Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bedenk, dat de temperatuur van verzadigde stoom bij 3 bar, 140°C is.k betwijfel dat de temperatuur van de spiegelplaat bij zulk een stuart boven de 90° komt.
Heb er eentje klaar ,past exact, eentje mislukt ,maar we gaan gewoon verder,het is alleen lastig met mijn handen,mis 3 vingers en een verkramte hand,maar het zal lukken !!!!Het idee van solderen lijkt eenvoudig.
Als je een machine maakt, die alleen op lucht gaat draaien, dan is zacht soldeer lood/tin : 40/60 geschikt.
De gebruikstemperatuur is tot 90°C.
Hierboven verliest de verbinding aan kracht.
Bij een onder stoom werkende machine machine bij 3 bar is dit geen optie.
De temperatuur van verzadigde stoom bij 3 bar is boven de 140°C.
Resultaat, het zacht soldeer smelt en alles valt uit elkaar.
Je kunt ook eventueel Resist 2 tin/zilversoldeer gebruiken geschikt voor een hoger temperatuur 175°c, zie bijgaand bestand "Resist 2, tin-zilver.
Het beste is en blijft het zilver hardsolderen geschikt tot 200°C, zie de tweede bijlage "Zilversoldeer".
Deze laatste is mijn favoriet voor alle hardsoldeer verbindingen.
Voor mij de reactie op solderen.
Maak gewoon nieuwe schuiven, koop deze als onderdeel.
Wel, indien je deze toch wilt maken lees dan de reactie @Gea:
Bij mijn bakschuiven zitten er ook geen mooie oortjes op.
Het belangrijke is, de opening van de schuifmoer, deze moet passen in de sleuf in de bakschuif.
Succes met je project. Henk.
Zouden we kunnen meten , wat ik wel weet is dat het water dat op de cilinders van mijn 5 duim loc's terecht komt niet begint te koken.Leuke opmerking.
Alleen, de cilinders van verbrandingsmotoren worden met koelwater gekoeld.
Bij een stoommachine wordt er in de machine niets gekoeld, daar dit negatief is voor het rendement.
Daarom zijn de cilinders voorzien van isolatie.
De expansie van stoom moet zodanig zijn, dat er geen warmte verliezen plaatsvinden
Het ideaal is een adiabatische expansie, gelijk blijvende druk, waarbij geen warmte uitwisseling met de omgeving plaats vindt.
De afkoeling van de stoom vindt plaats in de condensor.
Door de afkoeling van de stoom ontstaat er een onderdruk, die positief meehelpt om het rendement van de machine te verhogen.
De onderdruk verhoogd het drukverschil over de zuiger, ergo een grotere kracht.
Stoom is anders dan verbrandingsmotoren.
Groet. Henk
Je kunt de bakschuiven voor bovenstaande machine gewoon snijdend maken zonder lap.
Maak er een voldruk machine van en vaar zonder enige problemen, desnoods een extra beetje kolen, gas o.i.d erin.
expansie of half op de schaar draaien is hierbij geheel niet nodig. ( je moet dit in het licht van het geheel zien)
groet René
Snap het ,ik had van die erbij zaten teveel afgehaald, maar zal ze nu snijdend makenkijk eens op deze site plaatje 27 en figuur A.
dat is snijdend ........ de bakschuif zal bij elke verplaatsing open gaan en sluiten.
https://www.machinemuseum.nl/bakschuif.html
Met of zonder lap , de poorten moeten altijd opengaan met de zuiger in het dode puntIk vond de overlap van die die erbij waren behoorlijk groot,drijfstang was al halverwege voordat het kanaal openging,zal de nieuwe kleiner maken
Meer nog , ooit heb ik een 5 duim loc gehad waar de cilinders met zacht soldeer in mekaar gezet waren....nooit een probleem met gehad. Al de kracht voor de aandrijving kwam op het soldeer, kwam niet los.
Ik betwijfel dat de temperatuur van de spiegelplaat bij zulk een stuart boven de 90° komt.
Hoi Juki, heb je een voldoende grote radius aan de omzetting gehouden? De vuistregels raden aan om deze minimaal zo groot als de plaatdikte te maken. Zo niet, dan moet dit volgens mij nog goed aan te passen zijn!
succes met de bouw!
Ik heb geen vuurvaste stenen maar met die tang wil ook prima,hij is nu 0.3 mm groter dan de buis ,dus perfectJa hoor 18 mm
En henk
Hoe moet ik dat aangeven ? Gewoon een stalen mal met de plaat in de bankschroef, kloppen warmstoken kloppen ,
Simpel