Aermotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Gea, 14 dec 2014.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Eindelijk tijd gevonden om de ketel van mijn 2-6-0 GSWR Class16 op spoor 2.5 duim te lassen ( hardsolderen eigenlijk )
    Hopelijk is alles dicht en kan ik hem straks afpersen . ( op 12 bar )
    Pas dan werk ik de onderzijde af en maak de steunbouten van lengte.
    Altijd een heel gedoe zo een ketel in elkaar zetten , ik denk dat ik het gedaan heb in een 10 - 12 tal sessies , dus telkens afkoelen en zuren en verder opbouwen.
    90% is gelast met een propaanbrander , enkel bij de steunbouten is extra gebruik gemaakt van een propaan zuurstof brander , in de vuurkist kan je namelijk niet met een klassieke brander werken.
    De bovenste rij steunbouten zijn zelfs niet zichtbaar langs de onderkant en moeten door het stookgat verwarmd worden met de bek van de brander.
    Zo een kleine ketel ( diameter 80 mm ) is nog betaalbaar wat koper en zilver betreft , Ongeveer 10 staven zilver van 1.5 mm en 2 van 1 mm had ik nodig Als je een ketel van een grote spoor 5 moet maken loopt dat flink op.
    Het rooster is amper 32 mm breed , dit is smaller dan bij een kolengestookte spoor 1 ( met binnenliggende wielen.)
    Tussen de frameplaten is er 50 mm plaats bij een spoor 1 is dat vaak 60 mm.
    Ondanks deze kleine afmetingen kunnen deze spoor 2.5 duim loc's toch 1 of 2 personen vervoeren.

    20220217_181313.jpg .
     
    ozy, Potter, ChrisLister en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Dat is een behoorlijk complexe ketel met al die stekels e.d.
    Ziet er wel heel netjes uit.
    Groet, Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Die "stekels" zijn dus de steunbouten die beletten dat de vlakke wanden uit elkaar zouden gedrukt worden . ;)
    Met het nieuwste reglement mag hiervan de steekafstand bij een plaatdikte van 1.5 mm maximum nog 12 mm zijn , vroeger 14mm en bij de ketels die 50 jaar geleden gemaakt werden was dat zelfs ruim 19 mm.
    Ook is de eerste persdruk nu 12 bar , bij een herkeuring (om de twee jaar) nog 9 bar voor een werkdruk van 6 bar. :rolleyes:
     
  4. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Oke, weer wat bijgeleerd.
    Ik denk bij bouten aan van die dingen met schroefdraad, ik had hier nog nooit van gehoord.
     
    Potter en JeroenDorr vinden dit leuk.
  5. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Klopt eigenlijk , vroeger werden er boutjes en moeren gebruikt die werden dan afgedicht met soldeertin.
    Het is wel zo , dat die werkwijze nog steeds mag toegepast worden , en het heeft zelf het voordeel dat wanneer je de ketel zou droogstoken de temperatuur oploopt tot de tin smelt en de rest van het water het vuur dooft.
    Ketel moet dan natuurlijk gerepareerd worden. Je kan bij een volledig met zilver gelaste ketel wel een soort prop ( in lood b.v.b.) in de hemel van de vuurkist schroeven die hetzelfde resultaat geeft.
    M.a.w. die smelt en de stoom en water dooft het vuur. In dit geval moet je enkel een nieuwe stop plaatsen zonder dat de ketel beschadigd is.
     
    Potter, Demaic en R Groen vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dirk, mooi werk, complimenten.
    Je hebt de ketel tussentijds afgekoeld en gezuurd, maar door de verhitting is het koper zacht.
    Bij mijn gasketel 23bar, heb ik door persen en ontlaten, drukloos, het koper weer opgehard.
    De eerste stap was 5 bar, ontlaten, 6 bar, ontlaten en dan per 0,5 bar per keer op een hogere druk brengen en telkens tussentijds ontlaten.
    De ketel krijgt dan geen bolle wangen, vooral van toepassing voor de vlakke platen van de vuurgang.
    Succes met je project.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Voorlopige stand van zaken , de ketel is afgeperst en warempel van de eerste keer dicht .:) Dat gebeurt mij bij zulke ketels niet altijd.
    De loc is met binnenliggende cilinders en een joy-valve stoomverdeling. Géén excentrieken dus , enkel één voor de voedingspomp tussen de krukwangen..
    Alles behoorlijk krap met slechts 50 mm tussen de frameplaten.
    Boring van de cilinders is 20 mm met een hart afstand van 22 mm
    20220220_144323.jpg 20220220_144401.jpg
     
