Dat is duidelijk. Oftewel met een OpenTX gebaseerde zender zit ik niet of minder aan de beperkingen van de firmware-schil van de fabrikant vast en kan dus instellen wat ik wil? Gemakshalve vergelijk ik het even met OpenWrt, dat is voor routers iets vergelijkbaars, waarmee je toegang hebt tot instellingsmogelijkheden, die anders zijn afgeschermd?
Dat is een behoorlijk verschil inderdaad. Op ICT-gebied mag ik dan behoorlijk thuis zijn, wat vliegen en zenders betreft ben ik een beginner en amateur. Hopelijk verandert dat met jullie hulp. Thnx!
Als ik het goed begrijp is dat dus niet meer sec: zender naar ontvanger, maar vice-versa, ergo beide zenden en ontvangen, scheelt "een beetje".
Het is meer dan dat....
Ik weet dan weer niet wat "OpenWrt" is, maar OpenTX zet, zeg maar, gewoon domweg ALLE mogelijkheden open om ALLES aan AL HET ANDERE te koppelen.
Hoe moet je je dat voorstellen? Simpel gezegd wordt alles wat er in die zender gebeurt, aan elkaar gelijk gesteld. Het signaal van een stick heeft dezelfde waarde als dat van een schakelaar, logische functie, of zelfs van een telemetriesignaal.
Daarmee kun je ieder "ding" dus op een of andere manier aan een ontvangeruitgang koppelen, of aan een curve, of aan een logische functie of wat dan ook.
Heel onnozel voorbeeld: je kunt om maar een domme zijstraat te noemen, een telemetriesignaal zoals hoogte, en een ander telemtriesignaal toerental in een logische functie een uitkomst laten geven die zeg maar, de situatie "vliegtuig vliegt" (toerental > 0, hoogte > 0), "vliegtuig zweeft" (toerental = 0, hoogte > 0) en "vliegtuig staat op de grond" (toerental ongedefinieerd, hoogte = 0) representeren, en dan die uitkomst gebruiken om tijdens vliegen het intrekken van het landingsgestel vrij te geven, in zweefvlucht (noodlanding) het uitklappen te blokkeren en tijdens "staat op de grond" het inklappen te blokkeren.
LET WEL: dit is een dom voorbeeld wat in de praktijk niet verstandig is om te doen, maar gewoon om aan te geven hoe ongelimiteerd de mogelijkheden van zo'n zender opeens worden. Want waar vroeger telemetrie je een getalletje op een schermpje gaf, is het nu veel meer dan dat: de zender kan effectief iets met dat getalletje DOEN.
Practische voorbeelden die ik zelf gebruik: de combinatie "ontsteking staat aan" plus toerental (nul, danwel groter dan nul) gebruik ik om een draaiuren teller te activeren (onderhoud) maar ook om in geval van onverhoopt afslaan in de lucht een gesproken waarschuwing "motor uit" te geven want als er veel vliegtuigen in de lucht zijn, hoor ik dat afslaan niet altijd, en als ik ver weg zit zie ik die prop ook niet stilstaan. Die tien seconden tijdwinst (het duurt soms even voor je doorhebt dat je kist niet meer klimmen wil) kunnen het verschil zijn tussen een buitenlanding in het bos, of een geslaagde landing op het veld.
Ik gebruik temperatuurmeting om bij overschrijding van grenswaarden het gas te limiteren zodat er geen hitteschade kan ontstaan.
In mijn sleepkist wordt zodra de sleephaak gesloten is de alarmwaarde voor minimum vliegsnelheid verhoogd, en om de 50 meter de hoogte afgeroepen.
Dat zijn hele practische toepassingen.
Je moet dat uiteraard allemaal maar net willen, maar daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat je bij zenders met "vaste" functies vroeg of laat iets tegenkomt wat je zender niet blijkt te kunnen en dan denk je "had ik maar..."
Met OpenTX zul je die gedachte nooit hebben, want WAT je ook verzint, je zender kan het, je moet alleen zien uit te zoeken HOE.
Ikzelf vind het een erg prettige gedachte, dat wat voor onbenullige onzin ik ook verzin, mijn zender kan het, en het ligt hoe dan ook NIET aan mijn materiaal als ik een bepaalde programmering niet voor elkaar krijg.