Republic F84F Thunderstreak 1/6

Hoi allemaal, dat is wel weer een poos geleden!!!

Combinatie van slecht winterweer, toegang vliegbasis en voornamelijk meerdere keren wisselen van werk heeft prioriteit op lager pitje gezet. De kist was al geruime tijd klaar, het moest er gewoon een keer van komen....


....en gisteren was die dag, hij heeft gevlogen én is ook nog heel!!!! :banana:

Zoonlief van 9 jaar mocht voor het eerst de camera bedienen....vergeef hem zijn onscherpte van de foto's ;)

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg



En hij staat weer!
1k0.jpg



Ik heb 3 vluchten gemaakt, had nog voor een 4de willen gaan maar de start plug van mijn turbine gaf de geest helaas.

De eerste vlucht was toch wel een bevalling. Sowieso met in gedachten de vorige eerste vlucht die niet slecht ging maar met een wing stall in een redelijke crash eindigde. Hop gas er op en hij kwam weer mooi en statig los. Maar daarna was het een dweil om mee te vliegen. Voor mijn gevoel lastig de bocht in te krijgen, eenmaal er in wilde hij doordraaien met pitch down als resultaat. Moeilijk controle over de roll-rate. Ook op pitch niet gemakkelijk waarbij ik opnieuw de indruk had dat de neus ging drukken bij vermogen en wanneer gas er af weer pitch up.

Paar rondjes gevlogen en dan is het tijd voor circuit en landing. Vanwege het onvoorspelbare rol gedrag en de bochten zo ruim mogelijk houden kwam ik al gelijk slecht uit, doorstart. Dit nog 2 keer en toen had ik hem redelijk recht voor de baan waar ik hem hebben wil. Nog wat nukken in pitch en eigenlijk voor mijn gevoel te snelle landingssnelheid toch maar neergezet, de betonnen strip is tóch lang genoeg. Remmen er op en hij staat weer!

Pffff...dat was wel effe zweten, voor mijn gevoel toch een behoorlijke draak om mee te vliegen die met fluwelen handschoenen benaderd moet worden.

Ook de neuskap was los geraakt en zat de laatste minuten scheef op de kist, vlak voor de landing los gekomen en op de baan gevallen.

Lichtelijk gedesillusioneerd toch maar effe babbelen met de aanwezige vliegers, meerdere gedachten helpt altijd. Uiteindelijk besloten om het zwaartepunt nu even te laten voor wat het is. Heb best wel wat aanpassingen in de uitslagen, exponentieel en nulpunten gedaan. Zo heb ik onder andere de ailerons beiden een beetje omhoog gezet om zo iets meer tip verdraaiing te creëren. Ik weet niet precies zeker wanneer de neuskap los is komen zitten maar dat kan ongetwijfeld ook gevolgen voor de vlieg eigenschappen hebben gehad.

Getwijfeld. maar toch maar een tweede vlucht, de kap met Hansaplast tape beter vast gezet. (Sterk spul...:D)
Stukken beter, veel minder waggelen en stabieler in de rol as. Landing ging ook wat rustiger. Na deze vlucht dezelfde veranderingen nog iets verder aangepast, een wereld van verschil. Nu begint het er op te lijken en ik begon hier en daar al wat te smijten met de kist.

We zijn er nog niet helemaal maar mijn vertrouwen is in die 3 vluchten mega gegroeid. Ik vermoed dat het dunne en relatief scherpe vleugel profiel hier mee te maken heeft, de echte kist schijnt ook een draak geweest te zijn, in het bijzonder langzame circuit bochten...

Maar ik ben nu al dik tevreden en met nog wat verdere afstellingen denk ik dat we tot een goed vliegbare kist gaan komen. Ik had zelfs het gevoel dat de kist redelijk langzaam uit te melken is...zolang er maar geen abrupte stuur bewegingen gedaan word.

Al met al met een tevreden gevoel naar huis, dit smaakt naar meer! :)

Nog een paar foto's van Boet;
1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg
 
Die niet helemaal scherpe foto's geven toch een heel goed idee van het vliegbeeld. Boet heeft al een aardig gevoel bij wanneer hij op het knopje moet drukken.
Met ervaring komt de rest ook wel.
 
Gerald, Gefeliciteerd, mooi verslag weer !:goal Uh en die foto’s van Boet, top gedaan :thumbsup::thumbsup::thumbsup: , je zou mijn foto’s eens moeten zien:confused:, om maar niet te spreken van m’n video kwaliteiten:rolleyes:
 
Back
Top