    ozy, Marc w, Demaic en 6 anderen vinden dit leuk.
  8. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Door omstandigheden ben ik in bezit gekomen van gietstukken voor een stuart 10V .
    Nu is mijn vraag , heeft er iemand de tekeningen van die stoommotor? Ze bestaan zeker in metrische uitvoeringen maar waarschijnlijk enkel in boekvorm
    Dirk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Potter vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Er van uitgaande, dat je op de Stuart site hebt gekeken : https://www.stuartmodels.com/product/drawings/
    dan ben je een vermogen kwijt voor de tekeningen van deze verticale eencilinder machine.
    Daarnaast, waarschijnlijk, nog imperiale maatvoering.
    Succes. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 29 aug 2022
    Potter vindt dit leuk.
  12. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Laatst bewerkt: 29 aug 2022
    Potter vindt dit leuk.
  13. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Dit is een stuk uit een pagina van het boek. In mm en Imperial.
    Met enkel imperial ben ik ook al geholpen , dan zet ik het wel over en rond het eventueel af .
    Dirk

    s-l1600.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Iets anders , een paar maand geleden kwam ik tot de vaststelling dat mijn spoor 2.5 niet ging klaar geraken tegen de opendeurdagen van mijn club ( 3 en 4 september. )
    Normaal heb ik elk jaar iets nieuw om mee te brengen . Dus hoog tijd voor plan B.
    Snel snel een spoor 5 gebouwd , een model uit de eerste wereldoorlog dat gebruikt werd om munitie en dergelijke te vervoeren achter de frontlijn. Op het internet staat er een tekening met voor en zijaanzicht.
    Ook zijn er veel foto's van te vinden. Meer had ik niet nodig.
    Makkelijk te maken met weinig en goedkoop materiaal .
    De aandrijving is een motor van een bosmaaier die ik kocht voor een habbekrats. Misschien maak ik er later zelf een motor voor , maar daar had ik nu geen tijd meer voor.
    Overbrenging is met 3 tandriemen . Enkel een ander koppelingshuis en een kleine modificatie was nodig aan de motor . Toerental is beperkt tot 3500 t/m wat een snelheid geeft van ongeveer 8 km/h.
    Met dit toerental is er trekkracht zat. Ik heb hem nog niet gewogen , maar zal iets van een 8 of 10 kg zijn , prima hanteerbaar dus.
    De bediening is met een RC zender van een modelauto , geen gesukkel met bedrading als ik achterop zit. ;)
    Dirk

    turtle.jpg

    aandrijving.jpg
     
    ozy, Demaic, JeroenDorr en 5 anderen vinden dit leuk.
  15. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Ik had al wat foto's gezien.
    Een grappig locomotiefje, ik heb hem ook even gegoogeld, je vind idd veel foto's en uitleg waarvoor hij gebruikt is.
    Je vind ook diverse varianten hiervan.
    Mooi gemaakt en ik denk dat zoiets wel bekijks heeft op de club.

    Groet,

    Ruud.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.590
    Locatie:
    noord-limburg
    Moet ik toch eens enkele motortjes aan de kant houden.
    Mooie toepassing.
    Trein ziet er echt netjes uit Dirk.
    Strak plaatwerk, klinknagels mooi in het gelid.


    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Een hele tijd geleden van iemand gietstukken gekregen van een "stuart 10V "
    Zonde om die onder het stof te laten liggen , tekeningen heb ik ondertussen gevonden en het motortje was na een paar weken klaar.
    Een plezierig werkje , verstand op nul en simpelweg de tekeningen volgen.
    Weeral een stuk om in de kast te zetten.;)
    P1050882 (2).JPG
     
    ozy, norwin, willum en 7 anderen vinden dit leuk.
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    P1050885 (2).JPG
     
    ozy, willum, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  19. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.353
    Locatie:
    Gouda
    Hardstikke leuk man !!!
    Je gaat goeoed !
     
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.550
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Is dit een werkende of een "dode" vitrine machine?
    Stoom moet leven.
    Niet iedereen kan onder stoom testen, dan maar lucht als alternatief.
    Indien niet werkend, dan had je de machine net zo goed uit papier-maché kunnen maken.
    Netjes verven en niemand ziet het verschil.
    Nogmaals, stoom moet leven.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina