd en aandacht aan wilt besteden. Je moet het voor jezelf doen en willen en niet voor anderen...... Maar dat is mijn mening.


Hallo Rolf,

Uiteraard doe ik het voor mezelf de bouwverslagen maken, om te laten zien wat ik zoal bouw, aan het bouwen ben.
Dit heeft op dit moment helemaal niets te maken met de kritiek van derden zoals William beschrijft, laat dit duidelijk zijn.

Het gaat erom, dat er enorm veel tijd in gaat zitten om de bouwverslagen te maken, maar ook ieder keer de foto's maken, is steeds een werkonderbreking.
Op dit moment zit ik niet zo lekker in mijn vel, ik ben door mijn rug gegaan, gelukkig gaat het nu weer beter door de behandelingen bij de Fysio therapeut.

En ja, dan ben ik op dit moment ook nog Mantelzorger voor mijn vrouw.
Hierdoor heb ik maar weinig tijd voor de modelbouw, af en toe maar eens een paar uurtjes tijd om wat te prutsen in de werkplaats.

Ik baal (beetje chagrijnig) er ook van, doordat ik op dit moment Mantelzorger ben, niet kan rijden als invalchauffeur, mijn grote passie, de tweede hobby.
Mijn schoonzoon heeft het hartstikke druk en kan het werk nauwelijks aan.
Bovendien zijn er maar weinig invalchauffeurs die s'nachts willen rijden, maar er zijn ook niet zo heel veel invalchauffeurs voor handen, die ervaring hebben met het Zwaartransport.

Gelukkig gaat dit weer een stuk beter met mijn vrouw.
Als het steeds beter met haar gaat, kan ze binnenkort weer vaker enige tijd alleen zijn en ook s'nachts alleen zijn.
Dan kan ik mijn passie weer gaan oppakken.
De eerste nachtrit staat, onder voorbehoud, gepland voor woensdag op donderdagnacht 27 en 28 april 2022.
Hopelijk is mijn rug dan weer voldoende hersteld en gaat het goed met mijn vrouw.

Tja, oud worden is mooi, maar oud zijn is niet altijd mooi, in geval van mijn vrouw.
Altijd meegewerkt in onze bedrijven en moest door haar ziekte in november 2004 gedwongen stoppen met werken.
Hier heeft zij heel erg veel moeite mee gehad en nog steeds moeite mee.
Dan wordt er vaak gezegd : Niet klagen, maar dragen.

Rolf : Laat ik positief afsluiten : Kumt Good ! :)
 
Update : 0541

Hallo Allemaal,

Even een update tot en met vandaag, 9 april 2022.


De ruwbouw van het smal diepbed ligt op het achterdek en is geheel ingeschoven.
Ook hier weer veel boutjes gebruikt om het geheel van het smalbed in elkaar te monteren.
Overigens na het in elkaar lassen van het smal-diepbed en de M 2 boutjes verwijderd zijn, worden deze gaatjes niet dicht gelast, want hier kunnen losse sjor-ogen in bevestigd worden, om de grondverzetmachines vast te sjorren, te zekeren, zoals bij de Goldhofer 1:1.
IMG_7704.jpg


Het smalbed is geheel uitgeschoven.
IMG_8729-01.jpg


Het smal diepbed kan maximaal 400 mm uitgeschoven worden..
IMG_8728.jpg


De ruwbouw van de nek van het zwanenhals is gereed voor verdere bewerkingen.
De nek is aan de interdolly gekoppeld, zoals bij de Goldhofer 1:1.
IMG_8541.jpg


Weer veel M 2 boutjes gebruikt om het geheel in elkaar te monteren, alvorens de nek gelast wordt.
Een aantal M 2 boutjes blijven gehandhaafd, om diverse onderdelen aan de nek te monteren, zoals bij de Goldhofer 1:1
IMG_8544.jpg


De nek is gelijk aan de Goldhofer 1:1 en is op de zelfde wijze aan de interdolly gemonteerd als bij de Goldhofer 1:1.
IMG_8546.jpg


De nek rechtstreeks gekoppeld aan het smal diepbed.
IMG_8696.jpg


IMG_8702.jpg


IMG_8706.jpg


Aan de vier bouten in de rode rechthoek komt nog een afneembaar koppelstuk gemonteerd, wat op de oren van het smal diepbed rust.
Gelijk aan het koppelstuk van de nek van de Goldhofer 1:1.
IMG_8700-01.jpg


Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Update : 0542

Hallo Allemaal,

Even een update tot en met vandaag, 10 april 2022.


De ruwbouw van de achterkant van het achterdek is ook gereed, deze achterkant van messing gemaakt, dit is net even iets mooier dan van staal maken.
Hierdoor komen de details mooier naar voren, zoals de lichtbakken.


De achterkant is gelijk aan de achterkant van de Goldhofer smal diepbed dieplader 1:1
IMG_6881.jpg



De twee achterlichten gemonteerd.
IMG_7041.jpg


De twee achteruitrijlampen gemonteerd, hier worden t.z.t. nog zelf gemaakte aluminium blinkers in gemonteerd.
IMG_6958.jpg


De zwaailampen gemonteerd.
Deze zwaailampen zijn ook weer gelijk aan de zwaailampen van de Goldhofer dieplader 1:1
IMG_7264.jpg


IMG_7269.jpg


IMG_7345.jpg


De achterkant gelijk maar even in de etsende primer gespoten.
IMG_7418.jpg


De nummerplaatverlichting gemonteerd.
IMG_8011.jpg



Het 80 bord, samen met de twee Goldhofer spatlappen even tijdelijk gemonteerd, met de lelijke brede aluminium strippen.
Ik zelf vind dit niet mooi, maar ja bij de 1:1 Goldhofer dieplader zijn de aluminium strippen ook zo lelijk breed.op de spatlappen. :( :(
IMG_8125.jpg


Mijn persoonlijke assistente/secretaresse. :)
IMG_8028.jpg



Tot zover deze update.

Wordt vervolgd.
 
Prachtig Pieter !!!

Deze assistentes zijn absoluut betrouwbaar, liegen niet en staan altijd voor je klaar


Hallo Leon,

Bedankt voor het compliment.
:thumbsup: :thumbsup: :worship:

Tja, Lola is heel lief en eerlijk en is altijd blij, ze gaat overal mee naar toe.
Ze gaat ook regelmatig mee als ik rij als Invalchauffeur, ze vind dit prachtig, in een mandje op de rechter voorstoel.
Het mandje is gezekerd met de de veiligheidsgordel en Lola zit vast met de riem, want ik wil niet dat als ik onverhoeds een Noodstop moet maken, dat de door de cabine heen vliegt. :(

Zeggen weleens :
Als je de mens leert kennen, dan ga je de dieren meer waarderen. :) :)
 
Back
Top